Ons laatste topic stamt alweer uit januari van dit jaar. Dit komt doordat Mexx 2e Paasdag een trap tegen z’n achterbeen kreeg en hierdoor een botfragment had gebroken van het griffelbeen. Na de operatie begin mei heeft hij 2 weken niets gedaan, daarna 4 weken 2x per dag 10 minuten stappen. Na de nacontrole half juni gaf de DA aan dat hij weer onder het zadel kon
Na zo’n 2,5 maand stilstaan heeft hij geen kick gegeven en was het opstappen-wegrijden, echt een toppaard
we hebben 4 weken alleen gestapt en sinds 2 weken mogen we weer wat drafwerk doen en sinds gisteren ook elke kant een klein galopje.Ik weet niet wát die 2,5 maand precies in hem is omgegaan, maar hij is echt compleet omgeslagen. Hij is heel lang slecht voor het been geweest, was echt flink rijden om een goed tempo eruit te krijgen. Dit ging vlak voor het ongeluk wel steeds beter maar nog steeds is de verandering enorm! Hij doet súper z’n best voor me en reactie op het been is enórm verbeterd. Tijdens de lessen is het nu opeens kwestie van terugrijden ipv vooruit
vandaag tijdens de warmte was het wel iets minder, maar nog steeds ben ik erg blij met het fotoresultaat
Wat info:
Paard: Mexx
Leeftijd: 13 jaar
Stokmaat: 1.52m volgens paspoort
Niveau: nooit gestart maar in training B, middengalop en beetje wijken gaat ook leuk
Combinatie sinds januari 2011
Vorige topics:
Rijtopics 2011:
Juni: [RT-HAW] Stoere prullebakkie Mexx @ work
Augustus: [RIJ-ITP] Mexx @ dressuurtraining
December: [RT-HAW] Mexx aan het werk @ B niveau
Rijtopics 2012:
Januari: [RT-HAW] Mexx eindelijk voorrrrrruit @ draf- en galoptraining
Om het HAW compleet te maken: in de lessen zijn we momenteel bezig met hem goed los te houden in de hals en ruimte neemt in de hals; schakelen; overgangen en veel meer konden we de afgelopen weken nog niet. Mijn instructrice is Suelza@bokt waar ik zéér tevreden over ben!
Verbeterpunten zijn met name bij mijn houding te zoeken, mag m’n handen meer dragen, tenen naar binnen en naar vóren kijken! In draf minder fanatiek lichtrijden. In galop meer op m’n kont blijven zitten en netjes m’n schouders naar achteren houden. Mexx mag nog een stuk rechter worden, heeft hier en daar de neiging tot contrastelling maar verder ben ik zeer tevreden hoe hij het doet!
Foto’s zijn gemaakt door Pr_BillyBoy@bokt, enorm bedankt nogmaals!
Tips en kritiek zijn van harte welkom
hier dan de foto's!Stapwerk
1.

Fijne foto, hij neemt mooi ruimte in de hals en blijft met z’n neusje op de loodlijn.
Nog eens rechtsom stappen
En nog eens
2.

Zelfde verhaal alleen mag hier m’n buitenhand er iets meer bijhouden.
Drafwerk
3.

Op binnenhand letten! En schouders naar achter
Vind ik fijne foto maar horizon is scheef
Ander momentje
4.

Hier ben ik heel blij mee
onderbenen mogen meer naar achteren maar vind Mexx hier heel fijn!Iets lager en ronder ingesteld
5.

6.

Vind ik ook fijn beeld
alleen hier is wel de contrastelling te zien.7.

Dit gebeurt dus met m’n houding als ik m’n schouders laat afhangen
maar Mexx blijft goed aan de buitenteugel met een losse binnenteugel, mooi controlemomentje.Ander drafmomentje rechtsom, hier neemt ie naar mijn zin te weinig ruimte in de hals
8.

Ander momentje, mag wel iets minder fanatiek lichtrijden

9.

Zeer tevreden hiermee! Alleen weer te fanatiek aan het lichtrijden…
10.

Fotomoment net iets te vroeg maar vind ‘m ook hier weer fijn, mooi ruimte in de hals.
Galopwerk
11.

Handen meer dragen, tenen naar binnen, Mexx mag er nog wat meer doorheen.
12.

Op zich fijn maar hij kan mooier vanuit de schoft.
13.

Op m’n kont zitten! Ben tevreden met Mexx hier.
14.

Tenen hoefden niet zo recht op de foto

Reactie wordt zeer gewaardeerd!
dat grote lichtrijden was er in het verleden vooral voor om hem te stimuleren te (blijven) lopen (natuurlijk wisselden we ook af met normaal lichtrijden maar hij was bijna altijd zo traag, dat je snel geneigd bent om weer groter te gaan lichtrijden). Moet er echt op gaan letten dat ik minder ver uit het zadel kom en netjes recht omlaag ga zitten ipv m'n kont naar achteren in het zadel te doen.