Help, ik loop vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Help, ik loop vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:24

Ik zit momenteel op een doodlopend spoor. Afgelopen najaar heb ik een nieuw paard. Superlief, braaf maar een boef onder het zadel. Wel heel werkwillend. Het probleem. Ongeveer een jaar voordat ik mijn huidige paard kocht, behoorlijk gevallen van een ander paard waar ik ging kijken. Bleek pas net onder het zadel en raakte in paniek van mijn lange benen. Daarvoor gereden door een klein iemand en ik ben 1.78. In volle galop linksom mezelf laten vallen, maar heel ongelukkig neer gekomen, week last van schouder en hoofdpijn. Ivm grote kans op herhaling niet opnieuw op het paard gegaan. Pas een week later. Daarna eigenlijk alleen op wat meer flegmatieke paarden gereden. Hier geen probleem. Mijn eigen paard wil heel graag lopen. Rechtsom gaat redelijk met hele goede stukken erin. Linksom een drama. Ik blokkeer en stop met rijden, waarop mijn paard zegt nu gaan we gas geven. Nu langzaamaan weer linksom aan het draven, gaat steeds iets beter. Ik zie alleen op tegen de galop. Wel nu een paar keer aan de longe gedaan. Ene keer beter dan de andere keer. Hoe kan ik dit patroon doorbreken. Laatst met een ander wat flegmatiek paard meegedaan met onderlinge wedstrijd, een L2 proef gereden. Nog nooit gedaan en dan wel bijna een wp gereden. Wedstrijd was wel als officieel gejureerd. Ik kan dus best wel wat. Wie o wie heeft nog wat tips voor mij.

Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat ik het goed heb gezet. By the way, naast het paard ben ik wel heel doortastend en is de onderlinge band ook heel goed. Zeker voel ik een klik bij hem, alleen zit ik mezelf in de weg. Ook heb ik priveles.

Sammie

Re: Help, ik loop vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:30

Zo lang is je verhaal ook niet weer niet. Wat is precies het probleem? Je kijkt op tegen de galop volgens mij? is dat enige?

Spring gewoon aan in een hoek, en na 3 pasjes neem je het paard terug. Breidt dat voor jezelf uit. Als je het zelf veiliger vindt begin je eerst met voltes en dan neem je de hele bak op een gegeven moment. Stel dus een doel voor jezelf. Aanspringen en weer terug nemen, halve volte, hele volte enz.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:34

Angst is iets raars. Het is niet meetbaar niet tastbaar en dus vaak niet te begrijpen voor andere.
Het enige waardoor je angst niet meer de overhand kan spelen is zorgen dat je kennis en ervaring samen groter worden dan je angst. Volg je me nog?
Dus zorg dat je samen met je instructie in stapjes gaat werken aan jou probleem. Zorg dat je per rit een doel hebt. Duidelijk haalbaar, maar zeker niet te simpel. Wat geeft het als je de linkergalop nu ff aan de longe doet. Als je je daar fijn bij voelt gewoon doen. Zorg dat je je daar dan zo gemakkelijk bij gaat voelen dat je "vanzelf" het moment krijgt dat je denkt; zonder longe kan ik zelf 4 galopsprongen doen. Accepteer dat je die angst hebt, laat het los maar ben er bewust van dat hij er is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:41

Angst is iets naars maar niet raar, heel veel ruiters hebben angst voor de galop.
Ik zou zeggen maar er niet een te groot ding van en gallopeer niet totdat je helemaal zeker en je fijn voelt op het paard en als je wle wil galloperen vrag dan of iemand je aan de longe houd og doe het b.v in een half af gezetten bak, maar hou het voor jezelf en ook voor het paard leuk, de galop komt vanzelf en anders maar niet toch?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:42

