Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Ik ken niemand die aan huis komt, maar ik zou je het volgende ter overweging mee willen geven.
Als een paard ergens bang van is, dan kun je twee dingen doen. Voor de rest van zijn leven rekening gaan houden met dat gedrag, of hem ermee confronteren. En dat confronteren, het liefst met beleid.
Als jij hem niet uit handen wilt geven vanwege dit angstige gedrag en daarin toegeeft, kan het er uiteindelijk toe leiden dat je nergens meer met je paard naartoe durft. Je creeert een klever, of een schijtluis.
Dus confronteer hem met andere omgevingen, en het beste zo vroeg mogelijk. Breng hem weg naar een adres die weten wat ze doen, en laat hem die andere omgeving maar meemaken.
Mocht je een tip willen wat adressen betreft, mijn inbox staat open.
capopjekop schreef:Ik heb mijn pony vroeger ingereden onder begeleiding. Meisje bij mij uit de buurt had al heel wat paarden en pony's beleerd en ze kwam aan huis. Dus goed zoeken, er zijn best mensen die dit doen. De moeilijkheid is echter om ook iemand te vinden waar je achter staat. Mss kun je vragen of je eens mag komen kijken bij een ander paard dat ze aan het inrijden is als je iemand gevonden hebt?
Zij ging er de eerste paar keer op om mijn pony de basis te leren. Daarna ging ik erop en heeft ze mij begeleid tot ik met mijn pony naar de ponyclub kon. Zeker in het begin wilde ik niet aanmodderen, maar onder begeleiding rijden.

gekvanfleur schreef:Maar ik vind een stal die hem gaat beleren daarvoor geen goede eerste keus![]()
Ik wil hem dat zeker nog leren, gaat ook gebeuren.
Maar wil dat stapje voor stapje doen..
Dit is een reuzestap voor hem..hij moet en op een andere stal en er gaat iemand op rijden..ik denk gewoon niet dat het werkt.
Bovendien moet iemand bereid zijn hem dus eerst echt te laten wennen en denk niet dat professionele stal daarop zit te wachten.
Hij is dan namelijk echt lastig..kan nu allles met hem ,maar nieuwe stal is zo´n stress dat hij niet te hanteren raakt in simpelste dingen.
IS angst en onzekerheid.

ijssnuiver schreef:Ik denk dat het in de praktijk ook meevalt. Als je een goede stal uitzoekt die weet wat ze doen, dan zal de pony en de tijd krijgen en goed beleerd worden. Bovendien staat de trainingsstal emotioneel los van het paard, hierin hebben ze een groot voordeel tov de eigenaar, jou in dit geval dus.
Onbewust reageer je toch anders als je emotioneel verbonden bent met een dier.

gekvanfleur schreef:ijssnuiver schreef:Ik denk dat het in de praktijk ook meevalt. Als je een goede stal uitzoekt die weet wat ze doen, dan zal de pony en de tijd krijgen en goed beleerd worden. Bovendien staat de trainingsstal emotioneel los van het paard, hierin hebben ze een groot voordeel tov de eigenaar, jou in dit geval dus.
Onbewust reageer je toch anders als je emotioneel verbonden bent met een dier.
ik ben niet zo´n moeilijke hoor in de omgang..paard weet goed wat wel en niet mag.
Maar toen ik hem net had, was hij levensgevaarlijk...heb hem echt willen wegdoen, omdat hij zo link was. En ik ben niet zo snel onder de indruk.
Na twee maanden steeds beter en ging super..toen ineens verhuizen vanwege faillisement stal en opnieuwe stal had ik weer de eerste anderhalve maand en knettergestoord paard..niet te hanteren, als de dood voor alles en als ik hem gewoon even wilde laten doorlopen kwam ie met maaiende voorbenen op me af.
Daarna weer niet aan het handje, super dier, kan er alles mee..oude eigenaar gebeld met verhaal: hij zou dit bij een eerdere mislukte verkoop ook gedaan hebben en zou al jong dit gebdrag vertoond hebben in dat soort situaties.

Cassidy schreef:Gert van het Hof neemt geen twee maanden de tijd om het paard te laten wennen, die overdondert ze. Niets mis mee. En dat zou zomaar kunnen werken met het paard van de ts. De vraag is, staat ts daar open voor, en zo ja, kan ze iemand vinden die aan huis komt?
Ik zou mijn paard eerder naar Gert himself brengen dan iemand zonder referenties en nawijsbare resultaten in voldoende kwantiteit thuis bij mijn paard laten...