Jong paard dressuurmatig leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HELA

Jong paard dressuurmatig leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:40

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en er zijn zodanig veel onderwerpen dat ik het niet zie zitten om te beginnen zoeken.
Ik ben sinds een groot jaar de trotse eigenares van een merrie die nu 5 jaar is. Ze is springgericht gefokt maar ik rijd op dit moment hoofdzakelijk dressuurmatig (omdat ik een goeie basis belangrijk vind!)
Nu heb ik een aantal praktische problemen waardoor ik wat blijf hangen.
- Zelf hou ik mn handen niet stil genoeg en heb ik de neiging om wat naar binnen te hangen op de ene hand, heeft iemand praktische tips om dit af te leren of waardoor ik mezelf hier beter kan op controleren?
- Van zodra ik van de kant kom, wordt mn paard nogal loperig. In lichtrijden heb ik haar gedeeltelijk nog onder controle maar in doorzitten totaal niet
- Doorzitten is meteen mn volgende probleem. Het lukt mij niet echt ontspannen te zitten en als ik dan eens in de buurt van ontspannen kom, dan liggen mn benen teveel naar voor waardoor de houding van mn paard op niets trekt, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
- Als laatste het volgende: mn paardje heeft een korte nek waardoor hij sowieso al dikker lijkt, nu heeft zo nog wat onderhals ook, nu vroeg ik mij af of ik die op de een of andere manier kan wegkrijgen of verminderen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen of verwijzen naar een andere topic!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:10

Heb je les?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:21

Les nemen is de beste optie, voor de rest handen stilhouden is een kwestie van er heel bewust op letten en elke keer als je je handen meebeweegt erop gewezen worden. Schouders ontspannen en uitademen.

Omdat je paard niet in balans is en als het ware plakt aan de bakwand wordt ze loperig in het midden. Probeer haar meer voorwaarts te rijden en niet op de hoefslag zodat ze op haar eigen benen leert lopen.

Niet doorzitten en dat pas gaan doen als jij en je paard in balans zijn. Zelf moet je daarin investeren door balansoefeningen naast je paard te doen. Er zijn veel filmpjes over te vinden op youtube.

Onderhals gaat eraf door voorwaarts-neerwaarts te rijden en veel op ontspanning te focussen.
Ga eens een hele sessie stappen en gymnastische oefeningen doen, of longeer een keer met balkjes, wissel de training veel af en zorg dat er een goede basis in komt te zitten.

HELA

Re: Jong paard dressuurmatig leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 19:14

Oké! Danku wel voor de tips! ik zal nu wat les nemen maar kan het financieel niet opbrengen om wekelijks les te nemen (student en betaal alles zelf)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:33

Geen u zeggen alsjeblieft ik ben net student af en anders voel ik me zo oud ;) .

Heb je iemand in je omgeving die je aanwijzingen kan geven als je aan het rijden ben. Ik bedoel dat iemand die bijvoorbeeld met je mee kijkt en laat weten wanneer je je handen niet stilhoud en aan jou vraagt wat je gevoel in je handen is als je ze wel of niet stilhoud?

Probeer ook andere dingen dan rijden om jezelf te leren. Ik weet dat ik dit niet kan zeggen op bokt, maar ik heb mezelf leren zitten door veel filmpjes te kijken op youtube (gotseat, etc.) Verder kun je ook aan de hand met je paard veel dingen oppakken die je paard ontspanning geven en jou kunnen helpen bij het rijden (longeren, grondwerk, etc) daardoor kun je de buiging van je paard verbeteren.
En kijk eens naar de filmpjes van marijke de jong van paardenbegrijpen. Hier kun je een heleboel informatie uit halen zonder dat je meteen les hoeft te nemen.

Het is wel belangrijk uiteindelijk goede begeleiding te zoeken, misschien is er iemand op de stalling waar je staat die je tips kan geven over de rijtechnische problemen waar je mee zit.

