Dressuurmerrie Vodje bitloos aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dressuurmerrie Vodje bitloos aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:31

Vo de Coeur/ Vodje
Merrie
16 jaar
1,63m
v. Killing Fields (Oldenburger)
mv Huit de Coeur (Selle Français)
vv Karon (Trakhener)
Z2 dressuur met vorige eigenaresse,wij rijden recreatief

Door een blessure van mij heeft Vodje lange tijd stilgestaan,sinds 2-3 weken ben ik haar weer aan het oppakken. Ik rijd haar nu zo’n 4-5 keer per week. Het gaat nog lang niet zo goed als het ging,maar het voelt wel weer heerlijk! Sinds september 2011 rijden we bitloos,maar af en toe rijden we ook met bit.

Ik werk met haar vooral aan ontspanning,zodat ze nageeflijk gaat lopen. Ik rijd haar met een zweepje om heel af en toe nét even dat extraatje tot de galop te geven. Ik zie dat er heel veel foto’s op een hand zijn genomen. Uiteraard hebben we ook op de andere hand gereden,maar hier zijn niet zo veel foto’s van.

Zelf heb ik vroeger slecht les gehad,sinds 3 jaar rijd ik western. Ik ben idd geen topruiter,zal het ook nooit worden,maar wij rijden vooral voor de lol en ontspanning. Rijtechnisch is er zoveel te verbeteren. :j Ik heb nog nooit een HAW geplaatst,maar aangezien ik wel heel wat rijtechnisch commentaar kan gebruiken nu toch maar. Ik zal alle tips bespreken/uitproberen :)

Puntjes waar ik aan moet werken:
-kapstokjes (heb een blessure aan mijn enkels,het lukt me (nog) niet om mijn tenen zo ver naar binnen te draaien)
-Vooruit kijken.
-Onderbenen naar achteren (is voor mij heel moeilijk in dit zadel,heb er totaal geen steun aan bij m’n knieën, ik ben dan ook op zoek naar een dressuurzadel waar ik fijner in pas)
-Armen aansluiten (probeer ik me steeds bewuster van te zijn,als ik het voel lijkt het te lukken,maar als ik zo de foto’s zie…..)
-wat passiever lichtrijden,niet zo ver omhoog. Hier heb ik wat moeite mee omdat vodje best hoog opgooit,en ik in dit zadel dus niet goed kan zitten..

1. Even wat losrijden,hier mijn armen weer…… Verder mag Vodje wat actiever.
Afbeelding

2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Dit bedoel ik dus met te ver omhoog komen……
Afbeelding
5. Afbeelding
6. Galopje,hier heeft/had ze veel moeite mee,er kwam veel spanning. Op deze hand gaat het al steeds beter.
Afbeelding
7. Oef,mijn houding is hier weer vreselijk….
Afbeelding

8. Drafje,hier liet ik haar even halsstrekken
Afbeelding
9. Afbeelding
10. Hier liep ze lekker!
Afbeelding
11. Nog een galopje
Afbeelding
12. Dit vind ik eerlijk gezegd wel een fijn beeld,mijn houding weer niet goed,maar vo vind ik hier wel fijn lopen
Afbeelding
13. Klaar!
Afbeelding

deCent

Re: Dressuurmerrie Vodje bitloos aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:55

Ik vind eigenlijk je houding nog niet eens zo bizar slecht en denk dat je met een fijn dressuurzadel al een hoop verbetering zult zien! Ik vraag me ook af hoe ik zelf op zo'n zadel zou zitten, waarschijnlijk niet zo best..
Wat betreft het lichtrijden; denk tijdens het rijden eens aan slowmotion lichtrijden en kom hierbij heel minimaal uit je zadel. Heeft wel wat tijd nodig voor je dat goed kan vasthouden, maar dat komt goed! (had ik zelf ook last van)
Verder ziet het er allemaal best ontspannen uit, het mag zelfs wel wat actiever denk ik. Een beetje wisselingen in tempo rijden, dan gaat je paard wat losser door zijn lijf lopen en zit jij ook weer makkelijker.

