Paard hangt op teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Paard hangt op teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 14:48

Ik heb hier ook nog eens een vraagje :o

Mijn paard is vier jaar en ze kent nu de basis dressuur. Ze is best gevoelig in haar mond. Meestal liep ze de eerste tien minuten heel fijn, maar dan begon ze wat te hangen dus ik heb haar dan niets gegeven om op te hangen en haar gewoon lekker laag zitten rijden. Nu zijn we zo al een tijdje aan het rijden en dat gaat heel goed.

Nu ben ik van plan haar terug wat hoger te rijden. Iemand tips?

jumpiewumpie

Re: Paard hangt op teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:19

iemand?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:24

Het is een kwestie van balans, je paardje hangt op de teugels om balans te vinden. Hier staan genoeg oefeningen voor op bokt. Gebruik de zoekfunctie eens er zijn meerdere topics over dit probleem.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:31

Paard hangt niet op de teugel, hij gebruikt zijn motor onvoldoende. Als het paard aan de achterkant actiever wordt en het been beter onder zet richt het zichzelf op en gaat zichzelf dragen. Het probleem moet je dus aan de achterzijde oplossen terwijl het zich aan de voorkant laat zien.
Zorg dat je paard goed aan het been is, rijdt veel tempo wisselingen en schijn overgangen. Laat je paard zo langzaam mogelijk draven om als ie bijna om valt rustig (ik zeg rustig) weer tempo te geven. Stap veel in een tikkeltje hoger tempo. Ga niet in de muil zitten trekken en plukken want dat helpt niet en je kan er haar mooie gevoelige muiltje mee verknoeien en dat willen we niet.
Nu aan de bak jij en succes...

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:35

Als je paard het zich makkelijk wilt maken door op jouw hand te steunen, moet je dus zorgen dat ze die steun niet kan nemen. Op het moment dat ze hangt laat je een fractie van een seconde je hand losser en drijf je van achteraan bij, zodat de 'motor' blijft draaien. Als ze niks heeft om op te steunen kan ze niet zwaar worden. Ik zou je wel aanraden om in het begin kleine stukjes opgericht te rijden, als je paard het net leert is dat namelijk erg zwaar. Wat ik altijd deed met mijn vorige paard was gewoon lostijden in vw-nw, en dan voor bijvoorbeeld 1 lange zijde rustig oppakken en nadien weer laten uitschuiven.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:15

mrie schreef:
Paard hangt niet op de teugel, hij gebruikt zijn motor onvoldoende. Als het paard aan de achterkant actiever wordt en het been beter onder zet richt het zichzelf op en gaat zichzelf dragen. Het probleem moet je dus aan de achterzijde oplossen terwijl het zich aan de voorkant laat zien.
Zorg dat je paard goed aan het been is, rijdt veel tempo wisselingen en schijn overgangen. Laat je paard zo langzaam mogelijk draven om als ie bijna om valt rustig (ik zeg rustig) weer tempo te geven. Stap veel in een tikkeltje hoger tempo. Ga niet in de muil zitten trekken en plukken want dat helpt niet en je kan er haar mooie gevoelige muiltje mee verknoeien en dat willen we niet.
Nu aan de bak jij en succes...

Hoe kan ik haar achteraan nog actiever maken? Met tempowisselingen etc was ik ook bezig, maar als ik na verzamelen terug wat vooruit rij dan heb dan komt ze weer te hangen. En dat trekken probeer ik zeker ook niet te doen, daarmee dat ik haar heel laag rij als ze gaat hangen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:19

xLauLaUx schreef:
Als je paard het zich makkelijk wilt maken door op jouw hand te steunen, moet je dus zorgen dat ze die steun niet kan nemen. Op het moment dat ze hangt laat je een fractie van een seconde je hand losser en drijf je van achteraan bij, zodat de 'motor' blijft draaien. Als ze niks heeft om op te steunen kan ze niet zwaar worden. Ik zou je wel aanraden om in het begin kleine stukjes opgericht te rijden, als je paard het net leert is dat namelijk erg zwaar. Wat ik altijd deed met mijn vorige paard was gewoon lostijden in vw-nw, en dan voor bijvoorbeeld 1 lange zijde rustig oppakken en nadien weer laten uitschuiven.