HELA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 11:13

Ik heb een paar filmpjes al bekeken intussen en er zijn inderdaad veel dingen die ik eruit opsteek!

echt les nemen kan ik nu financieel niet aan, dat is mijn grootste probleem! op stal lopen er niet echt veel mensen rond! ik probeer mij af en toe eens te laten filmen door iemand zodat ik mezelf nadien zie rijden maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een les!

het grootste probleem is dat ik zelf geen vervoer heb om op les te gaan en lesgevers op verplaatsing kosten vaak super veel geld!

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:10

De stal waar je staat, is daar niet iemand met meer ervaring dan jou?

HELA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 22:07

jawel hoor! maar iedereen werkt daar al, zit met kinderen enzo dus even iemand helpen is niet altijd zo makkelijk in te plannen! soms vraag ik wel aan iemand eens wat te helpen maar ik wil ook niet aan 10 mensen iets vragen want het is vaak zo dat je dan 10 verschillende antwoorden krijgt.. Iedereen doet alles op zijn manier hé!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:14

over het doorzitten:
ga zonder zadel erop(dan moet je wel) en doe dan het volgende:
1.laat je benen helemaal hangen (echt los hangen, wanneer je gaat klemmen ga je namelijk al stuiteren)
2.beweeg met je heupen naar voor en achter (doe dit al met de stap, zo kom je het best in je paard zijn ritme)
3.begin met een sukkeldrafje en maak van je heupen een soort elastiek en beweeg mee en laat je benen hangen
4. de blangrijkste: vertrouw jezelf en je paard. op die manier zit je het meest ontspannen

en over die korte dikke nek: moet je je zeker niet druk om maken, elk paard is anders gebouwd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:27

Pas gaan doorzitten als je paard constant ontspannen loopt!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 04:03

HELA schreef:
- Zelf hou ik mn handen niet stil genoeg en heb ik de neiging om wat naar binnen te hangen op de ene hand, heeft iemand praktische tips om dit af te leren of waardoor ik mezelf hier beter kan op controleren?
Handen stilhouden: bekijk of je goed meeveert in de veerpunten van je armen (schouder-elleboog-pols) ipv deze te stijf te houden. En misschien ligt het probleem zelfs nog verder terug in je lijf en moet je bekijken of je meeblijft veren in je rug. Om zonder paard te oefenen is het wel een eyeopener om eens op en neer te springen met je handen in paardrijstand, bij de landing zou je ze gelijk stil moeten kunnen houden en er zijn maar weinig mensen die zo soepel en ontspannen kunnen zijn dat ze dat idd kunnen. Evt. kan het zelfs zijn dat het goed voor je is om je rug en schouders los te laten maken bij een goede kinesist. Trampolinespringen schijnt ook erg goed te zijn voor je balans en lichaamscontrole dus mocht je die hebben staan: gebruik van maken!

Naar binnen hangen moet je even bekijken of je echt je gewicht naar binnengooit of, wat vaker voorkomt, de neiging hebt om in te knikken in je heup. Meestal is een stukje bewustwording en gewoon veel oefenen om het automatisme eruit te krijgen goed (neem bijv. 2 bakletters waarbij je jezelf controleert, als dat goed gaat neem je er letters bij tot je uiteindelijk steeds netjes zit)

- Van zodra ik van de kant kom, wordt mn paard nogal loperig. In lichtrijden heb ik haar gedeeltelijk nog onder controle maar in doorzitten totaal niet
Misschien heeft je paard moeite met haar balans en gaat ze daarom 'rennen'. Of is het onwennigheid. Of is ze voorheen alleen van de hoefslag gehaald om op hindernissen af te rijden. Veel binnenhoefslag, middellijn en kwartlijnen rijden en dan betert dat wel. Laat het doorzitten maar even zitten voorlopig.

