Filmpje van Mike

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Filmpje van Mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:12

Ipv foto's heb ik ook een filmpje! Graag tips/suggesties/opmerkingen (behalve over de trieste poging om aan te galopperen.. haha)
Ik rij momenteel zonder sporen maar merk wel dat mijn been niet overkomt op haar. Is het een idee om met de eigenaar toch te overleggen of ik met spoortjes mag rijden?
En ik heb zwabberende benen in de draf :s

Sinds 2maanden rij ik op Mike, een mooie merrie van 6. Op dit moment ben ik met haar aan het werken aan de basis. Ze is 2jr onder het zadel en het afgelopen jaar heeft ze stil gestaan. Dus eigenlijk kent ze niet veel. Heb zelf 8jr niet meer op een paard gezeten. Mike maakt zich vaak sterk in de mond en ik moet werken aan het pas-verruimen en ontspanning (vooral in mn handen). Tips zijn welkom!

Laatst bijgewerkt door Sica op 19-07-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: openingspost aangepast

44Myrthe44

Re: Filmpje van Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:31

Ik heb niet het hele filmpje bekeken, maar probeer iig om op het buitenvoorbeen licht te gaan rijden i.p.v. op het binnenvoorbeen. Dat is een stuk beter voor de balans en buiging van je paard, helemaal als je een poos op een volte draaft zoals in het begin en bij 3 minuten.
Spoortjes zijn om de hulpen te verfijnen, en helpen alleen als je paard al goed aan de hulpen staat anders is ze binnen de kortste keren ook dood voor de sporen. Als je merk dat je been niet duidelijk overkomt; drijf dan alleen aan als het echt nodig is. Als ze niet reageert geef je een keer een flinke schop, dit zie ik je ook nergens doen. Als dat niet helpt een zweepje erbij. Zo gewoon consequent zijn, en veel overgangen maken.
Leuk paard trouwens hoor!!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:36

Goed dat je het zegt! Vergeet daar nog wel es op te letten ;) Ik rij nu wel wat vaker met zweep, dan loopt ze wel wat vlotter door en constanter maar als buiging om mn binnenbeen vraag komt het (nog) niet over.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:40

Als je 'zwabberende' benen hebt in draf zou ik niet met spoortjes beginnen. Dat kan pas als je volledige controle hebt over je benen. Daarnaast merk ik ook dat je je voeten best naar buiten kantelt. Dus met je hiel richting buik. Als je dan nog spoortjes aan hebt is dat niet echt aangenaam voor het paard. Voeten moeten evenwijdig met de buik van het paard. Let er ook op dat je je hielen omlaag houdt. Daarnaast ellebogen tegen je lichaam met een knik erin, onderarmen in rechte lijn naar de paardenmond.
Als je paard niet goed voor het been is, kan je veel overgangen rijden, tempowisselingen ed. In het begin zal je er veel geduld bij moeten hebben. Maar een keer als ze weet dat ze op je benen moet letten komt dat allemaal in orde.

Flinke schop ben ik het niet mee eens, daar maak je ze net harder van. Probeer je hulpen zo fijn mogelijk en zo duidelijk mogelijk te geven. Mede omdat je benen nogal beweging in draf 'negeert' ze de hulpen omdat ze er constant zijn. Je kan eens proberen als je je beugels een gaatje of 2 langer doet of je je voeten dan beter stil kan houden. Anders gewoon goed oefenen. Niet steunen op je beugels maar op je bovenbenen en zit. Als dat niet lukt kan je proberen zonder stijgbeugels.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:42

Leen_ schreef:
Als je 'zwabberende' benen hebt in draf zou ik niet met spoortjes beginnen. Dat kan pas als je volledige controle hebt over je benen. Daarnaast merk ik ook dat je je voeten best naar buiten kantelt. Dus met je hiel richting buik. Als je dan nog spoortjes aan hebt is dat niet echt aangenaam voor het paard. Voeten moeten evenwijdig met de buik van het paard. Let er ook op dat je je hielen omlaag houdt. Daarnaast ellebogen tegen je lichaam met een knik erin, onderarmen in rechte lijn naar de paardenmond.
Als je paard niet goed voor het been is, kan je veel overgangen rijden, tempowisselingen ed. In het begin zal je er veel geduld bij moeten hebben. Maar een keer als ze weet dat ze op je benen moet letten komt dat allemaal in orde.

Flinke schop ben ik het niet mee eens, daar maar je ze net harder van. Probeer je hulpen zo fijn mogelijk en zo duidelijk mogelijk te geven. Mede omdat je benen nogal beweging in draf 'negeert' ze de hulpen omdat ze er constant zijn. Je kan eens proberen als je je beugels een gaatje of 2 langer doet of je je voeten dan beter stil kan houden. Anders gewoon goed oefenen. Niet steunen op je beugels maar op je bovenbenen en zit. Als dat niet lukt kan je proberen zonder stijgbeugels.

