Dressuur zonder privé les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Dressuur zonder privé les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:59

hoi !
Ik zou graag wat meer in de dressuur gaan, maar ik heb geen geld om privélessen te betalen ..
Is het zonder privé les ook mogelijk om redelijk dressuur te rijden. Ik hoef echt geen 2e anky te worden, Maar deze punten vind ik wel heel belangrijk:
- nageeflijk
- onderhand er beter onder
- rechtrichten

Is dit ook haalbaar met groepsles en veel trainen?
En heeft iemand tips & oefeningen hiervoor?

xzielona

Re: Dressuur zonder privé les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:04

tuurlijk is dat haalbaar, maar ligt natuurlijk ook aan het paard. mijn paard is zn zenuwpees dat ik het echt neit alleen had gekunt ! als je een beetje een rustig paard hebt zou ik als ik jou was gewoon met trainen beetje rustig en ontspannen rijden. gewoon veel stappen en af en toe draven. en dat dan steeds beetje opbouwen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:05

Met een goede groepsles is dit wel haalbaar, helaas bieden de meeste manegelessen dit niet. Sommige rijverenigingen hebben wel fijne groepslessen, waar in kleine groepjes van 4 personen wel gericht aan de combinatie gewerkt kan worden, tegen gunstigere tarieven dan prive-les. Of zoek met een paar bekenden een instructrice en vraag of ze jullie tegelijkertijd les kan geven tegen speciaal tarief.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:08

Heeft er iemand ook tips & oefeningen voor de onderhand eronder te krijgen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:43

xvanny schreef:

Lichte ophoudingen te geven, af en toe eens kietelen met de zweep en vooral denken aan de achterhand. Je bv focussen op iets boven je en je houding gaat al meteen goed zijn zonder je het weet!

Maar oooh meisje wat ga jij mensen horen aanmodderen dat je er zonder privéles niet gaat komen. Ik spreek uit ervaring die ik sinds kort heb moeten aanhoren ;)

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:47

xTitanic schreef:
xvanny schreef:

Lichte ophoudingen te geven, af en toe eens kietelen met de zweep en vooral denken aan de achterhand. Je bv focussen op iets boven je en je houding gaat al meteen goed zijn zonder je het weet!

Maar oooh meisje wat ga jij mensen horen aanmodderen dat je er zonder privéles niet gaat komen. Ik spreek uit ervaring die ik sinds kort heb moeten aanhoren ;)

Als mensen zeggen dat ik het niet kan , Moedigt het me just aan om door te gaan hihi.
Maar wat bedoel je met lichte ophoudingen? Nog meer oefeningen ? :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:47

Voor een goede achterhand te creëren heb je eigenlijk alleen even je teugels nodig, dus je moet het bitje kunnen voelen net als je een klein kindje de hand vast hebt die weg zou kunnen lopen die je dan iets sterker de hand gaat vast houden. Wat ook helpt is dus van draf naar stap niet door aan de teugels te trekken maar door hem zijn kont der onder te duwen gelijk tandpasta :+ nogal heel vaag uitgelegd, maar zo legt mijn instructrice het ook uit, haha. En als je in stap bent gelijk weer naar de draf gaan.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:51

En hoe duw je zijn Kont eronder :+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:51

Citaat:
Als mensen zeggen dat ik het niet kan , Moedigt het me just aan om door te gaan hihi.
Maar wat bedoel je met lichte ophoudingen? Nog meer oefeningen ? :)

Een ophouding is dus de energie gebruiken die je paard over heeft en die in de kont steken door dus te gebaren dat je naar stap gaat maar je der gelijk weer energie in steekt en eigenlijk moet je dit constant kunnen doen dat je paard in dezelfde snelheid blijft lopen.. maar ik persoonlijk vind dit moeilijk uit te leggen en zou het zelf niet begrijpen moest het me iemand via een bericht zou uitleggen :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:52

ACHTERHAND!!!!!!!

:P

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:52

Tuurlijk kan dat met groepslessen, ligt er wel aan en met hoeveel en je verandering zal niet zo snel zichtbaar zijn maar dat maakt niet uit. Vooruitgang is vooruitgang. :)
Ga er gewoon voor, probeer een manier te vinden om ergens les te krijgen en je zult gewoon vooruitgaan. Ligt natuurlijk ook wel aan de instructrice, maar ik vond groepsles altijd leuk en gezellig!!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:54

Mijn instructrice laat me dit in grote mate doen nu, maar gewoon om dit me duidelijk te maken!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:54

Chaos schreef:
ACHTERHAND!!!!!!!

:o

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:56

Helpt middendraf enzo ook?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:57

Chaos schreef:
ACHTERHAND!!!!!!!

:')

Maarre kan je geen groepsles doen? Of iemand zoeken die wat minder prijzig is? Ken je niet via via iemand?
Ik denk dat het handiger is om toch les te volgen, diegene kan het je dan vast beter uitleggen. (ziet ook wat goed en minder goed gaat)Ik weet als je zelf gaat proberen er toch (kleine) foutjes insluipen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:59

xTitanic schreef:
Voor een goede achterhand te creëren heb je eigenlijk alleen even je teugels nodig, dus je moet het bitje kunnen voelen net als je een klein kindje de hand vast hebt die weg zou kunnen lopen die je dan iets sterker de hand gaat vast houden. Wat ook helpt is dus van draf naar stap niet door aan de teugels te trekken maar door hem zijn kont der onder te duwen gelijk tandpasta :+ nogal heel vaag uitgelegd, maar zo legt mijn instructrice het ook uit, haha. En als je in stap bent gelijk weer naar de draf gaan.

