ongevraagde (?) galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

ongevraagde (?) galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:07

Allereerst ben ik een recreatieruiter die niet veel kaas heeft gegeten van hoog dressuur. Ik heb al enkele jaren o.a. een brave friese ruin die in zijn jongere jaren wel hoog in de dressuur gereden heeft.
Ik rijd hem recreatief, onder het mom van "lol met mijn knol". Heb ook een bijrijdster die wel beter dressuur kan rijden als ik.

Nu het probleempje. Mijn Fries laat tijdens het galopperen ongevraagd een galopwissel zien. Hij houd het ongeveer 2 rondjes goed aan en dan gaat hij overspringen. Zowel ikzelf als mijn bijrijdster zijn ons niet bewust dat we een hulp geven voor de galopwissel. Zowel het actief blijven aandrijven tijdens de galop, of zelfs geen input geven tijdens galop ... telkens presteert hij het dan toch om te gaan wisselen. Als hij gaat wisselen lijkt hij eerst al zijn 4 benen hoog op te gooien en dan springt meneer over.

Nu is het bekend dat een fries wat moeite kan hebben met galop, het is ook zijn favoriete pas niet. Maar zou het toch zo kunnen zijn dat wij onbewust het knopje aanraken zodat mijn fries denkt een galopwissel te moeten doen? Of komt het misschien dat hij de galop moeilijker vind en zelf in de knoop komt met zijn benen?
Hij houd al al wel steeds langer vol om in de juiste galop te blijven, maar het eindigt meestal toch met een wissel.
Wat kan ik hier het beste aan doen?

MyHu

Re: ongevraagde (?) galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:08

Ik merk nergens in het verhaal op dat je een instructeur hebt, ga daarheen en zij helpen je wel :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:09

Doet ze het altijd op hetzelfde plekje?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:12

Nee, heb geen les meer. Toen ik nog wel les kreeg en mijn paard dit ook deed, stonden we ook voor een raadsel.
@ Jolandeee, nee hij doet het wisselen niet op een vaste plek in de rijbak. Gewoon willekeurig waar.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:13

oh, okee, dan is het inderdaad een lastig probleem.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:15

Doet je paard het beide kanten op? Anders lijkt het er op dat hij een favoriete galop heeft... Als ie beide kanten op wisselt, vind ik het vreemd en zou ik ook niet weten hoe of wat.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:15

Al eens geprobeerd er een betere ruiter op te zetten?
Dan weet je of je de fout bij jezelf of bij het paard moet gaan zoeken.

Zorg er in ieder geval voor dat je je buitenbeen netjes terug houdt.
Je zelf goed in balans blijft zitten en lichte stelling naar binnen houdt.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:17

Zo vanaf het internet is het lastig om je tips te geven de belangrijkste die ik kan geven is om een goede instructrice te zoeken. Verder kan het zijn dat je fries moeite heeft met zijn balans en als jij dan geen goede aanleuning of bevestiging geeft kan het zijn dat hij, om zijn eigen balans goed te krijgen, uit zichzelf overspringt. Het klinkt onwaarschijnlijk dat jij perongelijk het knopje van de wissel indrukt omdat je op de meeste paarden wel moeite moet doen voor een wissel. Wat voor je paard een goede oefening kan zijn is longeren. Dn kan hij zijn eigen balans op zoeken. Succes :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:19

Kan een krachtof balansprobleem zijn, maar ook dat je onbewust met je zit de hulp geeft. Lastig te zeggen, moet even iemand met je mee kijken vanaf de grond.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:22

@ Loetie84: Ja, hij doet het zowel op links als op rechts. Hoewel het linksom wel iets beter gaat (lees: een half rondje langer goed blijft gaan).
@ Natasja: Mijn bijrijdster is vele malen beter met dressuur rijden als ik en bij haar doet hij het ook en ze komt er ook niet achter waarom. Mijn instructeur toentertijd vond het wel grappig en knap dat ik al een galopwissel kon rijden, tot ze er achter kwam dat ik die wissel niet vroeg :-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:26

Het kan zijn dat je zelf te veel op de binnenkant zit/hangt, en het paard daarom wisselt. Het kan ook zijn dat je paard de andere gallop gemakkelijker vind, en daarom wisselt. Het kan ook zijn dat je benen op een plek komen dat voor je paard gelijk staat aan een wissel, het kan ook zijn dat je paard uit balans komt, en daarom wisselt.

