Noah @ licht dressuurwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Noah @ licht dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:12

Ik wil graag wat opbouwend commentaar op mijn rijden, daar ik op dit moment geen instructrice meer heb. Ik ga na de zomervakantie weer op zoek naar een nieuwe instructrice, maar voorlopig moet ik het doen met wat ik zelf voel en zie, maar Bokt ziet natuurlijk veel meer :)
wat informatie over ons:

Noah, 13 jaar, Arabische volbloed (Applause x Prins Abdullah Nomar)
1.56 hoog en iets overbouwd
dressuurzadel hebben we tijdelijk niet, die past niet meer dus rijden we met het VZH zadel. Hierin heb ik moeite mijn benen lang te maken.
Niveau: L2 onderling (oefenwedstrijden tussen wel-officieel startende ruiters), gaan na de zomervakantie in de B starten tussen de paarden. Verder springen we BB en zijn we begonnen met crossen.
problemen die we veel tegenkomen:
het weg- en terugrijden van en naar middengalop.
(Al van kleins af aan galoppeert Noah overkruist. Met inrijden is er waarschijnlijk niks aan die overkruiste galop gedaan, ik heb hem op 5 jarige leeftijd gekocht en toen kon hij 2 passen goed galopperen, daarna sprong hij achter om. Het heeft ruim 2 jaar geduurd voordat hij een heel rondje door de bak kon galopperen met de handrem er op, maar inmiddels springt hij bijna niet meer om. Na de middengalop wilt hij nog wel eens uit elkaar vallen en omspringen. Hierdoor moet ik in een proef vaak de keuze maken: een minimale middengalop zonder omspringen, of een ruimere middengalop waarbij hij aan het einde van de volte of bij het terugrijden omspringt. Ik kies meestal voor de eerste optie, is soms net het verschil tussen een 4 en een 5)
ontspanning: Het is erg lastig Noah bij de les te houden, zeker op ander/versierd terrein is hij ontzettend schichtig en schiet dus nog wel eens weg. Ik probeer dit zo veel mogelijk op te lossen door hem flink aan het werk te houden, maar als er bijvoorbeeld een stukje tafelkleed opwaait naast de ring kan ik het schudden en staat hij de rest van de proef op springen. Wat vaak op ons protocol staat is dat hij spanning opbouwt tijdens de proef.

dat is wel genoeg informatie, als er nog iets ontbreekt hoor ik het graag :)
foto's zijn van een paar maanden terug en zijn wat wazig, ze zijn uit een mobiel filmpje geknipt omdat de camera kapot bleek te zijn toen we op stal waren. Maar het filmpje is weer in een bestandstype dat ik niet kan knippen... Galop foto's heb ik niet omdat die echt te wazig werden.
foto's staan op volgorde.

commentaar is zeer zeker welkom, als het opbouwend wordt gebracht en ik er mee aan de slag kan.

1. instappen
Afbeelding

2. losdraven, ik begin altijd met een lange teugel, vaak zakt hij vanzelf en rijden we wat lang en laag
Afbeelding

3. hier heb ik hem iets meer opgepakt
Afbeelding

4. inzet volte, ben ik hier te streng met mijn handen? ik vind dat ze nog wat dichter bij elkaar mogen.
Afbeelding

5. probleem met in de middendraf wegrijden: hij kruipt wat achter de teugel en blijft daardoor ook traag met zijn achterbeen.
Afbeelding

6. halverwege de middendraf ontspant hij meestal wel meer. dit vind ik al een veel fijner plaatje.
Afbeelding

7. even een soort close-up van zijn halshouding en mijn handen, die mag ik iets meer bij elkaar houden.
Afbeelding

8. een pasje wijken. Hij schaart nog niet genoeg, en hij heeft de neiging om zijn hoofd wat te kantelen.
Afbeelding

dit was het, wees een beetje lief voor ons :=
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 19-07-12 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

dieselmegan

Re: Noah @ licht dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:17

Leuke combi zijn jullie :j
Probeer je hakken soms wat meer uit te drukken (:

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:21

wat een leukerd!
misschien kun je je teugels iets korter pakken zodat je handen boven de manekam ipv het zadel zitten.
Waarom zijn jullie zo lang onderling gestart? :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:25

Foto 5: juist andersom, doordat hij van achter niet actief is kruipt hij achter de teugel. Dus been erbij op zo'n moment!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:27

Leuk diertje...:D

Zitten je beugels wel lekker? Het lijkt dat ze zo kort zitten.

