Wat is het verschil tussen slof, Tiedeman enz.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ymkeexxx

Wat is het verschil tussen slof, Tiedeman enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:22

Haai,
Wat zijn de verschillen tussen slof, tiedeman, bijzetteugel, etc..
Wat zijn de verschillen in vormen, vastmaken, het rijden ermee, de gevolgen?

Groetjes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:28

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:31

Iedere teugel is anders, en heeft andere werkingen. Onthoud; dit zijn allemaal HULPteugels. Zelf weet ik er niet heel veel raad mee, ik weet wel wat het inhoud maar je zou het beter op google even kunnen opzoeken. Bij afbeeldingen kan je foto's bekijken, en de verschillen zien. Er zullen vast ook wel veel ruiters zijn die je daarbij verder kunnen helpen.

Ik rijd onder begeleiding met een thiedeman. Ik vind het nu ontzettend fijn rijden, en ik merk een hoop verschil. Ik heb hem ook op zijn losts staan, strakker doe ik hem niet. Het nut ervan is dat hij niet zijn hoofd te hoog op kan gooien. Hij is nogal een muts, en als hij dan ergens van schrikt dan loopt hij als een giraffe met z'n koppie, maakt hij zich sterk en ben ik de controle kwijt. Ligt voornamelijk ook aan mijzelf, maar met begeleiding is dit ook niet opgelost. Vandaar de thiedeman. Het vastmaken is heel simpel. Ik laat hem nu gewoon aan het hoofdstel zitten, en dan gaat hij door de singel. Waar je wel op moet letten is dat je deze teugel niet gaat gebruiken voor de nageefelijkheid. Sommige mensen die er ook telang mee rijden, kunnen er uiteindelijk niet meer zonder. Ik vind het tot nu toe een hele fijne teugel en ben er ontzettend blij mee!

Ik hoop dat andere ruiters je verder kunnen helpen. :)

ElSea

Re: Wat is het verschil tussen slof, Tiedeman enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:35

Dit heb ik van de bokt wiki gehaald.
Slof
De slofteugel, ook wel kortweg "slof" genoemd, bestaat uit een lange leren of stoffen riem van vergelijkbaar materiaal als waar ook teugels van gemaakt worden. Beide uiteindes worden vastgemaakt aan de singel tussen de voorbenen en lopen van daar via het bit naar de handen van de ruiter. De ruiter heeft dus 2 paar teugels in de handen. In plaats van tussen de voorbenen kan de slofteugel ook aan de zijkanten aan de singel vast gemaakt worden.

Als de slofteugel strak getrokken wordt, dan wordt het hoofd van het paard naar beneden gedwongen richting de singel. De slofteugel is echter niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen. Het is niet de bedoeling dat de slofteugel constant aangenomen is, als het paard in de correcte houding loopt, hoort er geen spanning op de slofteugel te staan. Als de slofteugel aan de zijkanten van de singel (aan de singelstoten) word vastgemaakt dan heeft een slofteugel een meer zijwaartse begrenzende werking.

Over het gebruik van de slofteugel is veel discussie.

Thiedeman

De thiedemann-teugel is eigenlijk een mengvorm tussen de slofteugel en de martingaal. Op de teugels zijn met tussenafstanden van ongeveer 10 centimeter kleine D-ringetjes genaaid. De thiedemann-teugel bestaat net als de martingaal uit een riem die aan de singel vast zit en zich verderop vertakt in 2 smallere riemen. Aan de uiteinden zitten clipjes. Deze smallere riemen lopen door de bitringen heen en de uiteinden worden vastgeclipt op de ringetjes op de teugels.

Hierdoor ontstaat een vergelijkbare inwerking als die van de slofteugel, maar dan beperkt doordat de lengte van de hulpteugel gefixeerd is en niet bepaald wordt door de ruiterhand. De thiedemann is goed afgesteld als er geen spanning op staat als het paard in de correcte houding loopt.

Bijzetteugel
Een bijzetteugel is een directe verbinding tussen de singel en het bit, vaak met een elastische rubberen ring er tussen. De inwerking is afhankelijk van hoe hoog de bijzetteugel aan de singel wordt vastgemaakt.

Ik gebruik alleen de bijzetteugel tijdens het longeren.

Apple

Re: Wat is het verschil tussen slof, Tiedeman enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:50

Zie de wiki inderdaad :-)