Paard steekt tong iets naar buiten tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaKamm

Paard steekt tong iets naar buiten tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:02

Hallo,

mijn pony Chipie steekt steeds zijn tong naar buiten tijdens het rijden, de vorige baas dacht dat hij zijn tong over het bit heen gooide, toen kochtte ze een tonglepel en blijkbaar gooide hij zijn tong dus niet over het bit heen. Sommige mensen op stal zeggen dat het door zijn leeftijd (24) komt en dat dan de spieren verslappen in zijn tong, maar ik weet niet of dat waar is, hij is dan misschien wel 24 maar nog wel in een topconditie etc. wedstrijden gaan ook heel goed maar dan lees ik op mijn protecol 'steekt tong iets naar buiten'. Weten jullie wat het kan zijn en hoe het kan stoppen zegmaar?

Groetjes :)
Laatst bijgewerkt door JuliaKamm op 24-07-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Re: Paard steekt tong iets naar buiten tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:03

Is je bit niet te dik? Een paard heeft niet zoveel ruimte in zijn mond natuurlijk. Met wat voor bit rijd je nu?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:04

Met een dubbelgebroken watertrens, vorige eigenaar heeft ook alle soorten bitten uitgeprobeerd....

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:05

en wanneer is hij voor het laatst bij de tandarts geweest ?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:05

Naar een goede tandarts gaan. Dat was de oplossing bij mijn paard. Helaas kwam ik er pas bij de derde tandarts achter.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:06

En hoe dik is die? Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:08

zuske schreef:
Naar een goede tandarts gaan. Dat was de oplossing bij mijn paard. Helaas kwam ik er pas bij de derde tandarts achter.

idd oudere paarden moeten soms ook best vaak , verbaas me er bij mijn oudje ook om hoe vaak er weer een tandarts bij moet.
en op mijn oude draver rijd ik af en toe een buitenrit.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:09

Doet je pony dat al z'n hele leven of is dat nog maar sinds 'kort'?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:21

Idd even een tandarts laten kijken, ook kan het dat het zadel niet goed meer ligt , of het paard heeft rugklachten, een veel voorkomend probleem is toch ook de hand van de ruiter waardoor het paard ook rugklachten krijgt , dus controleer je hulpen, rij eens zonder bit en kijk of hij het dan nog doet.
Je zou eens door een fisio of masseurs het paard lekker laten behandelen.

DE tong is een spier en zal niet verslappen wij lopen toch ook niet als we oud zijn met onze tong buiten boord,dus de mensen bij jou op stal hebben niet heel veel verstand van paarden , bij paarden mag dat niet ,komt ook regelmatig voor dat het paard zo slecht is gereden dat het tong been gebroken of verlamd is geraakt. Dus miss kun ej nagaan wie hem en hoe hij in het verleden is gereden?

Maar ik zou het zadel en de rug ook even na laten kijken, je kan ook eens kijekn wat hij doet zonder zadel met bit of zonder bit met zadel, of beide even eraf.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:49

Izzy19 schreef:

staat al in het topic , deed het ook al bij vorige eigenaar.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:00

fuego3 schreef:
Izzy19 schreef:

staat al in het topic , deed het ook al bij vorige eigenaar.

Ja maar hoe lang heeft ze zelf al het paard? En aangezien het paard al 24 jaar is, kan het best zijn dat hij het pas op z'n 20ste is beginnen doen. Het is niet omdat hij het ook deed bij z'n vorige eigenaar dat hij het al heel z'n leven doet.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:23

fuego3 schreef:
en wanneer is hij voor het laatst bij de tandarts geweest ?

2 maanden geleden

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:23

Kitsolu schreef:
En hoe dik is die? Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd?

Ik ben nu op vakantie dus kan niet meten, ja we hebben alle bitten geprobeerd... =(

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:24

Izzy19 schreef:

Al sinds twee eigenaren terug..

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:28

midgie schreef:
Idd even een tandarts laten kijken, ook kan het dat het zadel niet goed meer ligt , of het paard heeft rugklachten, een veel voorkomend probleem is toch ook de hand van de ruiter waardoor het paard ook rugklachten krijgt , dus controleer je hulpen, rij eens zonder bit en kijk of hij het dan nog doet.
Je zou eens door een fisio of masseurs het paard lekker laten behandelen.

DE tong is een spier en zal niet verslappen wij lopen toch ook niet als we oud zijn met onze tong buiten boord,dus de mensen bij jou op stal hebben niet heel veel verstand van paarden , bij paarden mag dat niet ,komt ook regelmatig voor dat het paard zo slecht is gereden dat het tong been gebroken of verlamd is geraakt. Dus miss kun ej nagaan wie hem en hoe hij in het verleden is gereden?

Maar ik zou het zadel en de rug ook even na laten kijken, je kan ook eens kijekn wat hij doet zonder zadel met bit of zonder bit met zadel, of beide even eraf.

