Gave @ les opnieuw geopend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Gave @ les opnieuw geopend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:41

Hallo allemaal,
Hier een filmpje van Gave en mij. Dit is de 2e keer in de bak na een peesblessure van een jaar! Dus hou het een beetje aardig.
Paspoortje
Gave
merens
18 jaar

We zijn met les erg bezig met stelling, houding / ontspannen laten lopen. Verder hopen wij nog een keer over een tijdje een onderlinge b proef te kunnen rijden om te kijken wat ze daar van vindt.

http://youtu.be/3fU5ex0DR24

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:46

Probeer wat meer met je ringvinger te sturen ipv je hele hand naar buiten te brengen
Voor de rest ziet het er wel goed uit :)

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:47

Heel erg bedankt, zal er aan denken!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:58

LisaFalco schreef:
Probeer wat meer met je ringvinger te sturen ipv je hele hand naar buiten te brengen
Voor de rest ziet het er wel goed uit :)

Ben ik het niet mee eens :) Sturen doe je met je benen, met je hand vraag je de stelling en dat doe je, naar mijn mening, juist met je hele hand :j Ik vraag stelling door mijn binnenhand van de hals af te brengen (echt "een deurtje te openen") en daarbij ook mijn buitenhand iets mee te geven, omdat het paard anders geen ruimte heeft om zijn halsspier aan de buitenkant te verlengen.
Hierbij draai ik ook mijn schouders, navel en bekkenin de gewenste richting mee, zodat mijn lijf ook mee stuurt in de richting waarop ik het paard wil buigen.

TS, ik zie dat je goed je hand van de hals haalt als je stelling vraagt, maar ik vind je qua lijf te weinig mee sturen. Probeer zelf ook mee te gaan in de wending, want anders blijf je lijf als het ware rechtdoor gaan en dan kan je paard nooit netjes onder je buigen. Let er daarbij wel op dat je op beide zitbeenknobbels evenveel druk houdt en je dus niet naar binnen gaat hangen (een veelgemaakte fout). Let er ook op dat je je binnenhand alleen opzij beweegt en niet omhoog of naar beneden. In het filmpje zie ik dat wel gebeuren.

Wat betreft het halthouden, let erop dat je je benen niet afsteekt. Kun je uitleggen hoe je precies vraagt of je paard wil halthouden? :)

Over het algemeen vind ik dat je vriendelijk rijd, maar let er wel op dat je een constant contact met de mond houdt. Nu zie ik de teugels soms in een boogje hangen, en heb je dus een los-vast-verbinding. Dit is niet prettig voor je pony :)

Heel veel succes, je hebt een leuke pony onder je kont!

siepenteun

Re: Gave @ les opnieuw geopend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 12:01

Echt super bedankt. Ja benen afsteken, ben er heel hard mee aan het oefenen! :) En dat de teugels steeds langer worden zelf heb ik het niet echt door, maar mijn instructrice ziet het ook dus wijst me er ook op.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:32

vandaag ging halthouden al stukken beter! :) onlangs dat ze een beetje druk was.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:09

Handen stilhouden, op je billen zitten en je voeten stil houden.
Als je contstant bewegingen maakt met je been, 'stompt' je paard op gegeven moment af. Dit betekent dat je steeds meer hulpen moet geven voor dezelfde actie van het paard. Dit is zonde voor zowel jouw energie als voor het paard.

Wat ik jou als tip mee zou willen geven voor je paard is hem wat geslotener houden,
je paard is goed actief en vertoont veel impuls maar niet veel ondertreding van de achterhand.
De achterkant van het paard moet wat naar beneden zakken en onder het lichaam komen. Dit doe je door een kleine (let wel: kleine) ophouding te maken met je hand en dan de achterhand actief houden. Succes! :)

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:02

Wat mij opvalt is dat jij niet echt een duidelijke knik in je ellebogen hebt. Probeer je bovenarmen langs je lichaam te houden en je onderarmen in een knik naar voren te doen en zo contact met de mond van je paard te houden. Zo kan je beter meegaan met de beweging van het paard, de beweging beter volgen...
Ik vind verder dat je erg vriendelijk rijdt hoor!
Veel plezier nog!!

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:24

Heel erg bedankt! Ga er zeker wat mee doen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.