- Doorzitten is meteen mn volgende probleem. Het lukt mij niet echt ontspannen te zitten en als ik dan eens in de buurt van ontspannen kom, dan liggen mn benen teveel naar voor waardoor de houding van mn paard op niets trekt, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Als je je zit gaat verbeteren kijk dan eerst naar je bekken. Je moet net een fractie achter je zitbeenknobbels zitten, te testen door op een harde stoel je handen onder je zitbeenknobbels te doen en dan je bekken van voren naar achteren en weer terug te rollen. Zo leer je voelen wat je basispositie is.
Vanuit daar ga je naar onderen en naar boven werken.
Naar onderen vraag je even hulp aan een stalgenoot, laat die je benen even van het zadel halen en je hele bovenbeen vanuit de heup naar achteren leggen. Jij beweegt je been dan tegen het zadel naar voren tot ze mooi lang naar beneden hangen op de loodlijn dat heup, knie en hak een rechte lijn vormen. Het valt niet mee om ze daar te houden maar oefening baart kunst. De veerpunten van je benen zitten in je heup, knie en vooral je enkel, dus gebruik ze goed om de bewegingen op te vangen.
Naar boven strek je je lichaam lang uit naar boven zonder te gaan spannen in je rug, maak een loodlijn tussen oor, schouder, elleboog en heup. Bij het rijden probeer je je ruggewervels als een veer op en neer mee te laten bewegen. Als je daar geblokkeerd zit, wederom: kinesist.

Zoals jij het beschrijft denk ik dat je een beetje in stoelzit gaat om je evenwicht te bewaren en omdat je bekken teveel achterover gekanteld is gaat compenseren door je knieen op te trekken. Dan moet je dus eerst je bekken gaan corrigeren, want met alleen je knieen aanpakken raak je alleen gefrustreerd. Maar dat is alleen even afgaande op je verhaal.

- Als laatste het volgende: mn paardje heeft een korte nek waardoor hij sowieso al dikker lijkt, nu heeft zo nog wat onderhals ook, nu vroeg ik mij af of ik die op de een of andere manier kan wegkrijgen of verminderen?
De onderhals verdwijnt als de aanleuning goed is, dus veel voorwaarts-neerwaarts rijden en paardje lekker los over de rug laten lopen. Als je rijtechnisch nog niet zo ver bent, kan longewerk goede diensten bewijzen hier.

Ik heb mijn antwoorden even cursief gezet, hopelijk heb je er wat aan.

HELA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:22

Super danku wel!! Ik heb hier zeker iets aan!

Nu we toch bezig zijn, ik ging vandaag rijden en het voorwaarts neerwaarts rijden ging redelijk maar ze trekt altijd om nog dieper naar beneden te gaan (ze wilt echt gaan stofzuigen) van zodra ik haar dan wat korter neem, dan komt ze hard..

En ik haar galop, komt ze totaal niet naar beneden, integendeel.. en het is echt een trekwedstrijd en hoe meer zij haar vastzet, hoe harder ik word, en zo blijven we natuurlijk maar gaan hé! ik weet echt niet hoe ik haar kan doen beteren in die galop.. Iemand tips hiervoor?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:59

