Tja...
Het is jammer dat t maar twee foto's zijn.
Ik zie op twee foto's:
een valse knik, een strenge hand, een paard dat absoluut niet soepel of lekker over de rug loopt, sporen die naar mijn idee niet nodig zijn en een of ander raar bijzetmiddel waarvna ik niet weet hoe het zit (De helft hangt los..?) En nog wel meer.
Ga eens voorwaarts neerwaarts werken. Lang, laag, los. Paard met z'n hoofd laag gebruikt zn rugspieren beter, kan jou daardoor beter dragen.
Zoals je hem nu trekt in de mond is totaal onzinnig. Een paard moet eerst ontspannen en los zijn, wil je nageeflijkheid bereiken. De kaak moet ontspannen zijn en de halsspieren ontspannen en later op de goede manier aangespannen. Het hoogste punt van de nek moet de pol zijn, het stukje tussen de oren.
Bij jou is dat nu ergens halverwege de nek, dus dat is niet waar je naar streeft.
Laat hem voor wat meer los, laat die achterhand werken (want die zie ik ook niet) en ga lekker veel figuren maken, buigoefeningen etc.
Wat ook leuk (en heel erg nuttig!) is, is om bijvoorbeeld lessen te nemen in het dubbele lange lijnen.
Zo kun je je paard vanaf de grond prima gymnastiseren en het is erg leuk om te doen.
Heb je zelf ook rijles?