Beleren van mijn paard help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindskeXxX

Beleren van mijn paard help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:04

Hallo,
Nu zit ik dus te twijfelen. Ik hoor langs alle kanten dit en dat van verschillende mensen in de paardensport en ik weet dat de oude manier niet altijd de goede manier is maar dat ook de nieuwe manieren niet altijd goed zitten.
Nu heb een irish cob staan van 3 jaar en half ondertussen. Een super lief paardje dat met mij vaak aan de hand mee gaat wandelen. Nu wou ik haar omdat ze 3 jaar en half is laten opleren door mensen waar ik vast loop door mijn ziekte (epilepsie). Ik kan haar dus al logeren met zadel en haar hoofstelletje in stap en draf en ook heb ik er 1 keer aan gehangen.
Wat kent ze dus al:
-logeren ( vergeten hoe vaak al)
-zadeltje en hoofstel (3-4 keer)
-logeren met zadel en hoofdstel (2 keer)
-aan hangen en op springen (1 keer)

maar het rijden zelf kan ik dus niet. En aangezien ze al 3 jaar en half is wou ik haar laten op leren gedurende een 2 maand dat ze haar niet overhaasten.
maar nu haar ik langs verschillende kanten :
- ik zou nog niet doen ze is nog veel te jong en ze is mishandelt geweest he
- ze had al lang onder het zadel moeten zijn
- ja dit is het ideale moment

nu weet ik dus niet of ik haar al mag laten beleren volledig. Het is niet de bedoeling meteen hard te gaan werken rijden we een week niet is dat neit erg. Wat is dus wil doen is veel aan de hand nog bezig zijn en logeren en max 1 keer per week 1 uur rijden tot ze ouder is.
Is dit dan slecht of zou dit mogen?
Ze denkt van nature heel nuchter en gedraagt zich volwassen. Hoewel ze ook nog kan spelen natuuurlijk dat wil ik haar neit af nemen.

nu weet ik neit of dit wat uit maakt: maar ik ben zelf maar 1m62 ofzo en weeg 56 kg. Sommige zeggen dat dat paard "met mij zou spelen" van gewicht

hier onder vinden jullie de link naar wat foto's.
Afbeelding
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... CI2500.jpg
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... G_2396.jpg
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... G_2397.jpg
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... G_2380.jpg
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... 173128.jpg
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... G_2486.jpg
http://i1161.photobucket.com/albums/q51 ... G_2481.jpg

ik hoop dat jullie nu niet denken weer zo iemand die niks van kent. Ben gewoon niet meer zeker en ik wil mijn paard neit verpesten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:08

ED --> RT-P

anneliesdj

Re: Beleren van mijn paard help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:13

Verpest wordt ze alleen als je haar bij niet-kundige mensen brengt.
Hoe is ze mishandeld? Wantrouwt ze mensen?
Het is verstandig wat mensen te contacteren en te vragen naar de werkwijze en tijdsduur, hoe vaak ze gewerkt wordt (per week) zonder dat je een bepaalde richting opstuurt want dan gaan ze zeggen wat je wilt horen.
Ga eens kijken, ga het gesprek aan, zie hoe de andere paarden op stal staan en in de omgang zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:15

Is je epilepsie goed onder controle met medicijnen of moet dat nog/lukt het niet?

Je paard krijgt niks van een jaartje wachten met inrijden, 3.5 is jong en wat mij betrefd te jong. Goed gehoorzaam op de grond, verkeersmak en al netjes te sturen, etc. kan je rustig mee doorgaan, je kan overwegen om er een nep persoon op te zetten als tussenstap of gaan wandelen naast een gereden paard om haar aan dingen boven zich te laten wennen.

Eigenlijk nog het aller belangrijkste : Kan je haar zometeen wel gaan rijden als ze eenmaal ingereden is?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:17

idd bij een goede stal laten beleren.

Even over wat je schrijft max 1x per week een uur rijden dat lijkt me niet zo verstandig. Voor de jonge dieren is het beter om een aantal keer per week kort te rijden dan 1x per week lang!!!

