9-jarige Burggraaf 5 mnd ohz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariellexxx

9-jarige Burggraaf 5 mnd ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 11:03

Hallo!
Dit is Victor, ik rijd hem nu zo'n 4 maanden en hij is 5 mnd onder het zadel. Het is een ruin, met als afstammeling onder andere Burggraaf. Hij is nu 5 maanden onder het zadel, waarvan hij wel elke keer tussendoor zo een weekje, of twee weekjes vrij had i.v.m zijn geestelijke gesteldheid, ineens iemand op je rug is best raar haha!
Lichamelijk kan hij alles prima aan, hij woont nu zo'n 5 jaar in Nederland, en komt uit Roemenië, en heeft sinds hij in NL is, alleen enkele keren per jaar voor de kar gelopen.
Sinds December is hij bij zijn nieuwe eigenaresse, en ik rijd hem zo'n 4 keer per week, en vaak nog een keer longeren.

We lopen tegen veel probleempjes aan, de aanleuning is geen probleem, maar de stelling en buiging wel, nu moet ik zeggen dat hij het allemaal heel goed snapt, maar soms gekke dingen doet om onder het werk uit te komen.
Hij schrikt weliswaar van alles wat hij hoort en niet kan zien, maar hij schrikt ook van dingen die hij wel kan zien, een hond die ineens de bosjes uit komt gerent, meneer gaat dan steigeren, bokken, en rennen.
De rijbak ligt langs de weg, en hij schrikt ook van auto's, vrachtwagens, en zelfs fietsers als hij die niet op een afstandje aan kan zien komen.
Het is een echte clown, maar wel werkwillig als hij eenmaal door het vervelende heen is.

Ik rijd momenteel met slof, heb hem er nu 3 keer omgehad, en ik gebruik hem nog 1 of 2 keer en dan gaan we weer zonder verder, dit puur om een extra rem te hebben, en hem goed bij me te kunnen houden als meneer weer jolig gaat doen.

Vanaf vanavond hebben we eindelijk prive-les, en dat is ook wel hard nodig!
Victor is een paard wat zeer moeilijk zijn aandacht bij het werk kan houden, en dat is als ruiter soms best moeilijk rijden.

Eerst een foto van 2 mnd terug aan de longeerlijn:
Afbeelding
(Ik doe de bijzet er nooit meteen aan, hij mag eerst lekker los warm draaien)

Victor even los in de bak, spelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja, dit doet hij soms onder het zadel ook, vooral als ik er net op zit haha!

Afbeelding
Stand foto, ongeveer 2 maanden terug.

Afbeelding
Hier zag of hoorde hij wat, meteen hoofd omhoog en alle aandacht bij het trainen is verdwenen.

Afbeelding
Ik rijd veel slangevoltes en 8-jes, om hem zo goed om mijn been te laten buigen.

Afbeelding
Fijn en mooi lang en laag over de hals, volgensmij was dit aan het einde van de training, dan laat ik hem iets langer en lager. Jammer van zijn achterhand, die heeft hij er normaal goed onder, denk dat dit een moment opname is.

Afbeelding
Goed corrigeren met mijn binnenbeen, hij viel naar binnen omdat hij waarschijnlijk dacht dat we een volte gingen rijden, en ik wou gewoon de hoefslag volgen, verder wel redelijk netjes.

Afbeelding
Erg netjes voor de rechterhand! Voorheen wou hij alleen de contra-stelling aannemen op deze hand, en alleen maar hard om eronder uit komen. Er mag meer lengtebuiging, en meer door zijn lijf buiging komen, daar werken we aan, voor nu ben ik met dit zeer tevreden.

Afbeelding
Best een nette foto, allen zie ik hem liever nog iets meer zakken, waarschijnlijk als ik hier de slof iets losser vast had, zou hij dat meteen aannemen.

Afbeelding
Uitstappen

Afbeelding
Halthouden vind hij moeilijk, dus dit is al netjes!

Bedankt voor het kijken, en als jullie tips hebben, is dat alleen maar mooi meegenomen!

Anoniem

Re: 9-jarige Burggraaf 5 mnd ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:06

Wat een leuk dier! Ik ben alleen niet zo fan van de gebruik van hulpteugels, mag ik vragen waarom je met slof rijdt?

