Ille na een lange tijd niks doen aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Ille na een lange tijd niks doen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 10:48

Hallo allemaal!

Na lang nadenken toch maar besloten om een topic aan te maken, omdat ik tips en trucs wil van verschillende personen.

Ille is sinds 1,5 maand weer aan het werk (foto's zijn van 2 weken geleden). Ik heb hem zelf ingereden (niet helemaal goed over nagedacht als 14 jarige), het vragen van buiging is er toen bij ingeschoten. Ik reed eigenlijk toch alleen maar buiten (nadat stuur rem en gas erop zat uiteraard).
Nu ben ik hem toch weer op aan het pakken in de bak. Hij is eigenlijk nooit echt in de bak gereden. Ik heb 2 jaar geleden een paar weken les gehad, maar door de winter en alleen een buitenbak weer mee gestopt. Toen heb ik dus wel in de bak gereden, bij elkaar 4 maanden denk ik.

Op 1x in de week een buitenritje na is er eigenlijk niet meer op gereden. Tot ik ervan afviel en m'n stuitje kneusde, ik werd bang om er op te rijden, dus had ik er al een hele poos niet opgezeten. Nu is Ille verhuisd naar een andere stal, waar hij veel meer rust heeft en waar hij ontzettend is veranderd.

Even een profieltje:
Ille
8 jaar
3 jaar ohz
1.74m
Nederlands Trekpaard
Moeite met buiging

Aandachtpunten bij mij:
Benen lang maken (beugels misschien een gaatje langer)
Benen stil houden
Handen dragen
Knik in elleboog
Handen stil houden

Nouja, hier de foto's en een filmpje

https://www.facebook.com/media/set/?set ... =3&theater
Filmpje is van een maand geleden. 3e keer dat k er weer op zat.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

Het is geen fantastisch kwaliteit, maar er is denk ik wel wat te zien.

Wees een beetje lief voor me :o

Paperboy

Re: Ille na een lange tijd niks doen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:08

Ik vind het er fijn uitzien! Het filmpje werkt helaas niet. Superleuk paard!

nouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:42

Een échte kenner ben ik niet, maar zoals je zelf al zei.. Je beugels mogen wel wat langer. Ik vind je benen nogal hoog zitten. Verder kan ik er weinig over zeggen. Mooi beestje in ieder geval!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:32

Ik zal kijken of ik het filmpje werkend kan krijgen.

@nouck: Ik heb volgens mij ook altijd met langere beugels gereden, maar omdat ik angstiger geworden ben heb ik ze korter gedaan. Zal morgen de beugels eens een paar gaten langer doen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:28

Ziet er netjes uit hoor. Probeer zelf recht boven je paard te blijven zitten. Op sommige foto's lijk je een beetje opzij te hangen. Probeer ook je been niet zover naar achter te leggen. Ik weet dat dat lastig is op een trekpaard, heb er zelf ook last van.

Verder stuur je hem netjes rond hoor. Valt nog niet mee om een trekpaard netjes te laten lopen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:01

Mijn been doe ik onbewust naar achter omdat hij dan nog een beetje reageert. Als ik stelling vraag, komt hij naar binnen als ik ''gewoon'' been geef. Maar ik moet er idd erg op gaan letten.
Dat scheef hangen van mij heeft er denk ik ook mee te maken.

Ga morgen weer rijden, dus zal er eens goed op letten :-) Bedankt voor de tips!
En Ille doet zo ontzettend zijn best, probeert alles goed te doen, maar we snappen elkaar nog niet altijd :-D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:19

Ik herken het allemaal hoor. Ik ben zelf ook mijn trekpaard aan het inrijden en heb daar ook last van.

Goed oefenen dan komt het vanzelf wel goed ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:43

Nog even het filmpje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:54

Als je echt winst wil maken in het werken aan een juiste stelling en buiging is het goed inrijden van de hoeken heel belangrijk. Op je filmpje is goed te zien dat dit nog niet vlekkeloos gaat. Voor je de hoek inrijdt moet je al meer je binnenbeen erbij hebben, en hem als het ware de hoek indrukken terwijl je begrenst met je buitenbeen en buitenteugel.

Je geeft ook aan dat je je been naar achter legt omdat hij anders onvoldoende reageert. Hij is dus niet goed aan je been. Als ik het goed zie rij je zonder zweepje. Is dat een bewuste keus? Zo niet zou ik toch een dressuurzweep erbij pakken. Als hij niet goed reageert kun je hem aantikken achter je kuit. Hoeft niet hard, maar gewoon om even duidelijker in te komen. Als hij over de buitenschouder wegvalt wanneer je een wending inrijdt, of als hij met het hoeken inrijden iets naar binnen valt kun je de zweep ook mooi gebruiken door hem tegen zijn binnenschouder aan te leggen als extra begrenzing.

Goed trouwens dat je het rijden weer oppakt, ga je ook weer les nemen? Iemand aan de kant die je helpt en op tijd aanwijzingen geeft helpt het beste om verder te komen. Succes!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:04

Ik probeer goed de hoeken in te rijden, maar dat lukt idd niet zo. Hij reageert wel op versnellen met mijn benen en opzij gaan lukt ook (met zit en benen) maar dat stelling en buiging onder het zadel lukt niet. Op bijv. een volte leg ik mijn been dan te ver naar achter.

Ille reageert erg raar op een zweepje, of nouja. Soms reageert hij er helemaal niet op en soms gaat ie tekeer. En omdat ik het nog steeds een beetje eng vind (durf ook niet echt met lange teugel uit te stappen :-O ) span ik me al van te voren aan, waardoor Ille zich dus ook aanspant.

