Paard reageert niet op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Paard reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:43

Hallo,

Ik heb even een vraagje;
Ik ben sinds een maand mijn paard recreatief dressuurmatig aan het rijden. Hij is rechtsgebogen, dus scheef. Het is al veel minder dan het was.
Maar als ik stelling vraag, snapt/reageert hij niet op mijn been. Dit is op beide kanten zo trouwens.

Bijv. stelling naar de rechterkant, ik houd m'n rechterbeen eraan, houd contact met de linkerteugel en geef druk (hand opzij) op de rechterteugel. Als ik hem vooruit wil laten stappen en ik doe dit, luistert hij naar mijn hand en dus niet naar m'n been.
Soms versnelt hij als k dan m'n been eraan houd.

Versnellen is trouwens geen probleem en de buiging terwijl ik op de grond sta (hij staat dan stil) gaat ook wel goed.

Heeft iemand tips hoe ik hem dit duidelijk kan maken?
Alvast bedankt!

stoer

Re: Paard reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:01

Hoe loopt hij dan aan de longe? Loopt hij dan wel in stelling?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:06

Het is iets wat hij even moet leren snappen.
Je kunt dit ook eerst aan de hand oefenen, hem opzij laten gaan op druk, dat betekend niet dat je hard moet drukken maar dat als jij even met je hand drukt hij opzij moet.
Je kunt dit dan het beste op de plaats doen waar je normaal been geeft.
Dan werkt het hetzel;fde als je erop zit, je kunt hem ook met z'n gezicht naar het hek zetten zodat hij niet rechtdoor kan, alleen opzij.
Eventueel met hulp van iemand ernaast, zodat hij de link legt tussen het been/de hand.
Als hij éénmaal weet dat hij moet wijken voor je beendruk kun je hem makkelijker inbuigen, volte openen en sluiten is een goede oefening waarbij je dat gebruikt.

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:07

Dit kun je eerst goed aan de hand oefenen, werkt echt!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 19:56

Aan de longe loopt hij wel in stelling ja.

Hij gaat wel opzij bij beendruk, maar icm met teugeldruk snapt ie het niet meer. Ik kan hem met losse teugel met alleen m'n benen rijden. Maar zodra er teugeldruk bij komt snapt ie het niet.
Aan de hand oefenen heb k geprobeerd, maar als het te moeilijk word (met teugeldruk), wilt hij er onderuit komen en dan trekt ie zich los of gaat rondjes draaien (is een begin, maar kom dan niet verder) en laat ie z'n voorhand gewoon staan.

Volte sluiten is geen probleem, volte openen lukt alleen echt niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:36

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:35

Dank je, ik ga het eens lezen :-)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:02

Misschien zou je het eens met dubbele lijnen kunnen proberen, dan kun je en van de grond goed zien wat er gebeurd en oefenen op de hulpen, als je hier geen ervaring mee hebt is het ook heel leuk om eens een les te nemen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:09

Miss geef je teveel druk op de teugel, er moet ook nooit druk op de teugel komen, als hij goed op je zit en been hulp reageert zonder druk wat wil je dan nog meer?? dat is waar oedereen naartoe wil tebslotte als het paard het goed doet waarom dan nog meer willen goe dis goed dan en wees daar trots op , je paard weet echt niet wat jij wilmet die druk dat is duidlelijk toch,

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:19

Vertel mij dan maar hoe ik dan stelling moet vragen.

Het is fantastisch dat ie op m'n zit reageert als k naar een andere kant wil. Maar zonder buiging is dat niet de goede manier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:25

Dubbel probleem. Paard is scheef en heeft niet geleerd te wijken voor de eenzijdige kuitdruk.
Dat moet je hem dus aanleren, wellicht met iemand op de grond die met een zweepje tegelijk met jouw kuit dat duidelijk kan maken.
Daarnaast moet je leren sturen op je buitenteugel. Je mag best stelling vragen op je binnenteugel maar die verbinding moet "los vast" zijn dat wil zeggen dat je even stelling vraagt, maar dat je been het werk doet.
Omdat hij scheef is lukt dat niet zo goed nog en door teveel te vragen op de binnenteugel valt hij als het ware op de binnenschouder (omdat hij de lengtebuiging die je vraagt nog niet kan maken). Om je paard wat te helpen kun je in de wending twee handen wat naar buiten te brengen. (Dat is even een hulpje, dat weer moet verdwijnen natuurlijk). Verder heeft het gewoon tijd nodig.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:35

Paard is scheef, klopt. Maar hij wijkt wel voor eenzijdige kuitdruk. Alleen niet als er een teugelhulp bij komt, naar de andere kant en niet met buiging :+ .

Op zweep reageert ie niet echt, dus dan zou je echt moeten slaan voor een reactie.

Dus bijv. stelling naar rechts, m'n handen naar links brengen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:10

_Caitje__ schreef:
Vertel mij dan maar hoe ik dan stelling moet vragen.

Het is fantastisch dat ie op m'n zit reageert als k naar een andere kant wil. Maar zonder buiging is dat niet de goede manier.

