Een andere Mexx @ work na griffelbeenoperatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Een andere Mexx @ work na griffelbeenoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:41

Hoi :wave:

Ons laatste topic stamt alweer uit januari van dit jaar. Dit komt doordat Mexx 2e Paasdag een trap tegen z’n achterbeen kreeg en hierdoor een botfragment had gebroken van het griffelbeen. Na de operatie begin mei heeft hij 2 weken niets gedaan, daarna 4 weken 2x per dag 10 minuten stappen. Na de nacontrole half juni gaf de DA aan dat hij weer onder het zadel kon *\o/* Na zo’n 2,5 maand stilstaan heeft hij geen kick gegeven en was het opstappen-wegrijden, echt een toppaard :+: we hebben 4 weken alleen gestapt en sinds 2 weken mogen we weer wat drafwerk doen en sinds gisteren ook elke kant een klein galopje.

Ik weet niet wát die 2,5 maand precies in hem is omgegaan, maar hij is echt compleet omgeslagen. Hij is heel lang slecht voor het been geweest, was echt flink rijden om een goed tempo eruit te krijgen. Dit ging vlak voor het ongeluk wel steeds beter maar nog steeds is de verandering enorm! Hij doet súper z’n best voor me en reactie op het been is enórm verbeterd. Tijdens de lessen is het nu opeens kwestie van terugrijden ipv vooruit >;) vandaag tijdens de warmte was het wel iets minder, maar nog steeds ben ik erg blij met het fotoresultaat :D

Wat info:
Paard: Mexx
Leeftijd: 13 jaar
Stokmaat: 1.52m volgens paspoort
Niveau: nooit gestart maar in training B, middengalop en beetje wijken gaat ook leuk
Combinatie sinds januari 2011

Vorige topics:
Rijtopics 2011:
Juni: [RT-HAW] Stoere prullebakkie Mexx @ work
Augustus: [RIJ-ITP] Mexx @ dressuurtraining
December: [RT-HAW] Mexx aan het werk @ B niveau

Rijtopics 2012:
Januari: [RT-HAW] Mexx eindelijk voorrrrrruit @ draf- en galoptraining

Om het HAW compleet te maken: in de lessen zijn we momenteel bezig met hem goed los te houden in de hals en ruimte neemt in de hals; schakelen; overgangen en veel meer konden we de afgelopen weken nog niet. Mijn instructrice is Suelza@bokt waar ik zéér tevreden over ben!
Verbeterpunten zijn met name bij mijn houding te zoeken, mag m’n handen meer dragen, tenen naar binnen en naar vóren kijken! In draf minder fanatiek lichtrijden. In galop meer op m’n kont blijven zitten en netjes m’n schouders naar achteren houden. Mexx mag nog een stuk rechter worden, heeft hier en daar de neiging tot contrastelling maar verder ben ik zeer tevreden hoe hij het doet!
Foto’s zijn gemaakt door Pr_BillyBoy@bokt, enorm bedankt nogmaals!
Tips en kritiek zijn van harte welkom :j hier dan de foto's!

Stapwerk
1.
Afbeelding
Fijne foto, hij neemt mooi ruimte in de hals en blijft met z’n neusje op de loodlijn.

Nog eens rechtsom stappen
En nog eens

2.
Afbeelding
Zelfde verhaal  alleen mag hier m’n buitenhand er iets meer bijhouden.

Drafwerk
3.
Afbeelding

Op binnenhand letten! En schouders naar achter
Vind ik fijne foto maar horizon is scheef
Ander momentje

4.
Afbeelding
Hier ben ik heel blij mee *\o/* onderbenen mogen meer naar achteren maar vind Mexx hier heel fijn!

Iets lager en ronder ingesteld

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Vind ik ook fijn beeld :j alleen hier is wel de contrastelling te zien.

7.
Afbeelding
Dit gebeurt dus met m’n houding als ik m’n schouders laat afhangen :Y) maar Mexx blijft goed aan de buitenteugel met een losse binnenteugel, mooi controlemomentje.

