Probleem buiging linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Probleem buiging linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 11:15

Hallo iedereen,

Misschien dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt of tips heeft. Het is wel een wat uitgebreid verhaal>
Mijn merrie van 8 jaar heeft extreem veel moeite met de volte in de linkergalop. Ze wil het liefst alleen maar rechtdoor, valt gigantisch over de schouder en breekt door mijn buitenbeen heen.
Voorheen was ze juist linksom erg makkelijk, ook in de galop.
Echter, een half jaar geleden kreeg ze een rugkneuzing. (rechts achter het zadel). De rug is daarna nog volledig medisch onderzocht *(echo, rontgen en thermografisch onderzoek) en hier zijn geen afwijkingen meer te vinden.
Verder osteopaat erbij gehad (bleek ook erg vast te zitten nadat de rugkneuzing genezen was) en vervolgens een sportmasseur (jack meager) die alle spieren los heeft gemaakt. Tanden zijn gecheckt en ze heeft een ander zadel gekregen (vorige zadel bleek ze in de schouders uitgegroeid te zijn).

Na deze rugkneuzing is het dus langzaam bergafwaarts gegaan met de buiging in de linkergalop (nadat het weer genezen was). Opvallend is dat ze het aan de longe maar een beetje doet, maar absoluut niet zo extreem. Is hierin dan goed te corrigeren en pakt op een gegeven moment met gemak de volte.
Ik heb nog een aantal keren een thermografisch onderzoek laten doen, en hierin kwamen geen afwijkingen meer naar voren (ook geen wervelblokkades).

We zijn wel gewoon aan het rijden, hebben ook les, en ik probeer haar zo goed mogelijk recht te richten.

Ik merk echter dat ik erg twijfel of ze niet toch nog wat heeft (vooral omdat ze voorheen zo makkelijk was linksom). Het is een zeer eerlijke merrie die een beetje onzeker is en altijd erg haar best doet voor de ruiter.
Oh ja, ben zelf ook naar de osteo geweest (schouders stonden scheef) en weer recht gezet.

Heeft iemand dit zelf ook eerder meegemaakt? Hebben jullie nog ideeen????

labionics

Re: Probleem buiging linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:19

Wat versta je onder rechtrichten welke oefeningen gebruik je hiervoor?
Je verhaal klinkt als een paard dat zich extreem scheef maakt, maar het is moeilijk te zeggen wat je nu echt moet doen als je de combinatie niet ziet rijden.
Ik kan wel wat oefeningen zeggen maar misschien werkt dat helemaal niet bij jouw paard.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:33

Hoi,

Fijn dat eindelijk iemand reageert. Klopt idd, ze maakt zich extreem scheef. Ik vind het alleen vreemd dat ze het doet. Misschien blijf ik daar ook wat te veel in hangen.
Ik doe veel buigingsarbeid zoals schoudervoor ed. Verder probeer ik te voelen naar welke kant ze mij drukt en pak ik zoveel stelling totdat ik voel dat ik weer recht zit. Dit lukt in stap en draf nu redelijk, in galop maakt ze zich te sterk.
Ik begrijp dat je een combi moet zien rijden voor advies, maar ideeen zijn altijd welkom en kan ik allicht altijd proberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:33

Wijken, wijken en nog eens wijken en dat onder deskundige begeleiding, zodat je jouw paardje kunt loswerken en recht richten.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:15

Hoi,

Wijken zit sowieso al in de standaard-losmaak oefeningen die ik doe. Ik zal eens proberen dit nog meer te doen idd.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:26

Ik begrijp het goed als jullie beiden voor het probleem ook geen andere oorzaak zien dan stijfheid en scheefheid?

liabionics, kun wat meer vertellen over de oefeningen die jij doet?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:37

Vanachter de computer is dit bijna niet zomaar op te lossen. Het kan toch nog aan het zadel liggen, het kan zijn dat de fysio weer moet komen, het kan zijn dat jij een rijtechnische fout maakt... Wat zegt jouw instructeur?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:47

Ik denk dat t deels aan jou ligt! Jij zegt dat ze t aan de longe maar een beetje heeft, maar als jij erop zit is t extreem.

