hoe vraag je stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hoe vraag je stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 20:40

De titel zegt het al...

Op de linkerhand krijg ik het niet voor elkaar om linkerstelling te krijgen. Welke hulpen moet ik geven, doe ik het wel goed?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:43

Je binnenhand doe je opzij (dat is dus je linkerhand op de linkerhand :D ) en je geeft binnenbeen. Je buitenteugel geeft niet mee, maar die houd je op zijn plek. Je kan wat kleine ophoudingen maken met je linkerhand. In ieder geval niet aan je linkerteugel gaan trekken!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:50

Als het op de andere hand wel lukt doet, is je links waarschijnlijk de slechte kant van jouw paard, ze is dus scheef. Daarom kan ze wat moeilijker stelling geven op de linkerhand, het hoeft dus niet persé het geval te zijn dat jij het fout doet. Hoe vraag je het op de rechterhand?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 20:52

zo doe ik het dus ook, maar ze kijkt dan helemaal naar buiten.
Ik krijg het niet voor elkaar om haar om mn linkerbeen te laten buigen. Met longeren bv loopt ze wel met stelling naar links. Ze kan het prima (iemand anders reed haar en ging gewoon goed) het ligt dus echt aan mij, vandaar dat ik twijfelde of ik wel de goede hulpen gaf!

lies_sparkle

Re: hoe vraag je stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:59

Zorg wel dat je met je buitenbeen genoeg impuls blijft houden hierdoor is het ook makkelijker om te buigen. Verder kun je goed stelling vragen op de volte. Dit is makkelijk voor jou en het paard :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:01

de merrie presteert het op een volte op de linkerkant helemaal rechtsgebogen te lopen...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:04

Dan is je paard gewoon heel erg stijf. Ga eerst bezig met grondwerk.
Dus wat aan de longeerlijn en aan de hand, bouw dit uit tot onder het zadel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:18

dat dacht ik eerst ook, maar waarom loopt ze met longeren wel met de juiste stelling en ook toen dat kennisje van mij op haar reed?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:38

Omdat jij blijkbaar iets verkeeerd doet.
Als ze het bi j andere mensen wel goed doet raad ik je een goede instructie aan.
Succes ermee!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:43

dat geef ik toch ook aan, dat het aan mij moet liggen. Ik vraag hier dus om tips..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:45

De tips zijn al gegeven denkk. Ik de k datje het beste even instructie kan vragen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:58

Ik zou les gaan nemen kan iemand je helpen en vaak dan zie je wat fout gaat.
Ik heb soms ook denk waarom doet het paard niet wat ik wil het is gewoon altijd mijn schuld.
Als de instructrice er dan bij is zegt ze ook hoe voelt het? Waarom denk je dat het paard dit doet, ze geeft kleine aanwijzingen en gelijk is er een verschil.
En het lukt niet gelijk als ik weer alleen ben maar echt veel rijuren maken ook met frustraties maar altijd weer mijn schuld.

Hoe is je houding je zit op de volte? Wat voor rij ervaring heb je?
Hoe oud is je paard nog moeite met de balans?
Hoe gaat het dan als je de hoeken rijd in de bak kijkt je paard dan ook naar buiten?

Het kan aan heel veel dingen liggen dan zou je een filmpje moeten plaatsen.

Is je paard goed los? Maakt het verschil als je er net op zit en een half uur later?
Zorg hier eerst voor.
Ga veel voltes, slange voltes en S rijden.
En misschien voltes openen en sluiten met een lichte stelling

Een idee: je binnenhand wat overdreven naar binnen brengen maar dan echt meer naar je knie toe.
Niet vastzetten op je bovenbeen. En wat ophoudingen maken maar wel steeds je hand ontspannen niet vast houden/zetten dat is echt belangrijk. En je binnenbeen goed op zijn plek houden en erbij houden. Buitenhand hou je er goed bij eventueel wat mee geven naar voren brengen iets heeft het paard meer ruimte.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 10-08-12 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:03

bedankt voor je tips Linnie! Kan ik iets mee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:36

de mijne kan dat ook zo goed, ze kan het perfect, maar soms weigert ze, dan is een goede ophouding (hand open naar links (beetje overdreven), ietwat omhoog, ophouding + por met je binnenbeen
(dus dan "trek" je het hoofd wat naar links, en por je de ribben naar rechts zeg maar)
op het moment dat ze ietwat stelling geeft, direct die teugel loslaten. als ze weer recht komt opnieuw vragen, en indien nodig herhalen. na enkele keren gaat de euro wel vallen, en dan kun je weer verder werken naar verfijning :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:12

max66 schreef:
De titel zegt het al...

Op de linkerhand krijg ik het niet voor elkaar om linkerstelling te krijgen. Welke hulpen moet ik geven, doe ik het wel goed?

Weet je wel wat stelling is en hoe het eruit moet zien en heeft het paard bij de andere ook wel de juiste stelling??
Want als je niet weet hoe en wat en waarom je stelling moet vragen en hoe dan is het lastig het aan het paard te vragen.
Dus miss zelf eens meer gaan verdiepen in wat stelling is, wat gebeurd er met de schedel , waarom stelling enz enz

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:07

natuurlijk weet ik wat stelling is!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:10

max66 schreef:
natuurlijk weet ik wat stelling is!

Hoe vraag je dan stelling?
Je zou het eens kunnen proberen als je voor je paard staat , zorg dat er ruimte is om stelling aan te nemen, waar let je zelf op als je stelling vraagt?

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:27

Zorg dat je het paard eerst een beetje warm gelopen hebt en vervolgens met je binnenteugel naar buiten en met je binnenbeen hulp geven zodat hij recht blijft lopen. Je andere hand op dezelfde plek halen.
Let er wel op dat je niet meteen paard scheef trekt maar langzaam beetje opbouwt over aantal keer en tijdje gespreid. Hoop dat dat lukt :3

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:44

Ik denk dat alle tips goed bedoeld zijn, maar ga alsjeblieft niet zelf hiermee aan de slag..
ophoudingen maken zorgt al snel voor een onrustige hand, en teveel gerommel dus in de mond.
Neem een goede instructie in de hand, en je zult veel verder komen dan met wat tips van internet.