Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Kleine ophoudingen herhalingen is beter dan in een keer een grote ophouding. Bij mij heeft dat zeker geholpen. Pistasche schreef:Ik had een bijna soortgelijk probleem, bij mij is het in de les laatst nog voorgekomen. Ik had het probleem met rijden dat het paard te diep ging lopen en daardoor in mijn handen ging 'hangen'. Mijn instructeur leerde me steeds kleine ophoudingen te geven (tenzij ik het al 10 x herhaald heb en ze nog steeds op de grond hangt). Kleine ophoudingen herhalingen is beter dan in een keer een grote ophouding. Bij mij heeft dat zeker geholpen.
Pistasche schreef:Een klein 'rukje' aan je teugel. Of zelfs nog simpeler je hand iets samenknijpen, iets druk op je teugel. Ligt er ook aan hoe gevoelig je paard erop reageert en wat genoeg is. Omdat het paard wat ik rijd te diep loopt gaf hij als voorbeeld dat ze vooral terug op de achterhand moest komen. Net als dat je met halthouden iets naar achter gaat zitten,en dat je dan voelt dat ze de achterhand eronder zetten. Dat effect moest ik hebben zodat ze niet zo ging duiken en op de voorhand lopen, maar echt vanuit de achterhand werkt. Een beetje lastig om uit te leggen via de computer maar ik hoop dat je het begrijpt!
Edit; die ophoudingen deed ik trouwens echt héél vlug. Dus zodra ik voelde dat ze weer te ver dook, ho, en doorrijden. En dat steeds herhalen.
)
.Japeloup schreef:Ik ga mee met kehdra. Maar denk ook dat het een reden heeft waarom hij dit doet.
Hoe loopt hij aan de longe?
Past je zadel (gecontroleerd door een erkende zadelmaker)?
Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?
Veelal zie je lichamelijke klachten bij dit soort problemen.
Zit jij als ruiter je paard niet in de weg?
Ik zou eerst uitsluiten dat hij nergens last van heeft voor je dit gaat corrigeren.
kehdra schreef:Ik zou juist ipv terugtrekken, benen gebruiken.
Optrekken of ophoudingen geven )wat overigens niet alleen een kneepje is, maar waar je je hele lichaam voor nodig hebt)
Je paard trekt, omdat hij iets heeft om aan te trekken. Wanneer jij elastisch bent met je teugels (dus je armen meegaan met je paard wanneer hij naar beneden trekt), en gelijk een flinke por geeft, en goed voorwaarts rijd, kan hij nergens aan trekken en is de lol er snel af.
Probeer je rijden ook actief en goed voorwaarts te houden, veel overgangen maken waardoor hij meer op de achterhand komt, dan zal het voor je paard moeilijker worden om je te trekken...