Kortom: laat een instructeur meekijken om aan te geven waarom de fries wisselt. Als je vorige instructeur dat niet kon zien, dan zoek je een andere die het inzicht daarin wel heeft.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:28

Ehm dat spreekt nou niet echt in t voordeel van de instructeur.

Als ik een paard rijd zou ik wel kunnen voelen waar t vandaan komt.
Met lesgeven zou ik t kunnen zien, zie ik t niet dan zou ik vragen of ik r zelf mag voelen.

Dus een betere instructie moet je verder kunnen helpen.

Nogmaals succes. :)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:37

of aangeleerd gedrag ;)

En volgens de OP doet hij dit al een tijdje, dus veel succes om het eruit te krijgen...
hoe galoppeerd de fries buiten, op een (lang) recht stuk?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:44

Toen met les krijgen hebben we daar niet erg de nadruk op gelegd op die galopwissel. Het was meer les krijgen om de basis weer te bevestigen na jaren zelf niet meer gereden te hebben. Nu dat ik zelf iets verder ben en ook vaker de galop rijd, lopen we weer tegen dit euvel aan.
Ik longeer mijn fries ook regelmatig, gewoon los zonder longeerlijn en alles op stem. Zelfs dan presteert hij soms een galopwissel te laten zien. Zou het dan toch eerder een balans probleem zijn bij het paard? Omdat hij het ook doet niet onder het zadel.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:49

@ Susanne_m: Ja, ook dat zou goed eens kunnen. Als hij namelijk gaat wisselen dan stop ik met galopperen. Dat kan voor hem een trucje zijn geworden om te kunnen stoppen met galopperen. Is natuurlijk niet slim van mij :-) Als ik wel blijf doorgalopperen na een wissel, dan volgen er verschillende galopwissels vlak achter elkaar. Alsof meneer in de knoop komt met zijn eigen benen, of hij speelt dat zo zodat ik maar opgeef?

Als hij een lang recht stuk galoppeert, op de weide om zijn snoepje te komen halen, dan kan hij opeens wel in zijn galop blijven. Maar dan komt hij ook knoerhard aan gegaloppeerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:05

Ik denk dat je niet stil genoeg zit, en zo door met je heupen 'in te swingen' per ongeluk hulp geeft om te wisselen.
Zo heb ik met een GP paard ook al eens in een serie van om de 2 gezeten, erg confronterend :+
Ik zou het wisselen op zich iig niet bestraffen, maar zelf heel kritisch kijken naar je zit.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:18

Urielle schreef:
Ik denk dat je niet stil genoeg zit, en zo door met je heupen 'in te swingen' per ongeluk hulp geeft om te wisselen.
Zo heb ik met een GP paard ook al eens in een serie van om de 2 gezeten, erg confronterend :+
Ik zou het wisselen op zich iig niet bestraffen, maar zelf heel kritisch kijken naar je zit.

Dan heb je het over een paard dat de galopswissels al kent... (idd confonterend he, hahaha ;) ) Maar ik geloof daar niet zo in met een fries die nog niet zo ver is...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:57

Je been goed achter de singel houden tijdens de galop kan je eens proberen en voorwaarts blijven rijden.
ik heb het met me lease paard die heeft zz zwaar gelopen. Als ik me been niet goed op de plek hou denkt hij dat er wat anders komt of springt gewoon in de verkeerde galop of doet ook een galopwissel.
Nog een beetje mis communicatie en ik moet zelf goed op me houding, beenligging enz letten de fout zit eigenlijk altijd bij mij.
Maar hebben friese paarden ook niet moeite met de galop? (daar het daar ook aan kan liggen)
Ik heb verder geen verstand van friese paarden...maar heb het eens gehoord.
Misschien eens aan kenners van friese paarden vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:18

Loetie84 schreef:
Dan heb je het over een paard dat de galopswissels al kent... (idd confonterend he, hahaha ;) ) Maar ik geloof daar niet zo in met een fries die nog niet zo ver is...