Heel veel plezier samen, ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je een ander zadel hebt!

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:59

daarben ik het mee eens. probeer haar wel wat meer bij elkaar te houden. heb je ook lessen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:01

Ik zie een paard wat uit elkaar valt, paard moet meer bij elkaar gehouden worden zoals al aangegeven is.

Verder puntje van je zit: Leg je onderbenen niet te ver naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:06

deCent schreef:
Ik vind eigenlijk je houding nog niet eens zo bizar slecht en denk dat je met een fijn dressuurzadel al een hoop verbetering zult zien! Ik vraag me ook af hoe ik zelf op zo'n zadel zou zitten, waarschijnlijk niet zo best..
Wat betreft het lichtrijden; denk tijdens het rijden eens aan slowmotion lichtrijden en kom hierbij heel minimaal uit je zadel. Heeft wel wat tijd nodig voor je dat goed kan vasthouden, maar dat komt goed! (had ik zelf ook last van)
Verder ziet het er allemaal best ontspannen uit, het mag zelfs wel wat actiever denk ik. Een beetje wisselingen in tempo rijden, dan gaat je paard wat losser door zijn lijf lopen en zit jij ook weer makkelijker.

Heel veel plezier samen, ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je een ander zadel hebt!

Ik denk idd dat ik al wat beter in een ander zadel zit,ik merk dat ik hier geen steun aan heb,die ik wel echt nodig ben.
Die tip van het lichtrijden kreeg ik van mijn instructrice ook,en dan heel rustig mee tellen,telkens 1-2,1-2 in het tempo dat je wil rijden.
Wisselingen in tempo is ook een goede tip,zal het straks eens uitproberen!

xVioolx schreef:
daarben ik het mee eens. probeer haar wel wat meer bij elkaar te houden. heb je ook lessen?

Klopt,zie ook dat mijn teugels soms wel een stukje korter mogen. Ik heb wel les,ongeveer 1x per maand een uur privéles.
suikermeisje schreef:
Ik zie een paard wat uit elkaar valt, paard moet meer bij elkaar gehouden worden zoals al aangegeven is.

Verder puntje van je zit: Leg je onderbenen niet te ver naar voren.

Klopt,dat puntje van mijn onderbenen was mij en mijn instructrice ook opgevallen. Ik heb ook wat tips gekregen hoe ik dat beter kan voelen enz.

dieselmegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:48

Jullie zijn leuk samen :)
Probeer je paard eens wat meer bij elkaar te rijden het paard wordt van zichzelf nu heel lang. Probeer misschien je teugels eens een stukje korter te pakken (:. Let ook goed op je tenen probeer ze eens wat meer naar binnen te draaien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:53

dieselmegan schreef:
Jullie zijn leuk samen :)
Probeer je paard eens wat meer bij elkaar te rijden het paard wordt van zichzelf nu heel lang. Probeer misschien je teugels eens een stukje korter te pakken (:. Let ook goed op je tenen probeer ze eens wat meer naar binnen te draaien :)

Bedankt! Kortere teugels en meer bij elkaar rijden heb ik inmiddels ook als verbeterpuntjes staan. Mijn tenen kan ik niet verder naar binnen draaien door een blessure aan mijn enkels.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:03

Misschien komt het niet goed aansluiten van je armen door je bodyprotector.
Ikzelf heb ook dat mijn armen wat minder aangesloten zijn als ik dat ding draag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:07

Daar hebben we Vo! Jullie zijn hard vooruit gegaan Jitske!
Probeer Vodje goed actief te houden maar ook soms terug te pakken.
Vanuit draf gaan stappen en voor je goed en wel stapt (En Vodje kan denken: Goh lekker we gaan stappen), ben je al weer weg!

