Ik heb sinds een tijdje een nieuw paard en heb nu een paar keer met hem gesprongen. De vorige eigenaar sprong nooit met hem maar toen hij jonger was is er wel eens met hem gesprongen. Ik ben zelf niet zo heel erg heldhaftig maar met de goede hulp doet mijn paard het erg goed. Hij vindt het erg leuk maar ik moet hem wel goed met hulpen bij de les houden want hij let niet zo veel op de hindernis maar alles eromheen. Zodra we over de sprong zijn galoppeert hij redelijk hard door en steekt zijn hoofd tussen de benen van (denk ik) blijdschap, nou is mijn probleem dat zodra hij dit doet ik mijn evenwicht bijna niet kan houden en ik er al een keer hard van af ben gevallen. Hij is best groot (1,73m) en sterk. Bij de lage sprongetjes krijg ik hem nog wel aardig terug na de spong maar vanaf ong. 70cm lukt het me bijna niet.. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen of is hier een goed hulpmiddel voor? Een vrouw rade mij een Mexicaans hoofdstel aan maar denken jullie dat dat voor dit probleem wel zal helpen? Heeft iemand misschien een goede tip?
Idd een ophouding maken en zorgen dat hij zowel voor als na de sprong aan het been is. Denk niet dat een mexicaans hoofdstel je probleem zal verhelpen, ook dan kunnen ze hun hoofd omlaag doen
Schoentje
Geplaatst: 19-09-12 11:39
Een mexicaans hoofdstel doet niet zo veel en zal je probleem dus ook niet oplossen.
Om te beginnen zou ik hem een aantal keer los laten springen, zodat het gewoner word voor hem en daardoor het blije er wat af gaat. Verder is dit een controle probleem dat vaak dressuurmatig zonder hulpmiddelen op te lossen is. Begin met veel overgangen en tempowisselingen, zorg dat ie hierbij goed terugkomt en dat je je hand weer kunt ontspannen. Als je nl blijft trekken met te wenig been, dan zal hij idd z'n hoofd naar beneden doen en gaan hangen, deze touwtrekwedstrijd verlies je zeker van je paard. Als hij in het dressuurwerk goed an je hulpen staat kun je een sprongetje gaan maken, ga de eerste aantal keer na de sprong halthouden, maak daarbij desnoods gebruik van de omheining van de bak, maar houd hem te aller tijden recht en laat hem echt stilstaan waarna je je hand weer kunt ontspannen. Dat hard doorrennen na de sprong word namelijk een gewoonte voor je paard, omdat je hem daarin een aantal keer z'n gang in hebt laten gaan, nu moet het dus een gewoonte worden voor hem om terug te komen na de sprong en te wachten op jou volgende hulp. Als je dat halthouden een aantal keer gedaan hebt, zul je merken dat ie vanzelf al wat terugkomt na de sprong en je zo dus meer controle gaat krijgen.