Te voorwaartse verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShannentje

Te voorwaartse verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:37

Heeft iemand ideeën om aan haar snelheid te werken? Na tien minuten instappen wil ze de bak al rondvliegen in galop, ze reageerd amper op de teugels met het inhouden en verminderd ook bijna geen vaard. Natuurlijk ga ik niet helemaal in de teugels hangen, zodra ze er niet goed op reageerd ( wat eigenlijk 9 van de 10 keer is ) ga ik dieper in het zadel zitten, wat af en toe nog wel eens werkt, maar dan ook maar heel soms. De martingaal erbij halen heeft ook zeer weinig effect. Enkel met het uitstappen heeft ze een onspannen en rustige houding, en houd ze haar hoofd laag. Verder met rijden heeft ze vaak dat ze schud met haar hoofd en deze erg hoog houd. Nagefelijk rijd ze dan ook niet. Ze staat 24/7 op een weiland, en eet dus ook enkel gras. Ze is rasloos, heeft meer de voorkeur naar springen dan dressuur. Dressuur kan ze ook absoluut op dit moment niet, aangezien ze bij een enkele volte al een overgang maakt naar galop. Ze stuurt prima, maar het inhouden is wel een probleem. Opzich reageerd ze dus wel op de teugels, enkel met haar vaard verminderen niet. Heeft iemand ideeën hoe ik mijn verzorgpony op het gewenste tempo kan laten lopen? Of iemand hier ervaring mee?

midgie

Re: Te voorwaartse verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:19

Snapt de pony wel wat je vam hem wil??

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:23

Ik heb ook zo'n verzorgpaard gehad! Was erg dominant en tijdens het rijden luisterde ze bijna nergens naar. Ik heb haar heel vaak gelongeerd en ook veel vertrouwings oefeningen gedaan zoals een join-up. Omdat het zo'n dominante merrie was moest ik haar kunnen laten zien dat ik de baas over haar was maar dat ze me wel kon vertrouwen. Weet natuurlijk niet of dit ook zo met jou verzorgpony is maar zou het zeker proberen als ik jou was!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:21

xxemmely schreef:
Ik heb ook zo'n verzorgpaard gehad! Was erg dominant en tijdens het rijden luisterde ze bijna nergens naar. Ik heb haar heel vaak gelongeerd en ook veel vertrouwings oefeningen gedaan zoals een join-up. Omdat het zo'n dominante merrie was moest ik haar kunnen laten zien dat ik de baas over haar was maar dat ze me wel kon vertrouwen. Weet natuurlijk niet of dit ook zo met jou verzorgpony is maar zou het zeker proberen als ik jou was!

Waarom een Join-up? Weet je wel wat het inhoudt, kun je het uberhaupt wel uitvoeren? Spijtig dat mensen zo snel een oplossing zoeken bij het paard, niet bij de ruiter...

Als JIJ zou kunnen kiezen uit rond rennen totdat je dood neer valt en wordt opgejaagdt óf toch maar stil gaan staan omdat je moe bent en wel moet? Dan kies je voor het laatste. Kies niet voor een Join-up (als je er geen ervaring mee hebt!) zo forceer je het vertrouwensgebied, en alles wat ze dan opkroppen moet er toch een keer uit! :Y)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:24

Als het kan zou les nemen heel verstandig zijn.
Verder zou je zelf met rijden veel voltes kunnen maken. Daarna wat achtjes en slangevoltes. Zodat jouw pony goed bezig wordt gehouden en ze minder tijd heeft om te gaan rennen.
Probeer zelf ontspannen te zitten en met een rustige stem te praten. Belonen als ze netjes terugkomt!

Misschien om voor het rijden even te longeren zodat ze wat energie kwijt kan?

