Greenland's Vivaldi op de limburgse kampioenschappen EL1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thijsseninge

Greenland's Vivaldi op de limburgse kampioenschappen EL1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 11:59

Hoihoi

Afgelopen weekend heb ik met vivaldi de limburgse kampioenschappen gereden. Het ging niet zo geweldig goed. Vivaldi is altijd behoorlijk sloom in de proeven buiten. Heeft iemand tips hoe we dit beter krijgen. Haver hebben we ook geprobeerd maar dit werkt helemaal niet :o

Vivaldi is een ruin. Hij is 14 jaar oud, en hij heeft Z1 gelopen. Maar aangezien ik nooit hoger kwam als de B met mijn vorige pony ben ik wel trots dat we nu L1 zijn.

http://www.youtube.com/results?search_q ... SBsWZwHOXQ

hoop dat iemand weet hoe ik hem sneller kan krijgen.

groetjessss

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:40

Hallo,

Leuke combinatie! Dat ten eerste. Je rijdt ook erg vriendelijk maar ik vind dat ie iets over tempo loopt. Als ie iets rustiger zou lopen zou ik het een lekkere proef vinden maar nu komt het iets gehaast over. Ook vind ik je teugels iets te lang.

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:09

Dankjewel :D
Vind je hem te snel? oh mijn instructrices vonden hem daar te sloom. En wat je zegt over mijn teugels dat is waar. Voor mijn gevoel lijkt het of hij bovenin loopt en toen zag ik het filmpje en dacht ik echt van wow lijkt wel of ik de hele proef aan het halstrekken ben ofzo :')

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 17:33

noahlady

Re: Greenland's Vivaldi op de limburgse kampioenschappen EL1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:45

ik vind het iets gehaast overkomen, doordat je onderbenen erg onrustig zijn en de aanleuning is erg onrustig.
Probeer erop te letten, dan ziet het er al een stuk netter uit!
Is hij alleen sloom tijdens je proeven?
Misschien moet je er dan eens op letten, misschien rijd je hem te lang, voor de preof, dat hij al op is, tijdens de proef?

Als hij altijd een beetje sloom is, zal ik lekker veel overgangen, schijnovergangen maken. Daar worden ze wat allerter van en worden ze wat vlugger aan het been.

Succes!

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 08:13

ja dat is waar. Hij is altijd heel sloom. Zelfs als ik ook maar een kwartier losrij. Ik irriteer me inderdaad zelf ook aan mijn benen. Op mijn vorige pony kon ik ze heel fijn stil houden en nu...... :( daarom had ik ook zoiets van, nu moet er iets gebeuren want dit is gewoon echt niet netjes meer :(. Maar bedankt voor de tip :D

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:32

Ook ik vind het wat gehaast overkomen. Probeer de proef echt al 21 losse onderdelen te zien, die je één voor één afwerkt. Nu raas je meteen door van de ene naar de andere oefening. Die 'grijze zones' zitten niet voor niets in je proef. Rijd echt die hoeken in, zo controleer je direct of je je pony kunt buigen en heb je meteen een goede voorbereiding voor de wending daarna. Controleer in die zones of je pony aan je been is, neem hem anders een keertje (subtiel) terug of rijd hem iets aan.

Let op bij het wijken dat je pony niet over de buitenschouder valt. Probeer meer die schouder te begrenzen, en je pony misschien wat rechter door het wijken heen te sturen. Die 5 meter haal je makkelijk!

Ook in de middenstap zou je pony iets contanter mogen dalen. En zorg dat er een duidelijk verschil, dus arbeidsstap-middenstap- en weer teug naar arbeidsstap in één oefening.

Misschien kun je proberen om net voordat je de volte oprijd om te gaan halsstrekken, je pony al op twee teugels iets ronder in te stellen. Probeer ook contact te houden tijdens het halsstrekken.

Verder proberen je benen netjes lang te houden, niet op gaan trekken. Als je je pony veel scherper aan je been hebt (schakelen dus!) hoef je niet zo vaak been te geven en is lichte kuitdruk al voldoende.
Probeer ook met het afgroeten nog contact te houden, zodat je paard netjes niet naar boven kokt terwijl jij gaat groeten.

Verder zou ik je teugels iets korter pakken, en zorgen dat je hem (zolang je daarin controle houdt) iets meer bovenin instelt.
:)

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 08:53

dankjewel voor de tips :j ga er zeker aan werken!!

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:34

Niemand meer?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:57

Je drijft teveel en daar word hij sloom van.
Probeer je been helemaal stil te houden. En alleen als hij terugkomt in tempo 1 x drijven; als hij reageert gelijk weer je been stil, reageert hij niet gelijk harder drijven of tik tot hij reageert en dan weer je been stil.
Nu geef je hem elke pas een schop waardoor hij afstompt en steeds minder reageert op je been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:00

Er is een verschil tussen snelheid en activiteit. Wat ik bij jouw pony zie is dat hij wel snel loopt, maar niet actief. Hij blijft heel vlak draven. Ik denk dat jouw instructrice dat ook bedoelt.

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:53

oke bedankt voor de tips :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:05

Wat mij als eerste opvalt, zijn je onderbenen. Je drijft constant, en ik vind het al irritant om naar te kijken, laat staan om te voelen......

Geef alleen een voorwaartse hulp als je ook écht voorwaarts wilt, en waarborg hem, geen reactie, tik. Gelijk. Ook in je proef, waar dan ook. Je krijgt ook punten voor "houding en effect van de hulpen" en van mij kreeg je daar een 4 op, omdat je steeds van alles doet, maar er gebeurt helemaal niets.
Open je zit als je een voorwaartse hulp geeft, ofwel kantel je bekken, en duw je paar als het ware met je zitknobbels naar voren. Daar moet je eigenlijk al een reactie op krijgen, komt die reactie niet, geef je been, daar geen reactie op, knal. En niet voorzichtige tikjes. Ook in je proef, beter een knal en daarna een spetterende proef, dan dit. Consequent zijn in je rijden.

Alles wat je nu doet, is je paard leren dat jouw hulpen niets betekenen, want je doet niets als hij niet reageert. je corrigeert niet, niks, je gaat gewoon door met drijven. Paard leert dus effectief dat drijven geen hulp is. Dat zul je echt moeten gaan aanpakken.

Dan je binnenteugel/buitenteugel gebruik. Je mag met je binnenhand meer lucht geven zodat je paard ruimte krijgt om het binnenachterbeen te plaatsen. Buitenteugel eraan houden, verder in de wending je gewicht iets op de binnenkant zetten, daar wordt je stelling en buiging veel netter van. In je wijken recht boven je paard blijven zitten, iets stelling vragen mag, maar hou hem recht. Naar mijn idee zat je op de buitenkant, en dan krijg je haast een verkeerd-om appuyement.

Heleboel tips, zie het niet als commentaar, zo is het niet bedoeld. Hoop dat je er wat mee kan.

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:43

oke zal er aan gaan werken :j