Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.HELA schreef:- Zelf hou ik mn handen niet stil genoeg en heb ik de neiging om wat naar binnen te hangen op de ene hand, heeft iemand praktische tips om dit af te leren of waardoor ik mezelf hier beter kan op controleren?
Handen stilhouden: bekijk of je goed meeveert in de veerpunten van je armen (schouder-elleboog-pols) ipv deze te stijf te houden. En misschien ligt het probleem zelfs nog verder terug in je lijf en moet je bekijken of je meeblijft veren in je rug. Om zonder paard te oefenen is het wel een eyeopener om eens op en neer te springen met je handen in paardrijstand, bij de landing zou je ze gelijk stil moeten kunnen houden en er zijn maar weinig mensen die zo soepel en ontspannen kunnen zijn dat ze dat idd kunnen. Evt. kan het zelfs zijn dat het goed voor je is om je rug en schouders los te laten maken bij een goede kinesist. Trampolinespringen schijnt ook erg goed te zijn voor je balans en lichaamscontrole dus mocht je die hebben staan: gebruik van maken!
Naar binnen hangen moet je even bekijken of je echt je gewicht naar binnengooit of, wat vaker voorkomt, de neiging hebt om in te knikken in je heup. Meestal is een stukje bewustwording en gewoon veel oefenen om het automatisme eruit te krijgen goed (neem bijv. 2 bakletters waarbij je jezelf controleert, als dat goed gaat neem je er letters bij tot je uiteindelijk steeds netjes zit)
- Van zodra ik van de kant kom, wordt mn paard nogal loperig. In lichtrijden heb ik haar gedeeltelijk nog onder controle maar in doorzitten totaal niet
Misschien heeft je paard moeite met haar balans en gaat ze daarom 'rennen'. Of is het onwennigheid. Of is ze voorheen alleen van de hoefslag gehaald om op hindernissen af te rijden. Veel binnenhoefslag, middellijn en kwartlijnen rijden en dan betert dat wel. Laat het doorzitten maar even zitten voorlopig.
- Doorzitten is meteen mn volgende probleem. Het lukt mij niet echt ontspannen te zitten en als ik dan eens in de buurt van ontspannen kom, dan liggen mn benen teveel naar voor waardoor de houding van mn paard op niets trekt, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Als je je zit gaat verbeteren kijk dan eerst naar je bekken. Je moet net een fractie achter je zitbeenknobbels zitten, te testen door op een harde stoel je handen onder je zitbeenknobbels te doen en dan je bekken van voren naar achteren en weer terug te rollen. Zo leer je voelen wat je basispositie is.
Vanuit daar ga je naar onderen en naar boven werken.
Naar onderen vraag je even hulp aan een stalgenoot, laat die je benen even van het zadel halen en je hele bovenbeen vanuit de heup naar achteren leggen. Jij beweegt je been dan tegen het zadel naar voren tot ze mooi lang naar beneden hangen op de loodlijn dat heup, knie en hak een rechte lijn vormen. Het valt niet mee om ze daar te houden maar oefening baart kunst. De veerpunten van je benen zitten in je heup, knie en vooral je enkel, dus gebruik ze goed om de bewegingen op te vangen.
Naar boven strek je je lichaam lang uit naar boven zonder te gaan spannen in je rug, maak een loodlijn tussen oor, schouder, elleboog en heup. Bij het rijden probeer je je ruggewervels als een veer op en neer mee te laten bewegen. Als je daar geblokkeerd zit, wederom: kinesist.
Zoals jij het beschrijft denk ik dat je een beetje in stoelzit gaat om je evenwicht te bewaren en omdat je bekken teveel achterover gekanteld is gaat compenseren door je knieen op te trekken. Dan moet je dus eerst je bekken gaan corrigeren, want met alleen je knieen aanpakken raak je alleen gefrustreerd. Maar dat is alleen even afgaande op je verhaal.
- Als laatste het volgende: mn paardje heeft een korte nek waardoor hij sowieso al dikker lijkt, nu heeft zo nog wat onderhals ook, nu vroeg ik mij af of ik die op de een of andere manier kan wegkrijgen of verminderen?
De onderhals verdwijnt als de aanleuning goed is, dus veel voorwaarts-neerwaarts rijden en paardje lekker los over de rug laten lopen. Als je rijtechnisch nog niet zo ver bent, kan longewerk goede diensten bewijzen hier.
maar dat komt op hetzelfde neer )
) hoe erger het wordt. Lekker achterover dus en laat je maar dragen door je paard.
Voor een band aan de achterkant kun je ook een longeersingel omdoen en dan een bandage om de kont. Maar goed, als ze dat effect eenmaal kennen trekken ze hun achterbenen ook niet meer extra in, dus ik activeer ze gewoon dmv stem, evt. longeerzweep en overgangen+tempowisselingen kort op elkaar.HELA schreef:Ze is redelijk kort gebouwd en duwt haar rug niet echt weg! Ze moet haar nek langer leren maken (want ze heeft sowieso al een korte nek, als ze die nog eens teveel opkrult schiet er helemaal niets meer over)
over het algemeen loopt ze graag diep naar beneden (stofzuigen)
Longeren met een pessoa, is dat goed?
ciskelover schreef:Longeren is een hele goede manier om het paard zijn eigen balans te vinden zonder dat een ruiter zijn bewegingen stoort en hoe wil je zonder hulpmiddelen dus met de hand aan de longe een paard over de rug laten lopen? btw schouder binnenwaarts en travers zijn gevorderde oefeningen een paard moet eerst over de rug lopen wil die deze oefening correct uitvoeren. Beter is het om bijvoorbeeld op de volte te rijden en 1volte stelling naar binnen de volgende volte recht stellen de volte erna contrastelling vragen dit herhalen. Vooral ervoor zorgen om het paard niet te overvragen met lastige oefeningen maar met grove lijnen en figuren aan de gang te gaan de zijgangen komen later wel.