Recht zitten op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Recht zitten op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:26

Hoi,

mijn man rijdt ondertussen al een paar jaar met zijn paard.
In de afgelopen jaren zijn zij al een pak vooruit gegaan!

Uiteraard gaf ik hem in het begin netjes 'les' en was het resultaat fijn om te zien!

Afbeelding

In de tussentijd heeft hij een tijd wekelijks in een groepsles gereden en is daar terug mee gestopt omdat zijn merrie
enorm gestresseerd raakte van met meerdere paarden in een piste te rijden.
(nadien bleek dit tevens de reden van verkoop)

Nu rijdt hij dus alweer een tijdje alleen rond en het 'recht' zitten is er helaas een béétje uit gegaan :+

Afbeelding

HET probleem is dus: ik krijg het er NIET uit -O-

Als ik zeg: 'zit recht, zit op u kont, schouders naar achter' dan doet hij dit (hij dénkt dat hij dit doet), maar nog niet half hoe het hoort en hij hervalt heel snel in zijn oude houding.

Iemand tips om hem een correcte houding aan te meten?
Zonder beugels hebben we geprobeerd en dan zit hij netjes recht!
Eens hij zijn beugels terug heeft is het terug gedaan.

Voor degenen die zeggen 'neem les', hij heeft dit dus gedaan bij meerdere lesgevers, maar niemand is doorgedrongen op het zit-vlak.

Zoe_97

Re: Recht zitten op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:32

dit klinkt misschien raar, maar ik ken instructeurs die dit probleem oplossen door een recht voorwerp (vb. borstelsteel) vest te maaken aan de rus van de ruiter. zelf heb ik hier wel geen ervaring mee, maa het schijnt te helpen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:38

Ik viel nooit zo extreem naar voren maar wel een beetje, ik heb gemerkt dat het heel erg helpt om je kin goed omhoog te houden. Als begin, want met je kin omhoog is het onprettig zo krom te zitten. Verder moet jij voor generaal spelen, laat hem niet met rust vanwege zijn houding, blijf het herhalen. Daarnaast moet hij uiteraard goed meewerken. Als je ziet dat er niks gebeurd meldt dit dan ook totdat het weer goed is, zodat hij ook kan voelen hoe hij moet zitten.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:42

hij zit gewoon heel raar op het zadel, helemaal achterop, dus is het wel een goede inchmaat? en zijn de beugels wel lang genoeg?, ook scheeld het denk ik als hij zijn ellebogen gaat knikken, dan moet je ook al meer ruimte nemen.

denk dat je gewoon zijn beugels eraf moet halen, en hem gewoon laten draven aan de longe. net zo lang tot het doordringt. zo kan namelijk niemand lekker doorzitten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:51

Ik ga mee met PocoGaucha.
Aan de longe, geen teugels en dan armen verschillende opdrachten geven (naar voren, opzij, omhoog, omlaag) kijken wanneer zijn houding verbetert en hem proberen dat gevoel vast te laten houden. Wat ook kan helpen is een riempje aan het zadel vast maken en dan hem daar aan zichzelf meer in het zadel te "trekken", en er als het ware aan gaan hangen.
Het idee van in een luie stoel gaan zitten en uitademen, vaak zie je ook dat mensen die voorover zitten, hun ademhaling te hoog in de borst hebben zitten, laat hem ook eens 1 hand op de onderbuik leggen en daar naar toe uitademen. Dan kantel je als het goed is ook gelijk je bekken beter.
Het is moeilijk te zien op de foto, maar lijkt er ook op dat hij veel spanning heeft in zijn benen. Moet ook wel anders valt hij nog meer naar voren. Dus daar ook op letten.
Ipv zeggen dat hij zijn schouders naar achteren moet doen, gebruik ik altijd: het idee hebben dat je een rugzakje ophebt en iemand loopt achter je en trekt daaraan. Sommige gaan juist als je zegt schouders naar achter, niet met de schouders naar achter, maar met de borst meer naar voren, wordt dus je "probleem" eigenlijk erger.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:58

Leer hem eerst eens om bewust zijn bekken op de juiste wijze te kantelen. Dat maakt het al een heel stuk lastiger om te zitten zoals hij nu doet.