Het grote punt is dat ik verstijf en mijn paard het compleet overneemt en ik dit niet kan voorkomen. Hij is er nu een paar keer met mij behoorlijk vandoor gegaan. Hij gaat dan echt hard en loopt door al mijn hulpen heen. Dit is ook in de les gebeurd. Mijn instructrice was er ook lichtelijk van geschrokken hoe hard ie ging. Blijkbaar komen dan bij mij alle beelden weer terug van die rotsmak en daardoor blokkeer ik mezelf door te stoppen met rijden en veel op m'n binnenteugel te doen ipv buitenteugel. Ook wil hij graag zijn bit op links dan goed vastpakken. Logisch, ik kan het hem niet kwalijk nemen. Op zoek gaan naar een minder loperig paard wil ik niet, want daar los ik het probleem bij mij niet op. Wel ben ik de laatste tijd een stuk vooruit gegaan, maar ik wil zo graag net zo kunnen rijden op mijn eigen paard als op dat paard waar ik de wedstrijd heb gereden. Daar rijd ik dan weer tegen het brutale aan. Als ik bij die van mij een keer flink mijn been aan leg, sta ik letterlijk in time met hem aan de andere kant. Zoals ik al eerder zei, rechtsom gaat redelijk tot goed, maar zodra ik linksom ga stop ik letterlijk met rijden en gebruikt mijn paard dit omdat ik stop met leiding geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:48

Miss toch alles eens anders gaan zien en je niet gaan focussen op het perse willen, maar samen groeien met het paard , werk stap voor stap , dat geeft jou meer vertrouwen en dus ook het paard wat meer op jou gaat vertrouwen , want idd het paard volet jou spanning een flegmatiek paard gaat daar van stil staan en een paard met meer temperament gaat er voor op de loop, miss toch een andere instructrioce nemen die jou beter kan begeleiden samen met jou paard, zij moet die dag zien en voelen hoe ver jij en je paard die dag moeten gaan en mis is dat de ene dag alleen de stap ende week daarop een drafje of zelfs galopje.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:49

Gaat je paard bij andere ruiters ook steeds harder lopen, of alleen bij jou omdat hij je angst aanvoelt? Ik denk dat je gewoon hele kleine stukjes moet beginnen, en dan langer doorgalopperen zolang het vertrouwd voelt, heel rustig proberen op te bouwen. Succes!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:54

Midgie, mijn instructrice snapt mijn gevoelens heel goed en helpt me daar ook prima bij. Soms heb ik die schop onder m'n kont nodig en soms de ik zelf ook meer dan we vantevoren inschatten. Ook zit ze af en toe op mijn paard. Beter nog straks als ik op vakantie ben, doet zij hem een aantal dagen. Met haar vakantie doe ik haar paard een aantal keer. Het paard waarop de wedstrijd reed. Kan ik even heerlijk ongeremd rijden en dit gevoel dan hopelijk meenemen naar mijn eigen paard.

Marijkiii, hij probeert dit ook bij anderen. Die blokkeren niet en kunnen het dus opvangen. Het gaat mij ook de ene keer beter af dan de andere keer. Vaak doe ik hem ook van te voren even longeren zodat de "ergste" energie er van af is.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 21-07-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:58

Gewoon lekker met je instructrice aan de slag dus. Gaat goed komen, hoor. Geef het gewoon even de tijd. Lijkt mij dat je al goed op weg bent :)

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:00

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard. Ook bij mij gaat de rechtergalop goed en linksom trekt ze er af en toe tussenuit. Dit komt omdat ze linksom minder sterk en in balans is en dan onzeker wordt omdat ik dan ga spannen door angst (ook door een val). Ze is erg gevoelig en voelt mijn spanning direct.
Wat ik doe om dit te doorbreken is aanspringen op de volte voorbij x en dan neem ik haar in de tweede hoek terug zodat ze niet op de lange lijn komt want dan begint mijn spanning altijd omdat ze dan de ruimte heeft (voor mijn gevoel dan) om weg te rennen op het lange stuk. Dit doe ik een aantal keer totdat mijn gevoel in de galop relaxter wordt en daarna pak ik de hele volte mee en zo wil ik uitbouwen naar de lange stukken.
Wat ook geholpen heeft is iemand anders haar een aantal keer laten rijden en dus zien dat als je zelf rustig blijft ze helemaal niets verkeerd doet. Ik heb nu dus gezien (eigenlijk bevestigd gekregen) dat het volledig aan mij ligt. Dit geeft mij wel extra vertrouwen om door te zetten.
Gaat jou ook vast lukken.

