wat informatie over ons:
Noah, 13 jaar, Arabische volbloed (Applause x Prins Abdullah Nomar)
1.56 hoog en iets overbouwd
dressuurzadel hebben we tijdelijk niet, die past niet meer dus rijden we met het VZH zadel. Hierin heb ik moeite mijn benen lang te maken.
Niveau: L2 onderling (oefenwedstrijden tussen wel-officieel startende ruiters), gaan na de zomervakantie in de B starten tussen de paarden. Verder springen we BB en zijn we begonnen met crossen.
problemen die we veel tegenkomen:
het weg- en terugrijden van en naar middengalop.
(Al van kleins af aan galoppeert Noah overkruist. Met inrijden is er waarschijnlijk niks aan die overkruiste galop gedaan, ik heb hem op 5 jarige leeftijd gekocht en toen kon hij 2 passen goed galopperen, daarna sprong hij achter om. Het heeft ruim 2 jaar geduurd voordat hij een heel rondje door de bak kon galopperen met de handrem er op, maar inmiddels springt hij bijna niet meer om. Na de middengalop wilt hij nog wel eens uit elkaar vallen en omspringen. Hierdoor moet ik in een proef vaak de keuze maken: een minimale middengalop zonder omspringen, of een ruimere middengalop waarbij hij aan het einde van de volte of bij het terugrijden omspringt. Ik kies meestal voor de eerste optie, is soms net het verschil tussen een 4 en een 5)
ontspanning: Het is erg lastig Noah bij de les te houden, zeker op ander/versierd terrein is hij ontzettend schichtig en schiet dus nog wel eens weg. Ik probeer dit zo veel mogelijk op te lossen door hem flink aan het werk te houden, maar als er bijvoorbeeld een stukje tafelkleed opwaait naast de ring kan ik het schudden en staat hij de rest van de proef op springen. Wat vaak op ons protocol staat is dat hij spanning opbouwt tijdens de proef.
dat is wel genoeg informatie, als er nog iets ontbreekt hoor ik het graag

foto's zijn van een paar maanden terug en zijn wat wazig, ze zijn uit een mobiel filmpje geknipt omdat de camera kapot bleek te zijn toen we op stal waren. Maar het filmpje is weer in een bestandstype dat ik niet kan knippen... Galop foto's heb ik niet omdat die echt te wazig werden.
foto's staan op volgorde.
commentaar is zeer zeker welkom, als het opbouwend wordt gebracht en ik er mee aan de slag kan.
1. instappen

2. losdraven, ik begin altijd met een lange teugel, vaak zakt hij vanzelf en rijden we wat lang en laag

3. hier heb ik hem iets meer opgepakt

4. inzet volte, ben ik hier te streng met mijn handen? ik vind dat ze nog wat dichter bij elkaar mogen.

5. probleem met in de middendraf wegrijden: hij kruipt wat achter de teugel en blijft daardoor ook traag met zijn achterbeen.

6. halverwege de middendraf ontspant hij meestal wel meer. dit vind ik al een veel fijner plaatje.

7. even een soort close-up van zijn halshouding en mijn handen, die mag ik iets meer bij elkaar houden.

8. een pasje wijken. Hij schaart nog niet genoeg, en hij heeft de neiging om zijn hoofd wat te kantelen.

dit was het, wees een beetje lief voor ons