Changement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Changement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 17:41

Ja, ik weet het op internet kan je het niet leren.
Moet je prive les voor nemen.

Maar, ik ga het toch vragen, tips voor het rijden van een changement met mijn pony.
(en geloof me meerdere instructeurs hebben zichzelf er al op los gelaten, met als resultaat
pony die keurig met halve drafpas een wissel maakt :D :+ heel braaf, maar niet wat
er bedoeld wordt.) Ze kan hem overigens wel springen, fysiek gezien. (ook al wel gedaan, maar totaal niet
bevestigd te krijgen.)

Dus gezocht de gouden tip, voor mijn goudkleurige pensionado / recreatie pony.

Anoniem

Re: Changement

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:20

Tja, tegen beter weten in kan je het natuurlijk altijd proberen :+ Is gewoon niet uit te leggen via internet en al helemaal zinloos als er blijkbaar ook al zoveel instructeurs naar hebben gekeken..

Succes dus :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 21:08

Relaxed schreef:
Tja, tegen beter weten in kan je het natuurlijk altijd proberen :+ Is gewoon niet uit te leggen via internet en al helemaal zinloos als er blijkbaar ook al zoveel instructeurs naar hebben gekeken..

Succes dus :D

Optimist ;) :D Snap je wel hoor, maar bedacht dat iemand hier misschien nog een blij idee had.
Met mijn andere paard overigens probleem niet aan de orde, die springt hem wel als hij fijn loopt.
(Ook nog niet bevestigd, maar dat was het doel ook nog niet bij hem. Maar hij is er veel makkelijker in.)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:27

Maakt hij de overgangen galop-stap en stap-galop goed? En springt hij altijd in de goede galop aan? Dan kun je het volgende eens proberen.

Dit is een fijne oefening die ik uit een boek heb (101 favoriete oefeningen van topruiters):

Galoppeer over de hoefslag. Op de lange zijde maak je een overgang naar de stap. Paar passen stap en dan galoppeer je aan in contragalop. Na vier galopsprongen overgang terug naar stap en na een paar passen weer aangalopperen in de goede galop. Na vier galopsprongen weer naar stap en na een paar passen weer aanspringen in contragalop. Dit oefen je een tijdje tot het lekker gaat. Dan maak je na vier galopsprongen géén overgang naar de stap maar verzamel je paard en geef de hulp voor de andere galop. Kijk eens of je paard zo wil overspringen naar de goede galop. De fijnste plek voor deze overgang is net voor de hoek, dan zal hij makkelijker om willen springen. Ik hoop dat het je helpt. Veel succes!

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:41

Je zou het kunnen proberen met een grondbalk op de diagonaal, ff na x, ruim voor de hoek. Je gaat dan van hand veranderen en over de balk spring je de wissel. Net zolang herhalen tot hij het snapt. Als dat goed gaat leg je de balk iets opzij en galopeer je er vlak langs en dan geef je weer de hulp voor de wissel. Ook dit weer herhalen tot je wissel bevestigt is en dan de balk weer iets verder opzij. Bij sommige paarden werkt het, bij andere niet. Hoop dat je er iets aan hebt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:18

Wat doet hij als je hem bijtikt op het nieuwe binnenachterbeen (dus als je van links naar rechts wisselt, rechtsachter bijtikken). Niet achter je been, maar echt op het achterbeen. Wel lange zweep meenemen dus.

Omdat je zegt dat hij een 'halve' drafpas maakt, is het eerste wat in mij opkomt namelijk dat hij niet vlot genoeg is voor je been, hij springt immers niet door. Als je van stap naar galop gaat, is de eerste galopsprong dan meteen groot en bergop? Dat moet wel eerst in orde zijn, maakt het een stuk gemakkelijker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:41

Motje, ja stap galop stap galop geen probleem, kan ook met 1 stap pas naar de andere galop, maar ze gaat echt niet in 1 x.
Van daaruit is inderdaad ook al geprobeerd haar te laten wisselen.

Kerensa, balk is gedaan, gaat goed zolang er een balk ligt, ook als je langs de balk een changement wil doen.
Echter leg de balk weg, of pak ander punt in de bak en er zit weer drafpas tussen.

Esther, Bijtikken op nieuwe binnen achterbeen nog niet geprobeerd, lange zwepen zat, rij mijn pony doorgaans met een 1.20 of 1.30.
Vlot genoeg voor je been is ze wel, echter groot en bergop moet je
niet te groot zien, galop is (nooit) haar beste gang geweest. Voor haar doen is van stap naar galop de
eerste sprong groot en bergop, maar dat is in verhouding tot haar verdere galop.

