Hoe leren, rechtop zitten/rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Hoe leren, rechtop zitten/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 06:53

Hoi!

Al maanden heb ik een probleem:
Ik val tijdens het rijden, enorm naar voren. Het moment dat ik naar voren val, is het moment als ik aandrijf met mijn benen.

Hoe kan ik mijzelf dit nou afleren?
In de les zit ik veel rechter op, en ben ik ook veel bewuster van mijn houding.
Helaas, dacht ik ook genoeg aan mijn houding te letten zonder les, maar juist dan lijkt het me niet te lukken.

Er zijn mensen in de bak(of aan de rand) aanwezig die me best willen helpen.
Maar hoe maak ik mezelf nou nog meer bewust van mijn houding?

Afbeelding
mijn verbeterpunten zie ik zelf als volgt:
handen hoger (halve hand hoogte )
schouders naar achteren, kin recht op, rug recht maken
been lang houden.

Maar goed: Vanaf de grond, iemand helpen of aanwijzingen/tips geven vind ik makkelijker, dan als ik op mijn pony zit, en het niet direct zie.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. (maar houdt het wel netjes a.u.b.)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:11

Je trekt je hak op, waardoor je been naar achteren valt, waardoor je aanknijpt met je knie, waardoor je naar voren valt, je heupen stijf worden, en een holle rug trekt , waardoor je schouders stijf worden, en je handen sterk...

MAW, maak je benen eens een stuk langer! ;). Om been te geven hoef je je hak niet op te trekken, je kan daar je kuit voor gebruiken :)

(heb je een seatsaver op je zadel? haal die er eens af)

EngeltjeS

Re: Hoe leren, rechtop zitten/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 07:14

Kehdra, bedankt voor je snelle reactie.
Door de "seatsaver" (voor mij is het meer een lekker zadelbontje :P ) zit ik wel beter dan zonder. Hoe zo, denk je dat die er af moet dan?

Je hebt gelijk over m'n hak en been.
Benen lang maken, zonder beugels? Beugelriemen langer maken?
Ik ga vanmiddag hier meteen mee aan de slag :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:23

Ik kan het niet goed zien (heb je geen foto van de zijkant?), maar duwt die seatsaver je niet nog meer naar voren?

Je zou eens (als je je paard kan vertrouwen) een sessie zonder beugels kunnen gaan rijden. Zonder beugels MOET je je benen wel lang maken (en je bekken kantelen waardoor je rug relaxed), immers zodra je ze optrekt, ga je weer met je knieen knijpen etc etc, en lig je er zo naast. Zonder beugels hoef je niet eens persee je hakken overdreven uit te drukken, zolang je ze voor je gevoel maar lang maakt.
Ook met beugels moet je proberen dat 'lange-benen' gevoel te houden, door je hakken laag te houden (en dan niet naar beneden forseren, maar door je knieen lager te laten hangen, en het gewcht door je enkels in je hak te houden.

(goh wat lastig uitleggen, een goede les zou handiger zijn :+)

Werp ook eens een kritische blik op je kniewrongen, beperken die je knieen, of geven ze juist veel ruimte.

Waarschijnlijk is je paard ook niet lekker aan t been wanneer je telkens zo moet aandrijven...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 07:52

Wederom: Bedankt Kehdra voor je reactie.

Ik ga vanmiddag (en komende weken :P ) zonder beugels rijden, ik vertrouw m'n pony 100%.
en in m'n eerst volgende les wil ik inderdaad lekker bezig gaan met mijn houding.

M'n pony is goed aan het been, het kan nog beter inderdaad. Maar ik heb het idee, dat ik hem afrem door mijn houding. Want als ik wél netjes zit, loopt ie echt super!
Dus het probleem zit hem in mijn houding, die ik graag wil verbeteren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:00

Is het zadel wel goedpassend voor jou , ook lijkt het een erge diepe zit te hebben daardoor kan het ook dat je naar voren word gegooit,
Je voeten zo in de beugels plaatsen dat het net lijkt of ze op de grond staan hakken niet te ver door duwen want dan val je weer achterover en hakken uit drukken heeft geen nut, je rijd vanuit je zit tenslotte.
Rij je wel eens zonder zadel , hoe is dan je zit ?
Blijf ook van de voor kant van je paard af als het niet nodog is,want je zoekt steun in de teugel , bedenk wat dat doet bij je paard in de mond, durf los te laten elke beweging jou hand is informatie naar het paard en die is vaak al te veel, laat staan wat druk doet dan van een ruiter die steun zoekt