Dat ligt er maar aan. Ik denk dat ze harder worden van 50x zachte schopjes, dan 1 keer een duidelijke harde waardoor je die zachte ook achterwege kan laten. Bovendien vinden ze een harde schop ook minder aangenaam waardoor ze de volgende keer beter zullen reageren. Uiteindelijk hoef je dus veel minder te schoppen, dan als je steeds maar zacht blijft schoppen en er nooit een consequentie komt.

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:55

Het beeld hoe het nu is, zie ik een ruiter die nog niet 100% haar balans heeft gevonden en een paard die goed zijn best doet, zeer herkbare situatie. Het aangalloperen is bij mij op exact dezelfde wijze zo velen malen keren fout gegaan: op het moment dat ze wilde aanspringen klap je naar voren, waardoor ze niet verder kan galloperen en valt ze weer terug in draf en haar doordrukken in een harde draf lukt vrijwel nooit (en levert alleen maar stress). Wat bij mij heel goed heeft geholpen is eerst het doorzitten goed voor elkaar te krijgen, neem een aantal zitlessen aan de longe, zodat je alleen op jezelf hoeft te concentreren. Nadat het doorzitten onder de knie was, ging het aangalloperen eigenlijk vanzelf, omdat de balans er bij jezelf veel beter in zit en je paard niet meteen in de stres schiet als je gaat zitten. Wie weet heb je hier wat aan, ik hoor het graag. ;)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:57

Hihi, je ziet het wel goed, het was de 4e keer dat ik op haar reed nadat ik 8jaar niet meer op een paard had gereden! Ik denk dat ik binnenkort es zonder zadel ga rijden en leren 'zitten'

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:10

Dan moet ik je complimenten geven, want bij mij ging het aangaloperen na de 20ste keer nog steeds zo ;) Ik denk dat jullie er wel gaan komen! is dit trouwens je eigen paard of is het zomaar voor een keertje?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:13

Tis niet mijn eigen paard ( I wish!) maar mag gewoon op haar rijden. De eigenaar ziet ons al wedstrijden rijden haha

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:21

haha, ik herken mijzelf wel heel erg in de situatie, ook een fries van 6 jaar en begonnen met eigenlijk te weinig ervaring, nu 3 jaar verder kan ik wel zeggen dat ik nu wel tevreden ben met hoe het nu gaat, maar het was een lange weg, pff :p

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:24

Haha als je je doel maar bereikt dan maakt het tempo niet uit!

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:26

wijze woorden, ik wens je heel veel succes met rijden, pb me maar als er opstartproblemen zijn, ook al is mijn kennis sterk gelimiteerd ;)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:28

Haha thnx! Komt helemaal goed!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:19

De openingspost is aangepast naar de regels van HAW en het topic is weer open.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:54

We zijn weer terug, na een paar problemen met een dressuurzadel die ik gauw weer verkocht heb. Ben nu weer met haar bezig, haar te laten ontspannen omdat het zadel toch bepaalde spanning bij haar heeft achtergelaten. Iemand tips?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:52

Ik vind het er opzich best fijn uitzien! En zeker met het feit in mijn achterhoofd dat dit na lange tijd niet rijden is voor beiden, goed hoor!
Ik zou idd ook niet met sporen gaan rijden, omdat je zelf aangeeft dat je benen zwabberen. Hierboven is hier al genoeg over geschreven, dus daar zal ik me niet verder over uitweiden.
Ik zou vooral veel overgangen rijden en proberen haar scherp te maken op het been. Hierbij zou ik wel een zweepje gebruiken, maar hierbij wel eerst goed nagaan hoe je hier consequent en duidelijk voor je paard kunt zijn (bijv. afspreken dat na twee keer duidelijk vragen met kuit en zit een tikje achter het been) of zo iets ;)
Veel succes, en jammer van de problemen met je zadel :(

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:51

Hoi,

Het paard loopt netjes enkel zoals al aangegeven mis ik bij jou inderdaad je balans waardoor het paard waarschijnlijk ook een beetje in de war raakt wat hij moet doen moet hij nu harder (als je wat naar achter rechter gaat zitten) of moet hij weer inhouden zodra je naar voren kiept?.

Goed op je balans letten zal waarschijnlijk ook veel uitmaken in de voorwaartsheid van je paard.

Daarbij wat ik heel erg mis zijn de figuren ik zie je vrijwel alleen maar op de hoefslag of op een volte een enkele keer verander je van hand maar is zie totaal geen figuren. Gebroken lijntje, door een s van handveranderen, slangevolte, a/c lijn enz er zijn figuren zat probeer daar ook gebruik van te maken zodat je paard het niet saai gaat vinden en in tempo gaat minderen omdat je steeds hetzelfde rondje aan het lopen bent. Verandering van werk en veel figuren rijden kan je paard ook wat voorwaartser maken.

in ieder geval veel succes ermee.