Tinker Murphy in de training (M dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

Tinker Murphy in de training (M dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:17

Hallo allen!!
Na lange tijd niks op HAW gezet te hebben dacht ik 'laat ik weer eens een poging wagen'.
Murphy (17 jaar) is de tinker van mijn moeder (Murphje op bokt).
Ik woon inmiddels ivm werk in Brabant en rijd mijn moeders paard op het moment niet meer dan 1x in de 3 a 4 weken dus heel veel verwachtingen kan je dan niet hebben.
Tot 2 maanden geleden reed ik haar wel 2x in de week en zaten wij op M niveau.

Murphy pakt wel alles heel snel op en nu zijn we naast de gewone M1/M2 oefeningen ook bezig met appuyementen en de galop versterken.

Mijn moeder heeft overigens niets met dressuur, die rijd liever in het bos langs de stal.

Hier de foto's
1. Gewone losrijden, wat lager en dieper ingesteld
Afbeelding

2. The same in galop
Afbeelding

3. Meer oprichting
Afbeelding

4. Frontfoto
Afbeelding

5. Schouders naar binnen zetten (begin van appuyement)
Afbeelding

6. Drafwerk
Afbeelding

7. The same
Afbeelding

8. Apuyement
Afbeelding

9. The same
Afbeelding

10. Draf, wat inbuigen
Afbeelding

11. Halt
Afbeelding

Dit was het!! Wees lief svp :Y)

MariekeS_

Re: Tinker Murphy in de training (M dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:44

Gave Tink! Je hebt hem fijn aan het lopen :))

Enige wat me opvalt: waar jij hem laat inbuigen (foto 10) zie ik dat je je binnenbeen afsteekt en binnenhand naar de schoft haalt. Naar mijn weten moet je paard juist buigen om je binnenbeen, dus binnenbeen eraan, en de binnenhand van de schoft om stelling te vragen...Zo blokkeer je hem bij de hals en vraag je de buiging alleen met je hand in plaats van met je zit en benen... Beetje tegenstrijdig dus :)

Verder niks aan te merken hoor! Je zit er heel mooi op en het ziet er toch wel heel makkelijk uit allemaal :)
Wat voor een zadel heb je er op liggen?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 08:01

Heyy! Dank je voor je reactie!!

Ik heb bates isabel werth :)

Over het inbuigen heb je een punt... behalve dat ik mn hand volgens mij naar achter ipv naar de schoft, heb ik nog niet zo bekeken :p

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:34

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:31

Ik ben niet zo van de Tinkers, maar deze is wel sportief ingesteld.
Nu even op de foto's reageren:
Daar waar jij zegt de schouder naar binnen te zetten voor het appuyement, zie ik juist een halve inzet tot een travers. Als je vanuit deze stelling en buiging een appuyement in kan zetten, vind ik dat echt heel knap.
Appuyement inzetten doe je bijv. vanuit de hoek waar je in zit, dan buig je in als het ware om SB te doen en zet je hem dán opzij.
Het appuyement zelf mag met meer lengtebuiging en scharen, maar ik begrijp dat jullie nog hard aan het trainen zijn hierop.
Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:42

Hoi evy, stoere tinker heb je! Komt deze ook nog keer mee naar erp?

Heb het idee dat je je benen net wat naar voren steekt, waardoor de lijn van bovenlijf naar hak net niet netjes is. Verder ga mee met commentaar van hierboven over je app inzet, die zie ik ook nog niet terug hier?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 19:03

Pieteritus1 schreef:
Daar waar jij zegt de schouder naar binnen te zetten voor het appuyement, zie ik juist een halve inzet tot een travers. Als je vanuit deze stelling en buiging een appuyement in kan zetten, vind ik dat echt heel knap.
Appuyement inzetten doe je bijv. vanuit de hoek waar je in zit, dan buig je in als het ware om SB te doen en zet je hem dán opzij.
Het appuyement zelf mag met meer lengtebuiging en scharen, maar ik begrijp dat jullie nog hard aan het trainen zijn hierop.
Succes verder!

Hoihoi
Ohja zo had ik hem niet gezien... alle foto's zijn natuurlijk momentopnamens en ik probeer te kijken welke bij welk moment hoorde....
Zoals jij het inzetten van de appuyement beschrijft heb ik hem ook geleerd, zeker met Murph die nog in de leer is doe ik ook eerst stukje sb en vanuit daar appuyement, ik zag in deze foto dat ik de schouders vanuit een wending naar binnen zette dus nam aan dat ik dat aan het doen was xD

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:45

Op de foto waar je bij zet dat je de schouder naar binnen zet, zie ik net als Pieteritus1 inzet tot travers, dat wil zeggen de schouder naar buiten, niet naar binnen, en de achterhand naar binnen. :)
Verder ziet het er netjes uit, je hebt een super gave tinker!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:10

Leuk hoor, misschien even wat tips voor jou:
Probeer je voeten ontspannen langs je paard te laten hangen.
Dan krijg je vanzelf een mooie lijn tussen je heup en je hak.
Aangezien je met sporen rijdt is het misschien wel fijn als je je hak wat naar buiten draait,
dan heb je ook geen constante druk op de buik van je paard.
Wel een erg leuk paardje hoor! :)

Dinana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:32

Pieteritus1 schreef:
Succes verder!

Helemaal mee eens! Let op je lengtebuiging en op voor hand voor in appuyement!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:29

Wat netjes!
Maar wat mij opvalt is dat je benen te ver naar voren waardoor je soms beetje in stoelzit terecht komt.
Wat mij heeft geholpen om daar vanaaf te komen is de oefening met lichtrijden. sta-sta zit sta zit, sta-sta zit sta zit. Dan moet je je balans houden en dan zet je vanzelf je benen precies in evenwicht.
Maar je paard loopt erg netjes!