Amber weer aan het werk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Amber weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:29

Afbeelding
Nadat Amber 3 weekjes vakantie heeft gehad heb ik haar weer rustig opgepakt. Nadat we op kamp waren geweest was ze aardig wat afgevallen dus heeft ze lekker vakantie gehad en is ze mooi bijgekomen. Daarnaast ging ik zelf ook op vakantie met mijn vader. We zijn nu ongeveer weer een weekje aan de gang. Amber is dus een 'Friese'[ouders onbekend] merrie van 8 jaar. Ik heb haar nu 8 maanden, hiervoor is ze nooit dressuurmatig gereden. We hebben nog niet echt een niveau, ik wil wel ooit gaan starten met der. Dit doen we me pas als ik zeker weet dat we er klaar voor zijn. Amber is ontzettend gevoelig in haar mond en aan de hulpen. Dit is natuurlijk wel erg fijn, maar in het begin was dit wel erg lastig. Ik heb zelf een beperking aan mijn rechterarm [Erbse parese] daarom vind ik het meedraaien in hoeken erg lastig en zijn mijn handen regelmatig ongelijk [mijn arm is ook korter]. Het gaat gelukkig steeds beter.

De punten waar we aan werken zijn;
- Het opkrullen van haar, ze komt snel veelte diep. Ze komt zo nu en dan net voor de loodlijn nu, maar dat heb ik liever.
- Buiging en stelling, voornamelijk rechtsom blijft lastig [Mede door mijn beperking]. Ze kantelt haar hoofd dan ook regelmatig.
- Rust en ontspannenheid
- Sterker maken van de achterhand, rijden dus veel overgangen vooruit en terug.
- Galop, kan ze zich weleens sterk maken voornamelijk in de hoeken. [Moeite met de buiging] Aanspringen gaat ook nog niet altijd goed.
- Rechtrichten
- Mijn volledige houding, mijn handen, been ligging etc. Ook val ik veel te vaak nog voren, heb ik een holle rug en laat ik mijn schouders hangen. Doordat ik minder kracht heb in mijn rechterhand laat ik vaak mijn teugels langer worden ;$ Ik ben dan ook geneigd om met te lange teugels te rijden.

Dat was het wel zo'n beetje volgens mij. Het gaat gelukkig allemaal al een stuk beter, het was voorheen een stuk erger.

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, maar ik ben allang blij dat ik dan een keer kan zien hoe het er uit ziet. Hopelijk kunnen jullie mij toch nog helpen ;p. Ik heb helaas geen foto's van het het los stappen/draven en uitstappen/draven.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Ik val naar voren, en holle rug -,-
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Hier kan je heel goed zien dat ik moeite heb met het meedraaien in de hoeken.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Geconcentreerd koppie ;3
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Hier zie je dat ze kantelt.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Hier maakte ze zich net ervoor erg sterk, ik gaf wat been om te verruimen maar net wat teveel wat zich uit in dit xd
Afbeelding

15.
Afbeelding

Ik sta open voor kritiek en tips, mits het opbouwend is. Brand maar los :')
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 13-08-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

HTM

Re: Amber weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:35

Leuke foto's, ziet er netjes uit.
Probeer alleen je tenen iets meer naar binnen te rijden, en meer ontspannen in je bovenlichaam.
Soms zit je hol, dan weer bol.
Blijf netjes rechtop zitten, en wil niet te veel rijden met je bovenlichaam, doe dat met je benen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:45

probeer haar wat meer over de rug te rijden, dat ze dan iets te diep komt is niet erg. hierdoor gaat ze haar rug beter gebruiken waardoor ze van achter ook beter gaat lopen.
Mocht ze zich sterk maken zou ik een overgang terugrijden bijvoorbeeld naar stap hierdoor blijft het jou tempo. Voor jezelf probeer je bekken iets meer te kantelen je zit nu op sommige foto's te veel op je (doos)
meer op je billen gaan zitten. veel slangevoltes en gebroken lijnen en 8tjes maken helpen voor je buiging.
Daarnaast vroeg ik me af heb je les?wellicht dat je lesgever je kan helpen zodat je iets hebt om aan te werken. Leuk paardje veel plezier ermee!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 11:30