* Je houdt je zweep (7) net zo vaag beet als ik dat doe :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:30

Casperzazoe: dankjewel! ik zal eens wat meer op de lengte van de teugels letten, ik rijd heel snel met te lange teugels dus dat is wel een puntje van aandacht :j
we hebben de eerste ±3 jaar niet gestart omdat hij daar niet klaar voor was en ik ook niet, hij schoot weg voor ieder vogeltje op eigen terrein en dan kon ik hem al met moeite houden, kan je na gaan hoe dat op ander terrein was. En die galop wou ik eerst onder controle hebben, ik vind dat een paard toch wel de basisgangen moet beheersen voordat ik echte wedstrijden ga rijden. Daarna had ik er eigenlijk geen tijd en motivatie voor, en nu heb ik dat wel :) Een trailer heb ik ook niet, maar ik kan op onze eigen stal en een stal op loopafstand gaan starten.
Jotoma: dus nog meer vooruit rijden? hij schiet vaak weg met middendraf, en daarna laat ik mijn been te los denk ik om dat 'racen' te voorkomen. Gaan we ook op letten!
Lieffiefi: als ik mijn beugels langer doe hebben mijn knieën geen contact meer met de wrongen en gaan ze klapperen, zadel is veelzijdigheid-springgericht dus met lange beugels zit dat heel onhandig... Ik ga binnenkort wel een nieuw dressuurzadel aanschaffen, zodra ik daar genoeg geld voor bij elkaar heb.
Ja die zweep, weet niet waarom ik dat doe, voelt fijner ofzo :')

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:34

Tammy_ schreef:
Casperzazoe: dankjewel! ik zal eens wat meer op de lengte van de teugels letten, ik rijd heel snel met te lange teugels dus dat is wel een puntje van aandacht :j
we hebben de eerste ±3 jaar niet gestart omdat hij daar niet klaar voor was en ik ook niet, hij schoot weg voor ieder vogeltje op eigen terrein en dan kon ik hem al met moeite houden, kan je na gaan hoe dat op ander terrein was. En die galop wou ik eerst onder controle hebben, ik vind dat een paard toch wel de basisgangen moet beheersen voordat ik echte wedstrijden ga rijden. Daarna had ik er eigenlijk geen tijd en motivatie voor, en nu heb ik dat wel :) Een trailer heb ik ook niet, maar ik kan op onze eigen stal en een stal op loopafstand gaan starten.
Jotoma: dus nog meer vooruit rijden? hij schiet vaak weg met middendraf, en daarna laat ik mijn been te los denk ik om dat 'racen' te voorkomen. Gaan we ook op letten!
Lieffiefi: als ik mijn beugels langer doe hebben mijn knieën geen contact meer met de wrongen en gaan ze klapperen, zadel is veelzijdigheid-springgericht dus met lange beugels zit dat heel onhandig... Ik ga binnenkort wel een nieuw dressuurzadel aanschaffen, zodra ik daar genoeg geld voor bij elkaar heb.
Ja die zweep, weet niet waarom ik dat doe, voelt fijner ofzo :'
)

Maar als jij je hakken dan wat meer naar beneden duwt, dan klapperen je knietjes weer niet ;)
Ik doe het ook altijd... Ik weet ook niet waarom ik dat doe. Bij mijn ''nieuwe'' zweep heb ik er zelfs op gelet dat die lang genoeg was zodat ik hem zo kon vasthouden... :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:44

Ik zou been geven en voor opvangen, wat ruimte geven zodat hij naar voren kan, daarbij wel contact houden anders ben je de aanleuning kwijt.
Wat gebeurd er als je op je zit het tempo verhoogt?

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:39

Misschien gewoon eens proberen om eens een paar keer met langere beugels te rijden. En inderdaad je teugels iets korter nemen. En wat als je het tempo gewoon iets verhoogd en hem gewoon pas halverwege rustig terug gaat nemen. Misschien is hij dan iets van zijn energie kwijt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:24

ik rijd nu met mijn beugels 1 gat langer, maar echte dressuurmaat wiebel ik nog te veel mee, ik bouw het langzaam op (anders zit ik weer zo erg met mijn beugels te klooien dat andere dingen er weer bij inschieten).
energie er uit rijden werkt eigenlijk niet bij Noah, die dendert gerust nog 3 uur door met hetzelfde enthousiasme en dezelfde energie als wanneer je er net op stapt... nadeel van een arabier denk ik :P ook longeren of wat langer inrijden maakt geen verschil.
Ik heb vanmiddag gereden en merk inderdaad dat als ik meer op mijn hakken let, ik al wat beter rechtop zit.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 02:03

Probeer anders eens zonder beugels te rijden?
Je zit nu in een soort stoelzit en zonder beugels móet je je benen wel lang houden. Als je daarna je beugels weer aan doet (als ze op je wreef komen zitten ze redelijk op dressuurmaat) voelt dat al veel natuurlijker.

Ik heb ook nog altijd ruzie met m'n knieën aansluiten. Dat heb ik meestal dus niet, leun meer op m'n bovenbenen. Als ik mijn knieën aansluit ga ik voor mijn gevoel heel erg klemmen en kan ik m'n benen juist niet lang houden.

Als je kijkt naar foto 6; daar zit je heel netjes. Je zou daar nog iets meer je bekken mogen kantelen dat je bovenlichaam wat minder naar voren komt. Op deze foto loopt je paardje ook heel fijn. Let dus niet alleen op zíjn houding, maar ook op de jouwe. Jij zit daar beter dan op foto 5, dus loopt hij ook beter.

mangJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:46

Ziet er netjes uit hoor Tamara! Jij en Noo zijn een topcombi dus dat komt sowieso goed!
Ik vind je houding eigenlijk wel heel netjes hoor! Je handen mogen wat dichter bij elkaar en Noo mag er sommige stukjes wat meer doorheen..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.