Shetlander duikt met zijn hoofd naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Shetlander duikt met zijn hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 09:36

Mijn shetlander heeft weer iets niets. Voorheen liep hij altijd te klooien met zijn mond en hoofd. Ik heb toen het bit hoger gehangen en toen was het al een heel eind beter. Daarna de tandarts laten kijken, bitloos geprobeerd en verschillende bitten, hij bleef klooien met zijn mond. Dit doet hij ook voor de wagen, maar hij stopt ermee wanneer hij lekker aan het werk gezet is. Met rijden doet hij het ook een stuk minder als hij actief gereden wordt. Nu heeft zijn bijrijdster gisteren weer gereden. Hij heeft eigenlijk helemaal niet meer geklooid met zijn mond, maar nu heeft hij de neiging om zijn hoofd naar beneden te trekken.

Afbeelding
Hier was hij net bezig met zijn hoofd, hij probeert nog lager te komen.

Meer rijfoto's: [RIJ-ITP] De vakantie is over Hans!

Ik laat mijn bijrijdster dan been geven zodat hij zijn hoofd weer omhoog brengt en dan weer terug rijden naar het basistempo. Hoe kunnen we dit verder aanpakken? We zijn nu veel aan het oefenen met schakelen, zodat hij beter aan het been komt, figuren rijden, terug rijden op de zit enz.

xDreamerx

Re: Shetlander duikt met zijn hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:22

Wat bedoel je precies met klooien? Knarsen? Mond open doen en onrustig in zijn mond zijn? Dat is een signaal he, ze doen dat niet om je te pesten :) Weet je zeker dat het bit goed past in combinatie met de vorm van zijn mondje? En dat hoofd naar beneden drukken dat is meestal een balansprobleem of ontspannen aan te veel druk. Kan het meisje netjes onafhankelijk zitten zodat ze niet aan de teugels hangt? Dat zie ik vaak als oorzaak. Wat je verder onderaan beschrijft als oefeningen lijkt me prima, maar dan moet wel eerst de basis (= haar zit) goed zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:27

Haar zit is erg goed, ik ben jaloers op haar rechte houding. Met springen is haar balans nog niet zo goed, maar we springen niet vaak en laag. Met gewoon rijden heeft ze haar teugels eerder te los, maar haar zit is netjes en redelijk onafhankelijk (al vindt ze het wel lastig om de teugels netjes op contact te houden en geen bogen te krijgen). Hij doet het voor de wagen ook, maar stopt ermee als hij actief aan het werk gezet wordt. Hij doet idd zijn mond open en gaat hangen (dit deed hij overigens ook toen we bitloos reden. Ik heb verschillende bitten geprobeerd (enkel gebroken, ongebroken, dubbelgebroken en die hebben ook verschillende diktes). Voor mijn gevoel loopt hij het beste op het enkel gebroken bitje van een cm dik. Dunner heb ik ze nog niet kunnen vinden.

Ik heb nog wel een filmpje van toen hij net onder het zadel was. Daar is het vele malen erger. Ik zal hem eens zoeken.

Hier was hij net onder het zadel, de ruiter die er op zit kon nog niet echt rijden en durfde hem niet voorwaarts te rijden (reden om ermee te stoppen). Later heb ik het bit een gaatje hoger gehangen en was het al een stuk minder. De mond open heeft hij gisteren met rijden dus nauwelijks gedaan, maar wel dat naar beneden trekken met zijn hoofd.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:23

Op dat filmpje lijkt het me dat het bit daar of echt niet lekker zit en hij dus steeds zijn mond open moet doen, dan is het dus ook logisch dat dat minder is geworden sinds hij hoger zit, en dus wat stiller in de mond. Dat filmpje is dus bij net op het zadel, is hij wel rustig bitmak gemaakt? Het kan ook nog zijn dat hij echt niet wist wat ie ermee aan moest. Maar hij is nu niet meer zo onrustig in zijn mond? Anders zou ik zeggen probeer eens bitjes van andere materialen, of een myler bitje (weet niet of die er zijn in kleine maatjes), das een heel fijn bitje bij moeilijke monden.

En over het naar beneden trekken, het kan dus niet zijn dat hij wil ontspannen aan te veel druk? Het kan ook goed zijn dat hij even een excuusje wil hoor, dan is het gewoon: niet terugtrekken (dan wordt het touwtrekken en das niet leuk voor de pony en het meisje, wint ze nooit) en goed voorwaarts gaan en aan het werk zetten :)
Wel een leuke pony trouwens, lijkt een beetje op die van mij :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 20:57

Ik denk wel dat hij rustig bitmak is gemaakt. Ik heb eerst veel gelongeerd en aan de lange lijnen gewerkt. Hij heeft toen ook al voor de wagen gestaan. Maar zoals ik al zei, bitloos liep hij ook nog steeds met zijn hoofd te klieren. Zelf heb ik echt het idee dat het minder wordt zodra hij echt actief loopt en aan het werk gezet wordt. Andere bitten proberen wil ik wel, maar helaas wonen er hier weinig mensen met shetten in de buurt en om ze nu allemaal te kopen wordt wel een duur geintje. Vooral die mylerbitten zijn aan de prijs.

Ik denk niet dat hij onder de druk van de teugel uit wil. De ruiter is eerder te vriendelijk dan te streng met haar hand en als ik ook maar een beetje het idee heb dat ze teveel druk gebruikt dan zeg ik dat meteen. Terugtrekken mag ze ook niet, want idd wat jij zegt, dat win je toch nooit. Maar fijn om te lezen dat dat iig goed is om dan voorwaarts te rijden.

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:28

Helpt het misschien als je je handen wat hoger doet en opent en sluit als hij zijn hoofd naar beneden doet?

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:09

Op ruiterkamp had ik ook een paard die telkens zijn hoofd naar beneden trok. Zij deed dat zelfs met lange teugel. Ik heb me er daar eigenlijk ook de hele week aan geërgerd en heb daardoor niet fijn kunnen rijden. Ik heb geprobeerd: de teugel lang te houden, juist heel kort, haar terug proberen te trekken, mijn teugels laten meegeven (waar ik vaak te laat mee was, dus werd ik naar voren getrokken), vaak been geven. Maar niks leek te helpen.
De lerares zei dat hij dat bij anderen amper deed. Dus zou het dan aan mij liggen? vraag ik me dan af.

Ik merk ook dat sommige manege paarden dat af en toe tegen het eind van de les doen.

Dus heeft iemand nog tips waardoor ik dat kan verhelpen, of ideeën waarom ze dat doen?

Het waren btw allemaal geen shetjes.