opnieuw beginnen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

opnieuw beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 00:09

Hallo,

ik begin eigenlijk net pas weer met ''echt'' rijden.
heb veel dingen fout aangeleerd gekregen en het is er nu eindelijk een beetje uit aan het gaan.
Voorheen moest ik van mijn instructrice constant aan blijven drijven, maar ik merkte dat mijn paard er steeds minder op reageerde en heel bokkig werd.
vind ik ook niet gek als er zo'n irritant geval op je zit, dus geef hem nu groot gelijk.
zo zijn er nog een paar dingetjes waar ik het absoluut niet mee eens was, als met aan de teugel krijgen drijven en ondertussen kneepjes in de teugels.
hier ben ik ook weer vrij snel mee gestopt, en ik hoef voorlopig ook eventjes geen les.
eerst maar weer eens ontspanning krijgen bij allebei en opnieuw beginnen.

mijn paard loopt totaal niet ontspannen weer, als ik 1 keer aandrijf vliegt hij al naar voren, dit heeft er altijd een beetje in gezeten maar het is nu toch wel een stuk meer als voordat ik les had.

maar nu vroeg ik me af, waar kan ik nu het beste mee beginnen.
ik kom overal dingen tegen als voorwaarts neerwaarts, achterhand gebruiken blabla :') , maar van niemand krijg ik echt goed antwoord.
ik wil gewoon echt weer beginnen bij het begin zeg maar,, maar waar ? :roll:

voor de mensen die zeggen dat ik les moet zoeken :

nee, dat doe ik nu niet.. t gaan me er alleen eventjes om dat ik alles van te voren een beetje uit kan werken zodat het straks niet weer mis gaat.
dat lesnemen komt erna wel weer.

wie tips ?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:35

Potverdorie, schrijf ik een heel bericht, is het ineens verdwenen... nogmaals dan.

Ten eerste probeer ik even jou verhaal kort wat meer objectief te beschrijven. Jij hebt op een manier les gehad wat je uiteindelijk niet is bevallen, met als gevolg dat je nu graag op een andere manier zou willen gaan rijden.
Als ik een aantal van jou argumenten lees kan ik niet anders dan het met jou eens zijn! Maar dat is mijn mening, en om het plaatje duidelijk te hebben is het soms fijn het ook even meer objectief te omschrijven.

Júist als je wilt omschakelen, opnieuw wil beginnen, is een instructeur juist belangrijk! Die kan je erop wijzen waar je zwakke punten zitten en waar je sterke. Die kan je wijzen op je fouten, waardoor je kunt verbeteren.
Waarom wil je alles vantevoren uitwerken? Daar is instructie toch juist voor? Waarom zou het misgaan? Als het goed is is een goede instructeur ook jou vangnet, iemand waar je op terug kan vallen als het even niet zo goed gaat.
Centered Riding misschien niet wat voor jou?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 00:38

raya00 schreef:
Potverdorie, schrijf ik een heel bericht, is het ineens verdwenen... nogmaals dan.

Ten eerste probeer ik even jou verhaal kort wat meer objectief te beschrijven. Jij hebt op een manier les gehad wat je uiteindelijk niet is bevallen, met als gevolg dat je nu graag op een andere manier zou willen gaan rijden.
Als ik een aantal van jou argumenten lees kan ik niet anders dan het met jou eens zijn! Maar dat is mijn mening, en om het plaatje duidelijk te hebben is het soms fijn het ook even meer objectief te omschrijven.

Júist als je wilt omschakelen, opnieuw wil beginnen, is een instructeur juist belangrijk! Die kan je erop wijzen waar je zwakke punten zitten en waar je sterke. Die kan je wijzen op je fouten, waardoor je kunt verbeteren.
Waarom wil je alles vantevoren uitwerken? Daar is instructie toch juist voor? Waarom zou het misgaan? Als het goed is is een goede instructeur ook jou vangnet, iemand waar je op terug kan vallen als het even niet zo goed gaat.
Centered Riding misschien niet wat voor jou?

de reden waarom ik alles van te voren een beetje wil uitzoeken is dat ik nu 3 instructeurs heb gehad waar het helemaal mee mis is gegaan.
Ik wil niet dat het nog eens mis gaat, dat wil ik mijn paard ook niet aan doen.
Ik dacht dat als ik van te voren dingetjes weet, dat ik dan makkelijker kan zien bij wie ik terecht moet.
weet niet of je het zo begrijpt?, beetje wazig verhaal haha.