Op zich is het niet erg als ze naar je hand toe wil lopen, zolang ze niet echt gaat duwen op je hand of pullen. Ze moet wel op eigen benen gaan lopen en daarbij tegelijk je hand naar beneden willen volgen (maar dan dus licht, niet dat ze je hand als vijfde been gaat gebruiken).
Ik denk dus dat ze dit ook doet omdat ze nog niet veel evenwicht heeft (of omdat het wel makkelijk lopen is op jouw hand ;) maar dat komt op hetzelfde neer )
Die aanleuning die niet wil moet je dus meer zien als een symptoom van een onderliggend probleem, en het onderliggende probleem wil je gaan oplossen.
Om haar meer op eigen benen te krijgen, moet je ten eerste heel scherp zijn op jezelf: geef haar zelf al niet de kans om te hangen en vermijd zeker om zelf terug te gaan trekken want daarmee bied je haar de gelegenheid. Je rijdt actief voorwaarts, bent alert dat ze goed reageert op je been, veel schakelen in het tempo, dan weer wat sneller en dan weer wat trager, maar zonder dat ze minder actief wordt in haar bewegingen of zwaar in je hand gaat duwen. Neem ook lekker grote wendingen mee, diagonalen, middellijn, binnenhoefslag,.. daarbij let je er dan weer op dat ze het ook op eigen benen en in balans doet, dat ze niet tegen je binnenbeen in gaat hangen of over de buitenschouder naar buiten gaat vallen. De momenten dat ze toch zwaar gaat hangen in je hand, doe je juist je hand naar voren, als ze echt hardnekkig blijft duwen op je hand, kun je haar zelfs eens goed verrassen door je teugel helemaal door te laten slippen tot de gesp. Dan heeft ze geen steun meer en blijft ze duwen dan zou ze op haar snufferd vallen dus dan moet ze wel weer zelf. Na het geven van meer teugelruimte - en let op want die vergt timing - geef je zsm ook een por met je kuit erbij, dat ze in een reflex haar achterbenen er weer bij trekt.

Dit dus eerst even in stap en draf onder de knie krijgen dat je haar daar in balans kan houden en dan komt de galop.
Ook daar moet je het zien als een symptoom: je paard galoppeert extreem op de voorhand en dat is wat je op wilt gaan lossen. Dus je moet ook zien dat je die achterbenen eronder en dragend krijgt, door schakelen in het tempo, door sterker maken in kleine wendingen, en door oefeningen in je stap en drafwerk. Wat je paard doet aan de voorkant dat negeer je dus gewoon, je blijft zelf met een flexibele hand rijden en gaat niet mee in het trek- en duwwerk. Je probeert de voorkant lichter te krijgen door overgangen draf-galop en stap-galop en door in galop snelle tempowisselingen te rijden tussen je arbeidsgalop en je middengalop. Dat laatste mag je best extreem vragen, van flink voorwaarts naar enkele passen bijna op de plaats, het gaat erom dat je paard leert om heel snel te reageren op je hulpen voorwaarts en terug, en dat ze leert dat achterbeen snel in te trekken en te gebruiken om het lichaamsgewicht te dragen ipv de nadruk op haar voorbenen. Een andere goede oefening is om regelmatig te wisselen tussen halsstrekken in galop en dan de teugels weer op te nemen waarbij ze dus niet mag gaan hangen.

Als er momenten zijn dat je moet blokkeren in je hand omdat ze toch blijft duwen en je been alleen resulteert in duwend hard gaan lopen onder je, dan hou je dat blokkeren heel kort, je laat haar alleen kort op je hand botsen, daarna open je je hand en geef je direct erachter een keer stevig kuit om dat achterbeen weer aan de gang te zetten.
Bij paarden die sterk op de voorhand hangen moet je ook even kijken hoe je zelf zit: hoe meer je zelf mee naar voren zit (misschien meekijken met het hoofd ;) ) hoe erger het wordt. Lekker achterover dus en laat je maar dragen door je paard.

Voor dat sterker worden plus je andere problemen moet je uiteraard wel tijd uittrekken, hier kun je goed maanden mee bezig zijn dus niet gefrustreerd raken of teveel verwachten! Het kan best zijn dat je bij het aanpakken van een probleem erachter komt dat er iets nog meer aan de basis niet wil en dat je nog een stap terug moet zetten. Is helemaal niet erg, neem die tijd, fok je er niet over op en bedenk dat alle tijd die je hierin steekt zich later dubbel en dwars uitbetaald, want als je de algemene manier van lopen en de reactie op je hulpen voor elkaar hebt, rij je oefeningen er ook zo uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:13

