paard niet goed aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

paard niet goed aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:27

hoi
ik heb sinds een paar weken een probleempje

als ik wil aan draven , druk ik mijn benen aan (duhu! :P ) maar mijn
pony gaat dan stilstaan. bokken en doet ze haar hoofd scheef

eerst dacht ik dat ze last had van haar buik (komt namelijk bij haar nogal vaak voor omdat ze heel veel eet)

maar dat was het niet... ze heeft een tijdje rust gehad. maar nou ging ik zaterdag (in de les) weer
rijden en het was weer zover. mijn instructrice gaf mij een langer zweepje , zodat ik bij haar kont kon komen, (ik had namelijk eerst een mini zweepje waarmee ik tikje op de schouder deed)

toen ging het redelijk goed, maar toch blijft ze die kuren hebben.
ik doe ook al veel aan overgangen en dan steeds iets langer stappen

wie heeft tips ??

midgie

Re: paard niet goed aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:46

Ja is heel lastig beoordelen via de pc, ik zou het niet zo zeer met de zweep oplossen, maar eerst eens gaan kijken naar het zadel en of jou zithulp en been hulpen niet te groot zijn,

Je pony bokt niet zomaar , die probeert jou iets duidelijk te maken daarmee,
Meestal ligt het probleem ergens anders dan bij het paard.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:56

Die van mij heeft ook zulke neigingen. Sporen aan en even goed laten voelen. Gaf eerst nogal een heftige reactie (omhoog komen enz) maar direct weer prikken. madam was nogal beledigd, maar het heeft wel geholpen, ze reageerd nu op been zoals het hoort. Sporen werken veel directer en sneller dan een zweep en op de goede plaats

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:01

pillow schreef:
Die van mij heeft ook zulke neigingen. Sporen aan en even goed laten voelen. Gaf eerst nogal een heftige reactie (omhoog komen enz) maar direct weer prikken. madam was nogal beledigd, maar het heeft wel geholpen, ze reageerd nu op been zoals het hoort. Sporen werken veel directer en sneller dan een zweep en op de goede plaats

Sporen zijn voor moelijkere oefeningen zoals wijken etc.
Niet om je paard mee te prikken :n

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:21

LauraBloem schreef:
pillow schreef:

Sporen zijn voor moelijkere oefeningen zoals wijken etc.
Niet om je paard mee te prikken :n

Wat een onzin zeg. Hoe wil jij moeilijker oefeningen doen als hij niet voor het been is. En als je aan wijken toe bent mag je wel sporen gebruiken? of zijn die voor de sier als je er niet mee mag prikken. Hoe wil jij dit oplossen want je mag ook vast niet met een zweepje slaan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:38

pillow schreef:
pillow schreef:

Wat een onzin zeg. Hoe wil jij moeilijker oefeningen doen als hij niet voor het been is. En als je aan wijken toe bent mag je wel sporen gebruiken? of zijn die voor de sier als je er niet mee mag prikken. Hoe wil jij dit oplossen want je mag ook vast niet met een zweepje slaan?

Em als je paard al niet aan het been is dan is je basis gewoon weg niet voldoende om verder oefeningen te doen.
Het is nogal een logische reactie van een paard om omhoog te gaan als je ter gelijke tijd gas wil geven en remmen, dan kan je paard niet anders dan omhoog, jij wil dat hij voorwaarts gaat dan moet je hem ook los laten zodat hij voorwaarts kan natuurlijk anders heeft het geen zin om die sporen er in te prikken

Om nog even op de OP te reageren als je wil dat je paard aan het been wordt en dit doen door middel van zweep moet je wel de tik geven op de plaats bij je kuit anders is de connectie voor een paard niet duidelijk genoeg.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:49

Tigra_ schreef:
pillow schreef:

Em als je paard al niet aan het been is dan is je basis gewoon weg niet voldoende om verder oefeningen te doen.
Het is nogal een logische reactie van een paard om omhoog te gaan als je ter gelijke tijd gas wil geven en remmen, dan kan je paard niet anders dan omhoog, jij wil dat hij voorwaarts gaat dan moet je hem ook los laten zodat hij voorwaarts kan natuurlijk anders heeft het geen zin om die sporen er in te prikken

.

:j

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:56

Heel veel overgangen rijden help bij ons paard het beste, dan komt ze het beste aan het been

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:03

ts, als je paard veel last heeft van d'r buik, is dat ook een punt van aandacht. Lijkt mij niet erg prettig voor d'r. Zorg er dus voor dat ze niet meer zoveel eet, door stukjes af te zetten en/of niet meer volledige weide(gras)gang aan te bieden. Pas het dieet iig aan!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:22

Het eerste wat ik me afvraag is of je pony dit ook bij andere doet. En wat andere pony's bij jou doen. Het kan zijn dat jij iets doet in je houding en zit waarom je pony zo reageert.

Verder kan het ook heel goed een lichamelijk ongemak zijn van de pony.

Dus voor je je pony verteld dat hij iets niet goed doet, eerst goed uitsluiten of hij niet ergens last van heeft.

Denk aan: zadel, jou houding, je hulpen, lichamelijke klachten, enz..

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 13:26

ik heb sinds gister sporen aangeschaft, en mijn zweep niet gebruikt. Aangezien mijn paard soms mij wel in de maling neemt. was dit net zo'n geval. met de sporen was er niks aan de hand. later ben ik zonder sporen gaan rijden en was ze nog steeds even goed aan het been. Verder deed ze het steeds thuis en zodra ik op de manege kwam.. niet meer..