Sorry maar dit vind ik echt onzin..

Een sterkere achterhand is niet wat je even in een paar keer kan doen. Dmv oefeningen kun je hieraan gaan werken. Wat ts, je in je beginpost schrijft is ook niet helemaal goed qua volgorde, nageeflijkheid komt vanzelf wel. Je begint met lvo, omdat zonder een paard recht te richten kun je hem ook niet nageeflijk rijden, aangezien het paard dan niet nageeft aan de rechter of linkerteugel. De oefeningen die je doet zijn ook afhankelijk of je paard links of rechtsgebogen is. Als je paard bijv linksgebogen is ga je eerder op de linkerhand sb doen en op de rechterhand travers om het paard recht te richten.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:01

xvanny schreef:

Op zich een leuke eigenschap alleen je bent nu wel bezig met een levend iets.
Als jij bv verkeerd zit wat je zelf niet door hebt dan hinder je het paard en kan dat voor de toekomst grote gevolgen hebben.
Idem voor ophoudingen,aandrijven kortom alles wat bij het rijden komt kijken.

Heb je wel een eigen paard?
Toch zou ik groepslessen oid gaan volgen of als het mogelijk is bij een dressuur instructeur de stallen mesten en als vergoeding les krijgen.

Ik zeg niet dat je verkeerd bezig bent maar je kan gauw verkeerd bezig gaan zonder dat je het zelf door hebt. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:01

xvanny schreef:
Helpt middendraf enzo ook?

waarvoor?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:02

saskiakefie schreef:
xTitanic schreef:

Sorry maar dit vind ik echt onzin..

Een sterkere achterhand is niet wat je even in een paar keer kan doen. Dmv oefeningen kun je hieraan gaan werken. Wat ts, je in je beginpost schrijft is ook niet helemaal goed qua volgorde, nageeflijkheid komt vanzelf wel. Je begint met lvo, omdat zonder een paard recht te richten kun je hem ook niet nageeflijk rijden, aangezien het paard dan niet nageeft aan de rechter of linkerteugel. De oefeningen die je doet zijn ook afhankelijk of je paard links of rechtsgebogen is. Als je paard bijv linksgebogen is ga je eerder op de linkerhand sb doen en op de rechterhand travers om het paard recht te richten.

Hoe geef jij dan n ophouding? door de teugels los te gooien? je moet natuurlijk ook niet gaan zitten trekken in z'n mond maar er moet iets meer dan gewoon contact zijn vind ik zelf.. dit gaat niet zo prettig zijn maar naargelang hij dit niet meer nodig heeft kan je gewoon weer contact houden. En dan praat ik niet over meer dan contact dat constant is he, maar alleen als je een ophouding geeft

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:04

Volgensmij is het niet per definitie zo.dat als je je paard nageeflijk hebt. ( door ophoudingen) dat hij dan een goede achterhand heeft...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:05

xTitanic: Een hele ophouding dan gaat je paard een gang terug, je hebt het over halve ophoudingen. Dit doe je aan de binnenteugel om stelling te vragen, maar hier wordt de achterhand echt niet sterker van..
Normaal contact is voor mij licht contact, waarbij je met 'open handen' rijd en bij een halve ophouding sluit je je vingers en laat je daarna weer los.

saskiakefie

lisaislisa schreef:
Volgensmij is het niet per definitie zo.dat als je je paard nageeflijk hebt. ( door ophoudingen) dat hij dan een goede achterhand heeft...

zeker weten van niet. ;)

nenahdm

lisaislisa schreef:

Heb je het tegen mij?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:06

Ik lees in je profiel dat je op een manege rijdt en daar een lievelingspaard hebt. Natuurlijk kan je dan beter leren rijden en is privéles niet de enige manier en ook niet zo makkelijk als je manegepaarden rijdt.
(xTitanic ... jij hebt een eigen paard en had ook geen groepsles ;) )
Waar je je misschien ook op kan concentreren ipv manegelessen is het ontwikkelen van je eigen uithoudingsvermogen,soepelheid, balans, etc... Adelinde doet bijvoorbeeld naast het paardrijden aan boksen, ballet, trampolinespringen en ik heb haar ook eens zien jongleren. Die is dus bezig om haar eigen lijf beter te maken om die beter te kunnen controleren en zo beter te leren rijden.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:06

Zoveel duurder is prive les niet als groepsles, het is een beetje wat je der zelf van maakt. Ik heb een goede instructrice voor 10 per half uur, en les 2 keer in de maand een half uur. De lessen zijn veel effectiever omdat je alle tijd en aandacht krijgt. Met groepsles heb je vaak elke week les dus als je het omrekent ben je misschien wel minder kwijt. Maar denk dat je je doel ook met groepsles wel kunt behalen.