Vooral veel wendingen en dan komt alles helemaal goed!

Nogmaals mijn complimenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:14

Anissa_B schreef:
Misschien komt het niet goed aansluiten van je armen door je bodyprotector.
Ikzelf heb ook dat mijn armen wat minder aangesloten zijn als ik dat ding draag ;)

Ja,daar kwam ik net ook achter. Dan neem ik dat maar voor lief,ik vind rijden met bp toch wat prettiger :)

Doanique schreef:
Daar hebben we Vo! Jullie zijn hard vooruit gegaan Jitske!
Probeer Vodje goed actief te houden maar ook soms terug te pakken.
Vanuit draf gaan stappen en voor je goed en wel stapt (En Vodje kan denken: Goh lekker we gaan stappen), ben je al weer weg!

Vooral veel wendingen en dan komt alles helemaal goed!

Nogmaals mijn complimenten.

Thanks! Dat probeer ik idd. het frustrerende is dan dat ze in stap compleet uit elkaar valt.... Ik rijd al wel vrij veel voltes maar moet daar wat meer in gaan variëren. Toch maar bakletters aanschaffen dan :')

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:08

Ziet er goed uit, alleen je paard valt inderdaad heel erg uit elkaar. Als je veel (schijn)overgangen rijd en gewoon zo doorgaat als je nu doet komt het vast wel goed!

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:51

Vind het er niet zo goed uitzien. Je paard is heel lang en heel zwaar op je hand, lijkt alsof haar hele voorkant op jou handen leunt en hangt in je bitloze hoofdstel. Je zou haar wat meer tegen je hand moeten aanrijden, teugels misschien iets korter maar pas als ja paard die ruimte geeft (wanneer ze dus meer op eigen benen/ achterhand gaat lopen) om te voorkomen dat ze er nog meer in gaat hangen. Als ze Z gelopen heeft, is ze waarschijnlijk gewend om met stang en trens te lopen en mijn ervaring is dat het dan lastig is om een paard zonder deze fijne inwerking nog echt goed terug te kunnen rijden op zo'n tamelijke ' zachte' inwerking als jou bitloze hoofdstel.

leanneboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:08

het paard wat meer bijelkaar houden rechtop zitten tenen naar binnen en hou het paard wat actiever

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:14

Ik heb niet het idee dat je je paard goed bij je houd. In mijn ogen moeten je teugel ietsjes korter zodat je haar wat beter bij je hebt en je geeft het zelf al aan.. je houding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:29

Vandaag les gehad en vooral aan tempo,achterhand ,houding en ontspanning gewerkt,dat ging super.
Ik rijd haar expres los van voren,ik kan haar prima op enkel zit rijden,ben dan in principe geen hoofdstel nodig. Ze is heel gevoelig voor (zit)hulpen en goed op je been. Als ik dat zo doe gaat het juist veel beter en loopt ze naar verloop van tijd veel beter. Teugels kort werkt bij haar niet,zo is ze nooit gereden. Ze vind dat onprettig en dan bouwt ze spanning op. Daarbij vind ik lange teugel prettiger.

Zoals ik al zei is er aan mijn houding veel te verbeteren,maar kán ik dat niet ivm lichamelijke klachten. Graag ook even lezen voor iedereen begint hetzelfde commentaar te geven,als ik iets 1-2 keer hoor snap ik het ook wel,dan heb ik meer aan andere feedback.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:32

het ziet er redelijk ontspannen uit.
tips geef je zelf aan, of zijn al gegeven.
in de galop mag je wat rechter op zitten.
je gaf aan, dat je het fijner vindt met losse teugel en dat het paard dat ook gewend is.
maar op vrijwel elke foto trek je de teugels (onbewust) naar je toe. (foto 6,7,9,10,11)
je kunt dan beter je teugels ietsje korter pakken, en ze dan op de goede hoogte houden. :)
lekker blijven trainen, ook op je houding, dan komt het vast goed! ;)