naar binnen vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lunalizzy

naar binnen vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:49

hoiii bokkerrss (:

Ik heb een ontzettend irritand probleem tijdens het rijden met verzorgtink jindy.
Rechts loopt ze altijd mooi haar rondje en krijg ik al lichtelijk de stelling erin.
maar links :+
valt ze ontiegelijk naar binnen en draait ze haar hoofd naar buiten.
heb al vele manieren geprobeerd zodat ik het kon verkomen maar het word dr niet echt duidelijk.
Ik was eerst al een heel eind waar ik heel trots op was.
Maar omdat de eigenaar haar alleen voor de eerste keer heeft aangespannen is ze een lange tijd kreupel geweest. :=
en is dus het probleem alleen maar groter geworden O:)
Ook als ik links rijd lijkt het of ze een beetje in de stres schiet(terwijl ik gewoon kalm ben)
Alle controle en rust is er dan uit..
Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen! :)

balance
Moderator Over Paarden

Re: naar binnen vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:11

TI-->RT-P

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:38

Misschien werkt het om op de ' slechte ' hand zoals ik het maar noem altijd ,
voltes te rijden ? dan zal je paard echt niet al die tijd naar buiten blijven kijken ,
als dat lukt kun je naar de hoefslag rijden en je paard recht proberen te laten lopen.

Verder volg ik het even , wij hebben namelijk ook zo'n fries op stal ,
dus zoek verder ook meer tips :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:05

Als ik het zo lees dan is het paard in ieder geval niet aan het klieren of stout of iets dergelijks (ik ben ook van mening dat dat niet bestaat). Wat jij van haar vraagt kan ze gewoonweg niet op een makkelijke manier uitvoeren vanwege beperkingen in haar lichaam. Ga dus eerst eens wat theorie lezen over wat het probleem kan zijn en hoe je dit op kan lossen. Op http://www.paardenbegrijpen.nl/gymnastiek staat vrij eenvoudige uitleg over scheefheid van paarden. Ik denk dat daar een oplossing te vinden is voor het paard en jij beter gaat begrijpen waarom ze bepaalde reacties geeft. Ga in ieder geval niks forceren! Dat kan zich alleen maar uiten in nog meer ongemakken of zelfs kreupelheid (en ze is dus al kreupel geweest), om nog maar niet te spreken over wat het mentaal met het paard kan doen.

Edit: denk dat je het beste eerst dit stukje kan bestuderen http://www.paardenbegrijpen.nl/symptomen-gevolgen en dan de link hierboven.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 30-07-12 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:17

Ik ga mee met het bovenstaande met een korte toevoeging: probeer wat meer op je buitenbeugel te steunen (dus niet leunen!) als ze naar binnen valt. Maak de beugel extra zwaar.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:48

Alicia2u schreef:
Ik ga mee met het bovenstaande met een korte toevoeging: probeer wat meer op je buitenbeugel te steunen (dus niet leunen!) als ze naar binnen valt. Maak de beugel extra zwaar.

Versterk je het paard dan niet juist in de scheefheid? Het paard moet toch eerst leren om recht te worden en daarom is recht zitten en op voltes je binnenbeen lang maken juist belangrijk lijkt mij. als je wilt dat die spier lang gemaakt wordt, is het toch niet handig als je er meer op gaat zitten? Of ben ik nu compleet verkeerd aan het denken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:22

Idd les nemen en aan de gang gaan met gymmen/rechtrichten.
Wat ik bij mijn jonge paard doe op zijn wat mindere hand met rijden denken aan longeren, dus heel je teugel openen en van de hals halen, vraag stelling zonder grof of druk te gebruiken , en vraag aan het achterbeen of hij los wil laten aan de voorkant, dus idd maak je binnen been langer en til als het waren je buitenkant wat uit de zijkant van het paard dat geeft hem de ruimte om te kunnen buigen.

lunalizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:25

erg bedankt voor alle reacties! :j
op de voltes kijkt ze eigenlijk ook naar buiten...
en als ik dan lichtelijk haar naar binnen wil laten kijken valt ze direct naar binnen.
ookal hou ik me been erbij.
De eigenaar wou er ook een keer een fysio naar laten kijken alleen weet ik niet zo goed of dat helpt.
maar iniedergeval erg bedankt allemaal :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:47

Fysio kan helpen om spieren wat losser te maken maar als je het niet rijtechnisch oplost heb je het probleem ook zo weer terug. Ik denk dat dit probleem voornamelijk rijtechnisch (onder begeleiding van juiste instructie) op te lossen is. Ga in ieder geval niet trekken en vasthouden om het hoofd toch naar binnen te stellen, daarmee ga je de boel forceren. De spieren moeten de kans krijgen om soepel te worden. Die trek je niet even langer, daarbij ben je dan ook verkeerd bezig, aangezien je aan de mond aan het trekken bent, terwijl daar het probleem dus niet zit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:22

Gaabje schreef:
Alicia2u schreef:

Versterk je het paard dan niet juist in de scheefheid? Het paard moet toch eerst leren om recht te worden en daarom is recht zitten en op voltes je binnenbeen lang maken juist belangrijk lijkt mij. als je wilt dat die spier lang gemaakt wordt, is het toch niet handig als je er meer op gaat zitten? Of ben ik nu compleet verkeerd aan het denken.