Maar sowieso bedankt voor je reactie, wat houd Centered Riding in ? :o

brechtje12

Re: opnieuw beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 04:55

wat wil je uiteindelijk bereiken met je paard? en wat vinden jij en je paard leuk? je zou ook lekker buiten kunnen gaan rijden als dat mogelijk is of grondwerk doen. zelf heb ik een cursus werken aan de kaptoom gedaan en dat is erg goed voor de ontspanning en de buiging van het paard. je zou wat in de rondte kunnen kijken of je clinics kan volgen van verschillende disciplines en dan gaan kijken waar jij en je paard mee verder willen en wat bij jullie past. in ieder geval heel veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 06:20

Wat ontzettend goed van je dat je beseft dat die manier fout was !

Helaas blijven door teveel onwetende ruiters, teveel slechte instructeurs bestaan.
De dingen die jij noemt daar gruwel ik van dat dat nog steeds aangeleerd wordt.

Zonder instructeur zal het helaas erg moeilijk worden, plaats een oproepje op MP , of vraag aan vriendinnen of je een keer bij hun les mag kijken, zo kun je eens goed kijken en luisteren voor je een nieuwe instructeur kiest, want heel terecht ben je nu argwanend , en wil je niet weer zo'n instructeur.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 06:41

TOP dat je deze keuze maakt. Ik zeg ook dat je een instructeur nodig hebt. Maar ja hoe vind je er 1 die past bij jou?
Je kan vast via bokt, bokt-markt en marktplaats genoeg instructeurs vinden bij jou in de buurt. Vraag of je mag kijken bij hun lessen en of je een keer mag kijken als ze zelf aan het rijden zijn. Dan kan je al snel een inschatting maken of hun manier van aanpak past bij jou en je paard.

Bekijk ook eens deze topics:
[RT-P] Opnieuw leren rijden ;)
[RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2
[RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 3
[RT-P] Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:53

Zeker kun je opnieuw beginnen, is zelfs voor elk paard wel eens fijn om stap voor stap weer alles door te nemen,
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl of avalonsruiterbegeleiding.nl daar staan in structrices die jou helemaal vanaf het begin kunnen begeleiden op een fijne en ongedwonge manier waardoor het paard ook weer terug plezier in het werk gaat krijgen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:14

Ik ga als instructeur uit van de ruiter. Daar ligt voor mij in de meeste gevallen het begin (uitzonderingen daar gelaten). Heel simpel vanuit de filosofie dat je als instructeur het meeste invloed hebt op de ruiter zelf en niet op het paard. Het is aan de ruiter om door middel van lichaamstaal de juiste manier van bewegen aan zijn/haar paard uit te leggen. Dat paard dat komt wel, en meestal heel snel als de ruiter eenmaal netjes kan zitten. Binnen een paar lessen zie ik al duidelijk verschil bij de meesten.

Het vinden van een goede instructeur is moeilijk. Het moet passen. Niet alleen de filosofie van het lesgeven moet je aanspreken, maar ook hoe de kennis wordt overgedragen. Er lopen in de paardenwereld veel beunhazen rond helaas. Jezelf van tevoren oriënteren lijkt me verstandig, maar ga dit proces niet alleen starten. Als je zo'n omschakeling wilt maken, dan kan dat niet alleen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:53

brechtje12 schreef:
wat wil je uiteindelijk bereiken met je paard? en wat vinden jij en je paard leuk? je zou ook lekker buiten kunnen gaan rijden als dat mogelijk is of grondwerk doen. zelf heb ik een cursus werken aan de kaptoom gedaan en dat is erg goed voor de ontspanning en de buiging van het paard. je zou wat in de rondte kunnen kijken of je clinics kan volgen van verschillende disciplines en dan gaan kijken waar jij en je paard mee verder willen en wat bij jullie past. in ieder geval heel veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Hij vind het vooral leuk om gewoon door de bak te crossen, ik ook wel
dat was ook eerst te doen maar nu zit er dus nog amper een stop op.

ik wil met hem bereiken, dat er vooral ontspanning is, maar dat ik hem wel op de ''goede'' manier kan rijden.

Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal weer eens goed rond gaan kijken