Hoi Hela, jouw problemen zijn heel herkenbaar. Zo te horen heb je zelf nog een balansprobleem (handen niet stil en benen gaan alle kanten op, doorzitten is moeilijk). Dat moet je eerst oplossen door bijvoorbeeld zitlessen te nemen. Als je paard braaf is aan de longe en je aan iemand kunt vragen om haar aan de longe te houden, kun je dat misschien ook zelf. Op youtube kun je vast wel wat filmpjes van zitoefeningen vinden die je kunt gebruiken.
Het tweede probleem is dat je een paard hebt dat nog in onbalans loopt. En door jouw onbalans breng je hem ook weer uit balans. Ik denk dat - om nu te beginnen - je dat een poos zo eenvoudig mogelijk moet doen.
Dus er eerst voor zorgen dat je paard in een constant tempo zn balans vindt en op "eigen benen" loopt zonder op je hand te gaan hangen (Als ie wil gaan hangen, schopje bij). Veel van hand te veranderen (grote achten) zijn prima oefeningen om de balans te verbeteren. Zou daar eerst eens mee beginnen.
En je hebt hard les nodig. Is dat niet te regelen?

HELA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:36

Ik heb nu iemand gevonden die betaalbaar is en die om te twee à drie weken eens les kan geven, op basis van wat ik in de les leer zal ik dan proberen dat wat verder te zetten! er hangen gelukkig spiegels dus ik controleer mezelf regelmatig!

Ik denk dat het inderdaad klopt dat ik zelf nog niet genoeg in balans zit en dat een groot deel aan de basis van mijn probleem ligt

Wat het op de voorhand hangen betreft heb ik er mijzelf inderdaad op betrapt deze middag dat ik zelf teveel naar voren ga hangen, en ik blijf haar ook ondersteunen. ze liep wel redelijk op haar eigen benen vandaag maar na een kwartier - 20 min is dat dan weer over, kan dat zijn omdat ze de juiste spieren nog niet heeft? dat het na verloop van tijd weer wat lastiger komt?

welke zijn de goeie hulpteugels om eventueel te longeren en haar wat sterker te maken langs achteren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:28

Het kan goed dat ze idd na 20 minuten gewoon te moe wordt, zeker met dat warme weer!

Voor hulpteugels moet je even kijken hoe ze gebouwd is. De paarden die graag de rug wegdrukken en de hals er verticaal op hebben staan,doe ik momenteel met een longeerhulp. Vroeger gebruikte ik ook graag een gogue voor zulke paarden. Bij paarden die juist wat horizontaler gebouwd zijn en juist graag zelf al 'de grond inlopen' longeer ik met een slofteugel langszij. Achteraan activeren doe ik zelf.

HELA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 06:13

Ze is redelijk kort gebouwd en duwt haar rug niet echt weg! Ze moet haar nek langer leren maken (want ze heeft sowieso al een korte nek, als ze die nog eens teveel opkrult schiet er helemaal niets meer over)
over het algemeen loopt ze graag diep naar beneden (stofzuigen)

Longeren met een pessoa, is dat goed?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:20

De meningen zijn een beetje verdeeld over de pessoa, ik vind hem vrij hard inwerken op de mond (blijft schuiven) dus ik heb er een liggen maar hij blijft eigenlijk altijd in de kast :o Voor een band aan de achterkant kun je ook een longeersingel omdoen en dan een bandage om de kont. Maar goed, als ze dat effect eenmaal kennen trekken ze hun achterbenen ook niet meer extra in, dus ik activeer ze gewoon dmv stem, evt. longeerzweep en overgangen+tempowisselingen kort op elkaar.
Is je paard een beetje gebouwd als de spikkel in mijn profiel? Die longeer ik met slof aan de zijkant, iets hoger ingesteld, anders gaat hij echt de grond inlopen, want die heeft een hele makkelijke mond en loopt al graag uit zichzelf wat lager ingesteld. Dus als ik die lang en laag ga longeren krijg ik een duikbooteffect en hoeft ie van achter niks te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:58