Ik zou persoonlijk haar gewoon eerst rechtrijden. Dus nog niet willen buigen want ze geeft aan dat ze t moeilijk vind, jij maakt t probleem waarschijnlijk erger door de stelling te pakken. Ze moet leniger worden en dat gebeurt niet door haar er alsware even doorheen te trekken, waarschijnlijk word t daardoor erger, t doet pijn aan haar spieren en dat probeert ze te ontvluchten.

Ik zou dus gewoon rechtrijden, nog niet meteen in stelling trekken. Gewoon op twee handen rijden en recht door de hoeken ipv scheef gebogen. Als je merkt dat ze je een kant op drukt, maak dan de bocht bijvoorbeeld groter of stel haar recht. Hier heb ik een jong paard die ook erg stijf en gebogen is, maar door gewoon simpel recht te rijden gaat t al een stuk beter. Zodra je goed recht kan zou ik langzaam meer stelling nemen, hierdoor rek je langzaam de spieren op.

Ik heb ook geprobeerd om t dus meteen door stelling op te lossen, maar en hij snapt t niet én t probleem word er alleen maar erger door.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:49

linksom de volte op vind ze blijkbaar moeilijk en gaat dat liever uit de weg. Als je de volte inzet knalt ze dan gewoon rechtdoor? Op een gegeven moment zit het ook in haar systeem en dat moet je zien te doorbreken. Ik zou een zweepje in de rechterhand nemen en op het moment dat je de volte inzet goed je buitenteugel en been erbij houden en dan maar even flink de volte inwerken met je binnenteugel om haar toch die wending in te krijgen. Gaat ze toch rechtdoor zweepje tegen de buitenschouder/hals tikken. Je moet nu even doorpakken anders wordt dit probleem niet opgelost. succes

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:53

Probeer inderdaad eers veel werk aan de longe te doen, probeer er goed op te letten dat je de halsspier helemaal door ziet lopen naar de rug en dat ze haar hals laat vallen.

Daarnaast onder het zadel erg op je eigen zit letten, in principe moet je kunnen sturen met je lichaam en heb je de teugel niet nodig. Probeer dus je bovenlichaam naar binnen te draaien, je buitenschouder naar voren te brengen, en controleer jezelf door te kijken naar de staart van het paard, dan pas ga je goed mee. En probeer met je buitenbeen de schouder van eht paard wat naar binnen te duwen, dus dit been niet te ver naar achteren brengen maar met dat been proberen je paard in schoudervoor te zetten.

Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:05

Tja als er echt geen afwijkingen te vinden zijn, zal het een spierenkwestie zijn. Als ze een langere tijd pijn heeft gehad door een slecht passend zadel en daarnaar is gaan lopen, heb je dat ook niet zomaar opgelost. Daar gaat wel wat tijd overheen. En misschien is het voor jou te moeilijk om je paard door dat stukje (dat ze nu nog vasthoudt) heen te helpen. Wat ik zou adviseren is haar naar een professionele ruiter brengen die een goede inschatting kan maken of er "doorheen" gereden kan worden of dat er misschien toch nog wat anders aan de hand is. Dat is van achter het toetsenbord heel moeilijk te zeggen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 10:42

Hallo iedereen,

Fijn, de reacties beginnen eindelijk te komen, bedankt iedereen!!!

Ik denk idd dat ik lichamelijk alles uitgesloten heb. osteo en masseur zijn een aantal keren achter elkaar geweest en zien ook geen probleem meer (evenals de DA). Ik twijfel zelf nog een beetje over het nieuwe zadel. Heb ik nu om uit te proberen te leen, volgens zadelpasser ligt het goed, maar andere zadels lagen ook goed en daar liep ze toch niet goed onder. Misschien dat ik voor de zekerheid nog eens een zadeldrukmeting laat uitvoeren dan weet ik het echt zeker dat het niet drukt.

