Steeds struikelen, geen stelling willen aannemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Steeds struikelen, geen stelling willen aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:22

Ik rijd nu een tijdje een paard van iemand anders. Ze is nu een jaar onder het zadel.
Ik heb nu eindelijk haar tempo onder controle, ze was nmlk erg snel.
Nu is er een ander probleem.
Ze wil in stap wel stelling aannemen, maar in draf niet en in galop kijkt ze zelfs de andere kant op waardoor ze helemaal scheef loopt.
Vandaag heb ik haar gelongeerd.
Stap doet ze netjes, maar draf en galop loopt ze echt als een plank.
Ook gaat ze zeg maar helemaal scheef lopen, ze leunt heel erg naar binnen.
Vooral rechterhand, dan struikelt ze ook telkens met haar achterbenen.
Met rijden, hoeveel ik ook been geef, ze loopt gewoon dwars door mn been heen.
Is dit gewoon stijfheid, is ze scheef?
En hoe kan ik dit oplossen?

intel_1x

Re: Steeds struikelen, geen stelling willen aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:34

Ja ze klinkt erg scheef. Dit los je rijtechnisch op, je kunt beste les nemen van iemand die he daar goed mee kan helpen. Zie maar eens mijn onderschrift. Buitenrijden en veel tempowisselingen in combi rechtrichten ( rechte lijnen) zonder steun van de bakrand zal je rijpaard ook helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:42

Ja les nemen in het gymmen rechtrichten van je paard, is echt een balns probleem , zeker als het paard helemaal naar buiten gaat met het hoof,d galop is gewoon nog te lastig met jou op de rug , ik zou in de bak dan niet galopperen totdat de stap en draf helemaal bevestigt zijn en je de beide achterbenen met jou onafhankelijke been hulpen kan onderbrengen. lees er meer over op paardenbegrijpen.nl staan ook instructrice miss bij jou in de buurt,

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:17

Jong paard, dus les (als je dat nog niet hebt) is een goed plan om mee te beginnen. Evt. kijken of de eigenaar bereid is een fysio of osteopaat voor het paard te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:16

Maar waar komt het dan vandaan dat ze door mn benen heen loopt?
Ze wil wel wijken en op de volte vergroten/verkleinen maar als ik dan stelling vraag loopt ze er gewoon dwars door heen...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:43

Hou het er maar op dat ze het gewoon niet kan, en waarschijnlijk doet het haar ook gewoon pijn (stijfheid, spierpijn daardoor). Google op rechtrichten, dan kom je er veel over tegen waar je mee uit de voeten kan. Youtube filmpjes geven je een indruk. Terug naar de basis en kleine voltes juist helemaal niet doen zolang ze rechtdoor nog niet eens goed loopt. Kleine voltes met scheef paard is te belastend voor de gewrichten. Maak eerst maar eens grote vierkante (rechte!) voltes. Lekker wat slangenlijntjes er tussen door en veel van hand wisselen en tempowisselingen. Pak ook de binnenhoefslag en corrigeer met je teugels ipv met je benen. Richt je op een punt waar je heen wilt en zorg dat je paard recht op deze denkbeeldige lijn loopt.
5 lesjes van iemand die zich goed bezig houdt met rechtrichten kan je al een heel eind op weg helpen.