Paarden bokken als het moeilijk word.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Paarden bokken als het moeilijk word.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 09:17

Ja nooit over nagedacht waar dat nou vandaan komt, en wanneer moet je er wat achter gaan zoeken? Mijn instructrice zegt dat bijna alle paarden bokken zodra je echt lichamelijke grenzen gaat opzoeken (bijv. niet genoeg spieren of niet los genoeg). Paarden die bokken bij bijv. dressuurmatige oefeningen (bijv. bij zware galopoefeningen, zijgangen etc).
Jonge paarden met wat balanstekorten die bokken bij het aangaloperen, oudere paarden niet afdoende losrijden en dan teveel verwachten etc. etc.

Ik heb het even alleen tegen mensen met eigen paarden (dus niet manegepaarden of verzorgpaarden), omdat je zelf kijkt hebt op de gezondheid van je paard, wat er mee gebeurt is, zwakke plekken etc.

Ben benieuwd naar verhalen en meningen.

Mastrootje

Re: Paarden bokken als het moeilijk word.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:25

Heb heel lang gedacht dat mijn paard bokte door ondeugd maar na goed inlezen ben ik van mening veanderd en denk ik dat mijn paard bokt(e) doordat hij het moeilijk vond en uit balans raakte. Ik heb van heel veel mensen verschillende adviezen gekregen, hij zou het doen omdat ik onduidelijk was, omdat hij ondeugend was, door het zadel, ect ect. Hij bokte vooral (en bijna alleen maar) bij het aangalopperen. Nu hij wat sterker is doet hij het niet meer.

Ik denk dat het uiteindelijk altijd terug te leiden is naar de ruiter, maar dat het niet altijd een lichamelijk kwestie hoeft te zijn, het kan ook zijn dat de ruiter onduidelijk is of niet consequent. Maar vaker dan gedacht word zal het ook wel een lichamelijk kwestie zijn...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:27

Die van mij heeft zo ontzettend veel werklust. Die heeft nog nooit gebokt. De enige momenten waarop dit wel gebeurt is tijdens de galop in het bos en duin. Maar dit is puur vreugde en enthousiastme.

Ik betwijfel dus of bokken bij alle paarden om die reden voorkomen.

Ik denk dat wel dat als jij een oefening vraagt die het paard in zijn lijf niet kan verwerken dat je inderdaad wel een reactie kan verwachten. Het lijkt mij alleen dat dit kan varieren van stil staan, staken, rennen, bokken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:33

Ik kan me er wel in vinden. En ik vind het ook erg logisch van de paarden, ze moeten het toch met IETS aangeven, dat zij er niet klaar voor zijn, of dat het pijn doet, ze het te moeilijk vinden.

Mijn merrie kon er wat van.. Dominante vosse merrie. Als zij iets niet begreep werd zij gelijk boos. Als zij iets moeilijk vond werd zij ook gelijk boos. Als haar zelf iets niet lukte (balk eraf op de sprong bijv.) werd ze ook boos.
Maar zij werd ook boos van de wind en van de regen. En elke boos staat gelijk aan bokken of staken.
Wat heeft mij dat veel geduld gekost zeg!

Mijn pony die bokt gelukkig nooit. Alleen naar de zweep. Of als hij aan de hand iets niet begrijpt of duidelijk geen zin/concentratie heeft.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:11

Ik durf zelfs wel te stellen dat als het zo ver komt dat het paard bokt of steigert je als ruiter al een aantal signalen hebt gemist en misschien wel grenzen overschreden hebt. Hoewel ieder paard natuurlijk anders reageert.
Als het om een balansprobleem gaat dan kan een signaal van het paard zijn dat het hoofd omhoog komt/blijft. Vaak gaan ruiters proberen om dat hoofd omlaag te krijgen of gebruiken hulpteugels. Als je dan als paard geen andere uitweg hebt dan uit het zich vaak in bokken of zelfs steigeren. Maar voor mij is hoofd omhoog al signaal genoeg dat het paard niet fijn in balans loopt en/of niet soepel door het lijf is. En dan nog maar niet te spreken over alle signalen die je van je paard krijgt in de omgang, vindt ie het wel prettig om mee de wei af te gaan, zadel op, hoofdstel om enz. Ook daar kun je als eigenaar al genoeg signalen krijgen van je paard. Maar goed, we hebben het hier over het rijden zelf. Dus ja ik kan me wel vinden in je OP, maar heb het zelf niet zo meegemaakt. Ik probeer in samenwerking met het paard te rijden, en dat hoeft niet vrijblijvend (of te lief) te zijn, ben juist consequent, maar ik let wel heel goed op wat ik op dat moment wel en niet kan vragen van het paard (ook gelet op het spiertechnische verhaal).