Ik denk ook dat ze er idd gewoon moeite mee heeft in combinatie met dat ze misschien drukpijn verwacht van het zadel, dus dat het idd ook uit haar systeem moet. Dit in combinatie natuurlijk met het feit dat ze gemerkt heeft dat het haar bij mij lukt onder de hulp uit te komen. Lucybakker, ze knalt idd gewoon rechtdoor als ik de volte linksom in de galop wil inzetten (valt geheel op de linkerschouder en pakt bit vast)

Wellicht vraag ik te veel stelling. Ik ga eens proberen linksom meer vierkant te rijden en misschien eens een zweepje erbij nemen om de schouder wat beter te begrenzen.

PS: in de draf krijg ik het dus wel gereden! (valt ze wel wat over de schouder maar veel minder extreem waardoor ik het wel opgelost krijg)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:50

Zandro schreef:
Hoi,

Wijken zit sowieso al in de standaard-losmaak oefeningen die ik doe. Ik zal eens proberen dit nog meer te doen idd.

Ok dan begin je in stap te wijken met 45 graden op de hoefslag en lichte stelling vanaf de kant waar je jouw been hulp geeft. Of je wijkt op de grote volte de helft de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Maar een halve grote volte doen in stap, let ook weer op lichte stelling en dat ze echt overstapt. Wat je ook kunt doen is "schenkelen" je bent bij een letter en dan mag paard niet vooruit maar links of rechts paar meter in een rechte lijn, dus echt overstappen. Tevens wending om de voorhand is een fijne losmakende oefening. Pas als deze oefeningen echt goed worden uitgevoerd in stap dan pas in draf gaan doen. Begrijp wel dat het tempo in het begin laag moet liggen want deze oefening is moeilijk en vraagt tijd voor het paard om goed uit te kunnen voeren. Iemand met verstand laten kijken is wel belangrijk, zodat je gecorrigeerd kunt worden.
Ik ga er dan wel vanuit dat harnachement enz. goed is. Want dat is natuurlijk de basis.
Zelf wijk ik een hele tijd in stap voor dat ik de oefeningen in draf erbij ga pakken. Pas als ze echt netjes links- en rechts om op twee teugels gaat en ik kan doorzitten op een losgelaten swingende rug pak ik andere oefeningen en de galop er bij.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:54

Zandro schreef:
Hallo iedereen,
Klinkt misschien heel cru maar ik zal inderdaad gewoon even heel consequent en duidelijk haar de volte intrekken. En dat zal niet gaan zonder teveel stelling/binnenteugel. Het zal zeker niet makkelijk zijn en ook niet in 1 keer opgelost maar je moet wel even flink doorpakken. Ik herken het probleem (rij zelf veel probleem paarden en kom dit gedrag vaak tegen) Ik gebruik dan dus het zweepje voor het geval ze willen uitbreken en weer rechtsaf willen gaan door tegen de rechterschouder te tikken. Op den duur zal je merken dat de hulp voor het inzetten van de volte steeds kleiner kan worden en je je paard uiteindelijk op de correcte manier de volte kan inleiden. Maar vooralsnog gaat het je echt niet lukken op een vriendelijker manier. Probeer ook zelf niet te gaan twijfelen maar zet gewoon door!! Linksom is linksom!

Fijn, de reacties beginnen eindelijk te komen, bedankt iedereen!!!

Ik denk idd dat ik lichamelijk alles uitgesloten heb. osteo en masseur zijn een aantal keren achter elkaar geweest en zien ook geen probleem meer (evenals de DA). Ik twijfel zelf nog een beetje over het nieuwe zadel. Heb ik nu om uit te proberen te leen, volgens zadelpasser ligt het goed, maar andere zadels lagen ook goed en daar liep ze toch niet goed onder. Misschien dat ik voor de zekerheid nog eens een zadeldrukmeting laat uitvoeren dan weet ik het echt zeker dat het niet drukt.

Ik denk ook dat ze er idd gewoon moeite mee heeft in combinatie met dat ze misschien drukpijn verwacht van het zadel, dus dat het idd ook uit haar systeem moet. Dit in combinatie natuurlijk met het feit dat ze gemerkt heeft dat het haar bij mij lukt onder de hulp uit te komen. Lucybakker, ze knalt idd gewoon rechtdoor als ik de volte linksom in de galop wil inzetten (valt geheel op de linkerschouder en pakt bit vast)

Wellicht vraag ik te veel stelling. Ik ga eens proberen linksom meer vierkant te rijden en misschien eens een zweepje erbij nemen om de schouder wat beter te begrenzen.