Edit: Ik lees dat jouw paard het ook bij anderen doet; dat is dus bij mij niet het geval.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:08

Suzanne, precies hetzelfde inderdaad. Hij is heel gevoelig op mijn spanning. Zoals jij omschreef heb ik het ook gedaan met de draf al begon ik nog kleiner. Vlak voor de hoefslag in draf door de bocht en voor het verlaten van de hoefslag weer terug in stap. Dit vrij snel kunnen uitbreiden naar een hele volte en hem weer op kleine volte kunnen zetten als ie weer onder mij uit wou lopen zonder hem in de mond te hoeven zitten. Daar komt ie dan ook op terug. Ik begin er allen nu een beetje van te balen dat het zoveel tijd kost. Soms wil ik teveel, maar kan ik niet. Dat frustreert me dan weer, maar er komen zullen we. Ik wil per januari 2013 klaar zijn om te starten, dus stel me wel een doel om naar toe te werken. Dan hoop ik ook snel de B en L snel te kunnen doorlopen, hij kan het in ieder geval.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:21

Dat komt vast goed. Ik herken het soms teveel willen en eigenlijk te balen van jezelf omdat je in theorie goed weet hoe het moet en in de praktijk valt het dan vaak weer tegen: zeer frustrerend.
Maar inderdaad moet je het de tijd geven en iedere stap vooruit omarmen. Doelen stellen is heel goed zolang ze niet te groot zijn want dan baal je nog harder als het niet lukt.
Jouw doel moet goed te doen zijn. Ik heb mijn merrie nu 3 jaar (ze was ook wel pas 3 toen ik haar kocht) en rij nog steeds in de B (wel heel weinig wedstrijden gereden). Ze is wel groot (1.76) en lang en heeft erg ruime gangen dus dat kost ook meer tijd (en ik ben ook niet de meest ervaren ruiter ;) ) maar stilaan gaan we toch aardig vooruit.
Feit is dat ik doorzet want ik ben dol op haar en wil met haar verder komen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:29

Suzanne, fijn om te horen dat ik niet de enigste ben, al wist ik dat wel. Toen ik het paard kocht, wist ik dat ie qua temperament redelijk hoog in mij kunnen zat. Ik rijd zelf pas 5 jaar en merk dus nu het gebrek aan ervaring. Toch viel ik als een blok voor hem en zag er zeker de uitdaging in en de mogelijkheid om te groeien in mijn kunnen. Het proefrijden ging ook goed. Paard was op moment van kopen M 2 startgerechtigd. Dus een goede leermeester voor mij. Tja, dan nog werken aan jezelf. Wetende dat je het kunt, maar het er nog niet uit kunnen halen. Mocht januari toch nog te vroeg zijn, dan schuif ik het gewoon weer op. Ik wil pas gaan starten als ik zeker weet dat ik vrij snel door de B heen kan komen. Tja, dan ook nog eens prestatiegericht. Ik maak het mezelf niet makkelijk, hahaha.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:56

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn pony. Ze heeft een tijd niet goed in haar vel gezeten (en ik had dat dus te laat door) waardoor ze in galop veelal knoerthard ging en niet meer te remmen was. Ik ben er toen afgevallen.

Iedere keer erna dat ik dus linksom moest galloperen durfde ik niet. Ik heb dit uitgelegd aan mijn instructrice, die heeft me voor de linkergalop gewoon aan de longeerlijn geklikt, en -wat Sammie zegt- beginnen met kleine stukjes, 1 hoek, 2 hoeken een keer een lange zijde of 1 volte. En breidt vanuit daar uit.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:53

ja precies wat Cindy1988 zegt, gewoon beginnen in kleine stukjes! :j

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:04

Probeer eens aan de longe, terwijl jij erop zit.
Dan heeft iemand anders hem vast en heeft die dus de controle over je paard,
Dan zou hij er ook niet snel vandoor gaan

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 16:11

Ben idd bezig met aan de longe. Helaas is er niet altijd iemand die me kan helpen. Als het wel kan, doen we dat ook zeker. Gelukkig zit mijn paard momenteel prima in zijn vel. Het probleem ligt ook helemaal bij mij. Maar ik geef niet op. We komen er wel. Is het niet vandaag, dan morgen en anders overmorgen of nog later.