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 11:12

Hoi Jolien, dat staat bijna onderaan in de tekst die ik erboven heb geschreven.
Ik ben ook niet op het gebruik van hulpteugels, maar ik ben me er wel van bewust wat het doet, en ik rijd er maar enkele keren mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:14

Oh overheen gelezen sorry. Maar dan mag je hem wel iets langer laten want soms staat er iets teveel druk op voor het mooie.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 11:15

Klopt, dat had ik ook al gezien, zeker op de 3e laatste foto, zou ik hem liever wat lager zien, als ik de slof daar net een fractie losser had, zou hij meteen zakken.
Gelukkig rijd ik ook wel fijn op hem zonder slof, maar hij doet als ik er net op zit zo gek en jolig dat ik die extra rem echt nodig heb.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:16

Leuk dier, vind alleen je slof behorend storend, deze zou als hulpteugel dienen, maar zie alleen maar dat je op je slof rijdt, en waarom als extra rem? Als je paard jolig doet, vooral als ze jong zijn, maak daar misbruik van en rijdt ze naar voren. ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:18

Leuk paard!

Qua hulpteugel raad ik je aan om met martingaal te gaan rijden. Dan kan hij ook zijn hoofd niet in de lucht gooien, maar zelf kun je deze ook niet te strak vast houden. Daarnaast is het een stuk minder gefriebel met al die teugels. Je hebt hebt hem nu naar mijn mening te strak. Hij loopt nu op de slofteugel.

Om hem beter aan het werk te krijgen zou ik net even wat strenger met je been voor hem zijn. Hij heeft nu blijkbaar de tijd om grapjes te verzinnen.

Als hij erg kijkerig en fris is aan het begin van het rijden kan loswerken aan de longe vaak ook geen kwaad. Hij is zijn ei kwijt en jij kunt hem zonder gedoe aan de voorkant direct aan het werk zetten.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 11:26

@kaatje, ik rijd hem ook naar voren als hij jolig doet, als ik er net op zit en hij schrikt weer van iets, zet ik hem meteen in draf of galop om te voorkomen dat hij omhoog komt en om te zorgen dat zijn aandacht verplaatst wordt.
De slof zit aan de buitenkant van mijn teugel, dus ik rijd hem niet direct op de slof, ik heb nog altijd meer druk op mijn teugels dan op de slof.

@Peppertree, martingaal kan ik inderdaad eens proberen, maar hij pakt het nu wel goed op met slof, dus ik denk dat ik hem nog 1 of 2 keer omdoe, en dan weer zoals gewoonlijk zonder verder ga, zoals ik al zei, ben ik ook niet erg happig op hulpteugels.
Streng met mijn been ben ik inderdaad ook, soms schop ik hem echt even naar voren, of geef ik een tikje bij.
Eerst longeren heb ik ook al geprobeerd, maar vaak is hij daarna te moe om er nog echt mee aan het werk te kunnen.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:28

Wat me verder opvalt is de manier van bijzetten aan de longe. Dat vind ik persoonlijk een nogal dwingende en vaste manier en geeft weinig mee. Ik zou persoonlijk kiezen voor één lange lijn die meegeeft. (zie foto profiel onderin) Dan zet je je paard minder vast omdat deze niet vast zit en mee kan geven.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:35

Het zijn ook momentopnames, dat weet ik.
Probeer als je nog een keer met slof rijdt, deze 15 cm langer te maken dan je nu vasthebt, komt je paard zijn hoofd in de lucht, daarvoor zit die slof, om te begrenzen dat ie niet verder kan en vanuit daar kun je hem weer nageeflijk rijden.
wellicht was een tiedemannteugel een vriendelijker oplossing, maar je weet iig waar je mee bezig bent, dat is al postitief!

Vind jullie wel een leuke combi :j
Ga je hem ook starten in de toekomst?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:14

Als je eerst gaat longeren hoef je natuurlijk niet direct een half uur te doen. Als ik het idee heb dat mijn paard wat fris/kijkerig is laat ik haar vaak een paar rondjes draven en galopperen, beide kanten op de hele bak door. Duurt nog geen 5 minuten en we beginnen allebei ontspannen.

Qua longeren ben ik groot voorstander van een gogue.