PS: in de draf krijg ik het dus wel gereden! (valt ze wel wat over de schouder maar veel minder extreem waardoor ik het wel opgelost krijg)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 08:28

Hallo iedereen,

Ik begin er nu steeds meer aan te twijfelen of er niet meer aan de hand is. Ik zal proberen uit te leggen wat ze doet. Aan de longeerlijn loopt ze goed. Je kunt over de gehele rug drukken, geen reactie. Ze begint nu echter onder het zadel steeds meer reactie te geven bij het doorzitten (blokkeert dan rechtsachter het zadel). Bij doorzitten wil ze opeens geen middendraf meer geven (lichte bokjes), valt helemaal terug in tempo.
Als ik blijf zitten bij de linkergalop is het dus bagger (galop wordt dan ook rommelig), ga ik staan in de beugels, krijg ik opeens wel een volte gereden en de galop wordt ook weer normaal. (ontdekte ik gisteren)

Dit beeld verwijnt weer na een paar dagen niet rijden, en wordt dus steeds erger als ik langer rij (meer dagen achter elkaar). Bij het lichtrijden is het probleem bijna niet meer zichtbaar...
Je voelt bij het rijden dus wel dat ze losser wordt (aanleuning wordt steeds fijner, gaat soepeler lopen), maar ga je dan doorzitten dan ben je alles kwijt.

Ik heb gisteren thermografie laten doen en je zag idd reactie van de spieren achter het zadel...
Echter... op de echo en rontgen is niks te zien!!!

Heeft iemand dit ook ooit eerder meegemaakt! De DA weet het dus ook niet meer

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:46

Zandro schreef:
Hallo iedereen,

Ik begin er nu steeds meer aan te twijfelen of er niet meer aan de hand is. Ik zal proberen uit te leggen wat ze doet. Aan de longeerlijn loopt ze goed. Je kunt over de gehele rug drukken, geen reactie. Ze begint nu echter onder het zadel steeds meer reactie te geven bij het doorzitten (blokkeert dan rechtsachter het zadel). Bij doorzitten wil ze opeens geen middendraf meer geven (lichte bokjes), valt helemaal terug in tempo.
Als ik blijf zitten bij de linkergalop is het dus bagger (galop wordt dan ook rommelig), ga ik staan in de beugels, krijg ik opeens wel een volte gereden en de galop wordt ook weer normaal. (ontdekte ik gisteren)

Dit beeld verwijnt weer na een paar dagen niet rijden, en wordt dus steeds erger als ik langer rij (meer dagen achter elkaar). Bij het lichtrijden is het probleem bijna niet meer zichtbaar...
Je voelt bij het rijden dus wel dat ze losser wordt (aanleuning wordt steeds fijner, gaat soepeler lopen), maar ga je dan doorzitten dan ben je alles kwijt.

aanpakken en doorpakken. Jezelf niets meer in je hoofd halen dat er iets mankeerd aan je paard. Het is een spierkwestie en die kun je alleen maar trainen dmv. de oefeningen rijden. Laat doorzitten voorlopig achterwege totdat ze helemaal los is in haar lijf.
Ik heb gisteren thermografie laten doen en je zag idd reactie van de spieren achter het zadel...
Echter... op de echo en rontgen is niks te zien!!!

