Galopchangement lukt niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Hester

Galopchangement lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 16:18

Hoi!

Ik heb even een vraagje, ik spring namelijk wedstrijden met mijn paard, maar we beheersen de galopwissel nog niet. Hierdoor moet ik vaak terug naar de draf in een parcours en dan weer aanspringen in de goede galop waardoor ik mijn ritme kwijtraak.
Een oplossing is natuurlijk simpelweg zorgen dat je in de goede galop landt, maar dat gaat lang niet altijd even soepel, paard heeft zo zijn eigen wil in welke galop hij landt... Als iemand hier nog tips voor heeft zijn die welkom, maar dat is eigenlijk niet mijn probleem.

Ik ben al een tijdje bezig met het galopchangement maar krijg het maar niet onder de knie. Ik krijg het nu voor elkaar om van de linkergalop naar de rechtergalop te wisselen maar dat doet ze dan niet vanuit de achterhand maar alleen voor. Als ik dan zo gekruist door blijf gaan zodat ze misschien zelf weer overspringt dan gaat ze uiteindelijk gewoon weer terug naar de draf en springt dan weer 'helemaal' aan.

Weet iemand hoe ik dit goed kan krijgen?

Anoniem

Re: Galopchangement lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:21

Van een instructeur. Die kan namelijk precies zien wat er misgaat.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:23

Probeer het eens met een springbalkje op de grond op X en rij dan een grote 8 :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:25

Wat je zelf kan doen is zorgen dat je paard veel, heel veel scherper op je been is. Als ze niet vanuit het achterbeen vertrekken als je been geeft, gaan ze ook niet vanuit het achterbeen wisselen.

De rest inderdaad met instructeur doen, want wat je nu doet (doorgalopperen als hij overkruist gaat) is dus echt op zijn zachtst gezegd onhandig. Je paard leert hier namelijk helemaal niets van. Je hebt op het begin echt iemand nodig op de grond die zegt wat je moet doen en die meteen reageert op het moment dat je de wissel springt. Als je zelf eerst moet bedenken wat er gebeurt en dan nog hoe je daarop gaat reageren, ben je te laat. En het duurt echt even voor je zelf meteen doorhebt wat er onder je gebeurt (nouja, bij mij wel tenminste).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:25

Zorg dat de nieuwe buitenschouder naar buiten komt voordat je de wissel vraagt.
Dan duw je daarna met je nieuwe buitenbeen de achterhand naar binnen en druk je de wissel door.
Daarbij ga ik er vanuit dat je basis voorwaarden van nageeflijk en op het achterbeen voor elkaar zijn.
Het paard mag namelijk niet uitelkaar vallen op het moment van omdrukken.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 16:28

Ja misschien moet ik inderdaad er wat meer op letten dat ik haar ook scherp aan het been houd, als ik ergens mee bezig ben vergeet ik soms de rest wel eens...
Ik heb maar eens in de twee weken les dus dan ben ik wel veel zelf bezig dus dat is wat jammer, maar mijn instructrice zegt juist dat ik haar door moet laten galopperen als ze gekruist zit, ''laat d'r zich maar naar voelen, dan springt ze wel over'' zegt ze dan...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:30

x_Hester schreef:
Ja misschien moet ik inderdaad er wat meer op letten dat ik haar ook scherp aan het been houd, als ik ergens mee bezig ben vergeet ik soms de rest wel eens...
Ik heb maar eens in de twee weken les dus dan ben ik wel veel zelf bezig dus dat is wat jammer, maar mijn instructrice zegt juist dat ik haar door moet laten galopperen als ze gekruist zit, ''laat d'r zich maar naar voelen, dan springt ze wel over'' zegt ze dan...

Ja, en dan springt ze over....En wat heeft ze dan geleerd? Dat ze niet hoeft te reageren op jouw initiële hulp....Als je doel is je paard op ongeachte welke manier in de andere galop te krijgen, kan je rustig doorgalopperen en wachten tot ze omspringt. Als je doel is een correct gespringen wissel, dan niet.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 16:32

_Esther_87_ schreef:
x_Hester schreef:

Ja, en dan springt ze over....En wat heeft ze dan geleerd? Dat ze niet hoeft te reageren op jouw initiële hulp....Als je doel is je paard op ongeachte welke manier in de andere galop te krijgen, kan je rustig doorgalopperen en wachten tot ze omspringt. Als je doel is een correct gespringen wissel, dan niet.

Daar zit wat in, dus eigenlijk kan ik dan wel het beste gewoon weer terug gaan naar de draf en opnieuw proberen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:55

Een springpaard kun je beste changement dmv balkje leren
Zelf leer ik zie liever eerst echt goede contragalop op de hulpen dan van hand veranderen op lange lijn paard helemaal omstellen maar nog niet changeren pas als hij volledig in andere stelling loopt op juiste moment omspring hulp geven, dit vereist echter wat ervaring (evt op paard dat het kan voelen is slim) deze omstelling moet bij dressuur steeds kleiner worden tot je hem rechtdoor kan laten galloperen en alleen op benen changeerd.
Tja en les..... Alleen wat aanklooien als je nog nooit gedaan hebt doet vaker meer kwaad dan goed ;)