Daarnaast is het aan jou als instructeur om je leerling te leren voelen wanneer hij recht zit. Zeggen dat hij 'rechtop moet gaan zitten' heeft geen enkele zin aangezien hij denkt dat hij dit al doet. Didactisch verkeerde aanpak dus! In plaats daarvan kan je hem beter vertellen wat hij moet doen (bv zich lang maken, verder 'achterover' gaan zitten) tot het punt waarop jij kan zeggen 'NU zit je recht, voel je dat?'.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:36

op de manier waarop hij nu zit, tijdens het doorzitten, kan toch nooit leuk zijn voor euh, bepaalde delen? :+
ik zou ook de beugels wegnemen of minstens een gat of twee langer maken, en dan herhalen herhalen herhalen
iedere keer als hij een cm te ver vooruit gaat zitten, corrigeren

edit: op de eerste foto zit hij ook al te ver naar voor ...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:40

Laat m halthouden en vertel hem hoe hij moet zitten, dus steeds roepen 'nog meer naar achteren', 'nog meer' en dan als hij ok zit, dan zeg je 'zo moet je zitten in stap, draf en galop' en succes ermee :D Hij moet leren voelen wanneer hij goed zit. Opzich zit hij niet heel erg beroerd, alleen zn bovenlichaam moet nog een stukkie terug.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:47

spaans rietje in zijn ellebogen en achter zijn rug. rechtzitten en dan wegstappen en elke pas die het paard zet moet hij bedenken dat hij recht zit.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:54

Visualiseer het eens voor hem. Hij en zijn paard vormen een klok. Hoofd paard is 9, kont is 3, zijn benen 6 en zijn hoofd 12. Zijn bovenlichaam vormt nu 10 voor 6. Je moet eens aan hem vragen of hij op 6 uur wil gaan zitten. Ik ben benieuwd of het werkt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:02

Rhodos schreef:
Visualiseer het eens voor hem. Hij en zijn paard vormen een klok. Hoofd paard is 9, kont is 3, zijn benen 6 en zijn hoofd 12. Zijn bovenlichaam vormt nu 10 voor 6. Je moet eens aan hem vragen of hij op 6 uur wil gaan zitten. Ik ben benieuwd of het werkt.

Je visualisatie is absoluut juist, maar een beetje moeilijk uitgelegt. Imo voor het gemak zou 'bovenlijf op 12 uur' makkelijker zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 07:48

We zijn wel met een MAN bezig he dames, visualiseren is niet zijn sterkste punt :')

Uiteraard heb ik hem al méérmaals gecorrigeerd, maar aangezien het mijn echtgenoot is wordt commentaar niet altijd gewaardeerd :+ Daarom geef ik hem ook geen les.
Ik heb voor sergeant gespeeld maar dat wordt niet altijd even goed onthaald haha!

Het zadel is een 18inch en als hij recht zit past hij er prima in, beugels heb ik al eens verhangen maar de huidige maat is voor hem het meest comfortabele.

Ik zal dit topic eens laten lezen door hem, misschien beseft hij dan dat mijn uitleg wel degelijk correct is.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:13

Heb je hem wel eens op video opgenomen? Het gevoel kan gewoon zo anders zijn dat de werkelijkheid. Verder is een keer zonder beugels rijden absoluut niet voldoende. Gewoon een paar maanden doen en hem duidelijk zeggen wanneer ie goed zit, zodat ie dat gevoel leert herkennen. Ik heb vroeger ooit 8 weken lang een paar keer per week een paard zonder beugels gereden met een stok achter mijn rug {paard wel bijgezet, zodat ie zijn rug gebruikte}. Daarna was het probleem over. Ik voelde ook absoluut niet dat ik naar voren zat. Voor mijn gevoel zat ik gewoon normaal. Totdat ik foto's zag.......erg confronterend! Goed leren zitten kost heel veel tijd. Eenmaal geleerd, gewoon een kwestie van bijhouden {dus op zijn tijd weer zonder beugels rijden}.