Maar het beste is echt als je hulp krijgt met jouw pony, want via de computer is het lastig om te beoordelen waarom hij zo hard wilt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:25

Mijn pony was vroeger ook wat te snel. Ik weet niet hoe lang je jouw paardje al rijdt?
Ik liet Cassey gewoon wat vaart maken (zolang ze verder normaal door de bak gaan is dat niet zo'n probleem) en nam na een tijdje wat gas terug. Hele kleine stapjes.
Wanneer ze echt in galop wilde en niet normaal wilde draven, liet ik haar dat gewoon even doen voordat ik aan de slag ging. Wanneer ze op het punt was aanbeland dat ze kalm galoppeerde, kon ik een stuk rustiger rijden.

Ik zie dat ze verder prima luistert, goedzo! Hulpteugels zie ik niet zoveel in, join uppen ook niet.

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:26

xxemmely schreef:

Ik schrik echt van het aantal reacties met mensen die veel te makkelijk praten over de join up. Een join up doe je niet zomaar als je (verzorg) pony of paard een beetje dominant is. Voor sommige gevallen kan het de goede oplossing zijn ALS de join up goed word uitgevoerd en als degene die de JU wil doen er geen ervaring mee heeft dient er professionele hulp ingeschakeld te worden. En je moet al helemaaal niet zomaar iedereen adviseren even een join up te doen. :?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:11

Blijft je verzorgpony wel in de gang die jij aangeeft? Dus als jij wilt stappen blijf je stappen, als je wilt draven, blijft ze draven etc. Als dat zo is, is het probleem al een stuk kleiner.

Aan de ene kant is een voorwaartse pony uiteindelijk natuurlijk wel erg fijn, als je het kan controleren natuurlijk.

Als je verzorgpony wel in de gang blijft die je wilt (dus draaft als je wilt draven) zou ik dat tempo laten voor wat het is en flink aan de gang gaan. Lekker veel figuren, netjes door je hoeken rijden, goed rechtrichten bij rechtuit. Meestal komen ze dan na een tijdje ook al terug.

Op de teugels remmen gaat niet snel lukken. Als je op teugel wilt remmen, komt daar druk op, en die druk wordt alleen maar groter, omdat de pony zo voorwaarts is. Je krijgt dan vaak alleen een hangende op de voorhand vallende pony. Niet wat je wilt natuurlijk.

Wat wel kan helpen is bij iedere versnelling meteen een oefening inzetten. Versnelling, hup op de volte en aan het werk. Benut de energie die je krijgt.

Let er ook goed op dat je je benen er wel aan blijft houden en je benen niet af gaat steken. Ook goed rechtop blijven zitten. Als je gaat afsteken en voorover gaat zitten, maak je het je pony alleen maar heel makkelijk om nog harder te gaan.

Een pony laten uitgaloperen omdat je pony aangeeft dat te willen zou ik niet doen... Je geeft zo je pony de complete leiding en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze moet naar jou luisteren.

Misschien heb je hier iets aan, succes in ieder geval!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:27

Je pony in galop zetten wanneer er wat overtollige energie uit moet vind ik niks op tegen, mits je zorgt dat de pony pas aanspringt wanneer jij de hulp geeft. Aangezien het dier verder braaf is, zoals ik het lees, vind ik niet dat er sprake is van de leiding overgeven.

Ik moet ook wel zeggen dat ik haastige paardjes prefereer boven paarden die je steeds maar moet voortdrijven. Zoals KozieZ zegt is het fijn als je het kan controleren: anders gezegd de voorwaartse energie anders gebruiken (onder controle met veel impuls).

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:28

Wow waarom oppeens die aanvallende reacties... :S
Jullie weten amper iets van mij en dat paard en hoe het tussen ons ging.
En mijn instructrice adviseerde me dat en heeft me er een paar keer mee geholpen in het begin.
Het heeft zeker geholpen tussen dat paard mij en ik ben blij dat ik uiteindelijk wel fatsoenlijk alles met haar kon doen!!
Ik heb haar niks gedwongen en ben ook niet uren doorgegaan of iets...