Martingaal rijdt echt véél makkelijker! Daarnaast kun je daarmee je paard niet verprutsen (als je hem goed afsteld in ieder geval niet). Een paar keer slof klinkt misschien heel vriendelijk, maar je kunt er wel degelijk veel schade mee aanrichten.

Vooral paarden die nog niet lang onder het zadel zijn worden snel 'moe' van het leren/nadenken. Je kunt daarom beter effectief 20 minuten met hem werken in ontspanning (incl. losrijden/longeren). Misschien is hij daarom ook wel snel afgeleid.

Loopt hij voor de wagen wel netjes over de rug? Of mag hij dan ook rondkoekeloeren?
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 23-07-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:17

Waarom gebruik je een slof bij een paard wat pas 5 maanden gereden wordt?
Als je de slof eraf haalt, of iig een flink slag langer houd zal hij van achter ook beter meekomen. De foto's die jij wel mooi vind knikt hij te ver door, daar zou ik de neus liever vóór de loodlijn zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:49

kaatje77 schreef:
Het zijn ook momentopnames, dat weet ik.
Probeer als je nog een keer met slof rijdt, deze 15 cm langer te maken dan je nu vasthebt, komt je paard zijn hoofd in de lucht, daarvoor zit die slof, om te begrenzen dat ie niet verder kan en vanuit daar kun je hem weer nageeflijk rijden.
wellicht was een tiedemannteugel een vriendelijker oplossing, maar je weet iig waar je mee bezig bent, dat is al postitief!

Vind jullie wel een leuke combi :j
Ga je hem ook starten in de toekomst?

Nee, dat is niet verstandig bij een jong paard. Je kunt hem namelijk niet losmaken, wanneer hij gaat stijgeren en een slof wel.

Leuk paard, maar wel (onnodig) te veel slof gebruik, hierdoor komt hij juist meer op de voorhand.
Geef hem veel meer ruimte, dan zal hij wat langer worden, maar ook uiteindelijk beter gaan dragen.
Slof kun je prima als handrem gebruiken, maar dat is dus niet op deze manier. Succes!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:26

leuk paard heb je! :)

kwa hulpteugel vind ik dat je hem goed gebruikt. meestal is bokt niet zo op de slof maarj daar ben je zelf al wel achter denk ik.. :P
zolang je hem goed gebruikt is er niks mis mee.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:36

Paard loopt verschrikkelijk op de voorhand (zeker als je de corrigeert voor de schuin omhoog lopende horizon...wel slimme fotograaf). Als jij hem zoals je aangeeft op dit moment langer en lager wil instellen, kukelt ie nog meer op de voorhand. Je krijgt de achterhand er dan nooit meer bij. Eerst die kont eronder, schakelen, maakt niet uit waar dat hoofd is. Pas als het paard de kont eronder heeft aan de voorkant ronder en lager vragen. Ben geen fan van slof, maar ook niet principieel tegen mits goed gebruikt. Voor jouw paard doet het precies datgene wat je niet zou moeten willen. Verder komen de problemen met het buigen ook door de niet voldoende actieve achterhand.

Overigens vind ik het niet erg hoor dat een paard dat pas zo kort onder het zadel is nog wat op de voorhand loopt. Alleen is dat dan wel hetgene waar je aan moet werken, niet de voorkant lager en ronder gaan instellen want dat werkt op dit moment nog averechts.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 07:04

Bedankt voor de tips en het advies!
De fotograaf was mijn vriend, en die heeft de ballen verstand van paarden en of foto's nemen, dus heb er gewoon een paar uitgepikt.
Dat ze hier niet happig op een slof zijn wist ik al, maar dat weerhoudt mij er niet van om deze foto's te plaatsen, maar ik zie natuurlijk ook dat de slof op de foto's net te strak vastgehouden wordt.

Gisterenavond mijn eerste priveles gehad, eerste 20 minuutjes met slof (hebben zeker kwartier ingestapt), en daarna slof eraf gehaald.
Vanaf nu rijd ik weer zonder, ook op advies van de instructrice.
Victor loopt niet meer voor de kar hoor, dat heeft hij alleen bij zijn vorige eigenaar gedaan, en dat was hooguit enkele keren per jaar, verder stond hij lekker een vakantie leventje te houden op het land haha!
Denk ook dattie daarom soms zo vervelend is, hij moet ineens aan het werk hé.