Heeft iemand dit ook ooit eerder meegemaakt! De DA weet het dus ook niet meer

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 11:33

Hoi Lucybakker,

Volgens mij gaat er iets mis, want ik lees niet dat je iets terug schrijft??/

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:14

aanpakken en doorpakken. Jezelf niets meer in je hoofd halen dat er iets mankeerd aan je paard. Het is een spierkwestie en die kun je alleen maar trainen dmv. de oefeningen rijden. Laat doorzitten voorlopig achterwege totdat ze helemaal los is in haar lijf.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:15

Klinkt misschien heel cru maar ik zal inderdaad gewoon even heel consequent en duidelijk haar de volte intrekken. En dat zal niet gaan zonder teveel stelling/binnenteugel. Het zal zeker niet makkelijk zijn en ook niet in 1 keer opgelost maar je moet wel even flink doorpakken. Ik herken het probleem (rij zelf veel probleem paarden en kom dit gedrag vaak tegen) Ik gebruik dan dus het zweepje voor het geval ze willen uitbreken en weer rechtsaf willen gaan door tegen de rechterschouder te tikken. Op den duur zal je merken dat de hulp voor het inzetten van de volte steeds kleiner kan worden en je je paard uiteindelijk op de correcte manier de volte kan inleiden. Maar vooralsnog gaat het je echt niet lukken op een vriendelijker manier. Probeer ook zelf niet te gaan twijfelen maar zet gewoon door!! Linksom is linksom!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:57

Dit lijkt heel erg op mijn verhaal. Ik heb een nu 8 jarige merrie die flink wat blessureleed achter de rug heeft. ( Bandblessure in beide voorbenen + bandblessure in haar rug, is ook een aantal keer ingespoten. ) Door deze blessure heeft mijn merrie haar lijf altijd heel strak en stijf gehouden om de zere plekken te ontzien. Ze was in heel haar lijf stijf, wilde niet buigen en galop was helemaal een drama. Rechtsom ging nog wel, maar linksom kon ik juist alleen maar op een volte galopperen, linksom rechtuit was drama. Compleet uit balans en in twee delen galopperen. Het enigste wat ik ben gaan doen is losmaken, losmaken en nog eens losmaken. Extreem veel buiging vragen ( dus niet een beetje maar echt compleet doorbuigen. ) en dat ging eerst ook echt niet makkelijk. Paard kwam compleet in verzet en werdt op de momenten dat ik buiging vroeg zelfs onregelmatig omdat ze zo verschrikkelijk vast zat. Gevolg was dat ik dacht, zie je wel dat ze nog niet goed is en er dus niet meer aan durfde te rijden. Met als gevolg dat ik steeds een stukje eerder losliet, waardoor het verzuringspunt eerder kwam, en ik dus steeds eerder moest loslaten waardoor paard alleen maar strakker werd. Uiteindelijk heb ik haar toen nogmaals door de molen laten halen ( in 2 verschillende klinieken ) maar daar kwam gewoon niets uit, paard was helemaal oke. Toen ben ik ( onder goede begeleiding ) heel erg doordacht gaan trainen en zijn we alleen maar bezig geweest met losmaken, steeds iets verder ( ookal kwam ze in verzet, toch doorgezet want je moet door dat verzuringspunt heen gaan ) en uiteindelijk was ze veel losser in haar lijf waardoor ze dus ook een stuk beter kon galopperen.

Om terug te komen op jou verhaal, ik denk dus niet dat de galop linksom een op zichzelf staand probleem is, maar dat ze gewoon onvoldoende los door haar lijf is. Waarschijnlijk zet ze zich toch vast doordat ze daar een periode pijn gehad heeft. Ik zou dus als ik jou was, niet teveel concentreren op het galop probleem maar nog meer bezig gaan met losmaken. Veel zijgangen meenemen en extreem veel buiging vragen, als ze losser in haar lijf wordt zal die galop makkelijker worden. En op de momenten dat ze lastig gaat doen, toch doorzetten en proberen om haar hier door heen te rijden. En dit zal in het begin echt niet leuk zijn, maar zet toch even je verstand op nul, denk niet teveel na en ga gewoon verder. Je zal echt door dit punt heen moeten. Heel veel succes.