Spijtig dat mensen toch iets te snel conclusies trekken zonder er ooit maar iets van gezien te hebben of de echte feiten weten.. >;)

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:25

Zorg dat je je pony bezig houd. Zodra ze versnelt in haar passen zet je een figuur in, veel voltes, achtjes draaien, van hand veranderen etc.
Wat ook nog wel eens kan helpen is bij elke versnelling die je pony doet een gang terug gaan. Dus zit je in draf en gaat je pony sneller dan jij wilt ga je terug naar stap. Dan stap je een paar stappen en draaf je weer aan. zodat je weer terug komt in jou eigen tempo.

Toch raad ik je aan om ook eens hulp te vragen (mocht je dat nog niet gedaan hebben) aan mensen die je daadwerkelijk kunnen zien rijden en op het moment dat het gebeurd ook tips kunnen geven.

Hopelijk heb je er iets aan, succes! :)

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:38

xxemmely schreef:
Wow waarom oppeens die aanvallende reacties... :S
Jullie weten amper iets van mij en dat paard en hoe het tussen ons ging.
En mijn instructrice adviseerde me dat en heeft me er een paar keer mee geholpen in het begin.
Het heeft zeker geholpen tussen dat paard mij en ik ben blij dat ik uiteindelijk wel fatsoenlijk alles met haar kon doen!!
Ik heb haar niks gedwongen en ben ook niet uren doorgegaan of iets...

Spijtig dat mensen toch iets te snel
conclusies trekken zonder er ooit maar iets van gezien te hebben of de echte feiten weten.. >;)

Misschien doe jij het wel op de juiste manier (wat ik natuurlijk niet weet want ik was er niet bij) maar als je het zonder waarschuwen en vertellen wat het inhoud zomaar adviseert aan iemand die er geen ervaring mee geeft lijkt me wel fout. Heb je de JU een keer gedaan? Want ik hoop dat je weet dat je een JU maximaal 3 x mag doen bij een paard en meerdere keren achter elkaar is niet nodig.

Loshana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:02

Probeer eens niet met de teugels je paard langzamer te laten lopen, maar met je zit. Wanneer ze te hard gaat lopen probeer je langzamer licht te gaan rijden, zodat je voor je gevoel net wat te laat in het zadel komt. Omdat het voor jouw paard niet prettig is dat jij telkens wat later in het zadel komt zal zij zich ook aanpassen aan jouw tempo. Zet haar eens op de volte en probeer het eens uit, bij mij werkt het zo meestal heel goed. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:15

Hoe doet je paardje het aan de longe?
Het is nl. handig om je stemhulpen te kunnen gebruiken als je erop zit.
Ook krijgt ze dan een soepeler lichaam en kan dus gemakkelijker rustiger lopen, vaak doen ze het omdat ze het moeilijk vinden.
Verder moet je ook heel streng zijn en consequent zodat je paardje beter leert luisteren naar je hulpen.
Je zithulpen zijn daarbij het belangrijkst, maar ik denk dat jou paardje daar een beetje maling aan heeft.
Toch moet je dat volhouden, bolle rug=wegrijden, holle rug=remmen.
Als je paardje te hard gaat of wegrent heel snel en kordaat reageren, eerst zithulp, niet vasthouden zodat het een touwtrek wedstrijd wordt maar juist een goede ophouding geven en weer los, desnoods rij je op de muur af maar niet door laten rennen!
Dus bij de eerste drafpas die te hard gaat hou je direct in, daarna weer meer ruimte geven zodat het wel leuk blijft om rustig te lopen.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:31

Had precies hetzelfde. Het beste is om een band op te bouwen en veel geduld te hebben. Als je veel rijdt en doet met haar, krijg je een band, en ookal duurt dan een paar jaar (bij mij dus wel), je moet geduld hebben.

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:34

Veel overgangen rijden werkt misschien

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:37

mijn verzorgpaard staat ook gewoon te springen als ik er net opzit. ik stap even warm, doe een rondje draf. dan gallopeer ik aan en laat ik haar galloperen tot ze er genoeg van heeft. dan heeft ze haar benen even gestrekt, en dan kan ik normaal rijden.

niet de aller beste manier, maar het werkt. dit is wel een hele lieve pony ik rijd er al jaren op, en ik kan er mee lezen en schrijven.