Haar dan geleidelijk aan wat meer oppakken? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:11

jumpiewumpie schreef:
Hoe kan ik haar achteraan nog actiever maken? Met tempowisselingen etc was ik ook bezig, maar als ik na verzamelen terug wat vooruit rij dan heb dan komt ze weer te hangen. En dat trekken probeer ik zeker ook niet te doen, daarmee dat ik haar heel laag rij als ze gaat hangen.

Tja, daar heb ik je een aantal tips voor gegeven en ik kan van hieruit natuurlijk niet beoordelen hoe actief ze nu al is. Maar bedenk ook dat ze nog jong is, het kost tijd om een paard zo sterk te maken dat het zich op gaat richten.
Wat ook mee kan spelen is de mate van opwaarts gebouwd zijn. Ik heb een paard met een lel van een hals en echt niet opwaarts gebouwd. Ik moet dus rekening houden met zijn bouw. Ik kan wel willen dattie mooi opwaarts loopt, maar het beest zou dan zijn nek verrekken, want zo zit hij gewoon niet in elkaar. Kijk eens kritisch naar de bouw van je paard, hoe is ze gebouwd en wat zijn fysiek haar mogelijkheden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:53

Je paard is nog erg jong om de basis helemaal door te hebben, ik vraag me af wat jij als basis ziet?
Het dier is 4 jaar en hangt nu al op de teugel dat is echt een fout die de ruiter maakt, ga idd aan de gang met de basis en dat is gymmen/rechtricht oefeningen doen, leer de theorie en leer waarom je paard hangt en hoe je het oplost zomaar overgangen heeft geen zin als je paard niet weet hoe hij moet dragen en ook niet wanneer jij niet weet wanneer je de hulp moet geven, zomaar been geven heeft geenn zin , been geef je als het paard er ook iets mee kan. Heb je geen les? want jou instructrice zou jou moeten kunnen vertellen hoe je dit kan oplossen.
Je hebt het over verzamelen, als je paard terug in je hand hangt verzamelt het dier ook technisch niet goed , dat probleem ligt ook bij jou, wees nog niet bezig met verzameling bij een dier wat zo jong is en zeelfs de basis nog niet kent.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:58

jumpiewumpie schreef:
xLauLaUx schreef:

Oprichting kun je ook nog niet vragen , want dat komt uit de achterhand en niet vanuit de hand van de ruiter en daar zijn beide nog niet aan toe, dus oppakken doe je met je zit en het uitschuiven ook, prul niet te veel van voren , want hoe meer druk je hebt van voren ho eminde ractief de achterhand kan zijn, leer lichtheid in je hand herkennen en daarmee te voelen samen met je zit wat de achterhand doet, nogmaals nee les, prul niet te veel met een jong dier.
kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar kun je lezen hoe belangrjk rechtricht oefeningen zijn

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:30

midgie schreef:
Je paard is nog erg jong om de basis helemaal door te hebben, ik vraag me af wat jij als basis ziet?
Het dier is 4 jaar en hangt nu al op de teugel dat is echt een fout die de ruiter maakt, ga idd aan de gang met de basis en dat is gymmen/rechtricht oefeningen doen, leer de theorie en leer waarom je paard hangt en hoe je het oplost zomaar overgangen heeft geen zin als je paard niet weet hoe hij moet dragen en ook niet wanneer jij niet weet wanneer je de hulp moet geven, zomaar been geven heeft geenn zin , been geef je als het paard er ook iets mee kan. Heb je geen les? want jou instructrice zou jou moeten kunnen vertellen hoe je dit kan oplossen.
Je hebt het over verzamelen, als je paard terug in je hand hangt verzamelt het dier ook technisch niet goed , dat probleem ligt ook bij jou, wees nog niet bezig met verzameling bij een dier wat zo jong is en zeelfs de basis nog niet kent.