Ik heb 2 weken geleden een les gehad, daarvoor probeerde ik een rondje te rijden, maar ''viel'' hij steeds ''om''. Dus het gaat al veel beter!
Morgen ga ik weer een afspraak maken om nog een keer te lessen, ben benieuwd.

Hij kan nu al wel een snoepje pakken aan beide kanten van zijn lijf (bij zijn flank zeg maar).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:56

Fimpje ziet er superleuk uit. Hij loopt lekker hoor, mooi tempo en oortjes naar voren. Inderdaad je armen wat ontspannen, je houd ze nu wat recht en stijf (maar dat gaf jezelf al aan). Ik vind het er netjes en vriendelijk uitzien! En op het eind even die blik van hem in de de camera :D !

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:41

Ja, hij vindt het heerlijk om te werken, tot hij moe wordt dan :-D
Ennuh, ja, de camera was ineens heel eng, haha.

Het filmpje was trouwens de eerste keer met een dubbel gebroken bitje. Daarvoor altijd met een liverpool gereden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:48

Hij loopt fijn op dubbel gebroken bitje zo te zien. Ik heb zelf een zweeds trekpaardje en die werkt ook graag maar moe worden daar houd hij ook niet zo van ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:50

Ja. klopt, hij loopt er veel beter op. 2 jaar geleden vloog ik nog door de bak als ik hem in deed.

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:23

Probeer je benen naar voren te houden, verder heb ik er niet zo veel verstand van. Ik vind wel dat je een stoer paard hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:31

Met je binnenbeen drijven naar je buitenteugel toe (je benen niet naar achteren leggen). Als hij in de wending naar binnen valt twee handen naar buiten brengen. Zachtjes nageeflijk vragen aan de kant waar hij het bit loslaat.
Normaal gesproken is een paard linksgebogen. Het komt weinig voor dat een paard rechtsgebogen is van nature. Die natuurlijke scheefheid komt door de manier waarop ze in de baarmoeder hebben gelegen. Zo met rijden lijkt je paard bekkenscheefstand te hebben maar ik kan het op het filmpje niet goed zien. Tegen zo'n scheefheid is niet op te rijden.
Je kan het zien als je je paard op de vlakke ondergrond van achter bekijkt. Ligt de ene bil lager dan de andere staat het bekken scheef. Dat lijkt zo te zijn aan de linkerkant, maar wat ik al zeg, ik kan het niet goed zien op het filmpje. Je kan het bekken recht laten zetten door een manueel therapeut (paarden osteopaat).

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 10:26

Dank je! Ik ga straks kijken of zijn bekken recht staan en andere even een manueel therapeut opzoeken hier in de buurt. Ik neem alle tips mee als ik straks ga rijden.

Nogmaals bedankt allemaal!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:00

Hoi, wat een leuk paard heb je. Ik zou er aan werken om handen en voeten wat stiller te houden bij het draven. Misschien je handen wat meer dragen en dan bij het lichtrijden, bij het omhoog gaan je handen wat omlaag te drukken waardoor je handen t.o.v. het bit wat rustiger worden. Alle andere dingen zijn al gezegd, dus ga ik niet herhalen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:49

Hey!
Op je andere topic had ik al gereageerd, leuk dat er nu een fimpje te zien , krijg je een beetje een beeld van jullie!
Het is alleen wel een beetje een eenzijdig filmpje, geen overgang e.d, daaraan kun je zien hoe je paard op jou reageert.
Ik denk dat jullie nog een beetje te vroeg beginnen aan het buigen en wijken, het is nog te moeilijk voor je paard op dit moment.
Je zegt dat volte sluiten wel gaat, maar dit komt dan omdat je het doet zonder de achterhand mee te nemen.
Wat je met dit paard nog wat meer moet oefenen, is de 'gewone hulp' naar voren en terugschakelen, ook veel tempowisselingen gaan rijden, dus niet zolang dezelfde draf maken maar veel meer afwisselen in lekkere middendraf, dan weer overgang naar de stap, halthouden, wegdraven enz.
Daarvan wordt hij ook actiever voor het been.
Als je dat allemaal goed hebt kun je weer eens aan wijken gaan denken, want eerst zal je paard graag naar voren moeten willen, ook als het moeilijker wordt moet je hem weer makkelijk naar voren kunnen rijden.
Als je dan het wijken weer gaat oefenen doe je maar een paar stappen en dan weer actief rechtdoor, zodat de gang erin blijft.
Hier staan heel veel tips:
http://www.hoefkatrol.be/_overzicht.php ... heid&id=18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:45

Eigenlijk heb je alle punten zelf al aan gegeven , maar ik vind dat je je handen wel wat meer bij elkaar mag houden
Succes

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:00

mischien iets minder hoog lichtrijden?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:07

Wauw, wat leuk! Ik vind trekpaarden sowieso heel leuk maar heb er zelf nog nooit opgereden, ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen bijv. KWPN'ers en trekpaarden qua rijden.
En je hebt hem helemaal zelf ingereden op je 14e? Dat vind ik heel knap. Weliswaar is het nog niet helemaal perfect, maar dat jij dat durfde en dat het gelukt is: respect daarvoor!
Vind jullie een leuke combi. :)

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:47

Hee!
Mooi paard ten eerste! Super netjes! Alleen misschien je beugels een gaatje langer? :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:21

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Vealour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 02:19

Leuk dier zeg, vind alleen dat hij op sommige stukken wel iets actiever kan lopen. Kan ook aan de foto's liggen hoor. En misschien inderdaad je beugels misschien een gaatje langer? Ik ben in iedergeval helemaal verliefd op je paardje! <3