HELA schreef:
Ze is redelijk kort gebouwd en duwt haar rug niet echt weg! Ze moet haar nek langer leren maken (want ze heeft sowieso al een korte nek, als ze die nog eens teveel opkrult schiet er helemaal niets meer over)
over het algemeen loopt ze graag diep naar beneden (stofzuigen)

Longeren met een pessoa, is dat goed?

jenhebt zo een nieuw soort longeerhulp Heel simpel een koord achter de schoft en tussen de benen door zal ff kijken ofnik er een fotootje van kan vinden

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:48

Ja een longeerhulp is zegmaar voor lang en laag over de rug laten lopen een hele fijne en vriendelijke teugel en eigenlijk kan je er vind ik als longeerkluns niet veel mee fout doen. kijk wel goed uit welke maat je neemt want anders gaat het ding zagen in zijn mond ookal ontspant je paard. (evt ik heb er 1 te koop in maat L)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:09

Neem les , dat hoeft echt niet elke week te zijn, het is een erg jong dier wees daar zuinig op en ga niet met longeer hulpen aan de gang dat maakt je paard er echt niet beter op, longeer vanuit je hand en nooit met bit in longeren, daar zijn de kaptooms voor uit gevonden, dan kun je namelijk aan de stelling werken door de schedel te plaatsen en dat kan met bit niet want dan heb je alleen de onderkaak in je handen.
Maar les is nog de beste optie , aan de gang gaan met rechtricht oefeningen zoals schouder binnen en travers, eerst aan de hand en dan erop is erg fijn voor je zelf maar nog beter voor het paard omdat allemaal vanaf de grond aan te leren.
Maar ga a.u.b niet met hulpmiddelen werken dan ben je altijd gedwongen bezig, paardrijden die je met gevoel en dat heb je niet als je er een hulpmiddel bijhangt.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:26

Longeren is een hele goede manier om het paard zijn eigen balans te vinden zonder dat een ruiter zijn bewegingen stoort en hoe wil je zonder hulpmiddelen dus met de hand aan de longe een paard over de rug laten lopen? btw schouder binnenwaarts en travers zijn gevorderde oefeningen een paard moet eerst over de rug lopen wil die deze oefening correct uitvoeren. Beter is het om bijvoorbeeld op de volte te rijden en 1volte stelling naar binnen de volgende volte recht stellen de volte erna contrastelling vragen dit herhalen. Vooral ervoor zorgen om het paard niet te overvragen met lastige oefeningen maar met grove lijnen en figuren aan de gang te gaan de zijgangen komen later wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:35

Ten eerste, top dat je een goede basis wil voor je paardje voor je haar verder doorrijdt +:)+

Wat je kunt doen is proberen eens een uurtje van de hoefslag af te blijven. Alleen maar op de tweede hoefslag dus. Ook kun je voor jezelf aanhouden dat je niet één rondje achtereen mag blijven stappen, dus continue figuren e.d. (buiten misschien tijdens los- en uitstappen). Voor balans kan je ook eens invoeren dat je regelmatig een buitenrit gaat maken, lange rechte stukken draven/galopperen is goed voor de balans! (In de bak zitten vrij veel bochten als je erover nadenkt.)

Wat betreft zit, tja... Dat is toch echt iets wat met ervaring moet komen en wat steeds beter moet worden. Zonder zadel of als je dat niet durft zonder beugels rijden is een goede oefening, ga dan zeker ook lichtrijden, dat werkt onwijs goed.

En voor je probleem met galop, op het moment dat het een trekwedstrijd wordt moet je sowieso niet met twee handen gaan trekken. Dan motiveer je je paard om zich sterker te maken. Wat beter werkt is haar een beetje uit balans te halen door haar op de volte te zetten (voor zover dit goed gaat), op een volte kunnen ze namelijk niet zoveel snelheid maken. Op het moment dat ze een goed tempo heeft laat je haar als beloning weer rechtuit gaan. Gaat het dan weer fout, huppakee de cirkel weer op tot het weer goed gaat. Vergt wat tijd maar het is een stuk effectiever (en gelijk een goede oefening om beide kanten sterk te maken).