Met basis bedoel ik in principe klaar om een B-proefje te rijden. Ze hangt niet op de teugel want ik rij haar laag, ik zou haar nu alleen graag wat hoger rijden. Dus het opwerken. Ik heb les, daarom vraag ik gewoon om tips. Bij het verzamelen liep ze wel goed hoor, maar alleen bij het terug voorwaarts rijden lijkt het of ik haar gewoon terug op het bit rij. En verzameling is trouwens veel gezegd, 'een paar passen terug' zal ik het noemen. :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:37

midgie schreef:
jumpiewumpie schreef:

Oprichting kun je ook nog niet vragen , want dat komt uit de achterhand en niet vanuit de hand van de ruiter en daar zijn beide nog niet aan toe, dus oppakken doe je met je zit en het uitschuiven ook, prul niet te veel van voren , want hoe meer druk je hebt van voren ho eminde ractief de achterhand kan zijn, leer lichtheid in je hand herkennen en daarmee te voelen samen met je zit wat de achterhand doet, nogmaals nee les, prul niet te veel met een jong dier.
kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar kun je lezen hoe belangrjk rechtricht oefeningen zijn

Daar heb ik ook heel hard op getraind, rechtrichten, mijn instructeur heeft ook veel op gehamerd op hoe belangrijk het is. Gewoon laag blijven rijden dan? Wanneer weet ik dan wanneer ik haar wat hoger mag rijden? Want laag loopt ze nu heel goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:46

jumpiewumpie schreef:
midgie schreef:

Met basis bedoel ik in principe klaar om een B-proefje te rijden. Ze hangt niet op de teugel want ik rij haar laag, ik zou haar nu alleen graag wat hoger rijden. Dus het opwerken. Ik heb les, daarom vraag ik gewoon om tips. Bij het verzamelen liep ze wel goed hoor, maar alleen bij het terug voorwaarts rijden lijkt het of ik haar gewoon terug op het bit rij. En verzameling is trouwens veel gezegd, 'een paar passen terug' zal ik het noemen. :)

Hoger rijden komt vanuit de achterhand, dus je zal dan meer moeten gaan werken om de achterhand te activeren, dus niet sneller maar meer onder, je verzameling is niet goed als het dier weer terug op de voorhand valt en het vnw is niet goed als de verzameling niet goed is, du sje moet aan beide werken , ga samen met je instructrice de zijgangen eens aanleren, dat is een basis die elk paard moet kennen, eigenlijk al voor de b proef, want je wil tenslotte dat je paard je draagt ook in die proef toch??

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:37

Als mijn paard hangt zet ik hem gelijk terug op ‘de kont’ dus dat er meer activiteit komt vanuit achterhand. Als ik in galop ben en hij probeert te hangen zet ik hem gelijk halt en laat hem nageven en laat hem dan klein en verzameld weg draven dan doe ik de galop weer opnieuw en dan is het hangen gelijk over. Dus veel overgangen maken helpt echt, niet alleen van draf naar stap en andersom, maar probeer ook eens van draf naar halt met een paar passen stap er tussen. Daarnaast wordt je paard ook een stukje actiever.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:00

misschien omdat ze zo jong is , en je rijd lang in dezelfde houding , dat ze haar spieren gaat voelen, misschien een kwestie van opbouwen?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 21:48

lx3 schreef:
misschien omdat ze zo jong is , en je rijd lang in dezelfde houding , dat ze haar spieren gaat voelen, misschien een kwestie van opbouwen?

Dat kan wel kloppen, het is meestal ook tegen het einde van de training :)