Het is een kwestie van zwaartekracht. Het gewicht meer op de buitenbeugel brengen los het kernprobleem inderdaad niet op; je blijft te maken hebben met een scheef paard. een paard wat linksom naar binnen valt roteerd in de meeste gevallen de ribben ook linksom, waardoor de meeste ruiters teveel naar links komen te zitten.

(een beetje moeilijk uit te leggen zonder voorbeeld. Het komt simpel gezegd erop neer dat door deze rotatie er rechts een groter oppervlake van de ribben beschikbaar is om op te zitten, waardoor de meeste ruiters dus links naast de ruggegraad gaan zitten. Je wilt dat de ruggegraad van het paard recht onder de ruggegraad van de ruiter doorloopt zolang het paard geen zijwaartse beweging moet maken. Kijk naar onderstaand plaatje en beeld je in waar de ruggegraad loopt. Dan snap je het misschien beter)
Afbeelding

Door je zwaartepunt naar buiten te plaatsen moet het paard de beweging aanpassen om onder het zwaartepunt van de ruiter te blijven: het paard loopt naar buiten. Deze methode werkt vaak beter dan het trekken aan de buitenteugel of het overgebruiken van het binnenbeen (waarbij de meeste ruiters juist extra gewicht op de binnenbeugel brengen!). Om het paard recht te krijgen is het verplaatsen van je gewicht natuurlijk niet genoeg, maar het helpt in de meeste gevallen wel om de ruiter beter in balans te laten zitten (met beide wervelkolommen onder elkaar) en zo duidelijkere hulpen te kunnen geven.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:25

Mijn paard heeft precies hetzelfde en tijdens mijn les leer ik om dan druk op de andere hand te geven. Als zij naar binnen valt houd jij je buitenhand op druk en houd je hem daar tot ze nageeft. Dan merkt ze dat ze ontspanning krijgt als ze laag en recht loopt en gaat ze leren zo te lopen. Mijn merrie pikt dit ontzettend goed op! Alleen op de andere hand is het wat lastiger, dan loopt ze met haar hoofd naar buiten dan moet je druk houden op de binnenhand maar met je been er voor zorgen dat ze niet van de hoefslag af raakt. Erg veel trainen maar het werkt goed.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:04

Alicia2u schreef:
Gaabje schreef:

Het is een kwestie van zwaartekracht. Het gewicht meer op de buitenbeugel brengen los het kernprobleem inderdaad niet op; je blijft te maken hebben met een scheef paard. een paard wat linksom naar binnen valt roteerd in de meeste gevallen de ribben ook linksom, waardoor de meeste ruiters teveel naar links komen te zitten.

(een beetje moeilijk uit te leggen zonder voorbeeld. Het komt simpel gezegd erop neer dat door deze rotatie er rechts een groter oppervlake van de ribben beschikbaar is om op te zitten, waardoor de meeste ruiters dus links naast de ruggegraad gaan zitten. Je wilt dat de ruggegraad van het paard recht onder de ruggegraad van de ruiter doorloopt zolang het paard geen zijwaartse beweging moet maken. Kijk naar onderstaand plaatje en beeld je in waar de ruggegraad loopt. Dan snap je het misschien beter)
[ Afbeelding ]

Door je zwaartepunt naar buiten te plaatsen moet het paard de beweging aanpassen om onder het zwaartepunt van de ruiter te blijven: het paard loopt naar buiten. Deze methode werkt vaak beter dan het trekken aan de buitenteugel of het overgebruiken van het binnenbeen (waarbij de meeste ruiters juist extra gewicht op de binnenbeugel brengen!). Om het paard recht te krijgen is het verplaatsen van je gewicht natuurlijk niet genoeg, maar het helpt in de meeste gevallen wel om de ruiter beter in balans te laten zitten (met beide wervelkolommen onder elkaar) en zo duidelijkere hulpen te kunnen geven.

Dankje voor de uitleg, ik dacht er naderhand nog overna en het is inderdaad wel logisch om de balans terug te vinden en onbewust doe ik het zelf ook wel in de beginfase op een heel scheef paard.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:23

Les nemen en eerst richten op het rechtrichten en van daar uit verder uitbouwen