Voor de goede orde, af en toe springt ze hem wel in enen, dan prijs ik haar uiteraard de hemel in.
Echter dat is slechts af en toe, dus totaal niet bevestigd.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:48

Ik lees even mee, ik heb eigenlijk precies hetzelfde.. Maar ik denk dat het echt een kwestie van tijd en oefenen is bij die van mij. Soms springt ze hem 3x achter elkaar goed en dan prijs ik haar ook direct de hemel in, maar daarna kan het ook weer een hele week in 2 of meer sprongen gaan..

Galop stap is bij mij ook super bevestigd, welke kant ik ook op wil. Een zweepje ga ik ook eens meepakken, bedankt voor de tip! :)

Setta83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:00

Wanneer je dit niet doet onder oog van je instructeur of hulp heb je kans dat je het paard het niet goed gaat springen omdat gevoel en zicht niet bij alle ruiters goed zijn afgestemd.

De tip van motje11 is erg goed. Wat je ook kan doen is bij A of C afwenden dan richting B of E rijden op die lijn ga je al bezig met spelen in je hand om hem van voren soepel te houden zodat het paard niet de kans krijgt er doorheen te springen en tijden het spelen ga je al die nieuwe stelling vragen en door dat je op de muur rijdt heb je ook minder kans op weg rennen. Let erop dat jij bij de wissel de hulpen eerst zeer overdreven geeft maar wel blijven zitten in je zadel. Adviseer je wel iemand mee te laten kijken je kan zo gefocust zijn op t springen dat je niet voelt hoe het onder je gaat. Of anders even een ervaren ruiter erop laten die dit correct kan aanleren en het jou direct uitlegd en begeleid. Succes ermee :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:06

Zorg er voor dat de nieuwe buitenschouder naar buiten gaat en de achterkant naar binnen.
Om dit makkelijk te doen:in contragalop op de volte.
Neem stelling naar binnen,zorg dat het paard de schouder naar buiten houdt.
Dan druk je de achterkant naar binnen,dus richting travers.
De meesten druk je dan zo in een wissel.Bij een hardnekkige even voor het wisselen met je oude buitenbeen actief maken of een tikje bij geven.
Blijft hij door de draf gaan dan moet je hem wat heter maken.
Goeie wissels is gelijk lang en stap.Werkt bij mij altijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:30

Setta, ze gaat niet rennen oid. Qua gevoel ben ik 9 van de 10 x te laat, heb helaas nooit een paard kunnen rijden,
waar ik wissels op heb kunnen leren.
Diverse instr. gehad in het verleden, de meesten wouden niet op mijn pony rijden.
1 wel, echter die snapt mijn pony niet zoals ik dat doe, dus had met gewoon rijden zonder wissels haar al niet zo fijn. Tja, dan kom je niet aan de wissels toe.
Verder helaas geen vrienden of kennissen die er even een wissel op kunnen zetten.

En lessen is nu kiezen, had het met mijn instr. al gehad over ook weer lessen met mijn pony.
Maar het is of de zwarte of Sjollie die mee kan en die zwarte snap ik werkelijk af en toe niets van, dus doorgaans mag die mee.
Sjollie mag af en toe wel mee naar groepsles.

Ambre, travers en contra op volte ben ik nu mee bezig (dat heet sinds maandag, toen ik aan het rijden was
en dacht, het is toch zo jammer dat er geen wissel op zit....)
Hardnekkig is ze echter wel, je kan een volte 5 meter met haar rijden in contra en travers
en ze galoppeerd stug door. (stabiel kortbenig 4 voetertje heeft voor en nadelen :+, contra is tikje TE bevestigd.)
Echter als ze hem dan springt springt ze hem wel beter dan welke andere methode dan ook,
vandaar dat ik hier van de week maar weer mee ben bezig gegaan.
(Voor mij overigens ook de fijnste manier, snap ik tenminste wanneer ik wat moet doen).

Ik heb verder mijn hoop gevestigd op mijn zwarte, waarmee het veel makkelijker gaat.
Hoop stiekum hem met hem te leren, zodat ik het daarna wel met Sjol kan.
Volgende week overigens een menwedstrijd, dus planning is nu even voor de wagen lopen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:01

Daarom een wijze les:niet te lang wachten met een wissel.
Ik leer ze een wissel direct als ze voldoende kunnen verzamelen en ik in contra om kan stellen naar binnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 20:22

ambre schreef:
Daarom een wijze les:niet te lang wachten met een wissel.
Ik leer ze een wissel direct als ze voldoende kunnen verzamelen en ik in contra om kan stellen naar binnen.