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:02

Ik ga dit topic ook even volgen. ik heb namelijk dezelfde problemen :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 19:39

Vandaag enorm gefocussd op het 'enkel' werk :P en ik moet je zeggen: Ik zat een stuk beter!
Wel is het moeilijk om je knieén 'los' te laten van het zadel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:23

Je valt naar voren omdat je je onderbenen te ver terug hebt liggen. Daardoor kun je geen balans houden en jezelf niet afzetten in de beugels. Je been lang maken met uitgedrukte hak is één ding, maar ik wil je ook het volgende meegeven:

De beste manier om de juiste beenbalans te vinden is door te gaan staan in je beugels (en blijven staan). Niet in de verlichte zit, maar gewoon je zitvlak uit het zadel tillen zoals je dat bij lichtrijden ook doet, alleen blijf je dan staan. Je kan dit in alle gangen doen. Pak een pluk manen van je paard vast of maak een touw om de hals zodat je niet in de mond hangt en ga staan. Uiteindelijk moet je in alle gangen zonder handen kunnen blijven staan. Waarschijnlijk moet je wel je beugels wat korter maken. De correcte lengte is wanneer de bovenkant van je beugelblokje de onderkant van je enkelknobbel raakt als je je benen af laat hangen.

Tijdens de sta-oefeningen moet je je hak goed uitdrukken en zakken door je enkel. Je moet niet meer verder door je enkel heen kunnen, je tenen richting je scheenbeen. Je beugel moet hierbij achter je tenen liggen op de bal van je voet. Het is ook erg belangrijk dat je het gewicht over alle 5 de ballen van je voet verdeeld; van buitenzijde naar binnenzijde. Doe je dit niet, dan heb je kans dat je last krijgt van enkels en knieën.

Als je het goed doet voel je je zeer stabiel en merk je dat je knieën licht geboden blijven en in het ritme van de gang als veer werken. De achterkant van je bovenbeen zal hard moeten werken (Hamstrings) en de spieren aan de zijkant in je billen. In je onderbeen en voet zou je geen spieren moeten voelen aanspannen.

Wanneer je gaat zitten moet er niets veranderen in het gevoel in je benen dan wanneer je staat. Dit geld in alle gangen, zowel in het lichtrijden als doorzitten. Als je hier moeite mee hebt, probeer dan heel licht in het zadel te gaan zitten. Alsof je op een vliegje gaat zitten wat je niet fijn wilt drukken en daarna weer staan. Bouw dit langzaam uit.

Ik begin in mijn warming up vaak met een paar rondes staan in mijn beugels wanneer ik mijn paard opwarm. Het actoveert de juiste spieren en helpt bij het opbouwen van mijn houding. In het begin kan je er wel flink spierpijn van krijgen!

Als je nog vragen hebt, neem gerust contact op!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:17

een mooie houding ontwikkel je bij voorkeur niet op je paard. Koop zo'n yoga bal en doe daar balans oefeningen op. op die manier train jij spieren die je nodig hebt voor een correcte houding zonder dat je paard last van jou heeft.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:34

@Abacab: dat ben ik niet met je eens. Een goede paardrijhouding ontwikkel je juist op je paard. Een yogabal is niet te vergelijken met de bewegingen die een paard maakt. De meeste ruiters hebben geen gebrek aan spierkracht. Als dat zo was, zouden ze niet eens zelfstandig op hun paard kunnen komen! Waar het aan ontbreekt is coördinatie; hoe stuur je de juiste spieren aan? Wanneer je dit oefent op een oefenbal gebruik je de spieren anders dan op je paard, ookal gebruik je een aantal dezelfde spieren. Het is dan ook erg lastig om het gevoel van de oefenbal te vertalen naar de houding op het paard: De transfer is te groot. Je houding oefen je het beste te paard en de meeste paarden ondervinden hier geen last van, omdat je alleen maar beter gaat zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:13

Beugels eraf, dan wil je wel achterover zitten.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:04

Alicia2u schreef:
@Abacab: dat ben ik niet met je eens. Een goede paardrijhouding ontwikkel je juist op je paard. Een yogabal is niet te vergelijken met de bewegingen die een paard maakt. De meeste ruiters hebben geen gebrek aan spierkracht. Als dat zo was, zouden ze niet eens zelfstandig op hun paard kunnen komen! Waar het aan ontbreekt is coördinatie; hoe stuur je de juiste spieren aan? Wanneer je dit oefent op een oefenbal gebruik je de spieren anders dan op je paard, ookal gebruik je een aantal dezelfde spieren. Het is dan ook erg lastig om het gevoel van de oefenbal te vertalen naar de houding op het paard: De transfer is te groot. Je houding oefen je het beste te paard en de meeste paarden ondervinden hier geen last van, omdat je alleen maar beter gaat zitten ;)

Mee eens. Wat je echter wel goed kan oefenen op een yogabal (wanneer het op het paad niet lukt), is het kantelen van je bekken. Daarmee worden je bekken sterker, en kan je ze beter coordineren :).

