Ik had mij graag wat verdiept in hoe het paard beweegt om wat meer van het lichaam te weten te komen. Mijn oog is gevallen op 2 boeken. Het ene is "Dressuur onder vuur" van Gerd Heuschmann. Het andere is "Hoe beweegt uw paard" van Gillian Higgins.
Beperk jezelf in ieder geval in de boeken die een politieke tint hebben. Zo is 'Dressuur onder vuur' wel vanuit een heel eenzijdig perspectief geschreven.
Is hoe beweegt uw paard beter volgens jou? Want ik heb daar al wel heel mooi en duidelijk beeldmateriaal over gezien. (wat bedoel je met politieke tint?)
Dat boek van Higgins ken ik niet. Er zijn heel veel boeken te lezen over paarden en hun beweging. Ik denk dat je vooral heel veel moet lezen en daar dan het gemiddelde uit moet nemen.
Net dat boek van Heuschmann is behoorlijk discutabel. Lang niet alles wat daar in staat is algemeen geaccepteerd. Maar door heel veel te lezen kun je daar beter 'doorheen' kijken.
aerdenhout1
Geplaatst: 11-08-12 17:13
Goed paard rijden en gevoel leer je nooit vanuit welk boek dan ook! Lessen en luisteren en kijken naar paarden mensen, en leren van de fouten die je maakt dan word je een paarden mens.
Het gevoel heb ik, geen probleem. Maar ik wil echt te weten komen hoe een paard beweegt zodat ik ook wat te weten kom over welke oefeningen goed zijn en niet.
Hoe beweegt mijn paard is echt een aanrader. Duidelijke foto's en omschrijvingen over hoe een paard beweegt, welke spieren hij wanneer gebruikt. Over de oefeningen welke goed en slecht zijn staan er niet echt in maar dan nog kan ik het boek aanraden!