hier eindelijk een topic van Calistha.
paspoortje ponykind:
Naam: Schanulleke (daar van zullen de meeste haar nog kennen als veulentje)
roepnaam: Calistha
Leeftijd: in april 5 geworden
Hoogte: 1.55
nivo: nog geen B
paspoortje mensenkind:
Naam: Laura
Leeftijd: 22
nivo: met andere paard M1
ik heb calis vanaf dat ze ongeveer 2 jaar oud was, mevrouw hangt gigantisch aan me, kan geen seconde zonder me denkt ze en als ze me stem hoort komt ze van achter uit het land aangevlogen
ik heb calis op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt.
toen zag het er zo uit.

ik heb er toen zo'n 20x opgezeten en is ze weer lekker het land in gegaan.
vorig jaar heb ik een paar buitenritten met haar gemaakt, maar dat zal hooguit 4x geweest zijn.
verder heb ik er eigenlijk nog weinig op gezeten.
ik was ontzettend bang van der door me andere paard (andere paard was niet zo braaf dus in me hoofd zou zei precies het zelfde zijn)
dit jaar voor het eerst met goeie moed weer begonnen, en heb er dit jaar nu zo'n 20x opgezeten, mevrouw is super lief en braaf en ik ben nog steeds dolgelukkig met haar.
het duurt wat langer dan bij andere maar we gaan der samen zeker komen.
martingaal had ik eraan omdat ik de eerste x in het land ging rijden, stukje zekerheid tussen me oren
ik rijd inderdaad met sporen omdat ze soms wat tegen me been is, zweep heb ik geprobeerd werd ze niet lief van dus voorlopig om aan onze band te werken hou ik het even bij de sporen.
punten om aan te werken zijn
- niet te streng in binnenhand
-tempo constanter rijden
-benen niet te ver naar achter

Tip voor jou: ga voorwaarts rijden. Ze is tegen je been, maar aansporen = reactie. Dit betekent niet dat je haar natuurlijk elke pas moet aandrijven. Ik zou hier op gaan oefenen. Met sporen rijden is geen enkel probleem, maar telkens aansporen verwaarloost de werking van het spoortje. Heel veel succes met dit leuke dier!