Inderdaad, dat is dus ons grootste probleem, met zwartje daar dus ook niet weer ingetrapt.
Maar ja... Sjollie was mijn 1e paard en volgens mijn toenmalig instr. zouden we toch nooit het B uitkomen.
Voordeel was dan weer wel, dat we 8en hadden voor de contra, heb ik nu alleen niet zo veel aan, zonder wissel :') -O-

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:31

Ik lees ook even mee, wil binnenkort ook mijn pony changementen leren..

Setta83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:04

Sjolvir, jammer idd dat je geen leerpaard hebt gehad. Maar goed dat je aangeeft het idee te hebben zelf te laat te zijn en idd als je instructrice er gewoon al niet lekker mee wegrijdt wordt een wissel helemaal niets. Probeer het met de tip van Motje en anders via t afwenden À C lijn. Geen idee waar je woont als de afstand te doen zou zijn zou ik je graag helpen, weet uit ervaring hoe fijn dat is.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:12

Mijn instructeur gaf nog de tip van een appuyement rijden over de diagonaal en dan op een plek waar ze het niet helemaal verwachten de wissel laten springen. Ik heb het toen zo gedaan dat ik direct de anderen kant op probeer te appuyeren omdat je dan zelf tenmiste goed gaat zitten. Dit heeft bij mijn paard goed gewerkt. Zij sprong nog wel eens alleen voor en dan achter 1 of 2 passen later

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 17:21

Setta, als je niet aan dribbel pony gewend bent is het ook lastig wegrijden, zelfs galop is snel en klein.
Gelukkig kan instr. wel super overweg met mijn zwarte.

Sjouk, vermoed dat ze vanuit appyement, vrolijk de andere kant op gaat appyeren, wat dan wijken gaat heten als ik haar om zet.
Maar als volte in contra werk niet werkt, is het wel een optie.

Ben deze week even into mennen, want zaterdag is distr. kamp. en ik ga dit jaar wel 1 x starten, namelijk daar.
(heb al anders 2 jaar startkaart betaald zonder te starten, moet dus nu even 1x op stap.)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:21

ambre schreef:
Zorg er voor dat de nieuwe buitenschouder naar buiten gaat en de achterkant naar binnen.
Om dit makkelijk te doen:in contragalop op de volte.
Neem stelling naar binnen,zorg dat het paard de schouder naar buiten houdt.
Dan druk je de achterkant naar binnen,dus richting travers.
De meesten druk je dan zo in een wissel.Bij een hardnekkige even voor het wisselen met je oude buitenbeen actief maken of een tikje bij geven.
Blijft hij door de draf gaan dan moet je hem wat heter maken.
Goeie wissels is gelijk lang en stap.Werkt bij mij altijd.

Ik vond deze tip ook goed werken. Mijn paard wisselt ook lastig dus ik heb het na het lezen van jouw tip eens op deze manier geprobeerd en dat ging best goed. Mijn paard maakt geen drafpasje meer, dat deed hij vroeger wel maar daar is hij vanaf. (ik moet nog wel opletten dat hij goed voorwaarts blijft tijdens de wissel) Maar wat hij doet is zijn kontje omhoog gooien tijdens de wissel, lijkt een beetje op een bok. Hij maakt hem wel mooi van achteren eerst en ik heb ook niet het idee dat het een heftige reactie op mijn beenhulp is. Hij kijkt er ook gewoon vrolijk bij. :)
Ik zal de tip van het appuyeren ook eens proberen.
Ik ben trouwens ook veel te laat met wissels begonnen. Maar vroegâh is mij verteld dat je niet te vroeg met wissels moet beginnen omdat ze dan te snel overspringen als je contragalop wilt rijden. Ik weet inmiddels ook beter, maar de contragalop kan hij hartstikke goed! :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:41

Bokje is niet erg hoor.
Als je strax wat meer voorwaarts kunt wisselen dan gaat dat er vanzelf uit.
Dus iets binnenbeen voorwaarts drijven in de wissel.
Het belangrijkste is de nieuwe buitenschouder naar buiten houden,dat gaat vaak met het appuyement juist fout.
Het idee is wel goed,je activeert namelijk het nieuwe buitenachterbeen goed.
Daarom is wisselen vanuit een werkpirouette ook makkelijker.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:44

Deed de mijne inderdaad ook, kont omhoog gooien (en soms ook gewoon stevig bokken). Was bij hem puur een stuk spanning wat er dan even uit moest en is vanzelf minder geworden. Af en toe als hij wat heet is gebeurt het nog weleens, meestal springt ie nu keurig met een vloeiende galopsprong om.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 21:47

ambre schreef:
Bokje is niet erg hoor.
Als je strax wat meer voorwaarts kunt wisselen dan gaat dat er vanzelf uit.
Dus iets binnenbeen voorwaarts drijven in de wissel.
Het belangrijkste is de nieuwe buitenschouder naar buiten houden,dat gaat vaak met het appuyement juist fout.
Het idee is wel goed,je activeert namelijk het nieuwe buitenachterbeen goed.
Daarom is wisselen vanuit een werkpirouette ook makkelijker.

