Pony bakt bit vast in aanloop naar hindernis en buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elspelsz88

Pony bakt bit vast in aanloop naar hindernis en buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 18:16

Hoi.

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die tips hebben voor het vastpakken van het bit.

Ik rijd mijn pony met een gewoon dubbel gebroken bitje.
Hier reageert zij verder prima op.
Maar als ik met haar ga springen pakt zij ongeveer vlak voor de hindernis het bit beet en rent er voluit op af. Eigenlijk trekt zij mij mee de hindernis over.
Zodra ze de hindernis over is is het vastpakken ook klaar, en kan ik haar weer corrigeren.
Ze rent zo enthousiast op de hindernis af dat ik haar ook moeilijk op een volte kan zetten, ben dan namelijk bang dat ze uitglijd, vooral als ik in de spring weide aan het springen ben.
Ze doet dit ook op de galop momenten tijdens het buiten rijden en ik kan haar als ik met meerdere paarden mee rijd moeilijk terug krijgen als ze het bit '' vast ''heeft.

Wellicht weet iemand HET trucje waardoor ik haar het vastpakken kan afleren of iig kan verminderen? ( ik zou een bit met rolletjes kunnen proberen, maar wellicht is er een ander trucje welke ook werkt, en bovendien is dat geen lange termijn oplossing.)

:)

Seventeen

Re: Pony bakt bit vast in aanloop naar hindernis en buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:19

Gewoon op de volte zetten,evt. stoten in doen of er iemand op zetten die dat wel durft/kan.
Of hem gewoon eens een keer goed stilzetten.

Wij hebben laatst een pony gekocht en die deed dat ook,die was gewoon zo gereden. heb ik 2/3x moeten stilzetten en toen was het over,ze heeft het nooit weer gedaan!
het is misschien niet de alleraardigste manier maar 1 keer goed en het is over!

En inderdaad,een rolletjes bit kan ook.

Ik zie dat je in groningen woon,ik woon in Drenthe.
Mis. kan ik je helpen?

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:52

Idd wat Heroes_hell zegt, stilzetten voor de hindernis. Werk super. Niet in een keer, bam op de rem trekken. Maar met ophoudingen (beide teugels tegelijk) je paard voorbereiden en stilzetten. Ook rijd ik wel eens aan in een boog en dan maak ik de ene keer de volte af en de andere keer spring ik. Een KWPN die ik reed ging of vol in de ankers of ging er heel hard overheen. Bij hem ging ik kort vantevoren aandraven en dat steeds verder uitbouwen tot ik netjes in een goede beheersde galop aan kon komen.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet. Een ander bit vind ik persoonlijk syptoombestrijding want alles kan met het bitje waar je mee rijd.

Succes,, Xx

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:25

Oke dankjullie wel! Ik kan de volte en boog idd wel eens proberen!
Maar ze is dan al bijna niet te stoppen.. ongeveer 10 meter voor de hindernis neemt ze al flink vaart.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:35

Hoelang doet ie het al?
Als ie het al een poosje doet denk ik juist wel van, direct stilzetten.
Het lijkt mij dat jij wel geprobeerd hebt hem tegen te houden?
het is niet zo fijn inderdaad maar het is een optie!
en dat zeg ik,2/3 keer denk ik dan ben je klaar!
eventueel kun je zelfs wat vaseline in zijn mondhoeken etc. doen
Een ander bitje kan je heel goed helpen.
Je kunt hem er wel in doen en daarna weer terug gaan?

Maar het lijkt mij dat ie niet zomaar begint te rennen...

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 10:34

Ze doet het eingelijk altijd al wel.
Zoals ik al vertelde in mijn vorige post vind ik het lastig om haar op een volte te draaien als ik in de wei spring ( bang voor glijpartijen, dat moeten we natuurlijk niet hebben)

Ze rent uit enthousiastme zo hard op de hindernis af.

En ander bit is symptoombestrijding ben ik van mening.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:20

Op het moment dat je voelt dat ze zo hard op de hindernis afgaat toch gewoon op de volte zetten. Draai dan een grote volte in het begin als je bang bent voor glijpartijen.
Als je 1 hindernis wegzet heb je alle ruimte om een grote volte te maken. Je zult zien hoe vaker je het oefent hoe kleiner en dichter bij de hindernis je een volte kan maken zonder dat ze uitglijdt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:26

Die van mij kan ook over enthousiast zijn op de sprong. Probeer je hand juist is weg te zetten, waarschijnlijk ga je (onbewust) de strijd aan omdat je weet dat ze gaat lopen en pakt je pony daarom het bit vast. Als jij je hand weg zet valt er niks te pakken en zal ze (waarschijnlijk) zelf snel genoeg door hebben dat rennen niet hoeft!

Ik moest met die van mij zelfs in de verlichte zit aan rijden, de eerste paar keer ging lomp en vooral onbenullig daarna had hij door dat ik geen tegengas gaf en besloot hij het eens op een normale manier te proberen ;)