probleempje met het bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

probleempje met het bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:12

Hallo bokkers,

Sinds een tijdje rijd ik een nieuw paard en hij vind het dressuren nogal lastig..
als ik op de rechterhand rijd en ik vraag van hem wat binnenstelling vind hij het nogal lastig en pakt hij links het bit 'vast' zeg maar.. waardoor ik hem moeilijk in de binnenstelling krijg. Maar als ik linksom rijd en ik vraag binnenstelling doet ie het zonder problemen.
Zit hij me dan gewoon uit te proberen of vind hij links moeilijk?
Heeft iemand tips voor me waardoor ik hem wat losser in zijn hals kan krijgen en dat hij het bit loslaat/zich meer ontspant?

bedankt alvast!

Bram94

Re: probleempje met het bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:19

Dan vind hij links moeilijk. Ik zou lesnemen als ik jou was.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:22

Het is in ieder geval niet dat hij je uitprobeert.

Het is waarschijnlijk het geval dat hij op de ene kant sterker/losser is dan op de andere kant. Wat je moet doen is zorgen dat hij op beide kanten even soepel en sterk wordt. Dit kun je het beste bereiken door goed les te nemen, iemand die jou ziet rijden en direct tips en oefeningen kan geven en ook meteen ziet hoe jouw paardje in elkaar zit.

Veel oefenen, dus zorg dat je op allebei de kanten evenveel oefent. Als je op rechts ene volte maakt, zorg dan dat je die ook op links doet etc. Ook kan de oorzaak bij jou liggen, aangezien jij waarschijnlijk ook niet 100% recht bent en dus ook geen 100% goede balans hebt. Als jullie toevallig allebei dezelfde kant moeilijk vinden, versterkt dat alleen maar.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:34

jaa het zal ook voor een deel aan mij liggen hoor! ik ga inderdaad eens les nemen
het is ook zo dat dat paard eigenlijk altijd buiten heeft gereden en werd gebruikt voor de jacht. Hij dressuurt pas een aantal maandjes en hij is nu een jaar of 16. Het is niet zo dat we echt wat willen bereiken (wedstijden ofzo) maar vind het toch belangrijk dat hij ontspannen lekker kan lopen want hij heeft ontzettend veel energie.

bedankt voor jullie reacties!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:09

Het is inderdaad heel belangrijk dat hij tijdens het rijden kan ontspannen, zodat hij geen rugpijntjes en dergelijke krijgt en voor jou lekker te rijden is. Zijn linkse kant is dus zijn moeilijke kant inderdaad, dus aan zijn linkerkant zijn zijn spieren kort en stug, aan de rechterkant zijn ze lang en soepel, hij moet dus rechter worden om op allebei de kanten binnenstelling aan te kunnen nemen. Hij vast waarschijnlijk ook naar binnen op de rechterhand? Hij is dus nog niet recht en kan zichzelf niet dragen, heeft geen balans.
Dus je moet gaan oefenen aan de lengtebuiging, dus voltes, schouderbinnenwaarts etc, eerst in stap tot alles daarin goed gaat en dan pas draf.
Ik ben er altijd voor om de lengtebuiging eerst aan de hand te oefenen, met een kaptoompje, zodat je hem niet om hoeft te trekken en hem niet in zijn mond hoeft te zitten totdat hij zich wat makkelijker kan buigen.

Het is best een lastig proces om een paard (zeker een wat oudere die dus zijn eigen houding heeft gevonden en daar lang in heeft gelopen) soepel en recht te maken, dus les nemen is een heel goed idee!

Nog wat; heeft hij veel energie of loopt hij te hard omdat hij nog geen balans heeft en dus op de voorhand valt en moet versnellen om zichzelf lopend te houden? ;)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:19

Jaa ik rijd vaak voltes om hem wat losser te krijgen.. Hij is soms wel wat stijfjes na een wat intensivere training, maarja hij is alleen buiten rijden gewend en die eigenaar kijkt niet zo nauw haha.
Naar mijn idee heeft hij wel echt gewoon energie.. En hij kan het echt goed als het lukt. Hij is trouwens wel erg groot met zn 1,80 als het niet groter is