Vandaar de travers in contra op een volte.
Als ik wel weer bezig ga, ga ik even kijken of ik camera mee kan nemen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:44

Hihi, je verhaal kan echt door mij geschreven zijn. Die van mij gaat ook vrolijk de andere kant op proberen te appuyeren, zelfs als ik haar in travers duw lukt het haar nog vrij lang om daarin te blijven in contra, al is het technisch vrij onmogelijk. :+

Gisteren sprong ze een paar goede rechts-links, maar met links-rechts kijkt ze me nog echt zo aan van >;). Ik denk ook dat het een kwestie van oefenen is. Ik heb het steeds terug in de ijskast gezet als het niet lukte, ik denk dat ik het nu elke keer gewoon even mee ga pakken en dan eens ga zien of het me dan gaat lukken. Tegen mij werd ook steeds gezegd dat je pas als je een superperfecte contragalop met wisseltjes mocht beginnen, maar nu heb ik ook al gezien dat op sommige dressuurstallen ze de 4 jarige zelfs al wisseltjes leren.

De tips hier zijn echt superhandig :) Het is echt een heel fijn topic! :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:09

Ik denk dat je pony niet snel genoeg over de benen is en dat jouw timing niet lekker is.

Je kunt 'm sneller maken door contra op de grote volte te rijden en dan tempowisselingen. Rijd maar naar uitgestrekte galop en verzamel dan totdat hij bijna een overgang naar stap wil maken. Rij dan direct weer weg. Hij moet heel snel weg zijn voor je been en snel weer terug. Het gaat er om dat hij met een pas of 5 van eenuitgestrekte galop naar een verzamelde galop is en andersom.

je timing is een ander verhaal. Als je een wissel wilt maken bereid je die goed voor, ik neem daar 2 sprongen voor, stelling, buiging en terug op een achterbeen zetten. Een fractie voor de 3de sprong [en dat is je timing] open ik mijn hand en druk mijn been door voor de wissel en verleg mijn gewicht. Zo springt je paard 'm mooi groot naar voren vanuit de verzameling. Die timing is voor sommige mensen vaak moeilijk. Ik oefen dat wel eens met mensen op een krukje waarbij ik de galopspassen van het paard voor de uittel en meeklap met mijn handen voor de beenzetting van het paard. Lijkt wel een muziekles :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:29

Amaranth7 schreef:
Gisteren sprong ze een paar goede rechts-links, maar met links-rechts kijkt ze me nog echt zo aan van >;).

Lenig paard! :=

Goed om te horen dat een bokje niet zo erg is. Als ik een tijd wat meer oefen wordt hij ook wat vlakker. Maar dan krijgen we weer het probleem dat hij overal wissels in ziet, haha.
Nu we toch zo leuk over wissels aan het babbelen zijn :-) er is iets dat ik me al een tijdje afvraag. Mij is ook vaak aangeraden over een balk te oefenen. Maar dat gaat bij ons niet zo goed (over een sprongetje wel) en ik begrijp zelf de oefening ook niet goed. Want een galopwissel maakt het paard in het zweefmoment van de galop, dus als het laatste voorbeen de grond heeft verlaten. Maar als je over een sprong wisselt verlaat als laatste het achterbeen de grond. Volgens mij krijg je dan dus een ander soort wissel dan als je hem gewoon in galop maakt. Hoe denken jullie hierover?
Amaranth schreef:
De tips hier zijn echt superhandig :) Het is echt een heel fijn topic! :)
Vind ik ook!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:40

Motje11, klopt precies wat je zegt over het balkje...Wat precies de reden is waarom het juist helemaal niet handig is om het op die manier te leren. De balkjes-tip wordt dan ook meestal gegeven door mensen die of zelf nog nooit een wissel hebben gemaakt, of echt alleen springpaarden rijden (waarbij het niet zoveel uit maakt of ie van achter naar voor of van voor naar achter wisselt).