Dat ze aan de longe wel redelijk goed gaat vindt ik niet zo gek. Aan de longe kunnen ze gewoon altijd meer compenseren dan wanneer je erop zit. Daarnaast zou ik voorlopig nog helemaal niet geen doorzitten, dat is voor een paard dat moeite heeft met loslaten zeker niet fijn. De rug is gespannen, jij gaat doorzitten en dan zal die druk echt niet fijn zijn voor haar, waardoor je dus weer in die negatieve spiraal komt. Dus kortom, lekker lichtrijden, veel buigen, zijgangen meepakken en niet te veel nadenken.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:28

Aukelizzy schreef:
Dit lijkt heel erg op mijn verhaal. Ik heb een nu 8 jarige merrie die flink wat blessureleed achter de rug heeft. ( Bandblessure in beide voorbenen + bandblessure in haar rug, is ook een aantal keer ingespoten. ) Door deze blessure heeft mijn merrie haar lijf altijd heel strak en stijf gehouden om de zere plekken te ontzien. Ze was in heel haar lijf stijf, wilde niet buigen en galop was helemaal een drama. Rechtsom ging nog wel, maar linksom kon ik juist alleen maar op een volte galopperen, linksom rechtuit was drama. Compleet uit balans en in twee delen galopperen. Het enigste wat ik ben gaan doen is losmaken, losmaken en nog eens losmaken. Extreem veel buiging vragen ( dus niet een beetje maar echt compleet doorbuigen. ) en dat ging eerst ook echt niet makkelijk. Paard kwam compleet in verzet en werdt op de momenten dat ik buiging vroeg zelfs onregelmatig omdat ze zo verschrikkelijk vast zat. Gevolg was dat ik dacht, zie je wel dat ze nog niet goed is en er dus niet meer aan durfde te rijden. Met als gevolg dat ik steeds een stukje eerder losliet, waardoor het verzuringspunt eerder kwam, en ik dus steeds eerder moest loslaten waardoor paard alleen maar strakker werd. Uiteindelijk heb ik haar toen nogmaals door de molen laten halen ( in 2 verschillende klinieken ) maar daar kwam gewoon niets uit, paard was helemaal oke. Toen ben ik ( onder goede begeleiding ) heel erg doordacht gaan trainen en zijn we alleen maar bezig geweest met losmaken, steeds iets verder ( ookal kwam ze in verzet, toch doorgezet want je moet door dat verzuringspunt heen gaan ) en uiteindelijk was ze veel losser in haar lijf waardoor ze dus ook een stuk beter kon galopper

Om terug te komen op jou verhaal, ik denk dus niet dat de galop linksom een op zichzelf staand probleem is, maar dat ze gewoon onvoldoende los door haar lijf is. Waarschijnlijk zet ze zich toch vast doordat ze daar een periode pijn gehad heeft. Ik zou dus als ik jou was, niet teveel concentreren op het galop probleem maar nog meer bezig gaan met losmaken. Veel zijgangen meenemen en extreem veel buiging vragen, als ze losser in haar lijf wordt zal die galop makkelijker worden. En op de momenten dat ze lastig gaat doen, toch doorzetten en proberen om haar hier door heen te rijden. En dit zal in het begin echt niet leuk zijn, maar zet toch even je verstand op nul, denk niet teveel na en ga gewoon verder. Je zal echt door dit punt heen moeten. Heel veel succes.

Dat ze aan de longe wel redelijk goed gaat vindt ik niet zo gek. Aan de longe kunnen ze gewoon altijd meer compenseren dan wanneer je erop zit. Daarnaast zou ik voorlopig nog helemaal niet geen doorzitten, dat is voor een paard dat moeite heeft met loslaten zeker niet fijn. De rug is gespannen, jij gaat doorzitten en dan zal die druk echt niet fijn zijn voor haar, waardoor je dus weer in die negatieve spiraal komt. Dus kortom, lekker lichtrijden, veel buigen, zijgangen meepakken en niet te veel nadenken.

helemaal mee eens!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:37

Aukelizzy schreef:
Om terug te komen op jou verhaal, ik denk dus niet dat de galop linksom een op zichzelf staand probleem is, maar dat ze gewoon onvoldoende los door haar lijf is. Waarschijnlijk zet ze zich toch vast doordat ze daar een periode pijn gehad heeft. Ik zou dus als ik jou was, niet teveel concentreren op het galop probleem maar nog meer bezig gaan met losmaken. Veel zijgangen meenemen en extreem veel buiging vragen, als ze losser in haar lijf wordt zal die galop makkelijker worden.
Daarnaast zou ik voorlopig nog helemaal niet geen doorzitten, dat is voor een paard dat moeite heeft met loslaten zeker niet fijn. De rug is gespannen, jij gaat doorzitten en dan zal die druk echt niet fijn zijn voor haar, waardoor je dus weer in die negatieve spiraal komt. Dus kortom, lekker lichtrijden, veel buigen, zijgangen meepakken en niet te veel nadenken.