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:18

anneliesdj schreef:
Verpest wordt ze alleen als je haar bij niet-kundige mensen brengt.
Hoe is ze mishandeld? Wantrouwt ze mensen?
Het is verstandig wat mensen te contacteren en te vragen naar de werkwijze en tijdsduur, hoe vaak ze gewerkt wordt (per week) zonder dat je een bepaalde richting opstuurt want dan gaan ze zeggen wat je wilt horen.
Ga eens kijken, ga het gesprek aan, zie hoe de andere paarden op stal staan en in de omgang zijn.

hallo,
ik was laatst ergens gaan kijken bij iemand die ook t paard van een vriendin had opgeleerd. Zij doen ook schriktraining wat en alles. Ze hebben ervaring met mishandelde en verwaarloosde paarden en werken op het ritme van het paard. Heb ze zien werken met paar jonge paarden en dit zag er zeer goed uit. Ik was al op andere plaatsen geweest en daar vodn het beste. Ze betrekken je er ook zelf mee zover dat kan en gaan ook eens op de straat indien gewenst.

wat er met haar is gebeurt, nou slaan en alles met voorwerpen ze had overal wonden was mager en had schrik als je je brud bewoog. Als je ej stem verhief, ze was als de dood voor halsters en hoofstellen en zo. Aan der achterbeen had ze een grote wonde die nu genezen is enzo. Ze was gewoon als de dood voor mensen en je moest uren wachten voor je ze kon pakken nu is dat veel beter en gaat ze zelf al kijken naar mensen en laat ze haar pakken en alles

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:19

Marisje76 schreef:
idd bij een goede stal laten beleren.

Even over wat je schrijft max 1x per week een uur rijden dat lijkt me niet zo verstandig. Voor de jonge dieren is het beter om een aantal keer per week kort te rijden dan 1x per week lang!!!

ja het uur is echt het maximum en vooral dan paar keer per week aan de loge enzo mis is 10 min rijden ofzo ma nooit heel lang dat uur is meer stap hier in buurt wandelen dan kan ik ergens stoppen effen bij men oma der wei

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:29

Een jong paard wat beleerd wordt moet 4x per week 15 tot 20 minuten onder het zadel. Één keer per week een uur is veel te weinig en veel te lang ineens.
Als je een goed gevoel had bij die stal, waarom breng je haar daar niet?

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:34

anneliesdj schreef:
Een jong paard wat beleerd wordt moet 4x per week 15 tot 20 minuten onder het zadel. Één keer per week een uur is veel te weinig en veel te lang ineens.
Als je een goed gevoel had bij die stal, waarom breng je haar daar niet?

dit is omdat ik nu langs alle kanten hoor dat ze nog te jong zou zijn met haar 3 jaar en half
nu ben ik gaan twijfelen is dit wel al het goede moment of zou ik wachten want was bedoeling dat ze nu augustus zou vertrekken tot en met september indien nodig langer natuurlijk. Ik ben gewoon aan het twijfelen geslagen doordat iemand die ken zegt dat je een mishandelt paard niet op 3en half laat opleren en ja nu wou ik wat horen wat jullie zouden doen wel sturen of nog wachten

dat ik daar ook nog een keer met der rij voor ze naar huis komt dat ik zeker ben van ja nu kan ik t verder
en ja was ook vanplan in begin woensdag zaterdag zondag zoizo en dan de 4de dag afhankelijk van mijn lessenrooster van school wat en als is een keer maar 3 keer is kan dit dan kwaad?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:38

Je moet doen waar jij een goed gevoel bij hebt.
De omgeving roept standaard wat anders.
Ik vind 3,5 een nette leeftijd om ingereden te worden, maar anderen zullen met 3 beginnen en weer anderen met 4 of zelfs 5.
Trek je eigen plan en laat je niet onzeker maken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:41

Zelf rijd ik zeer regelmatig tinkertjes van andere mensen in. Mijn persoonlijke voorkeur is om met 4 jaar te beginnen, maar begrijp de beweegredenen van eigenaren om met 3 jaar te beginnen ook prima.