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:32

Geryon schreef:
Ik kan me er wel in vinden. En ik vind het ook erg logisch van de paarden, ze moeten het toch met IETS aangeven, dat zij er niet klaar voor zijn, of dat het pijn doet, ze het te moeilijk vinden.

Mijn merrie kon er wat van.. Dominante vosse merrie. Als zij iets niet begreep werd zij gelijk boos. Als zij iets moeilijk vond werd zij ook gelijk boos. Als haar zelf iets niet lukte (balk eraf op de sprong bijv.) werd ze ook boos.
Maar zij werd ook boos van de wind en van de regen. En elke boos staat gelijk aan bokken of staken.
Wat heeft mij dat veel geduld gekost zeg!

Mijn pony die bokt gelukkig nooit. Alleen naar de zweep. Of als hij aan de hand iets niet begrijpt of duidelijk geen zin/concentratie heeft.

Daar heb je een punt inderdaad. Ze mijne bokt niet echt, maar al ik een keer kort op de 2e van een dubbel kom dan makt hij zich soms wel ff bol en maakt ie een geluidje om even te laten weten dat dat niet helemaal lekker voelt.

Ik denk alleen niet dat paarden dit alleen in bokken uiten maar via veel meer wegen. Niet alle paarden bokken, stil staan kan ook een verzet zijn of juist gaan rennen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:37

Mijn paard bokt als hij iets moeilijk vindt of als ik chagerijnig wordt en hem een por/tik verkoop (dan krijg ik een mini bokje terug) zo heeft hij een korte periode gebokt bij aanspringen linkergalop, dat vond hij ook reuze moeilijk.

Heb wel een paard gehad dat erg kon bokken in galop met buitenritten, maar naar mijn idee was dat meer joligheid zoals ze dat ook los doen in de bak als ze gaan rondscheuren

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:50

Ik kan me er zeker in vinden..maar niet elk paard bokt.
Ik wilde maar eens dat mijn paard mij eens goed op mijn nummer zette als ik het niet goed doe.
Begrijp me goed, ik heb echt een schatje van een paard, en heel prettig dat lieve karakter, maar ik ben niet perfect, heb niet altijd direct zelf door dat ik een oefening niet goed vraag-begeleid-stuur..maar paardje loopt wel (ook niet goed natuurlijk, actie-reactie) maar soms moet ik dus echt even hulp van derden vragen, die me vanaf de grond helpen (naast les).
Zou soms niet verkeerd zijn als ie mijn gepruts eens zat zou zijn, en me ff duidelijk zou maken dat ik hem onbedoeld zeer doe..of ik te snel iets vraag..

Al lijkt me een sensibel paard, wat idd bokt omdat je zelf als ruiter "verkeerd' zit ook niet altijd prettig..

Ik krijg in elk geval wel alle kans om te herstellen, zonder zand te hoeven happen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:17

Mijn paard bokt als ie het er niet mee eens is :+ Maar als je de grens bij hem opzoekt is ie eerder geneigd om stil te gaan staan en/of achter uit te lopen. Soms rent ie juist weg. Ook als je hem te veel vast houdt of blokkeert (bijv. door spanning) bokt ie wel eens. Toen ie net was ingereden bokte hij ook als je been niet voldoende stil hield. :')

Maar goed je hebt bokken en je heb (bokkend) naar het been trappen.
Met de stelling ben ik het iig niet eens. Het ene paard reageert zo en het andere paard weer heel anders. De een vlucht, de ander vecht, weer een ander ondergaat het leidzaam.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:15

Ben het er wel mee eens.
Alleen het ene paard rijd je heel makkelijk tegen zijn grenzen aan (omdat ze je graag willen plezieren) en een ander is wat luier en weet van tevoren al dat hij dat niet kan en zul je dus minder snel een bok uitlokken.
Maar het bokken is gewoon een manier van spanning uiten, gespannen spieren even loslaten.

Net zoals je een werkwillig paard hebt wat je echt aan het werk zet, dan zijn ze zo geconcentreerd bezig dat ze hevig kunnen schrikken van iets wat eigenlijk normaal is. Dat is even spanning kwijtraken, als ruiter weet je dan ook dat je moet opassen omdat je op de grens bezig bent.