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:21

Ik zit ook een btje zo, en heb door mijn eigen wil en de hulp van mijn instructrice het al een stuk verbeterd. Wat bij mij wel help ik gewoon heel simpel je borstbeen "omhoog" halen. Klinkt een btje vaag maar weet even niet hoe ik het er beter neer zet. Als je je borstbeen "omhoog" haalt wordt automatisch je rug rechter. Verder vind ik dat het ook aan het doorzettingsvermogen van de ruiter ligt. Als je het echt heel graag wilt dan let je er zelf ook heel erg op en dan in combinatie met iemand die jou er steeds op wijst moet het toch wel lukken. Verder is op een skippybal zitten ook heel goed voor je houding en evenwicht. Heel veel succes!!

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:42

hmm. Ik denk zo kort samengevat: Misschien groter zadel? Langere beugels? Kin omhoog houden? Voor in het zadel zitten? Teugels langer? Misschien trekt het paard hem wel naar voren ?

Ik zou beginnen met: Kin omhoog, voor in het zadel zitten, handen heeft hij te ver naar voren, en de beugels wat langer

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:43

Jeetje, krijgt hij geen doof gevoel in zijn klokkenspel zo? Lijkt me helemaal voor een kerel een erg onprettige houding...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:59

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 07:35

@troi: blijkbaar zit ie best goed zo :') Maar ik denk dat hij ondertussen niet meer aan kinderen moet denken, denk dat de boel daar ondertussen wel stuk is :+

*edit: heb hem nu de foto's laten zien (had ik misschien al eerder kunnen doen }:0 ) en hij zei 'ik zit éééécht niet zo naar voor :oo )

Dus we weten weer waarop te werken, heb hier goede tips gekregen over hoe ik het duidelijk kan uitleggen, bedankt!
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 09-08-12 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:41

Wat leuk dat je vriend paard rijd! Kunnen jullie samen de hobby delen hahaha.

En zoals wat kleine dingen zeggen? Zo zei iemand al sturen met je kin.
Sturen met je navel is ook een goede. Hierbij ga je automatich recht op zitten.

Als hij van a naar c gaat (ik noem even iets)
Moet hij in de bocht al beginnen met zijn lichaam want hij heeft zijn navel nodig. Bij a moet zijn navel naar c wijzen als je zo zit lukt dat niet dus mischien gaat hij rechtop zitten.

Maar dit werkt natuurlijk niet bij iedereen maar je kunt het proberen.

Heb je hem al eens gefilmd onder het rijden? En dan terug laten kijken. Dat wil ook nog wel eens helpen.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:34

Heeft hij iets vervelends ervaren? Hij ziet eruit als me broer: die is aardig onzeker en ligt ook voorover op zijn paard. Dit kwam nadat hij 1 keer was gevallen van een paard. Daarvoor deed hij het nooit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 14:40

Nee, niks vervelends ervaren :n

AmberTiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:31

:D Gewoon vragen of hij elke dag een kwartier recht op een stoel gaat zitten. Hielp bij mij ook.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:55

Bij mij heeft het altijd geholpen dat er iemand bij staat die zegt : "rechter zitten", "nog iets rechter",... Het is natuurlijk wel belangrijk dat de ruiter de commentaar kan verdragen, hij moet het zelf echt willen. Ik kreeg er vroeger altijd zenuwen van als mijn instructeur voortdurend commentaar gaf over mijn houding, maar het heeft me wel veel geleerd.

Als ik jou was, zou ik gewoon 1 keer per week ofzo een filmpje maken zodat hij kan zien hoe hij zit en of hij vooruitgang heeft gemaakt of niet. Soms denk je dat je vooruitgang maakt, maar is dat helemaal niet te zien. Hij moet zichzelf vaker zien denk ik, dan snapt hij dat het eigenlijk niet zo netjes uitziet.
Sommige mannen geloven hun vrouw nu eenmaal niet, ze denken dat wij overdrijven als we zeggen dat het echt niet uitziet. Die mannen hebben bewijsmateriaal nodig :Y) (foto is slechts momentopname, dus filmpje zou beter zijn als je harde bewijzen wilt :D )

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:37

Misschien een bhtje aan doen met 2 sinaasappelen en die moet hij dan vooruit steken!
Zit hij vanzelf rechtop :+

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:45

klinkt mss heel stom maar sinds ik western rij zit ik voor mijn gevoel veel rechter.
Maar om die stap te maken van engels naar western is wat veel denk ik ?
er zal vast wel iemand een oplossing/tip hebben ;)