Hij is echt heel makkelijk te rijden en leert echt snel. Hij is onwijs sterk, maar toch meestal heel eerlijk tegenover mij. Ik had al eerder een topic geplaats dat hij wel eens uitbrak uit de volte omdat hij het kennerlijk niet fijn vond om op die hand een volte te rijden (hij draaide zoch gewoon om om daarna keurig een volte op de andere hand te lopen
). Ik heb hier goed aan gewerkt met behulp van mijn instructeur en het gaat nu al veel beter. Hij is altijd nageefelijk en over het algemeen goed aan het been. Ik maak wel eens buitenritten met hem. Hij is samen met andere paarden schaapmak buiten en alleen iets schrikkeriger maar wel verkeersmak. Alleen buitenrijden geeft over het algemeen geen problemen, behalve afgelopen maandag.
We waren rustig aan het stappen en draven, harstikke braaf en rustig en luisterde heel goed. We waren al best ver van huis toen meneer opeens heel rustig omdraaide en er als een speer vandoor ging. Om niets!
Ik had niets meer te vertellen, hij voelde me geen eens. Nou had ik het geluk dat het een brede lange rechte berm was, ik kreeg hem in de galop niet in een volte links of rechts, dus ik heb hem voorstraf nog harder rechtuit laten rennen, hij ging helemaal plat
Daarna mocht hij weer langszaam galoperen en ben ik expres weer terug gaan galoperen naar het punt waar hij omgedraait was. Dit is dus zo'n zelfde actie als dat hij deed als hij bij de volte uitbrak, hij doet wat hij zelf wil. Nu ben ik niet van plan zo gauw op te geven en ik ga echt nog wel buitenritten alleen maken, maar dit mag hij me niet flikken als ik dus niet zo'n brede berm tot mijn beschikking heb. Hij schrok nergens van ofzo, hij draaide gewoon langszaam in stap om en ik kreeg hem gewoon niet meer met zijn neus de goede kant op. Ronduit brutaal van dat paard
Ik ben niet van plan hulpteugels of andere bitten te gebruiken. Heeft iemand nog tips hoe ik de volgende keer zou kunnen handelen?

Maar hem zelf op z'n muil laten gaan niet vind ik. 

mee verkregen hier!)