Kan hij wel buigen/roteren onder jou zit, ga b.v eens meer aan de binnenkant zitten op de volte en haal heel de teugel van de hals zonder naar je toe te trekken , hij zal waarschijnlijk naar binnen vallen maar neemt dan wel stelling aan, dan kun je hem met een hulp van de zweep naar buiten zetten door een hulp te geven als zijn binnen voorbeen van de grond of je teugels terug tegen de hals met waarschijnlijk stelling verlies, maar het stuur zit op de schoudwr dus je indirecte teugel hulp, rij hele veel dioganalen en steeds op X je zit veranderen zodat het paard op jou zit zijn stelling en buiging verander, als je zit consequent doet en jou hulpen steeds beter geeft zal het paard dit echt gaan doen, is ook nog een hele goeie gymnastische oefening, maar werk nooit met druk , maar met contact en gevoel, je wil dat het paard nageeft , maar vergeet niet zelf ook na te geven, het paard vraagt vaak aan de ruiter meer ruimte maar heel vaak word dat als tegen druk gezien en wat doet de ruiter die haalt de teugel nog strakker, geef eens toe als eht paard meer druk op de teugel neemt, zie wat daar mee gebeurt als hij te diep gaat geef je binnen been op het juiste moment dus op het moment adt het binnenbeen van het paard de lucht in gaat, als een been op de grond staan kan het paard er nooit wat mee doen, dus nutteloos drijven werkt niet , maar helaas leer je dat van de meeste instructrices niet, dus zoek iemand die echt weet waar ze het over hebben, kijk ook eens op paarddenbegrijpen.nl staan heel veel tips over gymmen/rechtrichten ook staan er instructrices die weten hoe ze jou kunnen leren je paard te trainen op een fijne manier zonder in gevecht tegaan met je paard door er steedsmeer druk op te zetten.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 12:42

Met druk op teugels bedoel ik eigenlijk ook hand opzij ;-) Misschien niet duidelijk van mij. Dan heeft ie wel een goede buiging door heel zijn lichaam. Maar dan komt hij dus naar binnen en reageert dus niet op mijn been.
Mijn instructrice heeft idd ook uitgelegd wanneer het het goede moment is om been te geven. Maar dat gaat ie sneller en niet opzij.

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:44

waarschijnlijk vindt het paard de oefening erg moeilijk. Door het binnenbeen vallen is een manier om onder het werk uit te komen. Longeren (in longeercirkel), laten buigen en terugtikken met de zweep is een manier om de buiging verbeteren! Blijf goed op de beenzetting letten om te voorkomen dat ze alsnog over de buitenschuider valt.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:10

Heb helaas geen longeercirkel tot mijn beschikking. Over het algemeen gaat longeren wel goed, heel soms wilt ie over zijn buitenschouder weg lopen, maar met een beetje aandrijving van de zweep en stemcorrectie gaat het weer goed.

Hij vindt het idd erg moeilijk

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:19

_Caitje__ schreef:
Met druk op teugels bedoel ik eigenlijk ook hand opzij ;-) Misschien niet duidelijk van mij. Dan heeft ie wel een goede buiging door heel zijn lichaam. Maar dan komt hij dus naar binnen en reageert dus niet op mijn been.
Mijn instructrice heeft idd ook uitgelegd wanneer het het goede moment is om been te geven. Maar dat gaat ie sneller en niet opzij.

Ja en dat is een kwestie van oefenen en geduld hebben en voelen en met kleine stapjes vooruit gaan en soms stappen terug durven nemen,
Je hand van de hals omhet paard t eleren stelling aan te nemen met het risico naar binnen van dat even accepteren en je volte door rijden, je kan dan ook stoppen en het paard weer terug zetten met de teugels en zo alle hulpen even afzonderlijk aanleren waarna je ze weer samen kan voegen, maar let altijd op je zit , als jij zegt met de teugel naar buiten laat je zit dat ook doen, als jij naar buiten valt wat gebeurd als het paard scheef is dan zul je zelf meer naar binnen moeten gaan zitten en je buitenbeen desnoods eruit halen om het paard de ruimte te geven om naar buiten te gaan, vaak doen wij als ruiter teveel, probeer met minder meer te bereiken, meer druk geeft altijd tegen druk, zeker als je lichaam iets anders zegt dan jij tussen je oren bedoelt , hoe verwarrend voor het paard, dus ja het is veel oefenen en vooral heel veel geduld hebben en stoppen als het goed is en niet nog een keer proberen want dan laat je dat gevoel van goed zijn los, is ook erg belangrijk voo rhet paard goed is goed daar leert hij van, waarom iets nog een keer doen als het al is gelukt dat is voor het paard echt niet te begrijpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:38

_Caitje__ schreef:
Paard is scheef, klopt. Maar hij wijkt wel voor eenzijdige kuitdruk. Alleen niet als er een teugelhulp bij komt, naar de andere kant en niet met buiging :+ .

Op zweep reageert ie niet echt, dus dan zou je echt moeten slaan voor een reactie.

Dus bijv. stelling naar rechts, m'n handen naar links brengen?

ja probeer het maar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:00

_Caitje__ schreef:

Als hij door je been valt vraag je teveel stelling. Een paard heeft een holle en bolle kant (van nature). de holle kant is de korte kant (qua spieren) de bolle kant de lange kant. Aan de holle kant zal je paard dus minder gemakkelijk buigen. Als de holle kant rechts zit (en dat is bij de meeste paarden het geval), dan is het paard linksgebogen. Wat we willen is de spieren aan de korte kant langer maken, zodat het paard recht wordt. maar dat gaat alleen door iedere x een beetje meer (stelling en buiging) te vragen; valt je paard "door je binnenbeen" dan vraag je net teveel; geen ramp, maar de oefening heeft dan niet zoveel zin
je moet er dus voor zorgen dat je paard het achterbeen wil meenemen (onder zijn romp wil plaatsen). de schouder moet je dan begrenzen, maar omdat ie nog erg scheef is, is dat moeilijk. ik heb dan liever dat hij iets over de schouder wegloopt, dan dat hij op de schouder naar binnen valt.
Door 2 handen naar buiten te brengen (naar links in jouw geval) zorg je ervoor dat je de schouder er wat meer in zet.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 18:30