Vluchtneigingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vezzie

Vluchtneigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:55

Ik heb thuis een aantal pony's en twee ervan rijd ik onder het zadel. De ene geen probleem leuk dier, waaruit ik veel kan leren en waarmee we samen gewoon veel kunnen leren. De andere is minder. In stap een geweldig braaf dier. Maar in draf heeft hij vluchtneigingen, oke hij is nog jong maar toch. Dit paard loopt ook in de koets en daar loopt hij netjes op een rustig drafje. Enkel onder het zadel is dat niet altijd waar. Hij loopt soms heel hard met zijn hoof omhoog waardoor hij raar gaat lopen en ik niet goed weet wat ik moet doen. Of hij komt al meer met zijn hoofd naar beneden is lekker ontspannen en gaat dan rustig draven tot hij het weer krijgt en weer veel gaat versnellen. In galop ben ik al enkele keren van hem gevallen omdat hij als een gek crost door de piste en dan ineens wilt stoppen of de andere kant wil opgaan of struikelt of wat dan ook. Ik heb hem al enkele keren in een rustige galop gekregen en ik weet dat het waarschijnlijk veel training vergt om hem rustig gewoon te krijgen en dat dat wel zal komen, maar ik vind het gewoon lastig want ik stop er zoveel energie in en heb het gevoel dat het nog niet beter gaat en dat het gewoon aan mij ligt dat ik niet goed genoeg kan rijden of gewoon helemaal niet kan rijden.

Lauke

Re: Vluchtneigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:23

Lastig, zoals je schrijft is ie nog jong. Zou het niet met balans te maken kunnen hebben? Dat paardlief nog heel erg zoekend is en probeert door te gaan rennen de balans te vinden.
Als dit het zal zijn is dit alleen maar op te lossen door kilometers te maken ben ik bang.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:51

draagt ie oogkleppen tijdens het mennen. als dat het geval is dan ziet ie niet wat er achter zich gebeurd, terwijl als je erop zit kan ie alle kanten opkijken, en wat ie dan normaal tijdens het mennen niet ziet kan dan een schrik reactie zijn als je erop zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:54

Hoe oud is je paardje dan en hoelang onder het zadel.
Denk ook dat dit een balans probleem, weet niet of je les hebt met het paard maar anders zou ik dat eens doen of als je denkt het zelf niet aankan, laten door rijden door iemand anders.

vezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 10:55

Tigra_ schreef:
Hoe oud is je paardje dan en hoelang onder het zadel.
Denk ook dat dit een balans probleem, weet niet of je les hebt met het paard maar anders zou ik dat eens doen of als je denkt het zelf niet aankan, laten door rijden door iemand anders.

Hij is 6 en hij loopt al een jaar en half ongeveer onder zadel, maar ik heb hem lang laten staan, dus hij was opgeleerd maar door school en doordat ik menwedstrijden reed, kon ik hem niet berijden. Nu heb ik weer tijd en gaat dat wel. Ik heb hem deze week thuis gereden zonder les, maar volgende week ga ik op kamp en neem ik hem mee, dus heeft hij in de voormiddag en namiddag samen met mij elke keer 1.30 uur les.

Urielle

Re: Vluchtneigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 03:22

Ik zou me gewoon heel erg controleren op het tempo, elke keer dat hij harder gaat dan je wilt (en dan dus niet afwachten tot hij al in racemodus staat) rustig opvangen, evt. kalmeren met je stem (kent hij vast al goed van het mennen, gebruik dat in je voordeel!) en weer ontspanning bieden. Zeker in draf kun je goed controleren: als hij sneller draaft dan jouw lichtrijden is hij je al voor, en ga je onder tempo lichtrijden. Zelf niet spannen, voorover kruipen, vast gaan houden of wat dan ook, blijf ontspannen meezitten, hij loopt echt de aardbol niet af!
Verder niet te veel bezig zijn met het stuur, zijn houding, of wat dan ook waarmee je je bezig kunt houden onder het rijden, gewoon eerst tempocontrole.