Volg dus daarom je eigen gevoel, wil je nog een jaartje wachten, doe dat dan ook gewoon ;)

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:45

Wij rijden die jonge paarden meestal 3x per week ongeveer 15-20 minuten en 1x per week longeren. Ik vind dat dat met 3.5 jaar wel kan.
Je hebt ook al veel dingen met haar gedaan, dus erop gaan zitten is niet iets wat je moet laten omdat ze mishandeld is geweest. Ik neem aan dat ze verder braaf is met alles en niet angstig reageert op het zadel ofzo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:51

Dat ze mishandeld is dat zou geen punt hoeven zijn tenzij het dier daar nu nog "last" van heeft en in hoeverre je dit dus nog merkt tijdens het werk, dus heeft ze meer tijd nodig met nieuwe dingen als een ander paard, of wantrouwig tegenover onbekende.
Persoonlijk zou ik zeggen laat ze nog een half jaar staan. Maar dat is gewoon omdat ik 4 jaar een betere leeftijd vindt om ze te beleren. En dan kun je tussendoor zelf nog doorgaan met wat je doet dus de gewenning aan zadel en hoofdstel eventueel de dubbele longe om ze wat meer stuurwijs te maken.

Maar wat hier al gezegd is ga af op je eigen gevoel wat zegt die en hoe zit je zelf daarna wil je direct doorgaan of een pauze inlassen en haar daarna terug oppakken. Kijk wat voor jouw en je paard in jouw ogen het best is.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:52

nimbletje schreef:
Wij rijden die jonge paarden meestal 3x per week ongeveer 15-20 minuten en 1x per week longeren. Ik vind dat dat met 3.5 jaar wel kan.
Je hebt ook al veel dingen met haar gedaan, dus erop gaan zitten is niet iets wat je moet laten omdat ze mishandeld is geweest. Ik neem aan dat ze verder braaf is met alles en niet angstig reageert op het zadel ofzo.

ze is helemaal niet bang ze laat haar mooi zadelen door mij alleen ze is super braad op de straat enzo dus daar ligt het probleem zeker en vast niet, ik kan aan der gaan hangen en ze zal niet gaan lopen haar schrikreactie is ook helemaal niet meer zo erg ze springt mis even op zo benen open of draaft 3 passen. 1 keer aan de loge schrok ze van draf in galop en na 3-4 passen had ik haar weer stil en zijn we op een normale manier kunnen verder gaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:58

Dan is de voorbereiding goed geweest en is inrijden een logische volgende stap.
Je kunt altijd daarna nog een winterpauze geven als je denkt dat het haar even teveel wordt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:07

waarom laat je haar niet inrijden en laat haar dan alle nieuwe dingen verwerken en zet haar nog een half jaar terug op de wei?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:14

Hmm, dat terug op de wei zetten werkt niet voor elk paard.
Sommige paarden hebben enorm behoefte aan routine en zijn dan na een half jaar weer gewoon terug bij af.
Ken je paard! Dat is het belangrijkste.
Soms kan even een rondje stappen al genoeg zijn waar een ander echt even moet zweten.
Het klinkt alsof je eigenlijk al had besloten om nu verder te gaan en dan zou ik me niet door weet ik veel wie aan het twijfelen laten brengen.

Ik krijg ook regelmatig commentaar dat ik met 3,5 begonnen ben.
Maar dat is nu met 4,5 nog steeds max 3x per week een half uurtje, waar mijn stalgenoten en dan misschien pas voor het eerst opzitten, maar direct urenlange buitenritten maken.
Schiet mij maar lek, maar ik zie niet in waarom dat beter zou zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:38

3,5 is een prima leeftijd hoor.
Je kunt haar nu ook zadelmak laten maken en licht doorrijden en daarna van 't winter nog wat rust gunnen, alleen eens in de week longeren en eens in de week een rustig ritje.
Maar dat is wat Sizzle ook zegt; het verschilt per paard, de een doet het er super op, de ander heeft meer nodig.

