Springprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myrtjegi

Springprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:34

Ik heb sinds een tijdje een nieuw paard en heb nu een paar keer met hem gesprongen. De vorige eigenaar sprong nooit met hem maar toen hij jonger was is er wel eens met hem gesprongen.
Ik ben zelf niet zo heel erg heldhaftig maar met de goede hulp doet mijn paard het erg goed. Hij vindt het erg leuk maar ik moet hem wel goed met hulpen bij de les houden want hij let niet zo veel op de hindernis maar alles eromheen. Zodra we over de sprong zijn galoppeert hij redelijk hard door en steekt zijn hoofd tussen de benen van (denk ik) blijdschap, nou is mijn probleem dat zodra hij dit doet ik mijn evenwicht bijna niet kan houden en ik er al een keer hard van af ben gevallen. Hij is best groot (1,73m) Bij de lage sprongetjes krijg ik hem nog wel aardig terug na de spong maar vanaf ong. 70cm lukt het me bijna niet.. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen of is hier een goed hulpmiddel voor? Een vrouw rade mij een Mexicaans hoofdstel aan maar denken jullie dat dat voor dit probleem wel zal helpen? Heeft iemand misschien een goede tip?

oscar1996

Re: Springprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:41

Hij zal op jou moeten gaan letten...veel overgangen rijden tussen en voor de hindernissen. Niet eerder over een hindernis heen gaan dan wanneer je het gevoel hebt dat jij de controle volledig hebt.
Ik denk niet dat je de oplossing moet gaan zoeken in een hulpmiddel.
Heb je springles met je paard? Zo ja dan kun je dit beter aan je instructie vragen, en zo nee dan is het denk ik toch verstandig om les te gaan nemen. zo vanaf het beeldscherm is het moeilijk te zeggen waar het precies fout gaat.

myrtjegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:44

Nee heb nog maar 2 keer met hem gesprongen waarvan de 2e keer ietsjes hoger. Ben niet zo'n held maar begin steeds meer vertrouwen in het springen te krijgen.. Ben wel van plan om springles te gaan nemen want dat hebben zowel ik als mijn paard echt nodig. Heb hem alleen nog niet zo heel erg lang, 2 maandjes.

myrtjegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:49

en ik denk dat dat voor na de sprong niet zo veel zin heeft. Want daar zit het probleem. :) maar bedankt in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:50

Na de sprong op een volte zetten. Leren dat ie rustig aan moet doen, ook tijdens het springen!

myrtjegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:51

Ja zal ik onthouden is best moeilijk want hij is heel sterk en het is een grote springwei..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:53

ik zou laaf blijven en altijd terug rijden na de sprong en als 50 goed gaat dan 60 als dat weer goed gaat 70 etc.

myrtjegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:54

Oke tnx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:56

En als je parcourtje rijdt tussendoor eerst wat dressuuroefeningetjes doen, voor je op de volgende sprong aangaat. Voltes, tempowisselingen, gebroken lijntjes etc.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:59

Een mexicaans hoofdstel zou ik niet zomaar aan je paard hangen. De inwerking schijnt nogal anders te zijn dan een 'gewoon' hoofdstel. Sommige paarden zullen er beter op lopen, anderen (zoals die van mij) totaaaaaaal niet! Het leek alsof ik aan een dood paard zat te sjorren, zo slechts luisterde ze naar de hulpen, terwijl ik normaal met een laag neusriempje erg fijn kan sturen en springen. (Maarja, ik vond het zo leuk staan 8)7 ) Het is net als er een ander bit in hangen. Je kunt wel naar wat zwaarders grijpen, maar ik denk dat in jouw geval dat niet de juiste oplossing is voor jullie probleem! Ik gebruik het hoofdstel nu op het andere paard en daar merk ik geen enkel verschil... Hij loopt er dus nu wel mooi bij <3

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:53

HAR -> RT-P

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:08

Hoe loopt ie voor de sprong? Misschien na de sprong meteen de volte opzetten?