Tips om benen stiller te houden tijdens rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein93

Tips om benen stiller te houden tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:20

Hoihoi allemaal!

Ik rijd vanaf mijn 9e paard en heb toen ook veel proefjes gedaan en ben tot F7 gekomen omdat ik daarna ben gestopt.
Ik heb altijd al moeite gehad om mijn benen stil te houden tijdens het rijden, (voornamelijk tijdens het draven, lichtrijden).
Bij die proeven werd dan ook vaak aangegeven als commentaar: benen stiller houden.
Ik rijd nu al 6 jaar recreatief dus heb er niet echt op gelet.

Hebben jullie hier tips voor hoe ik mijn benen stiller zou kunnen houden? :)
Ik zou er erg blij mee zijn!! :D

Thanks!

Jorinda

Re: Tips om benen stiller te houden tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:19

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem. Heb ook een hele tijd gehad dat ik mijn onderbenen veel te ver naar onderen plaatste, maar dat probleem is verholpen (zit nu soms zelfs wat teveel in stoelzit, zucht.... haha). Ik lees dus even mee!

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:29

Beugels óf 2 gaatjes korter doen, of 2 gaatjes langer. (:
dat is bij iedereen verschillend.
Ik zit veel stiller als mijn beugels een gaatje korter zijn, en heb dan ook het gevoel dat ik meer grip is,
maar ik probeer altijd met langere beugels te rijden, omdat als jij met te korte beugels gaat rijden, gaat de rug van je pony scheef groeien, en dat is dus niet goed.
Wat mij ook altijd erg helpt, ik weet het, het klinkt erg raar, maar doen alsof je een zak aardappels bent. :') :j hahaha. raar, dat klopt, maar het helpt mij wel. zo maak ik me langer en zit ik zwaarder in het zadel waardoor mijn benen ook lang blijven. :))
succes ermee! (:

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:01

Waarom gelijk 2 gaatjes..? ;) 1 gaatje kan al een wereld van verschil maken.
Maar het ligt niet altijd daaraan.. Ik vind het ook nog moeilijk om soms m'n benen stil te houden. Erg vervelend..

En sorry, maar waar haal je het vandaan dat de rug van je pony scheef gaat groeien als je met korte beugels rijdt?? :+ Dan zullen er toch veel springpaarden een scheve rug hebben...... :')

lonnekeais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:10

ik doe in galop mijn benen naarvoor zegt mijn privelerares en mijn moeder maar ik voel het niet en zie het niet!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:13

Misschien kan je je moeder vragen om het een keer te filmen. Dan kan je het zelf ook zien :j
Ik vraag het wel eens aan mijn vriend, zodat ik zelf ook goed kan zien wat ik wel en niet goed doe :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 04:09

lonnekeais dit hoort hier niet.

overigens, kan je niet eens een zitlesje nemen? Ik heb mijn beugels onder het bovenste zweetblad van mijn dressuurzadel zitten voor stillere benen maar dat kan in jou geval denk ik niet?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:14

lonnekeais schreef:
het spijtme dat ik dit dwars door jullie gesprek doe maar ik ben nog niet lang genoeg op bokt.nl om persoonlijke dingen erop te zetten ofzo dus zet ik het hier ff neer ik heb een probleem en hoop dat jllie wllen helpen! ik ben een meisje van dertien met een groot probleem ik kan bijna elke nacht niet slapen en da komt o dat ik bang ben dat er emand onder mijn bed zit daardoor dwing ik mezelf de hele nacht om wakker te blijven zodat ik zie of er iemand op mijn kamer loopt. ik heb hier geen last van als ik bij mijn ouders lig maar ik wil ze niet elke nacht wakker maken als ik bij ze kom liggen en dan slapen ze zelf ook minder goed. niet alleen bij mijn ouders slaap ik goed maar ook als ik ga logeren meteen vriendin of als er gewoon meerder personen in de kamer liggen waar ik slaap (wel bekenden natuurlijk) ik was voor een poosje vooruit gegaan ik sliep voor mijn doen redelijk snel totdat mijn computer opeens in de nacht uit zichzelf aanging toen be ik weer bang geworden! en douchen en thee drinken helplt allemaal niet want hoe moe ik ook ben ik dwing mezelf om wakker te blijven en ik weet elke seconde van de nacht dat dit de grootste onzin is die er maar is maar toch doe im het elke nacht! ik oop dat iemand tips heeft want ik zit hier echt heel erg mee! please. terwijl ik dit nu aan het schrijven ben is het 2.00 uur snachts.

Misschien kan je het kwijt in de huiskamer hier op bokt want dit staat een beetje raar hier ...

Ik heb ook hetzelfde probleem alleen rijd ik nu nog zelden helaas want mijn paard is met pensioen maar mocht ik ooit weer een paard kopen dan moet ik zeker wel investeren in zit lessen haha

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:31

Wat doe je met je benen als je je beugels uit doet. Bij mij helpt dit altijd erg goed.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:14

Dahlia schreef:
Waarom gelijk 2 gaatjes..? ;) 1 gaatje kan al een wereld van verschil maken.
Maar het ligt niet altijd daaraan.. Ik vind het ook nog moeilijk om soms m'n benen stil te houden. Erg vervelend..