Succes ermee! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:51

ciskelover schreef:
Longeren is een hele goede manier om het paard zijn eigen balans te vinden zonder dat een ruiter zijn bewegingen stoort en hoe wil je zonder hulpmiddelen dus met de hand aan de longe een paard over de rug laten lopen? btw schouder binnenwaarts en travers zijn gevorderde oefeningen een paard moet eerst over de rug lopen wil die deze oefening correct uitvoeren. Beter is het om bijvoorbeeld op de volte te rijden en 1volte stelling naar binnen de volgende volte recht stellen de volte erna contrastelling vragen dit herhalen. Vooral ervoor zorgen om het paard niet te overvragen met lastige oefeningen maar met grove lijnen en figuren aan de gang te gaan de zijgangen komen later wel.

Je kan heel goed longeren aan een enkelen lijn en het paard heel mooi in stelling en buiging over de rug laten lopen, juist kun je heel goed met het binnenbeen aan de gang om het paard in balans te laten lopen.

Schouderbinnen en travers zijn juist de basis oefeningen , helaas worden ze als kunstjes gezien om punten te hlen, maar just deze oefeningen zouden elke ruiter ook recreatie ruiters moeten kunnen, je leert namelijk het paard zijn achterhand gebruiken om sterk genoeg te worden om jou te dragen, als je deze oefeningen het paard aanleert voor je erop gaat heeft hij al veel meer balans voor het rijden,
Juiat met de pessoa blokker je de buiging/rotatie heb je wel eens echt bewust gevolet op een paard, hoe het beweegt?
Een paard kan zijn ribben niet buigen namelijk maar waar komt de buiging dan vandaan??

Contra stelling op een volte zou ik zeker met een jong dier niet doen, tenzij je weet hoe de renvers werkt. een jong paard wil juist op de volte in contra lopen om zijn balans te houden, op de volte werken is heel goed voor een jonkie , maar doe het dan wel op de juiste manier dus idd stelling vragen, maar dan zul je ook moeten weten wat stelling is en wat het doet in het lichaam van het paard?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:36

In het geval wat jij zegt zou ik dan in plaats van een enkele lijn gaan voor longeren met dubbele lijnen omdat je dan binnen en buitenkant in je handen hebt dit lijkt mij een fijnere manier. Nu ben ik een leek in longeren maar wat ik zag is dat de longeerhulp een vriendelijk hulpmiddel is en met dubbele lijnen kan je heel fijn werken omdat je beide kanten van het paard hebt zodat je de buitenkant kan begrenzen zoals je ook je buitenteugel werkt als je op het paard zit in plaats van met een enkele alleen de binnenkant van het paard kan bewerken.

Maar een jong paard heeft nog niet genoeg kracht om schouderbinnen/travers 40meter aan te kunnen is mijn ervaring beter is het om schoudervoor te vragen. Zodat je later schoudervoor kan uitbouwen tot schouderbinnenwaarts. Ik zeg niet dat schouderbinnen/travers kunstjes zijn ik vind het hele nuttige oefeningen om het paard soepel en op het achterbeen te krijgen.
Met een passoa heb ik geen ervaring in hoe het werkt en hoe het paard er van gaat lopen daar kan ik niets over zeggen.

Ik gaf mijn ervaring met het beleren ik heb een heel recht paard hij ging het liefst als een plank over de volte voor hem was het heel nuttig om contra stelling te vragen maar vooral de afwisseling doet het hem vind ik steeds iets nieuws doen niet 5 minuten lang op de volte stelling naar binnen vragen in het zelfde tempo blijven rijden een pasje naar voren een pasje terug steeds het paard verrassen zo blijft ook het werk leuk en afwisselend.