bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallimera

bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:59

hallo,
ik wil graag bitloos rijden maar ik heb een gewoon engels hoofdstel met passoabit, kan ik dat er gewoon afhalen en zo rijden?
groetjes

Nienkepepper

Re: bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:22

Je kunt het bit niet zomaar los maken, omdat je dan riempjes overhoud zonder iets, en je kan je teugels nergens aan bevestigen.
Dus als je bitloos wilt rijden moet je een bitloos hoofdstel kopen ;)
Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:25

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:58

Hoi,

ook ik heb diverse bitloze hoofdstellen, je kunt deze niet testen maar ik kan je er wel veel informatie over geven wanneer je hierin bent geïnteresseerd. Er zijn verschillende types met diverse drukpunten, welk hoofdstel bij jouw paard of pony past is mede afhankelijk van het karakter van je pony of paard.

zie onderschrift.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:02

je kan ook met touwhalsters proberen :) dat kost een stuk minder :)

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 12:06

ik heb gehoord dat je met bitloos rijden het neusbot van je paard kunt breken, is dit waar en is het moeilijk te leren?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:08

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:27

dan moet je wel heel hard trekken! maar asl je met bit rijd kan je ook veel schade aanrichten. allebei de dingen brengt consequenties met zich mee...

maar het is niet moeilijk te leren hoor! alleen moet je met een touwhalster neit constante druk nemen. met bit kan je constante druk geven en niet met een touwhalster. die heeft drukpunten en dat zijn zeg maar alleen de beloningen.

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 13:38

en zou mn oude ex-manege pony die altijd met bit heeft gereden dit ook nog kunnen oppikken?
dankje voor alle snelle reacties!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:56

Tuurlijk kan dat! Juist liever bij een wat ervarener paard dan jong!

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:25

oke bedankt ik hou jullie op de hoogte!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:34

Lijkt me leuk om je rvaring te horen ja!

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:47

oja, nog snel 2 vraagjes:
kan je ook i.p.v. met n touwhalster een gewoon halster gebruiken om te oefenen?
kun je ook in het bos gaan wandelen met zo'n hoofdstel?
groetjes

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:22

Je kan gewoon met halster rijden, het schuift alleen wat meer en echt goede hulpen zijn minder makkelijk te geven. (je kan teugels bevestigen aan de zijkant, zoals de side pull. Of aan de onderkant, zoals het touwhalster)
Het touwhalster werkt veel scherper in, voorzichtig met aanwijzingen geven dus en ja je kan er gewoon mee wandelen.

Je hebt verschillende soorten bitloze hoofdstellen, verdiep je hierin en probeer zoveel mogelijk uit.
Ieder paard is verschillend en vind andere dingen leuker/lekkerder rijden.

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:29

okidokie ik zal het ns bekijken!
bedankt!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:43

Sorry maar ik vind dat je niet met een gewoon halster kan rijden. Die heeft geen drukpunten en dan zal je paard niet stoppen. Met een bitloos hoofdstel zorgt er ook iets voor dat het druk geeft alleen op een andere manier. Daarom raad ik je voor je veiligheid aan om of een touwhalster te nemen of een bitlooshoofdstel

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:14

oke op de markt zijn echt mooie hoofdstellen voor niet veel geld!
ik verjaar bijna dus dat komt goed uit! *D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:45

_Maureen_ schreef:
Sorry maar ik vind dat je niet met een gewoon halster kan rijden. Die heeft geen drukpunten en dan zal je paard niet stoppen. Met een bitloos hoofdstel zorgt er ook iets voor dat het druk geeft alleen op een andere manier. Daarom raad ik je voor je veiligheid aan om of een touwhalster te nemen of een bitlooshoofdstel

Onzin. Met een gewoon stalhalster kun je prima rijden. Je hebt namelijk geen druk nodig om halt te houden of een overgang te rijden. Je hoeft alleen maar te ontspannen, je benen zwaar te maken en diep uit te ademen.

In het verleden heb ik een bitloos-hoofdsteltraumaatje opgelopen, zonder bit was mijn paard stuurloos en remloos. Toevallig ben ik vorige week eens met een stalhalster met teugels gaan rijden en het was geen enkel verschil dan met een trenshoofdstel. Maar ook toevallig alleen maar doordat ik inmiddels hulpen heb leren geven die voor mijn paard prettiger en begrijpelijker zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:30

Bij een braaf paard kun je gewoon met een stalhalster uitproberen, met een minder braaf paard kan het zinvol zijn om eerst wat meer aandacht te besteden aan braafmaken voordat je (bitloos) gaat rijden. Stalhalster geeft gewoon druk op de neus en dat is voor veel paarden duidelijk genoeg als "rem".

Breken van het neusbeen is wel mogelijk, maar dat gebeurt echt niet zomaar. De enige optoming waarbij je dat risico loopt is de hackamore en dan moet je die ook nog eens te laag hebben hangen en er ook nog behoorlijk grof aan gaan hangen.

TS bedoel je met wandelen een buitenrit of lopen naast je paard? Op zich kun je best bitloos buitenrijden, maar zorg dan wel dat je eerst weet hoe je paard erop reageert en dat het dus goed luistert. Je kunt het niet maken dat je er in het bos pas achterkomt dat je je paard er niet mee onder controle kunt houden.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:43

Het voordeel van bitloos rijden vind ik dat je je paard veel meer op je zit rijdt, omdat je 'problemen' niet met het bit oplost. Mijn merrie stopt dus veel makkelijker met een halster dan met een bit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:46

Ja dat vind ik ook A_Mieke. Want sommige mensen die met bit rijden rijden heel veel met teugels.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:27

Sommige mensen die bitloos rijden doen dat ook heel veel met teugels.......
Het op zit rijden hoort iedere ruiter te doen met iedere optoming. Daarnaast vinden sommige paarden de druk op de neus duidelijker en anderen juist niet. Per paard/ruitercombinatie zul je moeten zoeken naar de meest geschikte optoming.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:32

met een gewoon stalhalster zou ik niet actief gaan rijden. een keer proberen kan prima, maar een halster schuurt snel en er zitten soms te grote gespen aan waardoor je bij teugelcontact de gesp in de wang drukt. Mijn merrie is nu 11, ik heb haar een jaar. hiervoor stond ze op een manege en werd ze met bit gereden, soms hele scherpe. ze stond bekend als een sterk paard met een harde mond. ik heb een trainingshoofdstel gekocht. niet te duur, maar wel fijn in gebruik. een trainingshoofdstel kun je met en zonder bit gebruiken. mijn paard is super gevoelig en heel fijn te rijden op deze manier. ik ga dus binnenkort een sidepull kopen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:37

ik heb een tijdje bitloos gereden op een hoge neusriem. Gewoon bakstukken eraf en teugels vastmaken aan de ringetjes van mijn aansnoerneusriem, ging prima.

Tallimera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:26

oki bedankt voor alle reacties!