Filmpje/foto met nek als hoogste punt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Filmpje/foto met nek als hoogste punt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 12:19

Wie kan mij een foto, of liever nog een filmpje laten zien van een paard dat werkelijk met de nek als hoogste punt gereden wordt?
Dus echt waar het kopstuk zit, net achter de oren. Nummer 3 op dit plaatje:
Afbeelding

Meestal zie ik, ook bij onze toppers, dat de tweede of derde halswervel het hoogste punt is.
Op tekeningen kom je het wel vaker tegen, maar ik zie zelden een filmpje van een lekker lopend paard waarvan de nek werkelijk het hoogste punt is. Terwijl het wel een voorwaarde is voor "aan de teugel" lopen.
http://www.bokt.nl/wiki/Aan_de_teugel
Dat zou betekenen dat al die topdressuurpaarden dus niet "aan de teugel" ;) lopen.

Een filmpje of foto van jezelf zou ik het leukste vinden, als je iets van een ander plaatst a.u.b. even paard en/of ruiter onherkenbaar maken.

Heleennn

Re: Filmpje/foto met nek als hoogste punt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:23

Aan de teugel lopen is niet in de krul lopen, om te beginnen... De teugel lopen wilt zeggen dat het paard nageeflijk is, nageeflijkheid is ontspanning in kaak- en nekgewricht. Dus de toppers lopen wel degelijk aan de teugel. Ik heb geen filmpje of foto trouwens, ik snap ook niet helemaal wat je nu bedoeld...

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:52

Ik heb nog nooit een paard aan de teugel zien lopen met een knik op plek 3.
Volgens mij is dat ook onmogelijk om dat als hoogste punt te hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:56

Heleennn schreef:
Aan de teugel lopen is niet in de krul lopen, om te beginnen... De teugel lopen wilt zeggen dat het paard nageeflijk is, nageeflijkheid is ontspanning in kaak- en nekgewricht. Dus de toppers lopen wel degelijk aan de teugel. Ik heb geen filmpje of foto trouwens, ik snap ook niet helemaal wat je nu bedoeld...

Nageeflijkheid wil zeggen ontspannen in nek en kaakgewricht,aan de teugel wil zeggen meer gewicht op de achterhand,nek als hoogste punt,neus voor de loodlijn,losgelaten door het lichaam,etc etc.
Dus nageeflijkheid is daar slechts een onderdeel van.
Een nageeflijk paard kan ook wat lager ingesteld zijn en bv op B niveau lopen.Dan is dit paard echter nog niet direct correct aan de teugel.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 12:57

@ Heleenn: Als je op de link klikt dan zie je dat het paard ten allen tijde met de nek als hoogste punt dient te lopen. (als voorwaarde om aan de teugel te gaan, vandaar mijn opmerking daarover)

Wat ik bedoel is dat het hoogste punt meestal iets meer naar achteren ligt. Ik wil wel eens een filmpje zien van een paard dat werkelijk met de nek als hoogste punt loopt en daarbij ook lekker nageeflijk is enzovoort.

@ xxrossiexx: het hoeft ook geen knik te zijn, het moet het hoogste punt zijn.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:19

Het is sowieso lastig omdat als men bedoelt nek als hoogste punt, dan bedoelen ze dat ook echt. Dus er word dan flink wat oprichting van een paard verwacht, waar niet alle paarden de kracht voor hebben. Vaak hebben die paarden ook zo'n bespierde nek dat al gauw de schijn word opgewekt dat de halswervel het hoogste punt is terwijl het alleen manen en vet zijn die er net boven uit steken. Ook word er van het paard gevraagd om zn hoofd iets na de loodlijn te houden waardoor het paard algauw zijn nek buigt. In elke dressuurgroep (klassieke en moderne dressuur) word er verwacht dat t paard zijn hoofd op zn minst iets na de loodlijn houdt.

Zoals hier, als je de hals volgt en goed kijkt zie je imo dat de nek t hoogste punt is, terwijl het lijkt alsof een wervel dat is.

Afbeelding

Hier een voorbeeld wat betreft de loodlijn, zou hij zijn hoofd iets na de loodlijn houden, dan krijg je al gauw een knik.

Afbeelding

Ik vind persoonlijk dat nek als hoogste punt meer een indicatie is, dan iets dat echt nagestreeft moet worden omdat het niet voor elk paard haalbaar is. Het is imo lastiger voor paarden met een dikke, gespierde nek, ook vind ik het tegenstrijdig met de loodlijn.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:50

Bedankt voor je duidelijke uitleg Juangi. Ik denk dat ik me meer op de wervels moet focussen, dat de atlas het hoogste punt is, en niet teveel naar de buitenkant van de hals en nek moet kijken.