Hallo, ik heb zins kort een verzorgpony. Welsh x appaloosa x Shetland. Het is een hengstje. Alleen ik heb nog nooit een pony ingereden. (nja heel vroeger wel!) over een jaartje ga ik erop. alleen wat is verstandig om bij je te hebben enz?
Mvg
BaileyMix
Geplaatst: 10-08-12 19:31
Iemand de veel verstand en ervaring heeft
ietjelover
Geplaatst: 10-08-12 19:33
Je kunt gewoon het best heel rustig aan beginnen, gewoon de tijd geven, dus wandelen, longeren, bitje, dekjes opgooien, rustig aan singelen enz.
Dan gewoon hangen en zo rustig aan gaan rijden.
Je moet met z'n tweeen zijn, een cap liefst ook nog bodyprotector, longeerlijn zadel hoofdstel natuurlijk en verder zou ik het zo even niet weten.
Zorg dat je pony niet een al te grote ruimte heeft, dus geen weiland, maar bijvoorbeeld de helft van de rijbak. Als dat niet kan is heel de rijbak ook goed.
piezze
Geplaatst: 10-08-12 19:35
Een cap, een bodyprotector en een mobiel om evt. de ambulance te bellen
Sorry maar vind je dit zelf nu ook niet een beetje rare vraag? Als je al niet eens weet wat je nodig hebt, hoe wil je dan in hemelsnaam een paard beleren. Misschien moet je dan eerst zelf maar eens gaan leren?
Ik ben het ook eens met piezze. Er is geen standaardmanier om een paard te beleren. Dat doe je deels met kennis en deels met gevoel. Als je nog niks weet kun je beter het iemand laten doen die er wel verstand van heeft, want je kan meer aan een pony kapot maken dan jij door hebt ben ik bang.
Tigra_
Geplaatst: 10-08-12 22:46
Ik snap de vraag niet geheel. Wat is handig om bij je te hebben? Ik snap niet wat je daarmee precies bedoelt? Maar ik zou tegen die tijd eerste eens kijken of de eigenaar ook wel wil dat jij het zelf doet? Neemt toch ook een risico met zich mee en ik weet niet of iedere eigenaar dat risico wil nemen.
Ik heb mijn verzorgpaard ook zelf ingereden. Eerst hebben de eigenaar en ik het paard laten wennen aan het zadel en het hoofdstel, door dit rustig eens op en in te doen. Toen dit goed ging, zijn we gaan hangen op het zadel, mijn verzorgpaard vond dit allemaal best en bleef ook rustig staan. Dus zijn wij er toen ook al eens op gaan zitten, zonder nog te vragen om te gaan stappen. Daarna zijn we langzaam aan het stappen begonnen. Eerst vond hij het nog moeilijk om goed te luisteren naar mijn stellingen, lichaamshouding en teugels. Pas toen hij dit goed doorhad ben ik gaan draven. & uiteindelijk ook gaan galopperen.
Ik denk dat het belangrijk is, dat je je paard de tijd geeft om het te snappen, dat je het niet te snel wil doen, alles in een keer gaat gewoon weg niet.. & dat je zelf altijd rustig en zelfverzekerd blijft. ook ga je zien dat als het heel goed gaat, hij soms een moment heeft dat hij even niks leert of zelfs achteruit lijkt te gaan. Niet schrikken, dat is heel normaal. & wat ook belangrijk is, als je even iets niet weet, of het lukt je niet zo goed: vraag hulp, er zijn genoeg mensen met goede tips, die je eens willen helpen.
Longeren kan makkelijk zijn om je paard te beleren, maar is naar mijn mening geen ''must''