Ze schreef dat hij vroeger bij een oude eigenaar hoog dressuur heeft gelopen, hoe hoog zet ze er niet bij, maar hij kan de wissels dus prima kennen en in zijn ogen eigenlijk heel braaf zijn werk doen :P

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:39

Urielle schreef:
Loetie84 schreef:

Ze schreef dat hij vroeger bij een oude eigenaar hoog dressuur heeft gelopen, hoe hoog zet ze er niet bij, maar hij kan de wissels dus prima kennen en in zijn ogen eigenlijk heel braaf zijn werk doen :P

Y;( Sorry, dan kan het inderdaad zo zijn ja!

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:42

Ik denk dat je misschien iets moet overdrijven in je beenplaatsing, gewoon voor eigen bewustwording bv. de linkergalop, linker kuit goed op de singel, rechter kuit misschien iets meer overdreven naar achteren houden en daar ook houden (dwz niet naar voren swingen per ongeluk maar echt op dezelfde plek die rechter kuit houden, ruim achter de singel). De linkerbil iets meer belast zonder in te knikken met je lichaam en de linkerstelling goed aanhouden met linkerkuit. Succes ermee.
Je kunt ook dit een paar keer doen, A draf volte en aan galopperen in linkergalop, galoppeer een volte, dan weer in draf, op x van hand veranderen, daarna rechtergalop, rechtergalop een volte galopperen etc. en dan overduidelijk de galophulp geven voor linksom of rechtsom. Blijf ook in de bochten het binnenbeen goed aanhouden indien nodig.
In het begin is het misschien handiger om veel voltes te draaien ipv rechtuit. Volte bij A, ga rechtuit, volte bij B, ga rechtuit, volte bij C etc.

Eigenlijk hoor je de galophulp te geven en zolang je in galop zit, blijven je benen in die positie zonder continue te moeten drijven en het paard hoort door te galopperen tenzij jij iets anders wil en een sein doorgeeft (galop verruimen (meer been), een galopwissel wil (dus beenligging verandert) of terug in draf bv). Valt hij per ongeluk in draf, dan pas een flinke kuit geven, zo van ahhhh, mijn kuitpositie gaf aan linkergalop en we blijven in linkergalop.

Succes.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:16

Even een kleine update ...
Ik heb veel baat bij jullie tips tot nu toe.
Gisteren heb ik hem gelongeerd en de nadruk op de galop gelegd. Dit ging eigenlijk vrij goed. Bijna geen galopwissel gekregen en hij bleef net zolang in galop tot ik hem terugvroeg naar draf.
Vandaag met rijden de tip meegenomen van Luckyfarm ... overdreven mijn hulpen gegeven bij de galop. En het ging zowaar 90% beter. Dat het geen 100% is komt door mijzelf. Moet tijdens de galop ook beter mijn evenwicht en controle leren te houden met hulpen geven.
Het probleem ligt dus bij mij dat hij die ongevraagde galopwissel laat zien. Nu veel oefenen, want galopperen met een fries is een zaligheid.
Bedankt voor jullie wijsheid!!!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:19

fijn dat het al beter gaat!

Dit stukje wat luckyfarm schreef:
Eigenlijk hoor je de galophulp te geven en zolang je in galop zit, blijven je benen in die positie zonder continue te moeten drijven en het paard hoort door te galopperen tenzij jij iets anders wil en een sein doorgeeft (galop verruimen (meer been), een galopwissel wil (dus beenligging verandert) of terug in draf bv).
slaat de spijker op zn kop. Zo behoor je te rijden..
(de meeste) paarden willen ons niet 'pesten', maar hebben wel duidelijke leiding nodig.
En het fabel dat friezen niet kunnen galopperen is onzin, ze galopperen heerlijk!!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:21

Nou, meningen verschillen over wat lekker zit. ;)

Maar fijn dat je al vooruitgang boekt.

Nienkepepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:46

Een pony op de manege waar ik rij vindt de rechtergalop moeilijker dan de linker.
Daarom springt hij over naar de linkergalop.
Dus het kan zo zijn dat ie het doet omdat die de ene galop moeilijker vindt