mijn paard wilt niet galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Regalo09

mijn paard wilt niet galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:32

Ik heb half juli een paard gekocht. hij is 6 jaar. hij is pas 3 tot 4 maanden onder het zadel maar hij wilt niet galloperen. alleen aan de longe als ik flink achter hem aan jaag, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en ook niet fijn voor het paardje. Meestal trekt hij heel erg aan de longe als ik hem vraag te galloperen en als hij dan gallopeert draait hij naar me toe en steigert of rent bokkent weg. in de wei gallopeert hij wel gewoon en gebreken heeft hij niet.

zou iemand mij tips kunnen geven hoe ik hem in galop kan krijgen op een goede manier?

groetjes

amazing_lady

Re: mijn paard wilt niet galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:37

Waarschijnlijk heeft jouw paard erg veel moeite met zijn balans als je er op zit. Mag ik vragen wat voor een paard je hebt? (Ras, afstamming)

Aan de longeerlijn kun je dit wel al goed trainen. Zorg ervoor dat je een goed afgesloten longeercirkel hebt. Dan kan je paard niet wegrennen en hoef je zelf niet zo veel te lopen. Dan korte stukjes laten galloperen. Je paard moet leren zijn balans te vinden. Met jou op zijn rug is dat best moeilijk. Als hij makkelijker aan de longeerlijn kan galloperen zal het onder het zadel ook beter worden. In het begin, als je erop zit, veel lange lijnen galloperen. Dat is makkelijker voor je paard. Misschien kun je het bos in om daar mee te oefenen. Werkt vaak erg goed.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:39

het kan zijn dat je paard het evenwicht houden in de galop nog lastig vindt. Kan hij mee op buitenrit of hebben jullie een weiland waar jullie in mogen rijden? Dan zou je hem namelijk (al dan niet achter een ander paard) een langer stuk rechtuit kunnen laten galopperen, dat vinden veel paarden makkelijker dan in een bak.
Heb je hem zelf beleerd, of is dit ergens anders gedaan? heeft hij daar wel goed gegaloppeerd? Het zou ook kunnen dat je paard het commando en de hulpen voor de galop helemaal niet kent. Zorg dat je aan de longe genoeg ruimte aan de voorkant geeft, let heel erg op je eigen houding en positie, en gebruik een stemhulp als ondersteuning. Omdat je zegt dat hij naar je toe draait of weg rent, kan het zijn dat jij hem per ongeluk daartoe uitnodigt door te ver naar voor(zijn hoofd) of achteren (zijn kont) te staan. Als hij netjes aan de longe in galop aanspringt, neem je de stemhulp mee als je hem onder het zadel rijdt, eventueel met iemand in het midden die hem aan de longeerlijn neemt en probeer je hem op die manier de hulp voor galop aan te leren.

Regalo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:29

@amazing_lady: ik heb een welsh ruin van 1,45. helaas heb ik geen ronde longeer bak maar k zou er wel een kunnen proberen te maken met draad en paaltjes, maar als hij er door heen wilt doet hij dat,

@Tammy_: ja ik heb een wei waar ik van voor tot achter zou kunnen galloperen. buiten moet ik nog proberen. hij is beleerd door de mensen van wie ik hem kocht. zij zeiden dat hij stap draf en galop beheerste. en aan de longe is het moeilijk om hem in galop te krijgen. maar hoe laat ik hem nou aanspringen?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:14

Probeer, zoals Tammy al zegt, aan de longeerlijn goed je stem te gebruiken. Rek de a een beetje. Dus: gaaaalop. In het begin zul je nog wel een zweep erbij moeten gebruiken en zal hij waarschijnlijk eerst hard gaan draven alvorens aan te galopperen. Zorg er inderdaad voor dat je hem ruimte geeft aan de voorkant. Na wat oefenen zal hij waarschijnlijk op je stem aangalopperen. Dan ga je je stemhulp gebruiken als je er op zit. Daarbij goed de galophulpen geven. Binnen been op de plek, buiten been wat terugleggen. Buitenteugel er goed aanhouden en ietjes stelling naar binnen. Goed in de hoek aangalloperen. Stemhulp erbij en eventueel zweepje in de binnenband. Kun je hem licht aantikken achter je been.
Wat wij al zeiden, in het bod of een weiland rechtuit galopperen. Dan heeft hij minder moeite met zijn balans.
Hoe oud ben je als ik vragen mag???
Zoek anders goeie instructie. Dat is heel belangrijk bij een jonge pony.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:19

Ik zou de galop nog even achterwege laten onder het zadel. Laat hem eerst zijn balans in de stap en draf vinden en ga dan een stapje verder. Zeker als hij het aan de longe, zonder iemand erop, al zo moeilijk vindt. En zorg voor goede instructie die niet te snel wil :)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:19

Je kan eerst zijn balans proberen te trainen met veel overgangen rijden en tempowisselingen. Wat ook erg kan helpen is hem balkjes laten lopen tijdens het longeren.

Regalo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 11:26

@amazing_lady: vanochtend ben ik bij hem geweest. toen ben ik hem gaan longeren in een kleinere wei. met heel wat minder moeite ging hij in galop. een keer wouw hij naar me toe draaien maar met wat juiste hulpen ging hij in draf verder en daarna weer galop. hij doet nu steeds korte stukjes galloperen. ongeveer een half tot 1,5 rondje per keer. het aanspringen ging beter en k geef een duidelijk commando zodat hij dat kan aanleren.
btw ik ben 17 jaar

@Pletje123: de mensen van wie ik hem kocht zeiden dat hij dat moest kunnen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:03

Verkopers zeggen wel meer :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:10

Wat is je eigen rijervaring met net beleerde paarden, daar kan het ook nog wel eens aan schorten, beleerd wil vaak alleen zeggen dat je er niet meteen mee verongelukt. Als een paard beleerd is en een paar maanden goed doorgetraint dan heb je deze problemen meestal niet, succes ermee.

Regalo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:25

@bigone: ik heb zelf al 4 pony's ingereden en doorgereden. maar heb nog nooit een pony gehad die niet meteen in galop wilde

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:37

Regalo09 schreef:
@amazing_lady: vanochtend ben ik bij hem geweest. toen ben ik hem gaan longeren in een kleinere wei. met heel wat minder moeite ging hij in galop. een keer wouw hij naar me toe draaien maar met wat juiste hulpen ging hij in draf verder en daarna weer galop. hij doet nu steeds korte stukjes galloperen. ongeveer een half tot 1,5 rondje per keer. het aanspringen ging beter en k geef een duidelijk commando zodat hij dat kan aanleren.

Ga zo door dan. Met een beetje tijd en geduld komt het vanzelf goed.
Als je 17 bent zal het daar niet aan liggen. Je hebt soms ook meisjes van een jaar of 11, 12 en dan kan het wel eens moeilijker zijn om het probleem op te lossen.
Succes in ieder geval. Veel oefenen en bij problemen wel hulp durven vragen. Dat is nooit verkeerd.