Bedankt voor jullie reactie! ;3

Ik besef inderdaad dat mijn houding bagger is.. Het stomme is dat ik voorheen op mijn vorige paard de nijging had om achterover te vallen en nu juist voorover ;s Ik probeer er echt op te letten, maar het blijft lastig ;p Bedankt voor de tips ;p

Omdat het voor haar zo makkelijk is om zich op te kroppen en te diep te gaan lopen wil ik haar juist uit die houding hebben en ik heb het idee dat ze de achterhand alleen maar minder gebruikt dan. Deze dag [van de foto's] liep ze aardig fijn en heb haar daarom wat meer 'omhoog' gevraagd. Ik probeer inderdaad voltes en dergelijk te rijden voor de buiging, maar op rechts valt ze dan gewoon door mijn been heen naar binnen ;s Daarom begin ik al vaak in stap met voltes sluiten en openen aan beide kanten, en vervolgens ook in draf. Dit helpt al een hoop. Ik longeer haar nu regelmatig en sindsdien is ze toch al een stuk makkelijker! Verder is ze heel jeugdig nog, sinds een halfjaar is ze pas echt aan het werk. Voorheen gingen ze af en toe mennen en is ze een paar keer onder het zadel geweest. Daarom probeer ik ook niet teveel te trainen nog [3 x in de week meestal], lekker afwisselen met mennen en buitenritjes en longeren ;p Verder heb ik inderdaad les, groepsles iedere week.. Alleen we gaan verhuizen dus stop ik hier mee en ga ik nu privelessen rijden (:. In de groepslessen heb ik het sowieso niet naar me zin, maar kon nu nog even niet anders. Ik hoop dus inderdaad dat mijn nieuwe instructeur me er straks ook beter in kan begeleiden.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:26

Ik vind je houding juist heel netjes, al kan ik op foto's natuurlijjk niet zien hoe stil je zit dus kan ook niet echt iets zeggen over "rijden met je bovenlichaam". je armen zijn soms wel wat gestrekt.
Ik zou een fries ook niet teveel over de rug willen gaan rijden als hij zich opkropt en achter de teugel gaat lopen. Wissel wel veel af met lang en laag/ hoog ingesteld.

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:44

Je houding vind ik wel netjes :) als je fries te sterk word in galop moet je een overgang terug rijden om hem onder controle te houden
Rijd veel achtjes, slangenvoltes en andere figuren waar stelling voor nodig is. :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:49

Allereerst, hele mooie vlecht! Wat kan je dat goed, werd helemaal jaloers toen ik het zag :o
Ten tweede, door je bekken iets meer te kantelen en je schouders goed naar achter te draaien voorkom je het naar voren vallen. Dit is wel een gevalletje oefening baart kunst hoor ;)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:40

je zit inderdaad wat gespannen
meer ook je ellebogen naar binnen
ga zo door
je hebt een mooierd onder je bips

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:28

Je houding ziet er inderdaad wat gespannen uit, maar ik vind je paardje wel lekker lopen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:34

Wat ben je streng voor jezelf :+
Behalve dat naar voren vallen af en toe vind ik dat je er verder heel mooi op zit, en je paardje loopt ook wel lekker. De andere punten die bokkers boven mij noemen ga ik in mee, & jullie zijn een leuke combinatie :)

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:33

Ziet er goed uit! In galop val je iets naar voren, als je erop focussed dat je je bovenlichaam naarr achteren laat kantelen, ga je vanzelf meer op je billen ziiten. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:11

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:44

Ik sluit me volledig aan bij de tips die boven me zijn gegeven, maar ik moest even een opmerking maken over je paard;

WAUW, wat een geweldig paard! <3
En ik vind wel dat het meevalt kwa opgekroptheid :). Het is en blijft een fries..

*En ik zie helaas een 4jarige fries beetje de bagger ingereden worden kwa te strenge zagende hand ed (daardoor kan ik het mee vinden vallen ghehe). Maar je doet het echt top!*