Unia van het moleneind eindelijk is ze er..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JLD

Unia van het moleneind eindelijk is ze er..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:46

Eindelijk is ze er unia <3

Ze is een 11 jarige merrie van gribaldi.

Ik hoop dat wij een goede match zijn, gezien het feit dat ik heel veel angst heb gekregen door een vorige merrie...
Ze is nog wat onrustig in haar hoofdhouding, ik denk persoonlijk dat dit te maken heeft met een kleine haak op haar kies.
En ze is met stang en trens gereden, dus maakt zich soms onwijs sterk.

Verbeter punten, is haar naar de ontspanning toe te rijden en proberen niet te sterk in mijn hand te zijn.
En het vertrouwen gaan krijgen in elkaar !!

Ons doel is op wedstijd te gaan, en alles eruit te halen wat erin zit.

Afbeelding

Anoeska

Re: Unia van het moleneind eindelijk is ze er..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:53

Leuk paard. Denk dat er best potentie in zit. Ik denk alleen niet dat de onrustige aanleuning aan d'r tanden ligt, maar aan jouw stuge handhaving. Je teugelhulpen zijn vrij groot, onrustig en soms wat abrupt. Ik vind voor dit stadium je handen ook te hoog, er is niet altijd een recht lijn van jouw ellebogen via de teugels naar de mond van het paard.

Ik zou je paard graag wat langer in de hals zien, en ik denk dat je daarheen moet rijden door wat minder stug in je hand te zijn.

Succes!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:07

Wat een leuk paard! Ik heb nog wel wat kritiekpuntjes als je het niet erg vindt.... Je eerste filmpje heb je in de galop veel stelling en weinig lengtebuiging. Je zou kunnen proberen om kleine stukjes contractstelling te doen, zodat ze wat rechter wordt. Dat is ook goed voor de balans! Ook in de schouderbinnenwaarts heb je teveel stelling en te weinig lengtebuiging. Het appuyeren had je eerder uit moeten rijden. Ze kwam al bij de eerste passen teveel omhoog met haar hoofd. Rijdt er dan uit, stel haar wat dieper in en probeer het nog een keer.
Maar wat een leuk paard met potentie! Mooie middendraf ook. Ben ik jaloers op!

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 22:19

Geen probleem, alle kritiek is welkom. hier leren we tenslotten alleen maar van..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:46

JLD schreef:
En ze is met stang en trens gereden, dus maakt zich soms onwijs sterk. Verbeter punten, is haar naar de ontspanning toe te rijden en proberen niet te sterk in mijn hand te zijn. En het vertrouwen gaan krijgen in elkaar !!
Dan is s&t dus behoorlijk verkeerd gebruikt als dat jouw conclusie is.. Leuk paard met potentie denk ik. Maar probeer ECHT voor die ontspanning te gaan en zo veel mogelijk van de voorkant af te blijven. Het lijkt alsof er nu erg veel druk op de voorkant staat, dat is zonde en onnodig.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 10:58

Ja zoals ik al aangaf, ze is onwijs sterk en drukt zich er vaker uit.
Maar neem het mee !

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:23

Heel leuk paard met potentie! Alleen denk ik dat je te veel zelf aan de voorkant bezig bent.. Handen moeten meer om laag, en de hoofdhalshouding zou ik zelf zeker zo in het begin lager en ronder willen zien. En desnoods alleen lekker lichtrijden en uitschuiven. Succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:50

Wat fijn dat ze er eindelijk is. Unia is een ontzettend gevoelig paard, hou dat ik je achterhoofd. Toen ik haar nog in training had, kon ik haar heel makkelijk op twee pinken rijden, dus dit is eigenlijk onbekend voor me dat eruit drukken. Wel heeft ze dit in het begin gedaan, met de overgang naar de galop, maar hier was ze ook zo weer vanaf. Waar ik veel baat bij had, is veel overgangen rijden, veel schakelen. Jullie moeten nog wat aan elkaar wennen en nog een combinatie vormen, dus raad ik je aan om het zeker de eerste twee weken de basis aan te houden, zorg dat ze goed aan je been komt en rij haar wat lager ingesteld. Unia heeft een iets wat traag achterbeen (vind ze soms :Y) ) Dus dat schakelen is daar ook erg goed voor.

Ik heb haar zelf nooit met S&T gereden toen, altijd op een dubbelgebroken bitje met een rond tussenstukje, dus niet zon plaatje.. Liep ze super fijn op.

Ik weet zeker, dat als jullie een tijdje met elkaar aan het werk zijn, dat je hier een super paard aan hebt. toen ze bij mij stond, geeft ze nooit een pas verkeerd gezet.. hoogstens een versnelling hoger dat ze iets onder je vandaan wil lopen, maar was altijd makkelijk te hanteren, en totaal niks niet gemeen.