Wij hebben net een maand terug een nieuw zadel gekocht en een zadelpasser laten komen, lag helemaal perfect, de laatste 2 eigenaren ken ik, staan bij mij op stal en die reden Chipie gewoon goed. Helaas hebben wij op dit moment geen geld voor fisio of masseurs.. Ik heb al vaak zonder bit gereden en toen deed hij het nogsteeds. Mijn instructrice zegt dat het uit verveling is.... Maar dat geloof ik niet zo goed.. Ik ga idd letten op mijn hulpen enz. Bedankt!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:29

Hij steekt zijn tong niet ongelofelijk ver naar buiten, maar een klein beetje, ik zal ff een foto zoeken!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:33

Sorry kan geen foto vinden waar je het goed bij ziet....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:18

Dan zou ik zeker een andere instructrice zoeken, want een paard steekt zijn tong echt niet naar buiten uit verveling.
Het is niet normaal als een paard dit doet , kan een fout zijn uit het verleden, maar ik zou toch alles uitsluiten, komt echt ook heel vaak van rug klachten, helaas komt dat ook vaak door een rijtechnische fout.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:30

JuliaChipie5 schreef:
Izzy19 schreef:

En hoe oud was hij toen hij ermee begon of heb je nooit een leeftijd geweten waarop hij het niet deed? 2 eigenaren terug is qua tijdsomschrijving niet echt exact, een paard kan zo 10 jaar bij iemand staan maar ook maar 1 maand...
Hij doet het dus ook zonder bit, maar enkel met het rijden en niet in vrijheid? Doet hij het ook als je longeert aan het halster? Dus zonder hulpteugels, zadel, ...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:31

mij is verteld dat als je paard zn tong naar buiten steekt tijdens het rijden hij/zij aanleuning mist.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:36

Izzy19 schreef:
JuliaChipie5 schreef:

En hoe oud was hij toen hij ermee begon of heb je nooit een leeftijd geweten waarop hij het niet deed? 2 eigenaren terug is qua tijdsomschrijving niet echt exact, een paard kan zo 10 jaar bij iemand staan maar ook maar 1 maand...
Hij doet het dus ook zonder bit, maar enkel met het rijden en niet in vrijheid? Doet hij het ook als je longeert aan het halster? Dus zonder hulpteugels, zadel, ...

Hij doet het al zo'n 15 jaar. Ik ben nu op vakantie maar als ik terug ben ga ik kijken hoe het is met longeren aan het halster.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:37

LoveUggs schreef:
mij is verteld dat als je paard zn tong naar buiten steekt tijdens het rijden hij/zij aanleuning mist.

Soms tijdens het rijden mist hij idd wel zijn aanleuning maar vaak niet en dat steekt hij nog steeds zijn tong naar buiten...

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:40

midgie schreef:
Dan zou ik zeker een andere instructrice zoeken, want een paard steekt zijn tong echt niet naar buiten uit verveling.
Het is niet normaal als een paard dit doet , kan een fout zijn uit het verleden, maar ik zou toch alles uitsluiten, komt echt ook heel vaak van rug klachten, helaas komt dat ook vaak door een rijtechnische fout.

Ik rijd bij een rijvereniging en kan niet naar een andere les, dus ook geen andere instructrice

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:41

JuliaChipie5 schreef:
Hij doet het al zo'n 15 jaar. Ik ben nu op vakantie maar als ik terug ben ga ik kijken hoe het is met longeren aan het halster.

Dat zou ik ook eerst proberen en dan kan je gaan uittesten, aan de longe met hoofdstel en bit, maar halster erover en longeertouw aan het halster. Elke keer iets anders toevoegen en zoeken waarop hij reageert. Je kan ook nog proberen om eens een elastiekje als hulpteugel te gebruiken bij het longeren met hoofdstel en bit, dan boots je een beetje een ruiterhand na. Daarnaast kan je ook eens testen met zadel erop. Dat geeft je uiteindelijk misschien al een beter idee van wanneer hij het wel en niet doet en misschien ook een beter beeld van wat het zou kunnen komen?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:43

Izzy19 schreef:
JuliaChipie5 schreef:

Dat zou ik ook eerst proberen en dan kan je gaan uittesten, aan de longe met hoofdstel en bit, maar halster erover en longeertouw aan het halster. Elke keer iets anders toevoegen en zoeken waarop hij reageert. Je kan ook nog proberen om eens een elastiekje als hulpteugel te gebruiken bij het longeren met hoofdstel en bit, dan boots je een beetje een ruiterhand na. Daarnaast kan je ook eens testen met zadel erop. Dat geeft je uiteindelijk misschien al een beter idee van wanneer hij het wel en niet doet en misschien ook een beter beeld van wat het zou kunnen komen?

Heel erg bedankt! Ik ga dat zeker proberen als ik thuis ben! :D :D