Ten dele met ik het hier mee eens. Het stukje over doorzitten daar ben ik het niet mee eens. Juist door op elastische billen in een laag tempo ook in draf los te gaan werken terwijl je doorzit met wijk oefeningen (hierboven beschreven in mijn stukje) krijg je juist dat paard rug leert los te laten. Uiteraard moet je dan wel KUNNEN doorzitten anders werkt het averechts. Bonken is voor niemand goed. Laat paard in het begin maar onder tempo draven zodat jij zelf de beweging goed kunt volgen en kunt doorzitten. Als je voelt dat je niet goed genoeg bent om door te kunnen zitten dan moet je dat ook zeker niet doen want dan geldt bovenstaand stukje wel degelijk.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:46

Beste allemaal,

NB: linksom in de galop terwijl ik in de beugel ga staan is dus totaal geen probleem!!!! Pakt ze gewoon de volte. Het is geen paard dat de rug vastzet. Normaal gesproken zeer makkelijk uit te zitten!!! Ook is het geen paard dat profiteert van de ruiter (zo'n paard heb ik eerder wel gehad, zo is zij niet!!)

vandaag was het echt een complete ramp. Wilde echt niet meer lopen. (bokjes bij het aandraven). Ik heb alleen maar laag en diep gereden, want meer redde ze niet. In het begin wilde ze niet eens aandraven dus!!! Dit is dus een paard dat dit gedrag normaal gesproken nooit laat zien!!! Ze bokt eigenlijk nooit. Dit waren ook geen gemene (ik gooi je eraf bokjes), maar protestbokjes van..."ik trek het niet"...
Ik ken dit gedrag niet van haar.

Ik heb daarom toch nog eens een thermografie-opname laten maken die nu door 2 mensen beoordeeld wordt.Opnames worden komende week door 2 DA'en beoordeeld. Ondertussen rij ik gewoon door, maar wel alleen lichtrijden dan maar.

Aukilizzy:
Het vreemde is dus dat zij niet stijf aanvoelt. Als ik haar rij voel ik dat ze steeds losser in haar lijf wordt, alleen is dat meteen weg bij het doorzitten. Bij het lichtrijden zie je een heel ander paard....

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:48

Hoi pien_2010,

Ze zit juist normaal gesproken zeer makkelijk door! Is totaal geen stijve plank, eerder soort schommelstoel waarop je echt niet kunt bonken! Alleen als je nu gaat doorzitten verstijft ze gewoon helemaal en wil niet meer lopen, tempo van de draf maakt dan totaal niks meer uit

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:49

Je verhaal klinkt bekend in de oren en de aanpak van Aukelizzy zou ik aanraden, mits je bij het doorpakken ontspannen genoeg blijft, aangezien het door het verzet van je paard heel verradelijk is om in de spanning mee te gaan. Wat ik je wel mee wil geven is om een keer op een bareback pad te gaan rijden of alleen een los bontje en ga dan stukje voor stukje je paard verder laten inbuigen en dan heb ik het vooral over het lendengebied. Doordat je dichter op je paard zit ga je straks goed het verschil voelen tussen een echte juiste buiging of een buiging die er tegen aan zit en je paard net niet genoeg los maakt. Ik zal niet zeggen dat dit gemakkelijk is, maar als je op de juiste manier doorzet krijg je gegarandeerd een losser paard. Pak ook veel wijken mee en schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Doorzitten zou ik mits je je paard goed los hebt gemaakt toch stukjes erbij pakken en dan ook je paard er doorheen rijden, dit voelt in het begin rommelig en verkeerd, maar nadat je paard zich overgeeft zal het de keren daarop steeds sneller ontspannen worden. Succes!