Ander drafmomentje rechtsom, hier neemt ie naar mijn zin te weinig ruimte in de hals
8.
Afbeelding
Ander momentje, mag wel iets minder fanatiek lichtrijden :Y)

9.
Afbeelding
Zeer tevreden hiermee! Alleen weer te fanatiek aan het lichtrijden…

10.
Afbeelding
Fotomoment net iets te vroeg maar vind ‘m ook hier weer fijn, mooi ruimte in de hals.

Galopwerk
11.
Afbeelding
Handen meer dragen, tenen naar binnen, Mexx mag er nog wat meer doorheen.

12.
Afbeelding
Op zich fijn maar hij kan mooier vanuit de schoft.

13.
Afbeelding
Op m’n kont zitten! Ben tevreden met Mexx hier.

14.
Afbeelding
Tenen hoefden niet zo recht op de foto :Y)

Reactie wordt zeer gewaardeerd!

Anoniem

Re: Een andere Mexx @ work na griffelbeenoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:10

Wat een leuke pony! Ik vind de halslengte erg fijn, het ziet er heel ontspannen uit. Je kunt misschien nog wat meer wisselen in hoofd-hals houding, kijken of ze je binnenhand wilt volgen als je deze rustig aan meegeeft.
Verder is je houding wat onrustig, het ene moment zit je heel ver achterin het zadel, het andere moment zit je behoorlijk naar voren en dan inderdaad vooral met lichtrijden. Het lijkt of je je wat optrekt aan de teugels maar dat kan ook vertekenen. Heb je wel genoeg steun aan je zadel? Je zit sowieso wat teveel op je doos op sommige foto's, probeer je bekken iets te kantelen zodat je goed op je zitbeenknobbels gaat zitten.

Succes :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 05:33

ziet er goed uit hoor,jullie gaan enorm vooruit.
denk om je handen en idd op je zitbeenknobbels gaan zitten :j

maar mexx ziet er goed uit hoor,loopt lekker! *\o/*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 06:15

Ik vond hem eerlijk gezegd in je vorige topic beter door het lijf lopen, nu drukt ie de lendenen wat weg en is hij van achter trager geworden.

Ik zou hem net wat losser in de kaak willen zien en wat meer van achter.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 06:41

mexxie! :-) je moet in ieder geval wat meer op je kont gaan zitten, maar daar ben je je week bewust van. nu verbeteren, wellicht is een zitles een idee?soms lijk je je schouders wat vast te zetten, maar kan ook komen omdat je ze goed naar achter wilde houden en daardoor wellicht wat spanning kreeg. verder heb ik je ook zien rijden, dus dat is toch anders dan foto's, maar zoals ik al zei is hij rechtsom actiever en losser dan linksom. maar het stil staan heeft heen zeker goed gedaan, lekker door trainen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 06:57

@ Joolien: je hebt helemaal gelijk hoor :o dat grote lichtrijden was er in het verleden vooral voor om hem te stimuleren te (blijven) lopen (natuurlijk wisselden we ook af met normaal lichtrijden maar hij was bijna altijd zo traag, dat je snel geneigd bent om weer groter te gaan lichtrijden). Moet er echt op gaan letten dat ik minder ver uit het zadel kom en netjes recht omlaag ga zitten ipv m'n kont naar achteren in het zadel te doen.
Verder ben ik wel heel blij met de verbetering van m'n zit in galop en stap in vergelijking met eerdere topics, maar ook in galop zijn er nog punten die verbeterd moeten worden.
Verder bedankt voor je compliment, ben zelf heel blij hoe hij het oppakt in deze paar weekjes en ruimte durft te pakken van voor :j bedankt voor je reactie!
@ ellepel: had in het huiskampertopic al op je gereageerd :)
@ CM_: qua galop ben ik het wel met je eens, maar dit was pas de 2e galop sinds het ongeluk, daar valt nog veel kracht te winnen. Hij mist ook wat balans daarin. Heb ook een foto dat ik hem lager wilde instellen maar daarin zie je helemaal dat hij achter de loodlijn komt en achterbeen verliest.
Maar ik vind de draffoto's persoonlijk wel fijner om te zien dan in eerdere topics. Ruimte over de benen durfde hij hiervoor alleen te pakken door óf te duiken óf achter het bit te komen, wat vooral in het topic van januari goed te zien is. Vind hem zelf ook veel beter aanvoelen dan hij ooit gedaan heeft :j
Maar het kan altijd beter, losser, actiever, we zitten nu pas op 10 minuutjes draf per dag dus als hij straks weer vol in het werk mag komt dat vast goed :) bedankt voor je reactie.
@ Laura: schouders heb ik bij de mensendieck ook flink aan moeten werken maar had geen zin om dat door te zetten :o zitlessen kunnen denk ik wel uitkomst bieden :j op zich buigt hij trouwens rechtsom makkelijker in dan linksom, hij heeft linksom sneller de neiging tot contrastelling. Donderdag laatste nacontrole en dan kunnen we echt weer wat fanatieker gaan trainen :j wel spannend!