Hoe is je paard? Is ze eraan toe, wil ze graag met je bezig zijn, zoekt ze afleiding, werkt ze graag? Of is ze nog heel speels en doet ze liever haar rondje door de weide?

Ze lijkt er lichamelijk wel aan toe maar goed, dat is een Tinker al snel natuurlijk.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:43

anneliesdj schreef:
3,5 is een prima leeftijd hoor.
Je kunt haar nu ook zadelmak laten maken en licht doorrijden en daarna van 't winter nog wat rust gunnen, alleen eens in de week longeren en eens in de week een rustig ritje.
Maar dat is wat Sizzle ook zegt; het verschilt per paard, de een doet het er super op, de ander heeft meer nodig.

Hoe is je paard? Is ze eraan toe, wil ze graag met je bezig zijn, zoekt ze afleiding, werkt ze graag? Of is ze nog heel speels en doet ze liever haar rondje door de weide?

Ze lijkt er lichamelijk wel aan toe maar goed, dat is een Tinker al snel natuurlijk.

euhm hoe ze is, natuurlijk speelt ze nog is met der maatje van 2 jaar en half, maar ze is rustig werkt graag aan de loge als ze het niet snapt probeert ze neit te gaan lopen maar probeert ze te doen wa zij denkt da je bedoelt door wat ze al weet, ze is wel nieuwsgierig maar komt echt naar je toe als je met een touw aan komt om wat te doen. Aan de loge is ze rustig maar doet toch goed wat je vraagt loopt goed door zeker niet lui probeert er niet onder uit te komen op der zadel reageerde ze zelf niet ze vond het prima als ik er aan ga hangen vind ze dat prima. Ze wandelt graag mee op straat enzo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:48

En wat is je eigen indruk daarvan dan?
Het klinkt mij alsof ze er ook geestelijk wel aan toe is.
Het verleden moet je je verder niet mee bezig houden, wat gebeurd is is gebeurd, je paard denkt daar ook niet aan terug, je moet haar behandelen zoals je elk ander paard zou behandelen.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:56

anneliesdj schreef:
En wat is je eigen indruk daarvan dan?
Het klinkt mij alsof ze er ook geestelijk wel aan toe is.
Het verleden moet je je verder niet mee bezig houden, wat gebeurd is is gebeurd, je paard denkt daar ook niet aan terug, je moet haar behandelen zoals je elk ander paard zou behandelen.

ik denk dat ze het graag doet ze er ook klaar voor is. Ze doet het ook graag en ik vind dat ze het goed oppakt
Ik denkt dat ze er klaar voor is, ze moet daarom dan niet erna alle dagen lang rijden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:00

Met een pas beleerd paard moet je nooit alle dagen lange ritten maken.
Maar tijdens de periode van beleren is het wel nodig dat je er elke dag even op zit, eenmaal gewend kun je dat afbouwen naar bv 3x per week.
Maar dan heb jij haar alweer thuis staan dus kun je dat helemaal zelf beslissen.
Lekker wegbrengen, niet twijfelen, jij hebt straks een paardje waar je fijn mee kunt rijden ;)

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 23:02

anneliesdj schreef:
Met een pas beleerd paard moet je nooit alle dagen lange ritten maken.
Maar tijdens de periode van beleren is het wel nodig dat je er elke dag even op zit, eenmaal gewend kun je dat afbouwen naar bv 3x per week.
Maar dan heb jij haar alweer thuis staan dus kun je dat helemaal zelf beslissen.
Lekker wegbrengen, niet twijfelen, jij hebt straks een paardje waar je fijn mee kunt rijden ;)

oke dankje voor je hulp echt! op bokt zal vast wel af en toe komen hoe ver ze staat hoop dat mijn idee hier klopt en dat ze daar nie tomslaat

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:05

Ik denk dat je wel stilaan kan beginnen, heel rustig. Ze ziet er ook wel klaar uit om te beleren. Ik zou zeggen: kijk uit naar een goede trainingsstal want ik ik weet dat er veel zijn hier in de buurt die eigenlijk wat te snel gaan met de paarden en vaak al snel naar sporen of hulpteugels grijpen!