TS; ik ben wel benieuwd naar meer rijfoto's. Niet om af te kraken hoor, maar omdat ik benieuwd ben naar meerdere momenten in je rijden.

Heb je al geoefend?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 07:10

Ik heb je gepbt Kehdra :)
gisteren weer geoefend, en heb ervaren dat mijn knieén ook 'los van het zadel' kunnen, ipv er tegen aan geklemd.

Op een gegeven moment heb ik ervaren dat het veel fijner rijd en doorzit! Of te wel: ik heb gevoeld hoe ik mezelf moet leren 'zitten' en hoeveel fijner dat rijd.
De pony liep ook een stuk relaxter doen :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 07:12

Abacab schreef:
een mooie houding ontwikkel je bij voorkeur niet op je paard. Koop zo'n yoga bal en doe daar balans oefeningen op. op die manier train jij spieren die je nodig hebt voor een correcte houding zonder dat je paard last van jou heeft.

Mijn paard laat mij tijdens het rijden weten dat ik het niet goed doe, of te wel: hij spiegelt mij tijdens het rijden.
Verwacht ik iets van mijn pony, terwijl ik het verkeerd aan geef, dan doe hij het ook niet zoals het hoort.

Misschien is de yogabal voor jou wel iets dat werkt, maar ik leer liever van mijn pony. Hij weet immers hoe ik er op zit en laat weten wat wel kan en wat niet kan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:24

Oefeningen met de yogabal waarbij je contact houdt met de grond hebben idd veel minder effect.

Er zijn heel veel oefeningen met de yoga bal speciaal voor ruiters ontwikkeld [onze olympische ploeg traint er veel mee]. De kern is dat je balanceerd op de yogabal in verschillende houdingen en dat je los van de grond blijft, je zoekt je balans dan enkel op de yogabal zonder zelf contact te maken met de grond.
Een oefening is om op je knieen op de yogabal te balanceren en daarbij een tennnisballetje hoog houdt door het tegen de muur te kaatsen. Op die manier gebruik je wel alle spieren die je bij het rijden nodig hebt. Hierdoor ontwikkel je controle over je fijnmotoriek in je core en coordinatie.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat wij als ruiter aan ons paard via onze zit en het juiste gebruik van ons lichaam door kunnen geven hoe het paard zich moet bewegen. Vooral in het meer verzemelde werk is het heel belangrijk je paard te helpen zijn balans te vinden. Dan ben je het stadium van leren van je paard al lang voorbij.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:41

Abacab schreef:
Op die manier gebruik je wel alle spieren die je bij het rijden nodig hebt. Hierdoor ontwikkel je controle over je fijnmotoriek in je core en coordinatie.

Dat ontken ik ook niet. Maar je moet het met me eens zijn dat de coördinatie die je nodig hebt om in een open keten op een bal te balanceren niet hetzelfde is als de coördinatie die je nodig hebt op je paard.

Abacab schreef:
Vooral in het meer verzemelde werk is het heel belangrijk je paard te helpen zijn balans te vinden. Dan ben je het stadium van leren van je paard al lang voorbij.

Dat ben ik met je eens. Uiteindelijk heb je meer verfijnde feedback nodig dan alleen die van je paard (ik denk dan aan drukpads, versnellingsmeters, motioncapture en simulators). Maar ik denk niet dat dat in deze situatie van toepassing is. Op de foto's zie ik een fijne recreatieruiter die nog moet werken aan de neutrale onafhankelijke zit en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat je dit het beste op je eigen paard, met je eigen zadel en je eigen beugels oefend onder goede begeleiding.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:30

Ik heb hetzelfde probleem, houding lijkt nergens op zonder dat je je hak naar beneden houdt. Mijn instructrice heeft me zonder stijgbeugels laten rijden, dan moet je je benen wel lang houden en let je er ook op. daarna heb ik de beugels weer opgenomen en in stap was mijn houding heel goed en ook in draf zag het er al beter uit en met je kuiten aandrijven werkt ;-) je hak is niet nodig (heb ik ook moeten leren en ben ik nog aan het leren)