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:16

schouders en rug recht houden! Ga voor je gevoel overdreven achterover zitten. Mexx doet het goed na 2 maanden. Probeer hem in galop wat ´tegen te houden´ zodat hij zijn achterhand er wat beter onderbrengt. De draffoto´s vind ik erg netjes :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:47

Bedankt chexgirl :)

Helemaal niemand anders met tips o.i.d.? ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:17

Hey!
Mooie foto's, zeker wel weer heel lekker om rond te hobbelen! *\o/*
Op foto 4 vind jij je onderbeen wat te ver naar voren, ik vind het daar juist net nog goed en op een aantal dat je ze juist wat te ver naar achter hebt, je moet je teen net kunnen zien.
Met de galop knijp je jezelf vast, daarom doe je je tenen zo naar buiten, , je moet proberen om meer te ontspannen en je benen 'los' te laten hangen tijdens de galop. (jaah, makkelijker gezegd dan gedaan) :P
Ik denk ook dat hij er net iets meer bij elkaar mag, hij loopt op de loodlijn maar net iets te lange hals, dan iets lager voor de ontspanning over de rug of iets meer ingeschoven en hoger voor de verzameling, ik vind het niet verkeerd maar het hangt er een beetje tussen in.
Hij heeft best wel front dus dan krijg je zo'n vooroverval gevoel, het is niet erg dat hij wat inschuift, als je hem maar weer naar voren krijgt als je gasgeeft. (foto 3 vind ik mooi qua hoofd/halshouding)
(Foto 4/5 vind ik dan dat hij iets te ver ervoor loopt en meer druk vraagt en iets achter blijft)
Over jezelf dus, de ontspanning, ook van je handen, probeer je duimen te ontspannen en je polsen naar buiten te draaien.
Verder vind ik dat je netjes rijdt, het zijn geen grote punten, ik denk dat de ontspanning van jezelf lekkerder gaat als je weer wat langer bezig bent!
Hij loopt wel erg lekker hoor, op alle foto's goed actief, je bent lekker bezig! :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:46

Ik heb met de galop op je tip gelet en ik knijp inderdaad, voelde al veel beter aan door los te laten. Lengte in de hals is juist iets waar we met de training op werken, omdat hij van nature snel kort in de hals wordt, beetje als op deze foto te zien is. Dan gaat hij ook z'n rug wegdrukken. Dan is het net de bedoeling om de tussenweg te vinden, waarbij hij genoeg lengte in de hals heeft maar dan weer niet te lang wordt (wat je dan idd ziet op foto 5). Vindt ie nog lastig maar we komen er wel, we gaan lekker verder met lessen :D
Bedankt voor je complimenten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:52

Ja, op die foto heeft hij iid geen contact meer en kan hij ook niet weer je hand volgen naar voren.
Maar het is ook oefenen, er komen steeds vaker momenten dat het goed gaat, straks vind je het gewoon dat hij altijd goed loopt, haha!
Morgen weer lekker trainen :j