Haar dochter, heb ik toen zelf beleerd, amango genaamt, een nakomeling van tango uit haar. Die had ook een heel fijn karakter, heeft ze nu nog. Heb nog regelmatig contact met haar oude eigenaresse.

Al met al is mijn tip, neem de tijd om een combinatie te vormen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:27

wat een leuk paard! <3
ik weet niet zeker of het echt zo is, aangezien ik het niet zo goed kan zien op alle filmpjes, maar je lijkt wat onrustig met je benen en vaak (onbewust) aan te sporen.
verder ziet het er goed uit!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:40

Je hebt weer een stoer paard gevonden hoor :)
Ook hier zit veel potentie in!

Maar, zoals hierboven gezegd...ga alsjeblieft niet te snel...
Je paard kan volgens mij al het één en ander maar echt lekker ziet het er niet uit :o

Vooral het laatste filmpje. Bij de SB gaat het al niet lekker: ze drukt zich eruit, gooit de schouder eruit, staart gaat zwiepen... vervolgens blijf je doorzitten, zet je een appuyement (?) in waar alles basis aan ontbreekt. Inzet is slordig, paard is niet recht met flink verzet aan het einde als gevolg.
En wat ik dan het meest jammer vind is dat de cameraman/vrouw bij het flinke verzet de camera op de grond richt....het is juist leerzaam om te zien hoe je zoiets oplost....

Mijn advies (zie maar wat je ermee doet)...neem de tijd en blijf even bij de basis.
Je paard is nog niet fijn over de rug. Lopen kan ze zeker! Dus het ziet er al heel aardig uit, maar ze drukt haar rug weg en drukt haar kop omhoog. Dus voorwaarts en rond maken, véél figuren zodat ze de lengtebuiging fijner aanpakt en veel schakelen om het achterbeen erbij te krijgen.
Laat die trucjes van SB en appuyementen even achterwege. Ze dienen nu geen doel behalve: kijk wat mijn nieuwe paard kan, terwijl ze vol staat van de spanning. Ze loopt niet over de rug en het dient geen doel. Ik zie nergens dat het paard daar beter van wordt.

Nogmaals, je hebt een talentvol paard gevonden maar ook één met karakter.
Werk dat niet tegen je en wees zuinig op dat talent, en dan kunnen jullie echt met sprongen vooruit vliegen en mooie resultaten neerzetten! :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:34

Leuk paard!!!
Maar probeer eerst lekker de basis voor elkaar te krijgen.
De zwaardere oefeningen lukken ook niet omdat je basis nog niet voor elkaar is.

Werk haar lekker over de rug en probeer haar wat losser in de lengtebuiging te krijgen.
Kleine stapjes tegelijk!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:52

Leuk paard, maar probeer echt véél minder stug te zijn in je hand.
In het eerste filmpje zet je de volte in met je binnenhand, waardoor zij op de schouder valt en uit balans raakt.
Vervolgens probeer je dit met je hand weer op te lossen.
Ik zou eerst eens lekker voorwaarts neerwaarts rijden, fijn aan mekaar wennen en geen rare dingen vragen.
Paard zal het best allemaal kunnen, maar als je de verkeerde knopjes indrukt ben je geen vooruitgang aan t trainen, en dat is wat je wil met zo'n knap beest. ;)

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:03

Ik lees dat je veel angst had van je vorige paard. Misschien dat je onbewust nog met spanning op Unia zit en daarom ook wat stugger bent met je hand. Ik heb dit namelijk zelf ook meegemaakt. Ik heb mijn paard moeten verkopen omdat ik er niet meer op durfde en toen ik mijn nieuwe paard had zat ik helemaal vast in mijn schouders. Ik ben toen eerst een paar weken bezig geweest met mijn eigen houding en het vertrouwen terug winnen en pas daarna ben ik me gaan concentreren op mijn paard.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:39

Hee Jessica, wat een tof paardje heb je daar weer onder je kont!

Ik sluit me ook aan bij wat al gezegd is, neem de tijd en doe rustig aan. Als de basis niet correct kunt rijden, lukken de hogere oefeningen ook niet. Begin met lang en laag, voorwaarts/neerwaarts. In plaats van met je handen te rijden, ga met je benen rijden. Wen eerst lekker aan elkaar voordat je hard aan het werk gaat.

Heel veel succes, maar dat gaat vast helemaal goed komen!

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:20

Dank jullie, ik heb mezelf ook voor genomen niks te forseren...
Ik doe alles lekker op mijn gemak, mijn trainer is nu terug van vakantie en hij gaat mij dan helpen.
Even dat zetje, als ik over mijn angst heen ben en het vertrouwen wederzijds terug heb dan zal ik inderdad ook niet zo stug en vast houden. door mijn stress ben ik te fors en ruw in mijn hulpen ben het totaal met jullie eens.