En sorry, maar waar haal je het vandaan dat de rug van je pony scheef gaat groeien als je met korte beugels rijdt?? :+ Dan zullen er toch veel springpaarden een scheve rug hebben...... :')

2 gaatjes? dat verschild ook weer per zadel. bij sommige zadels merk je 1 gaatje niet, bij de andere wel. Ik heb zelf altijd bij 1 gaatje, dan zitten mn beugels wel korter, en dat voel ik ook wel, maar ik heb niet het gevoel dat ik steviger of vaster zit, en dit heb ik van meer mensen gehoord, dus vandaar zei ik 2 gaatjes, maar dat moet je zelf natuurlijk een beetje uitvogelen. (:

Dat van die rug, heb ik van mijn instructrice geleerd, zij rijd hele hoge dressuurwedstrijden en rijd paarden in, en weet er echt heel erg veel van, dus ik heb dat gewoon onthouden en aangenomen dat dat klopt. :P
maar inderdaad, dat zou niet best zijn voor de springpaarden. :')

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:05

Heel apart dat je dat hebt geleerd van iemand die heel hoog in de dressuur rijd :P

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:45

Dahlia schreef:
Heel apart dat je dat hebt geleerd van iemand die heel hoog in de dressuur rijd :P

toch is het zo. ik zou dit zelf namelijk nooit hebben kunnen verzinnen!

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:28

Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips!! :)
Als eerst heb ik vandaag een extra gaatje in mijn beugelriemen gemaakt (hij stond al op zijn kleinst maar was blijkbaar nog iets te lang), had er zelf helemaal niet aan gedacht haha. Komt omdat ik altijd alleen rijdt!
En dan even kijken hoe dat zal gaan morgen! :)

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:13

Hoi Marjolein,

Je benen stil houden is een lastig punt bij paardrijden. Daarvoor is het belangrijk dat je technisch goed rijdt. Waar je op kan letten is dat je goed rechtop zit, goed op je zitbeenknobbels. Dan moeten je schouder en je hak op dezelfde lijn liggen en dat zoveel mogelijk blijven in elke oefening. Tijdens aandrijven, draven en gallopperen is het belangrijk dat je je hakken uitgedrukt en tenen naar binnen houdt en dat je niet aandrijft met je hak maar met de binnenkant van je onderbeen. Anders trek je je been namelijk omhoog en uit positie en dat zorgt voor bewegende benen. De bal van je voet moet steeds zachtjes meescharnieren en je knieen moeten aangelegd blijven. Voordat je dit echt goed beheerst is goed les krijgen en dan veel oefenen de manier om het goed onder de knie te krijgen. Goede zitlessen zijn daarbij heel belangrijk.

Een paard krijgt geen scheve rug door korte of lange beugels maar door een scheef zadel of scheef zittende ruiter. Te lange beugels halen je uit balans als je nog niet een zeer goede ruiter bent. Dan ga je snel scheef zitten. Daarom kan je ze beter een gaatje korter doen en onder begeleiding langzaam trainen naar langere beugels en onafhankelijke zit. Ik denk dat je instructrice dat heeft bedoeld met haar opmerking. Vraag maar eens.

Leuke halsters trouwens!

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:45

Kaart dit eens aan bij je instructeur :j en wees er bewust mee bezig tijdens je rijden.

Wat bij mij (maar dat is misschien persoonlijk) ook verschil heeft gemaakt is het dragen van laarzen, ipv chaps :j

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:48

Voor een super stille beenligging kan ik je hars aanraden. Je doet een beetje op kuit hoogte aan je laarzen en gaat zitten ... vast ... echt waar. Ik gebruikte het alleen maar tijdens de kampioenschappen omdat ze dan super kritisch zijn. Je kunt het gewoon kopen bij de ruitersportzaak.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:47

ik volg dit even. Heb dit ook in draf en in galop schuif ik door in mijn beugels (sinds mijn vader de beugelriemen heeft ingevet, geniaal toch 8)7 ) en vooral sinds ik heb leren rechtzitten in galop, waardoor ik mijn been erbij kan houden zodat ze niet uit galop valt (heb dit probleem ook in een ander topic gezet, maar misschien dat dit al helpt)

bicnic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:07

zweepje tussen je knie en zweetblad van zadel houden tijdens het rijden. Zo leer je bewust je benen aan te sluiten en stil te houden.

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:15

Herman97 schreef:
Voor een super stille beenligging kan ik je hars aanraden. Je doet een beetje op kuit hoogte aan je laarzen en gaat zitten ... vast ... echt waar. Ik gebruikte het alleen maar tijdens de kampioenschappen omdat ze dan super kritisch zijn. Je kunt het gewoon kopen bij de ruitersportzaak.

Dit is toch gewoon symptoom bestrijding? Gaat het probleem op de lange duur niet verhelpen.

TS, zitlessen helpen vaak heel erg of een tijdje zonder beugels rijden?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:15

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende manieren van je been bewegen.
Wat ik me afvraag, beweeg jij je hele been, of ´knak´ je met je enkel naar binnen?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:43

ha, ik heb dat eens geprobeerd met een chipszakje ipv een zweepje. Dit ging niet schitterend

marjolein93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:26

Cindy1988 schreef:
Kaart dit eens aan bij je instructeur :j en wees er bewust mee bezig tijdens je rijden.

Wat bij mij (maar dat is misschien persoonlijk) ook verschil heeft gemaakt is het dragen van laarzen, ipv chaps :j

Cindy1998 : Ik neem nooit les, rijdt eigenlijk alleen maar buitenritten en heb niemand in de buurt die me les kan geven! Ben vorig jaar overgegaan op chaps omdat ik die lekkerder vind zitten, maar kan het inderdaad aan liggen!
Heb nu een tip van iemand die hierop reageerde opgevolgd, de beugels een gaatje korter en helpt eigenlijk heel goed, probleem is nog niet helemaal weg maar wel een deel!:) Dom dat ik daar niet eerder zelf aan had gedacht... :o
Thanks XemerX!

/3

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:14

Ik hoorde laatst dat een in de laarzen elastiek had, vast aan singel om zo op goede plek te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:13

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:55

Grappig die filmpjes