Hellppp!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rommy1

Hellppp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:34

Ik heb een probleem.. '
Als ik met mijn paard in het bos gaat rijden, dan speelt hij heel de tijd met zijn bit en gooit hij steeds zijn hoofd naar voren (alleen in stap, in draf en galop is er niks aan de hand)
Ook gaat hij een soort van "dansen". Ik kan hem ook niet laten stilstaan in het bos want dan gaat hij met zijn hoofd schudden en komt hij met zijn voorbenen een beetje omhoog.
Een paar maanden geleden kwam er een hond kei hard aanrennen en toen ging hij ervandoor, toen was ik er ook afgevallen.. vanaf toen doet hij het!

Kan iemand mij helpen?

Gr Romy

RenWaBl

Re: Hellppp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:37

Ik denk dat je paardje een beetje nerveus is in het bos. :) Misschien een x een ervaren paard meenemen, zodat hij wat rustiger wordt?
En probeer zelf ook rustig te blijven. Wat je zelf kunt doen is een liedje zingen, daar wordt je zelf en je paard rustig van. :)

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:42

Meestal gaat er ook een ervaren paard mee, maar dan doet hij het ook.. Zelf ben ik gewoon rustig dus daar kan het niet aanliggen,

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:16

Rommy1 schreef:
Ik heb een probleem.. '
Als ik met mijn paard in het bos gaat rijden, dan speelt hij heel de tijd met zijn bit en gooit hij steeds zijn hoofd naar voren (alleen in stap, in draf en galop is er niks aan de hand)
Ook gaat hij een soort van "dansen". Ik kan hem ook niet laten stilstaan in het bos want dan gaat hij met zijn hoofd schudden en komt hij met zijn voorbenen een beetje omhoog.
Een paar maanden geleden kwam er een hond kei hard aanrennen en toen ging hij ervandoor, toen was ik er ook afgevallen.. vanaf toen doet hij het!

Kan iemand mij helpen?

Gr Romy

Je zin dan gooit hij steeds zijn hoofd naar voren maar in stap, draf en galop is er niets aan de hand begrijp ik niet. Ben je wellicht wat te onrustig en streng met je hand? Probeer hem ontspannen te rijden en niet vast te houden want dat werkt averechts.

Als je het hebt over een soort van "dansen", kan ik je adviseren om als je buiten bent op jouw tempo paard lekker te laten draven. Laat het instappen maar even voor wat het is, want blijkbaar is hij daar te druk voor. Dan kan hij zijn energie kwijt en wordt hij wellicht een stuk rustiger. Ik verwacht dat het dribbelen met wat hetigheid en nervositeit te maken heeft. Niet galopperen want dat is impuls opwekkend, maar gewoon in een rustig drafje met aanleuning (dus absoluut niet aan de teugel rijden) relaxed draven helpt veel paarden om "dansen" te overwinnen. Probeer contact te onderhouden met je paard en hem gerust te stellen. Wellicht dat wat wijken en andere dressuur oefeningen hem afleiden. Dan doen. als hij er drukker van wordt dan gewoon rechtuit draven. Als je na 20 minuten draven voelt dat paardje rustiger wordt ga dan rustig stappen. Zet dan eens rustig je paard stil. Hou contact (aai eens over zijn nek, zeg eens wat bemoedigends enz.)
Bij mijn paardje helpt dat als ze dansend de dam af gaat. Hopelijk bij jou ook.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-07-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:17

Ik denk gewoon dat je paard hard wil! :D
Doet mijn pony soms ook :j

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 20:38

@pien_2010 oke dankje dat ga ik de volgende x proberen, en hopen dat het helpt!

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 20:43

@pien_2010 soms moet ik hem wel een beetje strak in de hand houden want als hij ergens van schrik kan ik hem echt niet houden, zou met een slof rijden helpen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:03

Rommy1 schreef:
@pien_2010 soms moet ik hem wel een beetje strak in de hand houden want als hij ergens van schrik kan ik hem echt niet houden, zou met een slof rijden helpen?

Mijn paardje panikeert als ik hem te strak houdt. Zeker die hittepetitjes hebben het gevoel nodig dat ze weg kunnen. Dus zet hem maar aan het werk maar houd hem NIET strak. Als hij dan een spurt erin wil zetten kun je hem altijd nog een flinke ophouding geven, dan komt dat ook weer aan. Anders wordt het een trek partij van wie trekt het hardste. Dat zal altijd jouw paard zijn die als winnaar uit de bus komt. Als mijn hittepetit er vandoor wil gaan dan zet ik haar letterlijk tegen de boom of rijd haar de struiken in. Nu na paar jaar gebeurt het zelden of nooit dat ze er nog vandoor gaat. Ik had de lijfspreuk bang zijn mag maar fiepen niet. Heb dat wel 1000x tegen haar gezegd. Dus veel geruststellen, contact maken, band op bouwen en met een vertrouwd paard buiten rijden. Maar ook mopperen of echt boos worden als ze er tussen uit knijpt, of tik geven om aan te sporen ergens langs te rijden. Belonen als ze dapper is geweest. Heel eerlijk zijn en begripvol. Het is ook een kwestie van heel veel doen met je paard en vertrouwen opbouwen.
Je vraag over slof kan ik dus alleen maar negatief beantwoorden want ik vind dat zelfs gevaarlijk.
Ieder paard is anders, dus even uit proberen.
Het is vakantie, misschien is het mogelijk dat je met een paard dat braaf is en wat een klik heeft met jouw paard een week lang elke dag een buitenrit te doen. Totdat ze braaf is. Desnoods elke dag een ronde van twee uur. Laat maar werken, draven enz. En als het goed gaat kunnen jullie een keer galopperen. Zet haar ook maar eens voorop. En als ze bang is laat je het andere paard het gelijk overnemen en dan gelijk weer jouw paard voorop. Mee aan de slag dus, maar niet af en toe eens buiten laten rijden want dat werkt dus niet.

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:11

Oke, maar als hij een spurt neem heb ik altijd geleerd dat als ik hem niet kan houden hem tegen een boom of in de struiken moet zetten, maar hij probeert gewoon door de boom in te gaan, dus dan bezeer ik hem en mezelf eigelijk!

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:12

Wat een vriendin van mij zei is misschien met een martingaal rijden, is dat dan een andere oplossing?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:32

Rommy1 schreef:
Wat een vriendin van mij zei is misschien met een martingaal rijden, is dat dan een andere oplossing?

Ik heb niet zoveel verstand van hulpteugels maar volgens mij is martingaal om te voorkomen dat paard hoofd heel hoog doet. Dus als je paard dat niet doet dan heeft dat niet zoveel zin geloof ik. Moet je even navragen bij iemand die meer weet van martingaal.

Tja of ze echt door gaat als het om bomen of struiken gaat dat betwijfel ik. Maar als dat jouw ervaring is moet je even nagaan wat dan helpt. Vaak deed ik haar links proberen om te gooien en als dat niet lukte rechts. Meestal stopte ze dan vrij snel. Het komt er op aan dat je heel erg snel reageert zodat er nog geen vaart zit in het ontsnappen. Tevens dat de ander paard bij zich houdt en niet mee laat gaan. Want hebben beiden paarden een bontje tja dan wordt het heel lastig om tij te keren is mijn ervaring. Maar hoe minder kans ze krijgen hoe sneller het opgelost zal zijn de keren er na. Wij hebben het nu al drie jaar niet meer meegemaakt en dat is gewoon fijn.

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 09:03

O oke bedankt! Dan ga ik dat proberen!